Moeilijk te zeggen of merrie nog gaat groeien. Wel is het vaak zo dat een eerste veulen kleiner kan blijven. We hebben in Nederland de e pony dus je zou ook bewust voor een pony kunnen gaan. Goede pony's is altijd wel behoefte aan. Voordeel is dat Dekgeld van pony's ook vaak lager ligt. Soms is het ook niet zo hoor. Voorbeelden Merrie 1,44 hengst 1,48 veulen 3 jaar 1,51+ (Tweede veulen zelfde combi 1,46 met twee jaar) Merrie 1,42 hengst 1,48 veulen 1 jaar 1,40 (merrie was met 3jaar 1,38) (tweede veulen tot nu toe kleinste veulen van dit jaar)
En soms lijkt het niet zo maar achteraf Veulen 1 Merrie 1,45 hengst 1,50 veulen met 3 1,45 Veulen 2 Merrie 1,45 hengst 1,48 veulen met 3 jaar 1,56 Veulen 3 Merrie 1,45 hengst 1,48 veulen met 2 jaar 1,49 Veulen 4 Merrie 1,45 hengst 1,43 veulen met 0,5 jaar 1,30 Het blijft echt gokken hihi.
Fabel. Het eerste veulen van mijn kleine merrie was ook meteen de allergrootste met 1.78. pony en paarden fokkerij door elkaar gebruiken kan heel leuk uitpakken, maar geeft ook een kans op pony's of paarden die gewoon niet kloppen qua verhouding. Moet je niet willen.
Zou dat niet gewoon de keuze voor een verkeerde hengst zijn? Een deel e pony hengsten vind ik niet veel afwijken van de kleine paarden die je regelmatigziet lopen. Ik heb nergens gezegd dat je een a Welsh of een shet moet gaan gebruiken. De nwr hengsten zijn redelijk paard achtig, maar ook een heel deel Duitse rijpony's.
Dus omdat jou kleine merrie een groot veulen gaf is het meteen een fabel dat het vaker voor schijnt te komen dat een eerste veulen wat kleiner is? Het zal vast met meer factoren te maken hebben...
Vraagje, hoeveel paard veulens voldoen er precies aan de verwachtingen van een bepaalde merrie hengst combinatie? Zullen er daar ook niet een deel tussen lopen waar de verhoudingen niet van kloppen of het dier toch minder goed was als gehoopt?
Lante
Geplaatst: 01-12-14 13:32
Ik ken meerdere kleine en grotere fokmerries waarvan de eerste niet de kleinste was. Draai al wat jaartjes mee wat dat betreft. En nee, fokken is niet per se gokken hoor. Als je bewezen lijnen gebruikt en je goed verdiept in de vererving van deze lijnen, dan kan je over het algemeen redelijk inschatten over wat voor kwaliteiten je veulen ongeveer zal beschikken.
Daarbij komt ook dat al een paard in training komt ze vaak ook nog iets in stokmaat omhoog komen. Ik kreeg een friese merrie te trainen voor keuringsklaar maken. Ze begon bij ons met 1.56 m en is uiteindelijk op de keuring een mooie 1.60 m afgemeten, dus erg tevreden! Aangezien ze dus nog zadelmak gemaakt gaat worden kan ze dus nog best een aantal centimeter bijgroeien. Echter is dat eigenlijk offtopic, ik denk als je een juiste hengst erbij zoekt het ook al een heel eind heen ben, al hoewel het een gokje blijft. Je wilt de lengte van je merrie verbeteren, dus kun je misschien een hengst zoeken met wat meer hoogte? Maar dan blijft het alsnog of het veulen van de merrie of de hengst afneemt.
Brainless
Geplaatst: 01-12-14 19:11
lailapri schreef:
prima wat jij wilt.
Er zijn diverse onderzoeken geweest die uitwijzen dat het geboortegewicht en grootte wat lager kan zijn bij een maiden, maar dat dat voor de (eind) grootte niets uit maakt. http://horsetalk.co.nz/2014/10/05/maide ... z3KfiRgXw8
Nou heb veel gelezen en zeker goede suggesties gehoord.Weet dat ik zeker wacht met fokken gezien haar maat en jeugdigheid.Ga het aankijken wat betreft zadelmak maken ben ik er nog niet uit.Laat het nog even bezinken en neem dan een beslissing.Ben wel blij met respons dat de meesten uiteindelijk het fokken niet zouden laten met een merrie van rond 1.60.Heb zelf ook al aan ponyhengsten zitten denken maar als de verhoudingen dan niet gaan kloppen zoals iemand schreef.Daar zit ik en de fokkerij natuurlijk niet op te wachten.Conclusie hopelijk krijgt ze er nog een aantal cm bij.Zoniet ga ik dan beslissing nemen over plan van aanpak.