Merrie's worden vrolijker/liever na dracht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:55

Mijn merrie is juist rustig geworden en heb dat meteen gebruikt om haar zadelmak te maken

blackstar

Re: Merrie's worden vrolijker/liever na dracht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:03

Mijn merrie was in het begin van haar dracht heel aanhankelijk en knuffelig, maar aan het einde van de dracht werd ze toch wel wat chagerijniger.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:12

De moeder van mijn veulen is nog een stuk rustiger geworden. Ze was altijd al rustig, maar ze is nog rustiger geworden vind ik. Gelukkig heeft ze nog zo af en toe haar Shetlanderstreken.

Ik zou persoonlijk mijn merrie niet dekken omdat ze dan van karakter zou veranderen. Als ik ooit zou willen fokken met mijn merrie dan zou ik dat doen omdat ik graag een veulen van haar wil, niet omdat ik haar dan rustiger/vrolijker zou kunnen 'maken'.

Ik weet niet of dit jou insteek was of dat je sowieso aan het nadenken was om je merrie te dekken. Mocht het het laatste zijn dan heb ik niets gezegd. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:33

Ik denk dat er een misverstandje is.
Ik wil mijn merrie niet laten dekken met reden dat ze dan minder chagrijnig is etc..
Ik hoorde dit toevallig, en zag dit wel als een extra puntje dat ik dacht van nou, toch maar weer eens over na gaan denken.

Maar de mindere kanten die ik hier lees neem ik ook zeker mee.

Helaas is mijn vraag uit de OP nog niet helemaal beantwoord, maar bedankt voor alle reacties.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:57

Kostenplaatje kan redelijk duur uit komen maar hangt ook van je DA af.
ten eerste het dekgeld
Inseminatie is bij mijn merrie niet gebeurt natuurlijk gedekt) dus dat weet ik niet.
Scannen is elke keer een DA visite en als je pech hebt een verdoving er bovenop en dan kwam ik toch steeds op €100 uit.
18 dagen scan om te kijken of ze drachtig is en eventueel nog eentje een maand oid later ter controle.
Dan is het hopen dat alles goed gaat. Mijn merrie vond het grappig om voor weeën te hebben dus nog eens DA er bij.
Ik had een geweldige DA die haar kwam opvoelen omdat ik me af vroeg of alles nog oké was daarbinnen toen ze vrij lang overtijd ging (eerste veulen, ik was zegmaar een erg bezorgde moeder. _O- ) en die me daar niets voor telde. :+
Mijn merrie had nog vocht op de baarmoeder gekregen en daar heeft ze ook spuitjes voor gehad (en dat heeft het vruchtje overleeft *\o/* ) maar de kans was groter dat ze opnieuw gedekt moest worden.
Zaten we normaal dus al op om en bij de 300 euro DA kosten + dekgeld dat er nog bij moest en de kans dat het hele riedeltje opnieuw mocht. En ja, mijn merrie was ook voor we aan het avontuur begonnen, bij een kliniek na gekeken ook omwille van haar leeftijd (15).
Bevalling is erg goed verlopen maar dan komt de DA er nog eens bij natuurlijk, prikjes geven (had mijn kleine monster ernstig haar bedenkingen over), chippen, schetsen... Aan het einde van de rit zit je zelfs met goedkoop dekgeld wel ongeveer aan het bedrag van een gemiddelde 3 jarige vrees ik. :) Ik zat denk ik rond de 1500 a 2000 euro.

Natuurlijk gaat er meer voer in na verloop van tijd en als die kleine er is blijft er meer voer in gaan + dan gaat dat monstertje nog mee eten... :) Je bent gewoon al vrij vroeg twee paarden aan het onderhouden ook al zie je er maar 1. Die gele thuis zoog en de merrie leeg en vrat tegen de klippen van de hel. :D (ook te zien aan haar postuur trouwens. _O- )
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-11-14 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:00

qua kosten voor de geboorte van het veulen zit ik op zo'n 1500 tot 2000 denk ik ;) maar ook hier een pech merrie met een herdekking dus meer scans, bloed uit de spenen dus weer scan, nageboorte kwam niet, etc.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:08

Dan ben ik blij dat ik een pakket heb bij de dierenarts!
Voor een bepaald bedrag had ik 4 scans/opvoelen, waarvan 3 verbruikt nu, alle rhino entingen en controlebezoekje als het kind geboren is.
Mijn merrie eet wel meer hooi, maar dit kost me niks extra's nu, de enige extra kosten die ik verder heb is het supplement wat ik geef met de juiste spoorelementen voor een goed groeiend veulen, a 25 euro voor de laatste 3 maanden nu.
Inclusief dekgeld en verblijf op hengstenstation zit ik inmiddels wel boven de 3000 maar dat ligt meer aan de keuze van de hengst :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:10

Mja de merrie hier had het met alleen mee hooi niet gered. Veulen is op vijf maanden af gespeend omdat ze de merrie zo leeg zoog en ik ben nog steeds flink aan het voeren om haar terug goed te krijgen. Probleem met Pret was dat ze een beetje een te goede moeder was, die gaf letterlijk alles aan haar kleine, incl. haar voer. :x
De eerste dagen was ze zo bezorgd dat ze amper at. Dan gaat het hard als die kleine wel zoogt. Dat ging wel snel voorbij, DA onderzocht haar en ze was verder wel in goede gezondheid maar puur kwa gewicht heeft ze flink moeten inboeten. :)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:11

Ai, ja dat moet ik nog afwachten tot het veulen er is.
Maar zo voor de bevalling doet ze het hier wel goed op iig.
Is natuurlijk ook per paard verschillend

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:12

Maar Vesceron, ik had 2 scans bij de eerste dracht, 18 dagen drachtig, 40 dagen niet meer drachtig. 2e keer insemineren, weer scannen met 18 en 40 (daar heb je al die 4 scans). Toen met 80 dagen nog gescand omdat ze afscheiding had. Toen met 270 dagen gescand omdat er bloed uit haar spenen kwam. Toen 400 euro aan kosten voor de nageboorte midden in de nacht in het weekend. Dus daar heeft zo'n pakket niet veel invloed op.
en ik vond speciale muesli voeren wel nodig :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:13

Kon er meestal weinig van merken, behalve bij de pismerries die we drachtig hadden, heerlijk. Tot de beebs eruit was.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:15

Vesceron schreef:
Ai, ja dat moet ik nog afwachten tot het veulen er is.
Maar zo voor de bevalling doet ze het hier wel goed op iig.
Is natuurlijk ook per paard verschillend

Klopt, ik las ook merrie's die inderdaad niks speciaal bij kregen en die rond als een tonnetje bleven. :)
Bovendien had Pret in verhouding met haar zelf, een erg groot veulen. := Dat zal ook wel mee gespeeld hebben. :)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:17

Klopt set_elkol, maar dan kun je beter ten alle tijden het driedubbele rekenen, er kan nog wel meer mis gaan dan dat en dan ben je ook nog meer kwijt, maar om in de basis een beetje een idee te krijgen wat je minimaal kwijt bent. Hoewel het nooit kwaad kan om je kosten hoger of te hoog in te schatten natuurlijk.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:42

Mij is altijd geleerd (van een fokker met jaren lange ervaring):
Ga ervan uit, dat je van dekking tot 3 jarige ongeveer 5000 euro kwijt bent voor een veulen van 500 euro dekgeld. Ieder hoger dekgeld tel je er dan gewoon bij op.
Bovenstaande mits je hem aan huis houdt. Als je in pension staat in de wintermaanden, dan ben je meer kwijt.
Dit is op basis opfok, entingen, hoefsmid, hooi, stro etc.
Calamiteiten zijn hier niet in opgenomen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:56

Bedoel je dan niet in de opfok Tendance?
Dat kost me over 3 jaar 3500 euro namelijk, incl hooi, stro, eten en entingen.

Ayasha, ja daarom, zoveel verschillende gevallen natuurlijk!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:01

Wel in de opfok.
Staat er ook bij. En in de wintermaanden aan huis.

Pension is wel iets anders dan opfok.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:07

Bij de mijne gold dit wel. Zij werd een enorme lieve knuffel. Ondanks dat ze soms best nukkig kan zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:17

Bleef ze zo ook?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:27

Tendance schreef:
Wel in de opfok.

Sorry, ik las "mits die aan huis staat" vandaar dat ik niet wist of je opfok bedoelde, zie nu pas dat dit een zin verder staat.
Zou alleen geen reden kunnen bedenken om je veulen elke keer met wintermaanden pension (of aan huis) zou stallen, maar wellicht bestaan er zulke gevallen.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:30

Mijn merrie werd ook nukkiger naarmate de dracht vorderde. Maar als het veulen er eenmaal was, was ze gewoon weer lief en vrolijk. Ook geen enkel probleem om bij het veulen te komen ofzo. Mijn merrie "stal" zelfs veulens van andere paarden :') Regelmatig veulentjes die onder de draad doorkropen om bij haar te gaan staan :P Ze lokte ze gewoon door langs de draad te gaan ijsberen en knorrende geluidjes te maken, dus de veulens gingen naar haar toe. En moeders panisch achter het draad heen en weer rennen omdat hun veulen ervandoor was :+

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:35

Vesceron schreef:
Tendance schreef:
Wel in de opfok.

Sorry, ik las "mits die aan huis staat" vandaar dat ik niet wist of je opfok bedoelde, zie nu pas dat dit een zin verder staat.
Zou alleen geen reden kunnen bedenken om je veulen elke keer met wintermaanden pension (of aan huis) zou stallen, maar wellicht bestaan er zulke gevallen.

Hier in de omgeving zijn er heel veel paarden, die in de winter niet in de opfok blijven hoor.
Die gaan allemaal weer naar huis.