Cassidy schreef:O jawel hoor, maar dan ben je een paar 100 paarden verder...
Ja oke dan wel, ik heb ervaring met 6 pony's, daarom wil ik het ook niet alleen gaan doen.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
x_Nadia schreef:Aleeneh schreef:Als je een paard in de opfok gaat zetten, waarom wil je dan nu al een paard, ipv over een paar jaar wanneer je weer meer kan?
(puur theoretisch hoor, ik heb ook een jaarling in de opfok staan zelfdus ik ben er niet tegen ofzo)
Deze opfok is maar op een paar km van mijn huis dus kan er als ik wil elke dag heen.
En ook omdat we dan al een 'band' kunnen opbouwen en zodat ik de pony dingen kan leren zoals ik wil
)
.terpentijn schreef:Welnee, ik ben toch ook niet 100 paarden verder...je moet gewoon goed kritisch zijn naar jezelf een een aantal goede paardenmendsen (niet mensen met paarden) om je heen zien te verzamelen. Mijn Jaopie is toch ook niet "mislukt" en de jonge merrie khava nou ook niet bepaald...
Het lijkt wel, Cassidy alsof jij een hele vervelende ervaring met veulens hebt gehad zo mordicus ben je tegen de aanschaf ervan.
Ik vind dat een beetje onzin, ik vind wel dat je goed moet nadenken over het traject voor de eerste 3 jaren, eigenlijk liever 4 jaren. Men gaat toch uberhaupt niet voor een veulen als men er binnen de kortste keren op wil gaan zitten?

terpentijn schreef:Het lijkt wel, Cassidy alsof jij een hele vervelende ervaring met veulens hebt gehad zo mordicus ben je tegen de aanschaf ervan.
x_Nadia schreef:Dat het dier een karakter heeft is inderdaad zo!
Maar wat versta jij eronder?
Ik versta er onder dat ik dingen kan aanleren zoals ik dat graat zou willen en op welk tempo ik dat wil, en vooral op wat voor manier het gebeurt
lizy29 schreef:Laten we het eens anders stellen. Wat zou jij met je veulen willen doen tot hij klaar is voor beleren? Heeft dit daadwerkelijk meerwaarde of is dat puur gevoelsmatig?
(ieder dag ff in handen voor zijn brokjes, 1-3x per week kleine oefeningetjes in het wijken voor druk of stukjes wandelen, vnl vanaf zijn 2e jaar) sneeuwpop schreef:lizy29 schreef:Laten we het eens anders stellen. Wat zou jij met je veulen willen doen tot hij klaar is voor beleren? Heeft dit daadwerkelijk meerwaarde of is dat puur gevoelsmatig?
Dat is wel een valkuil. Je ziet toch vaak datmensen die een veulen kopen er te veel mee willen doen, wat in dat geval (TE veel) alleen maar negatief werkt.
Wij fokken pony's en dan is het wel handig dat je het karakter al heel goed kent voordat je er iets mee gaat doen. Ook os er al vertrouwen. Maar we doen er verder niks " verplichts" mee.
Wel eens een borstel erover enzo, maar ze staan los en kunnen weglopen bedoel ik daarmee.