vergoeding voor draagmerrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

milica

Re: vergoeding voor draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 19:22

Bedankt voor alle reacties.

Ik wil zelf liever gewoon de stalling etc voor mijn eigen paard betalen. De merrie is gewoon vn mij en dat wil ik ook op alle manieren zo houden. Dat ik een gedeelte van de dracht niet met haar kan rijden vind ik geen probleem.

Ik wil er alleen zelf geen kosten aan hebben omdat het veulen uiteindelijk niet van mij is. Dus 50/50 in de kosten van DA etc is voor mij geen optie. Als ik het geld en de tijd had voor 2 paarden dan zou ik zelf ook graag nog wel een veulentje met haar willen fokken, maar dat is de komende jaren zeker geen optie en tegen die tijd is ze misschien te oud.

Voor mijzelf is het dus puur voor de leuk maar ik wil er uiteindelijk niet giga kosten aan hebben. De risico's voor de merrie is iets waar ik dan bewust voor kies. Deze merrie heeft 2 x eerder een veulen gehad waarbij alles eigenlijk prima is verlopen. Natuurlijk is dat geen garantie dat dat nu ook goed gaat, maar daar ben ik mij wel bewust van.

Ik wil sowieso op papier zetten dat de merrie ten alle tijden voor het veulen gaat.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:04

Voor een vriendenprijs en verder niet.
Kostprijs enkel voor extra hooi, stro en ander voer zeker € 500,- dus geen da, geen stamboekopname etc
Je zegt dat je geen tijd heb voor 2 paarden, maar vergeet ff niet dat hier ook enorm veel tijd in gaat zitten.
Ik zou er wel heel goed over nadenken een vriendschap is heel snel kapot als er iets mis gaat, ik heb dergelijke constructies al geregeld mis zien gaan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:12

Het lijkt me allemaal niet zo moeilijk.
Jij fokt een veulen bij jouw merrie met een hengst die je vriendin leuk vind.
Jullie komen op papier overeen dat zij het veulen van jou afneemt voor zoveel geld als ie klaar is om te vertrekken (bepaal in de overeenkomst dit moment zodat daar later geen gedoe van komt).
Leg vast dat jij de verantwoordelijk bent en de beslissende stem over alles hebt tot het moment van overdracht
Neemt zij het niet af dan afkoopsom eisen van zoveel geld en je het recht voorbehouden het beest te verkopen.
Wat doen jullie met medische kosten van de merrie en van het veulen

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:28

Ik weet niet of t al genoemd is,maar komen er op de stal ook extra kosten ivm het veulen? Dan zou ik die erbij rekenen wat er per maand bijkomt tot afspenen.

milica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 23:08

@mioux. De merrie loopt buiten met een schuilstal. Erkomen verder geen extra kosten bij voor de stalling.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:10

milica schreef:
@mioux. De merrie loopt buiten met een schuilstal. Erkomen verder geen extra kosten bij voor de stalling.

Ook niet om bijvoorbeeld een caravan te plaatsen om te waken? Of om moeder en veulen een aantal nachten binnen te kunnen zetten bij slecht weer?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:18

Zet het ook van tevoren goed op papier, nu is het een goede vriendin, maar wat als er ruzie ontstaat of er iets veranderd in haar situatie? Straks zit jij alsnog met 2 paarden, of krijg je het veulen slecht verkocht omdat het bv een zelfgekozen kruising is vanuit je vriendin. Wat als het geslacht haar niet aanstaat of de bouw?
Van tevoren al iets laten betalen of maandelijks in de kosten bijdragen is dan al meer zekerheid dat jij niet met alle kosten zit bij afhaken

milica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 00:35

Vjestagirl schreef:
milica schreef:

Ook niet om bijvoorbeeld een caravan te plaatsen om te waken? Of om moeder en veulen een aantal nachten binnen te kunnen zetten bij slecht weer?

Het is bij iemand aan huis, dus bij waken zou ik daar kunnen blijven. Bij eventueel een antal nachten n stal kost dit hooguit wat meer bodembedekking. Dit wil ik zelf nog wel bekostigen.

@matasja. alles komt op papier te staan. Ik wil geen gedonder of dingen wel of niet afgesproken zijn of niet nakomen van afspraken.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 01:08

Mijn merrie word ook gedekt dit jaar veulen voor ander.

Hij betaald zelf DA/Extra voer/ Sperma/ etc...

Verder krijg ik 2500 euro en heb 4000 als borg. Borg gaat terug als mijn merrie er gezond vanaf komt. Komen er complicaties is het geld voor mezelf om mezelf in te dekken tegen hele nare dingen. Die 4000 is gebaseerd op verkoop prijs.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:07

reguliere tarieven voor draagmerrie huur liggen rond de 1750,-. Dat is wel incl scankosten van de draagmerrie en pas af te rekenen bij dracht. Onkosten van de draagmerrie zijn vanaf de 50 drachtdag tot aan het afspenen voor de huurder. Meestal wordt er een verzekering ter waarde van 1000 euro op afgesloten voor overlijden draagmerrie.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:09

overigens ben ik van mening dat iedere dracht/bevalling voor een sportmerrie complicaties meebrengt. Het bekken krijgt altijd iets te verduren wat de merrie voor de sport een paar stappen onder 0 brengt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:10

Rhea schreef:
overigens ben ik van mening dat iedere dracht/bevalling voor een sportmerrie complicaties meebrengt. Het bekken krijgt altijd iets te verduren wat de merrie voor de sport een paar stappen onder 0 brengt.

Waar baseer je dat op?
Mijn merrie werd voorheen tijdens de dracht gewoon gereden.
En vlak na de bevalling ook weer begonnen om vervolgens met 2 maanden weer op Z niveau te lopen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:13

xGwennn_94 schreef:
Mijn merrie word ook gedekt dit jaar veulen voor ander.

Hij betaald zelf DA/Extra voer/ Sperma/ etc...

Verder krijg ik 2500 euro en heb 4000 als borg. Borg gaat terug als mijn merrie er gezond vanaf komt. Komen er complicaties is het geld voor mezelf om mezelf in te dekken tegen hele nare dingen. Die 4000 is gebaseerd op verkoop prijs.

Dit vind ik een hele goede :j borg ter hoogte van de waarde van je merrie. Zodat als er iets gebeurt met haar, jij schadeloos gesteld wordt :)
Zou ook mijn voorstel zijn.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:16

ponyparadijs schreef:
Rhea schreef:

Waar baseer je dat op?
Mijn merrie werd voorheen tijdens de dracht gewoon gereden.
En vlak na de bevalling ook weer begonnen om vervolgens met 2 maanden weer op Z niveau te lopen

op ervaring en boerenverstand :+

In het Z wordt nog niet zoveel van het bekken gevraagd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:10

mrie schreef:
Het lijkt me allemaal niet zo moeilijk.
Jij fokt een veulen bij jouw merrie met een hengst die je vriendin leuk vind.
Jullie komen op papier overeen dat zij het veulen van jou afneemt voor zoveel geld als ie klaar is om te vertrekken (bepaal in de overeenkomst dit moment zodat daar later geen gedoe van komt).
Leg vast dat jij de verantwoordelijk bent en de beslissende stem over alles hebt tot het moment van overdracht
Neemt zij het niet af dan afkoopsom eisen van zoveel geld en je het recht voorbehouden het beest te verkopen.
Wat doen jullie met medische kosten van de merrie en van het veulen

Lijkt mij de beste oplossing.

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:45

Zorg in elk geval dat je alle risico's bekijkt en ook meeneemt en daar duidelijke (schriftelijke!!) afspraken over maakt.
Je kan wel denken dat het vast niet gebeurd; maar wat dan als het wel gebeurd? Dan heb je niks meer.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:51

milica schreef:
Het is bij iemand aan huis, dus bij waken zou ik daar kunnen blijven. Bij eventueel een antal nachten n stal kost dit hooguit wat meer bodembedekking. Dit wil ik zelf nog wel bekostigen.

@matasja. alles komt op papier te staan. Ik wil geen gedonder of dingen wel of niet afgesproken zijn of niet nakomen van afspraken.

Er komen meer kosten bij dan alleen een caravan of stal.
Denk aan de echo's, controles, (rhino) entingen, merriebrok of supplement, de laatste maanden een veel hogere (ruw)voer behoefte, geboortealarm of camera, spullen voor bij de bevalling enz.

Ik ben met 9 maanden dracht het veulentje verloren, ik ben erg dankbaar dat mijn merrie er goed vanaf is gekomen maar zou dat risico eerlijk gezegd nooit voor een ander willen lopen, nog niet mijn dierbaarste vriendin. Leuk als er geld tegenover staat of iets in een contract staat maar daar heb je je merrie niet mee terug.

Succes met je keuze