Afwijkende voorbeenstanden KWPN goedgekeurde dekhengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:24

Als het nou nog mooi vers 'vrij' bloed was of zo dan kon ik me er nog iets bij voorstellen dat ze hem een kans geven, maar ook dat is niet het geval. Ik zie niet in waarom je deze hengst zou nemen als je met een correctere hengst met vergelijkbaar bloed zou kunnen fokken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:44

Belachelijk, ronduit belachelijk.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:46

Ik zie hier regelmatig het argument voorbij komen waarom er bij merries strenger op geselecteerd wordt. Ergens snap ik dit wel.

Ook hengsten moeten voldoende te compenseren hebben om met deze "afwijking" goedgekeurd te worden. Bij merries is dit meestal niet het geval (in ieder geval niet in de gevallen die ik voorbij heb zien komen, er zullen vast wel uitzonderingen zijn).

Indien dit wel het geval is, en je de merrie op bijv. ZZ niveau hebt lopen, kun je via thuiskeuring je merrie nog best ster krijgen (heb het namelijk van dichtbij mee gemaakt, merrie met zeer scheve voeten, toch nog ster geworden d.m.v. sportstanden en thuiskeuring, wel met het advies om niet naar een centrale keuring te gaan)

Bij de hengsten kun je er wel van uit gaan dat de hengsten al geselecteerd zijn door eigenaren/hengstenhouders zelf. Merriehouders vinden bijna altijd dat hun merrie de scheve voeten wel compenseert. Bij de hengsten gaat er een veel strengere selectie aan vooraf omdat het hele traject tig keer zo duur is.

Je mag ervan uit gaan, dat als bepaalde hengstenhouders hengsten voordragen die een kleine afwijking hebben, dat zij deze op een andere manier compenseren, anders zou er al eerder afgehaakt zijn omdat het traject te duur is als je al zeker weet dat je hengst geen kans maakt.
(wat overigens niet zegt dat ik het een goede zaak vindt dat bepaalde hengstenhouders dit streepje voor hebben, maar denk dat in de praktijk wel blijkt dat dit het geval is).

Daarbij komt ook nog eens, dat bepaalde keuringsmeesters niet bepaald objectief bekijken. Zo ken ik iemand die naar een bepaalde plaats moest komen voor keuring (buiten eigen regio) waar diegene stond te keuren, en deze merrie werd ster. (deze merrie was via diegene die stond te keuren aangekocht, dus was natuurlijk nogal vervelend als hij deze mensen een merrie had verkocht/geadviseerd die anders misschien geen ster zou worden)......voor mij de vraag of deze merrie met andere keurmeesters in een andere regio ster geworden zou zijn???

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 13:59

Cardy schreef:
Wat ik dan weer denk... Het gaat vaak om veel geld, veel zakenmannen, connecties, etc. Er zullen genoeg invloedrijke mensen zijn die belang hebben aan een goed- of afkeuring van een hengst. Denk dat dat ook echt wel mee kan tellen, toch?

Dat gebeurt helaas wel in de praktijk.

Deze hengst is kampioen van de hengstenkeuring geworden, ingeschreven in het stamboek met 86,5 punt als verrichtingstopper en wordt nu ook weer aan alle kanten bejubeld.
In het rapport van het verrichtingsonderzoek wordt er trouwens wel netjes melding gemaakt van:

Het voorbeen is een fractie frans gesteld.
Met name in draf maakt de hengst van voren gezien een slingerende beweging met beide voorbenen.

Voor diezelfde draf krijgt hij nu een 10.
Sky_as; in mijn ogen praten we hier niet over een kleine afwijking.

Kaja

Re: Afwijkende voorbeenstanden KWPN goedgekeurde dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:05

Precies, bovendien zorgt zo een hengst in een jaar tijd voor meer nakomelingen dan een gemiddelde merrie in haar leven.
Op dit punt snap ik niet wat de heren KWPN willen bereiken!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:40

In de link in de OP staat ook een filmpje van Dark President, die doet het rechtsvoor ook.

Het feit dat Franklin hier een 10 voor krijgt is gewoon pertinent fout...

Ik zeg altijd: zo eentje wil ik niet in een 8tal naast mij hebben lopen :D

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:35

Ach, sta hier niet meer van te kijken eerlijk gezegd...Ze keurden Ub 40 ook goed met zijn hanentred in stap....

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:40

En heel irritant om die filmpjes te kijken in slow motion....wordt het niet mooier van.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:05

kimberley12 schreef:
Ach, sta hier niet meer van te kijken eerlijk gezegd...Ze keurden Ub 40 ook goed met zijn hanentred in stap....

Maar die fokt wel verdomd goed..... :j

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:55

Suzanne F. schreef:
kimberley12 schreef:

Maar die fokt wel verdomd goed..... :j

Ja klopt! Vindt het ook wel een gave hengst om te zien.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:02

Erg jammer dat een draf met zo'n afwijking een tien kan krijgen, onbegrijpelijk. Er wordt niet eens iets over genoemd in de tekst, vind dat erg misleidend.

Helaas zie ik het ook voorkomen bij andere stamboeken.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:16

ik heb al vaak Frainklin thuis aan het werk gezien, en ik moet zeggen dat hij altijd zo expressief loopt, zonder dat er enige druk aan te pas komt.. vind dit wel een hengst die zo makkelijk schakelt, en echt een gummie bal is.. ze geloven er ook echt in, vinden dit een van de beste hengsten die ze ooit hebben gehad

hij maait, dat is wel waar, maar ik denk ook dat hij veel kan toevoegen aan bepaalde merries..

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:12

sympie schreef:
ik heb al vaak Frainklin thuis aan het werk gezien, en ik moet zeggen dat hij altijd zo expressief loopt, zonder dat er enige druk aan te pas komt.. vind dit wel een hengst die zo makkelijk schakelt, en echt een gummie bal is.. ze geloven er ook echt in, vinden dit een van de beste hengsten die ze ooit hebben gehad

hij maait, dat is wel waar, maar ik denk ook dat hij veel kan toevoegen aan bepaalde merries..

Als dit een van haar beste hengsten is, dan gaan ze hun fokdoel ruimschoots voorbij! Ik vind dit niet kunnen, ze maken zo meer kapot dan.........

Ik vind hem waanzinnig, de voorbenen eveneens maar dan negatief gezien!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:22

Anoeska27 schreef:
Sammie schreef:
De hengst heeft toch ook niet van een vreemde..?

Bij mijn weten zwaait Ampere alleen achter en niet voor... Maar het is al een hele tijd geleden dat ik hem voor het laatst gezien heb.

Phoe, Ampere zwaait gruwelijk voor! En achter kun je een kruiwagen tussen zn benen heen rijden als hij draaft......

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:24

Anoeska27 schreef:
[***] schreef:
Dat het een speerpunt wordt is 100 % zeker binnen nu en een paar jaar door het goedkeuren van diverse hengsten met deze afwijkingen zoals Franklin en Ferdaux die behoorlijk dekken.

Ik heb Ferdeaux meerdere malen zeer kritisch bekeken, maar geen afwijking kunnen ontdekken. Ben je niet in de war met een andere hengst?

Ik heb vorige keer al een kritische opmerking op de FB pagina van het KWPN geplaatst na de hoge plaatsing van Franklin. Maar daar komt echt geen reactie op terug. Normaal gesproken ken ik JH als een zeer kritisch persoon, daarom snap ik deze beoordeling door hem ook niet.

Omdat ik zelf een veulen van ferdeaux krijg wilde ik nog even checken of ik destijds iets over het hoofd gezien had betreft voorbeen gebruik van ferdeaux maar idd ferdeaux is voor wel correct ( gelukkig maar) vind het belachelijk dat een hengst met zoveel afwijking in het voorbeen als franklin zo hoog gewaardeerd wordt , vindt he twel een echte showbink maar dat mag niet zijn probleem overschaduwen.

ben blij met ferdaux, en tja er is altijd wel een minder punt op te noemen van een hengst, maar maaien met het voorbeen is wel een ongewenst minpunt.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 11:46

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:46

rien10 schreef:
Ik ben geen fokker. Maar.... als nou niemand (van het publiek/fokkers/merrie eigenaren) dit dier ziet zitten als vader dier, dan filtert het zichzelf uit. Hij zal niet ter dekking gevraagd worden. Dus geen nakomelinge. Of ben ik te naïef?

Was het maar waar; Iedereen krijgt dit filmpje natuurlijk niet te zien , of ziet een hengst niet irl.
Informeren potentiele fokkers zich bv in de bladen of online ,zou het kunnen zijn dat gedacht wordt ''wow ,die draaft voor een 10 , daar wil ik mijn merrie bij dekken '' Als het dan ook nog eens een zwart ''plaatje'' is... :\

Er wordt hiermee een verkeerd signaal afgegeven.

Een hengst dat een dusdanig afwijkende bewegingsvorm heeft ,zou imo nooit ggk mogen worden ,al is het uiteindelijk de keus van de fokker om zijn merrie bij een hengst te dekken .

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:26

Dit is weer een hengst waar een hype op zit, dekt weer tig merries, alleen om zijn naam.....

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:20

Nee om het feit dat KWPN hem op handen draagt! Om het feit dat hij in de HC een 10 krijgt voor de draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:29

Kolere, vooral in de middendraf flubbert dat been ruim 10 cm buiten de massa. Dat lijkt me funest voor spieren en pezen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:09

Ik snap ook niet dat hij een tien krijgt voor de draf met de maai beweging die hij maakt..maar ik vindt het verder wel een machtig goede hengst dus wat dat betreft snap ik de compensatie uitleg wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:21

Eerst maar eens zien of hij enkel machtig imponerend of dat hij machtig goed is. Dat laatste komt dan wel naar voren als hij GP mag starten, het eerste als hij ruim voor die tijd uit de ring 'verdwijnt'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:23

Sizzle schreef:
Eerst maar eens zien of hij enkel machtig imponerend of dat hij machtig goed is. Dat laatste komt dan wel naar voren als hij GP mag starten, het eerste als hij ruim voor die tijd uit de ring 'verdwijnt'.

Nja...Vraag me af of ie tegen die tijd nog wel loopt. Lijkt me dat de slijtage toch wat sneller gaat met deze manier van bewegen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:30

Daarom schreef ik dat ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 09:18

Hij staat op mijn netvlies vanaf de eerste bezichtiging, niet om het voorbeengebruik en zijn draf maar omdat ie daar op een opvallend goede manier zijn lijf wist te gebruiken. Veel lossigheid in de bovenlijn, heel goed schakelen en een zeer goed achterbeen. Dat maaien was daar ook lang niet zo erg als op het filmpje..