klophengst, ballen allebij nog in buikholte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: klophengst, ballen allebij nog in buikholte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:59

Ik had jouw opmerking gelezen alsof je het over een hengst had die nog niet zo gek lang was geruind, @ LM.
Was überhaupt na te gaan of ie geruind zou zijn? Of waren het niet volledig ingedaalde ballen.

@ts, laten scannen/opvoelen geeft de meeste zekerheid.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:03

appeltaart1 schreef:
Hebben jullie misschien nog een alternatief voor een test? Buiten scannen of opvoelen ?

Afwachten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:38

jackyline schreef:
appeltaart1 schreef:
Hebben jullie misschien nog een alternatief voor een test? Buiten scannen of opvoelen ?

Afwachten

Inderdaad :D

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:57

Ik weet niet om wat voor soort pony/paard het gaat, maar meestal ga je onbewust meer bijvoeren als je denkt dat je merrie drachtig is. Of je geeft net iets meer en net wat minder beweging... dus afwachten lijkt me niet zo'n goed plan. Ook omdat een mams in spe gebaat is bij goede voeding. Waarom niet gewoon even een da erbij? kost even een beetje maar ben je de onzekerheid kwijt. En als hij de beide dames doet weet je gelijk de hele stand van zaken. Niks niet afwachten, niks niet verrassing.. fijn weten waar je aan toe bent.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 19:04

In bepaalde periodes van de dracht kan je het ook testen via urine of bloedonderzoek, ik weet niet meer exact welke periodes. Is wel betrouwbaar, hebben al enkele keren bloedonderzoek laten doen (merries die zich niet goed lieten scannen), en was telkens correct.

Ik denk dat je paard gewoon een ruin was met hengstemanieren, heb je wel meer exemplaren van. Ik denk dat een klophengst (zeker als allebei de ballen onzichtbaar zijn) weinig of niet vruchtbaar is. Heb hier nog één gehad met 1 binnen- en 1 buitenbal, en die heeft tot zijn 3 jaar bij de merries gelopen en gedekt, zonder gevolg.

Het ene paard toont ook duidelijker zijn hengstigheid dan de andere. Heb er hier eentje van wie ik echt niet kan zeggen wanneer ze de laatste jaren hengstig geweest is, en de meeste liggen idd ook stil in de winter, enkele uitzonderingen daar gelaten.