veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 14:20

Weer een reactie terug:

Natuurlijk doe je het om de band,en het vertrouwen die je met een veulen op wil bouwen, het zou raar zijn als je het alleen maar deed om "iets anders".Het was niet mijn bedoeling je te beledigen,want ik wil graag zelf ook een veulen kopen,ondanks dat ik sunny al heb.Alleen moet je heel goed na gaan denken van: "Kan ik het wel aan" en, "heb ik er wel genoeg tijd voor" en "heb ik wel de benodigde ervaring".

Als je echt een veulen wilt hebben,waar ik je helemaal mee in steun,moet je zoeken naar een veulen dat een goed karakter heeft,dat scheelt je namelijk later een hoop problemen.Een hengstenveulen raad ik je sterk af,omdat die nog wel is "een eigen karaktertje" willen geven,niet dat ik er ervaring mee heb hoor,maar sommige verhalen van mensen die echt de ervaring hebben en het hengstje toch niet aankunnen.

Onderschat jezelf niet!
En veel succes met een veulen zoeken.

Sunnylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 14:23

Sunnylover: volgens mij begrijp je me niet bik wil een veulen voor de band en de verzorging en het aanleren en niet vor het goedkope ik zal denk ik zelfs in totaal meer kwijt zijn aan een veulen als een gewone pony.bedankt voor je reactie Groetjes Nathalie

Zo dat was het weer en er kunnen nog meer reacties bij alle hulp is welkom

Groetjes Nathalie

[/quote]
Even een reactie op jouw reactie op mijn eractie ( *LOL* )
Ik zeg in het algemeen ove rhet kopen van een veuilen,het hoeft jou niet alleen te zijn,ik denk zelf dat je het ook niet doet om het geld.Ik praat alleen in het algemeen,en omdat je me verkeerd hebt begrepen bied ik mijn excuses daarvoor aan.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 16:06

Waarom kan je met een veulen meer een band hebben dat met een volwassen pony of paard?
Je moet in beide gevallen elkaar leren kennen, en met een volwassen pony gaat dat makkelijker. Die is opgevoed (de meeste dan), kent de normale omgang met mensen enz.

Ik heb zelf al jaren ervaring met veulens, van mijzelf en ook van anderen. Op een bepaald moment gaan ze kijken tot hoever ze kunnen gaan. Als je daar weinig of geen ervaring mee hebt kan dat goed mis gaan.
Een volwassen paard of pony zal dat ook doen bij een nieuwe baas, maar die weten over het algemeen wat kan en niet.

En ik zou zelf niet zo snel een veulen kopen als dat mijn enige pony zou zijn. Je kan er gewoon weinig mee doen. Ik vind tenminste dat een paard tot 3 jaar in een kudde moet lopen. Wel contact met mensen, maar laat ze lekker paard zijn. Zelf heb ik de veulens altijd de hele zomer in de wei. Ik ga er 1 of 2 keer per dag kijken en verder haal ik ze alleen op als de dierenarts of hoefsmid komt.
In de winter komen ze 's nacht op stal en zet ik ze wel eens vast om te borstelen (heeeel af en toe) maar verder wordt er niets mee gedaan. Ze leren voldoende als ze van en naar het land worden gebracht.
De enige keer dat ik echt heel veel met ze doe is de 1e week. Dan maken ze bij ons "alles" mee wat een volwassen paard mee maakt. De trailer in en uit, scheren, singel om, de weg op, afspuiten, vast zetten, enz.

En op 3 jarige leeftijd zijn ze mak, aan alles gewend en heel sociaal.
Een heel verschil met de importpony's uit Wales...

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 17:19

Ik denk dat het misschien beter is om eerst een volwassen dier te kopen. Je leert pas echt de kneepjes van het vak als je een paard hebt dat je dag in dag uit helemaal op je eentje moet verzorgen. Van die dingen die voor paardeneigenaars vanzelfsprekend zijn, leer je pas echt als je ze zelf dagelijks doet.
Zoals de veiligheidsregels als je een paard aan de hand vervoert. Het lijkt allemaal eenvoudig en in de manege heb je het vast ook wel al eens gedaan, maar wacht maar tot je met een paard aan de hand een stuk over straat moet lopen. Je moet aan zoveeld dingen tegelijk denken: hangt het touw niet op de grond, komt er geen auto aan? Loopt het paard wel helemaal op de juiste plaats. Gaat het niet over mijn voeten struikelen, ga ik niet over mijn eigen vieten struikelen? Verward Is het touw niet te kort? Gaat het paard niet lopen? Hoe kan ik mijn paard het gemakkelijkste tegenhouden als het ineens naar voren schiet?
Het lijkt allemaal zo logisch voor een paardenhouder, maar wees gerust, je doet het allemaal niet vanzelf. Ik heb nog nooit iemand gezien die het voor de eerste keer deed en het zo geod deed als een ervaren paardenhouder. Als ik op een veilige plaats, mijn paard aan iemand die niets van paarden weet geef, zodat die ermee loopt, zie ik zo elementaire dingen mislopen.
Natuurlijk wil ik niet zeggen dat je geen paard kan leiden, maar dat zijn nu zo van die onozele elementarie dingen die je moet kunnen en die je alleen leert door het te doen, met een betrouwbaar paard.
Een veulen geleiden is nog eens 100 keer moeilijker, omdat je moet doorhebben wat ie van plan is. Als je veel met een eigen paard omgaat, leer je al snel op welke plaatsen je extra moet opletten. Een veulen is al iets onvoorspelbaarder en is veel reactiever, over het algemeen. En houd het diertje maar eens vast als het eens hevig verschiet. Je gaat er toch mee moeten over straat gaan om het aan vanalles te gewennen? Verward

Misschien kun je eerst een tijd een verzorgpaard nemen en als je dat echt goed kan (alles) kan je er nog eens over denken een veulen te kopen.

De opmerking van Carola begrijp ik eigenlijk wel, maar is misschien niet heel duidelijk geformuleerd. Carola wilt zeggen dat er veel paarden zijn die verkeerd worden opgevoed of gewoonweg opzeep worden gemaakt, door iemand die maar 'eens' een paard koopt en er eigenlijk nog niet genoeg ervaring voor mee heeft of er niet genoeg vanaf weet. Er zijn veel paarden die daardoor in het verkoopcircuit kopen en van handelaar tot handelaar en van eigenaar tot eigenaar gaan. Er is niets slechters voor een paard dan dat en het kan zelfs in het ergste geval uiteindelijk in het slachthuis terecht komen.
Meestal zijn dat paarden die zomaar eens 'in een bevlieging' zijn gekocht.
Carolma wilt jou helemaal niet beschuldigen, maar wijst erop dat een veulen misschien wel zwaarder kan vallen dan je denkt. Ik denk ook dat je nogal een sentimenteel beeld hebt gekregen, omdat je iemand kent die heel blij is met een veulen. Het valt allemaal wel wat zwaarder dan je denkt. Zo heb ik ooit gehad dat ik nauwlijks nog in de wei kon komen of mijn veulen viel mij gewoon redeloos aan. Niet redeloos, zij vond het een spelletje, maar het was wel erg gevaarlijk. Op zo'n moment mag je je natuurlijk niet terugtrekken, maar je moet het paard echt zoiets afleren. Ik had eigenlijk niets terug van het dier, ondanks al de tijd die ik er in stak. Frusty

Het opvoeden van een veulen is dus al niet gemakkelijk, maar wat nog veel moeilijker is is het inrijden ervan.

Ik vraag me ook af waarom je per se een veulen zou willen. Het vindt het 'cool' enzo maar dat is dus wel een beetje een sentimentele indruk volgens mij. Ik denk dat het veel cooler is om een leuke haflinger te hebben waar je zo meer door de straat kan wandelen, zonder zadel en waar je met je vriendinnen flitsende galopjes kan doen in het veld. Een pony waar je zoveel mag tegen zeveren als je wilt en die ook van grapjes houdt net zoals jij. Bij een veulen kan je geen grapjes uithalen, want het dier zou er eventuele trauma's aan kunnen overhouden en je kan er ook niet zomaar mee een ijsje gaan kopen, want het dier moet je altijd in het oog houden. Je kan er niet al je buurjongetjes op laten rijden, want dat han niet bij zo'n jong dier en zo voort.
Ik hoop in elk geval niet dat je een veulken zou kopen omdat het goedkoper is, want dat is het dus niet. zeker als je het nog zou laten opleren. Je kan dus net zo goed een leuk paard of een leuke pony kopen en als je het voor het geld zou doen, moet je toch nog eens goed nadenken of je gaat toekomen in onderhoud.

Veel liefs,
Femke

ladyinge

Re: veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:06

Ik vindt persoonlijk dat iedereen altijd zo raar naar je kijkt als je zegt dat je een veulen hebt gekocht,alsof het een crime is
om een jong ding op te voeden en alsof dat nooit lukt.
Ikzelf heb ook nog nooit een paard gehad en wil juist niet eerst 30 paarden bekeken hebben en dan nog twijfelen of het wel de juiste keuze is,een volwassen paard kan verborgen gebreken hebben dus alles is een risico.
Vandaar bij mij de keuze om een veulen te aanschaffen niet moeilijk was , Mijn fjord wordt al weer bijna 1 jaar en kan niets leukers verzinnen dan dit jonge ding helemaal naar eigen hand te zetten en dingetjes te leren.
ook daar zijn boeken over vol geschreven , en met behulp van paardenmensen om me heen ben ik nog geen negatieve dingen tegen gekomen.
Hij komt naar me toe herkent de auto waar ik in rijd, en kijkt weer triest als ik weg rij.je leert een jong ding echt door en door kennen,en dat is echt leuk.

Je moet doen wat je wilt.
en vooral als je hem genoeg aandacht kunt geven moet het geen probleem worden.

jan1981

Re: veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 23:18

hoi, ik wou toch nog ff reageren hierop,kijk wel uit dat je niet te zwaar weegt als je je veulen in gaat rijden.