Hengst kiezen, moeilijk! Desperado of eyecatcher?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chrisssy

Re: Hengst kiezen, moeilijk! Desperado of eyecatcher?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 13:29

dat zou wel heel fijn Anoeska! Vind het allemaal maar lastig!

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 15:14

ik zou eyecatcher doen :j

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:29

Balthazar3 schreef:
ik zou eyecatcher doen :j

Lekker onderbouwd :n

En Vivaldi zelf dan? Die vererft over het algemeen topkarakters.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:54

amukela schreef:

Bij Viv zelf moet je er wel rekening mee houden dat het sperma over het algemeen erg slecht is. Daarom werd er vorig seizoen alleen mee geïnsemineerd op het station zelf en iedereen die ik ken die hem gebruikte is na een paar pogingen over gestapt op een andere hengst. Dus dan zou ik wel een "overstaplijstje" achter de hand houden. Qua karakter ben ik het met je eens.

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:05

Wij hebben een metall merrie en hebben dit jaar een bruin merrieveulen van eyecatcher gekregen. Onze merrie is bomproof en veulen is ook erg mensgericht, nieuwsgierig en niet gauw onder de indruk maar heeft wel karakter. Op de veulenkeuring heeft ze een 1e premie gekregen met het commentaar; veulen waardeert zich enorm op in de beweging.
Veulen heeft de merrie in beweging opgewaardeerd, karakter meegenomen had alleen wat luxer gemogen. Het schijnt echter wel dat eyecatcher een franse stand vererft, dat zou ik wel meenemen in je besluit.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:27

melkbus schreef:
Het schijnt echter wel dat eyecatcher een franse stand vererft, dat zou ik wel meenemen in je besluit.

Hoe kom je hierbij? Eyecatcher en zijn moeder hebben dit zelf niet. Geen van de veulens die in de afstammelingenrapportage zijn opgenomen hebben een Franse stand en de veulens die ik zelf ken (incl die van mij) zijn ook kaarsrecht op de benen.

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:31

Werd mij gezegd door de inspecteur van het kwpn die bij ons is geweest. Vandaar ook dat ik mijn zin begin met: Het schijnt ...

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:22

Nou lekker geklets dan van die inspecteur, want hij heeft precies 100 voor correctheid. Dus niet Frans en ook niet toontredend!

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 22:54

Heb je een foto of filmpje van jouw veulen melkbus? Ik geloof dat het wel eyecatchergaat worden...

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:21

Mooie merrie heb je daar.
Ik zie in de database dat ze nog in het veulenboek staat. Heb je ooit overwogen om naar een keuring te gaan? Ik denk dat deze merrie, mits ze correct is qua exterieur, vlot ster kan worden bij de Geldersen. Het is een moderne Gelderse merrie om te zien. Gezien haar sportprestatie zou ze dan ook het sportpredikaat krijgen.
Je kunt ook een thuiskeuring aanvragen. Als ze daar 70 of hoger voor haar exterieur krijgt is ze automatisch ster sport. Voor de fokkerij wel interessant. En dan een hengst als Henkie erop (die moet nog ggk worden :D ).

Wat is de motivatie achter het hengstenadvies wat je van het KWPN kreeg?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:41

Lante schreef:
Qua hengst zou ik kiezen voor Donnerhall bloed of ferro bloed dichtbij. Die paarden dragen van nature en hebben een functioneler kruis dan jouw merrie, waarbij ze dus makkelijker kantelen in het bekken en tot dragen komen. Dat verbetert ook automatisch de souplesse en het gebruik van het voorbeen. Mooie lange hals heeft jouw merrie trouwens!

Zwaaibenen zijn overigens voor een deel ook een gevolg van de zogenaamde Nederlandse school (lang leve Sjef).

Dit slaat echt helemaal nergens op. Ze gaan echt niet maaien of scheppen door een manier van trainen

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 17:55

Dankje voor het compliment! Ze is verder wel correct gebouwd. Geen kromme benen of rare hoefstanden e.d.. Ik wil haar zeker laten keuren, maar eerst even z2 starten zodat ik de ster-kansen wat vergroot ;). Wat is het verschil voor het Gelderse stamboek dan? Wolfgang is natuurlijk niet Gelders, dus is dat dan mogelijk?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:21

Wolfgang voerde aardig wat Gelders bloed. Gelders is gewoon KWPN. Op www.kwpn.nl is wel informatie te vinden ;)

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 20:24

Wat zou dat dan voor verschil maken dat ze Gelders bloed voert voor de beoordeling? Sorry hoor, ben er allemaal niet zo in thuis.

Joop v uytert kwam naast eyecatcher ook met ferdeaux als mogelijkheid. Hengst blijkt mooie nafok te hebben, vind hem minder fijn bewegen als eyecatcher maar hij heeft ook wel weer andere voordelen (kleur, maat)... Manmanman wat lastig dit allemaal.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:28

De Gelderse fokkerij is niet voor niets een andere fokrichting. Het zou geen vergaarbak van afdankers van de rij- en tuigpaarden moeten zijn. Dus een merrie die geen Gelders bloed voert, zou ik niet aanbieden bij de Geldersen. Die is daar niet op haar plek ;) Jouw merrie voert via de vader en moeder Gelders bloed. De opmerking van GJ is daarom niet onlogisch.

De vraag is echter: wat wil je graag fokken? Een modern dressuurpaard of een Gelderse? Daar zit hoe dan ook verschil in. Geldersen zijn prima sportpaarden overigens, maar ze zien er wel anders uit dan bijvoorbeeld de nafok van Ferdeaux ;)

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 20:36

Ik wil een modern dressuurpaard fokken. Heb nergens genoemd dat ik een Gelderse hengst erop wil, niet omdat ik dat niet mooi vind maar omdat ik haar juist wat moderner wil hebben :)

On topic:

Ik hoop een veulen te fokken waar ik in de toekomst weer succesvol de dressuurring mee in kan, daarvoor wil ik haar op haar tekortkomingen verbeteren.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:39

Anoeska27 schreef:
amukela schreef:

Bij Viv zelf moet je er wel rekening mee houden dat het sperma over het algemeen erg slecht is. Daarom werd er vorig seizoen alleen mee geïnsemineerd op het station zelf en iedereen die ik ken die hem gebruikte is na een paar pogingen over gestapt op een andere hengst. Dus dan zou ik wel een "overstaplijstje" achter de hand houden. Qua karakter ben ik het met je eens.

Maar het is toch ook dat Vivaldi een redelijk lange rug heeft...
Ik zou daarom een hengst nemen met een wat kortere rug.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:43

Chrisssy schreef:
Ik wil een modern dressuurpaard fokken. Heb nergens genoemd dat ik een Gelderse hengst erop wil, niet omdat ik dat niet mooi vind maar omdat ik haar juist wat moderner wil hebben :)

On topic:

Ik hoop een veulen te fokken waar ik in de toekomst weer succesvol de dressuurring mee in kan, daarvoor wil ik haar op haar tekortkomingen verbeteren.

Volgens mij is het gewoon ontopic :+ Maar maakt niet uit. Je hebt een merrie die grotendeels Gelders gefokt is. Vandaar dat het genoemd wordt, maar als je er graag een luxe dressuurhengst op zet is het ook prima natuurlijk :)

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 20:50

Haha ik bedoel het ook zeker niet verkeerd! Ik ben blij met alle adviezen en tips. Maar wil deze zoektocht niet nog ingewikkelder maken!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:53

bliver schreef:
Lante schreef:

Zwaaibenen zijn overigens voor een deel ook een gevolg van de zogenaamde Nederlandse school (lang leve Sjef).

Dit slaat echt helemaal nergens op. Ze gaan echt niet maaien of scheppen door een manier van trainen

Echt wel, zijn allemaal van die voorbeenzwaaiers geworden. Zelfs het kwpn spreekt tegenwoordig van 'goede voorbeen techniek' ipv Correct gebruik van het achterbeen' of 'sterke achterhand', dat wordt niet eens meer benoemd in de IDS. En een maaier wordt gewoon goedgekeurd als dekhengst bij de dressuurpaarden.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:33

[/quote]

Dit slaat echt helemaal nergens op. Ze gaan echt niet maaien of scheppen door een manier van trainen[/quote]

Echt wel, zijn allemaal van die voorbeenzwaaiers geworden. Zelfs het kwpn spreekt tegenwoordig van 'goede voorbeen techniek' ipv Correct gebruik van het achterbeen' of 'sterke achterhand', dat wordt niet eens meer benoemd in de IDS. En een maaier wordt gewoon goedgekeurd als dekhengst bij de dressuurpaarden.[/quote]

Even 1 klein vraagje (sorry TS), als een jonge hengst maait dan is dat toch veel meer "aangeboren" die is toch nog niet bij sjef langs geweest (als dat al trainbaar is, dat laat ik in het midden)? En waarom zou je je paard leren te zwaaien met zijn voorbeen (of te scheppen), das toch niet handig?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:10

We hebben het over zwaaibenen toch? Of staat er maaibenen?
Maar als de benen spectaculair zwaaien, is maaien tegenwoordig ook geen reden meer om hengsten af te keuren. Dus mijn inziens indirect ook een gevolg van de huidige tendens in de topsport.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:37

@ lante. Jij haalt wat door elkaar. Hoog opzwaaien met de voorbenen kan indd ten koste gaan van het achterbeen. Hier werden maai/schepbenen bedoeld volgens mij.

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 23:18

Willen jullie ook graag reageren op de vraag in dit topic? Namelijk de hengst eyecatcher of ferdeaux voor deze merrie :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:56

Chrisssy schreef:
Wat zou dat dan voor verschil maken dat ze Gelders bloed voert voor de beoordeling? Sorry hoor, ben er allemaal niet zo in thuis.

Joop v uytert kwam naast eyecatcher ook met ferdeaux als mogelijkheid. Hengst blijkt mooie nafok te hebben, vind hem minder fijn bewegen als eyecatcher maar hij heeft ook wel weer andere voordelen (kleur, maat)... Manmanman wat lastig dit allemaal.

Eerste uitgangspunt als je gaat fokken is een interessante merrie, liefst met een goede beoordeling op de keuring. Ik denk dat jouw merrie in de Gelderse richting hoger kan scoren dan in de dressuurrichting, gezien ze voor een dressuurpaard best klassiek oogt (dit zal je ook wel eens terughoren op wedstrijd misschien? En is dat ook de reden dat je een modern dressuurpaard wilt fokken?)

Maar mocht je dat klassieke/sterke juist als pluspunt kunnen zien, dan zou ik er mee naar de Geldersen gaan, en ook met een Gelderse hengst dekken. Alexandro P bijv, is ook heel gewild bij rijpaardmensen.

Als je wel de dressuurkant op wilt, zou ik haar als dressuurpaard aanbieden op de keuring, dan krijg je ook te horen wat je op haar kunt verbeteren.
Denk dat je een moderne, opwaartse dressuurhengst moet gebruiken dan, maar houd er wel rekening mee dat jouw merrie zeker haar type en massa er door kan drukken.

Ik vind Eye catcher geen hyper moderne hengst, die zou nog best wat massa kunnen fokken, dat moet ik eerder aan Wynton of Dark President denken.
Ferdeaux vind ik ook een rassige hengst.
El Capone is ook een mooie dressuurhengst met veel schakelvermogen.