Een veulen kopen, is dit realistisch?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 22:14

Cassidy schreef:
O jawel hoor, maar dan ben je een paar 100 paarden verder...

Ja oke dan wel, ik heb ervaring met 6 pony's, daarom wil ik het ook niet alleen gaan doen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:16

x_Nadia schreef:
Aleeneh schreef:
Als je een paard in de opfok gaat zetten, waarom wil je dan nu al een paard, ipv over een paar jaar wanneer je weer meer kan?

(puur theoretisch hoor, ik heb ook een jaarling in de opfok staan zelf :P dus ik ben er niet tegen ofzo)

Deze opfok is maar op een paar km van mijn huis dus kan er als ik wil elke dag heen.
En ook omdat we dan al een 'band' kunnen opbouwen en zodat ik de pony dingen kan leren zoals ik wil :)

Been there done that, meerwaarde veulen, geen.
(Nou heb ik dan weer eigen gefokt veulen, dus 1e halfjaar is in dat geval nog het interesantste en dat ga je bij en gekocht veulen toch al gemist hebben)
In 1e halfjaar heeft dat veulen alles geleerd wat ze de komende 3 jaar zou moeten weten, dus hoef je er niets aan te doen, niets aan te bouwen gewoon niets.
Ik ben in de 2 1/2 jaar dat ze niet in de buurt stond (lees.. zo'n 250 km verderop) denk ik 1e jaar keer of 10 geweest en 2e jaar 5 x.
Wat doe je dan, je pakt poetst her en der wat, blijkt dat ze dat nog steeds oke vind, tilt voeten op, ook nog steeds oke, loopt rondje aan halster, ook nog steeds oke en rijdt weer 250 km naar huis.
(wel lading foto's rijker :D :+ )

Dus meerwaarde van veulen van halfjaartje kopen? Noop, kan het verder niet ontdekken, 3 jarige kopen zelfde effect en uiteindelijk goedkoper en minder risico.

Band opbouwen? Gaat ook prima met ouder paard, gewoon de juiste vinden dus zoeken. Het kopen van een jonkie geeft ook geen enkele garantie op een later gelukkig samen zijn met goede band.
Heb de meest fantastische band met mijn stik eigenwijze dominante 17 jarige fjord die als 5 jarige bij me is komen wonen en idem met mijn zwarte nozempie die ook op 5 jarige leeftijd bij mij is komen wonen.
Die band zou echt niet beter zijn geweest als ik ze eerder had gehad.

Het is leuk, elke dag wat met jonkie doen als argument, is misschien leuk voor jou, maar heeft voor je jonkie geen meerwaarde. Die wil gewoon lekker met vriendjes in de wei rond hangen.

Hier is de meerwaarde van mijn jonkie dat ze een dochter is van mijn gouden koningin :Y) .
En ze is momenteel weer uit huis geplaatste sinds half sept. En ik ben al wel 1 x op bezoek geweest.
Ze staat lekker weer met vrienden in de wei, kortom ze geniet van een onbezorgde paarden jeugd.

Ik zou als ik weer paard zou moeten hebben en moeten kopen, toch weer voor een volwassen exemplaar gaan, gewoon omdat je de risico's van de eerste paar jaar kwijt bent en lekker aan de slag kan. Hoe leuk het ook is om je eigen jonkie te hebben.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:26

Welnee, ik ben toch ook niet 100 paarden verder...je moet gewoon goed kritisch zijn naar jezelf een een aantal goede paardenmensen (niet mensen met paarden) om je heen zien te verzamelen. Mijn Jaopie is toch ook niet "mislukt" en de jonge merrie Khava nou ook niet bepaald...

Het lijkt wel, Cassidy alsof jij een hele vervelende ervaring met veulens hebt gehad zo mordicus ben je tegen de aanschaf ervan.

Ik vind dat een beetje onzin, ik vind wel dat je goed moet nadenken over het traject voor de eerste 3 jaren, eigenlijk liever 4 jaren. Men gaat toch uberhaupt niet voor een veulen als men er binnen de kortste keren op wil gaan zitten?

Het gaat ook niet om Meerwaarde, het om het stuk tijd dat je met een veulen hebt voordat het uiteindelijk beleerd gaat worden. Die tijd, het lere kennen van het karakter, het zien PAARD worden, dat is voor mij de Meerwaarde.

Maar goed, ik ben het er wel mee eens dat je JUIST voor de opgroei van een veulen wel enige paardenbagage qua kennis in je achterzak moet hebben, en dat zeker is dat ook een ouder paard van af 3-4 jaar vaak wat makkelijker kan zijn.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 21-11-14 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 22:33

terpentijn schreef:
Welnee, ik ben toch ook niet 100 paarden verder...je moet gewoon goed kritisch zijn naar jezelf een een aantal goede paardenmendsen (niet mensen met paarden) om je heen zien te verzamelen. Mijn Jaopie is toch ook niet "mislukt" en de jonge merrie khava nou ook niet bepaald...

Het lijkt wel, Cassidy alsof jij een hele vervelende ervaring met veulens hebt gehad zo mordicus ben je tegen de aanschaf ervan.

Ik vind dat een beetje onzin, ik vind wel dat je goed moet nadenken over het traject voor de eerste 3 jaren, eigenlijk liever 4 jaren. Men gaat toch uberhaupt niet voor een veulen als men er binnen de kortste keren op wil gaan zitten?

Er over nagedacht is het zeker wel, en ik stop ook niet met denken.
En ik heb dit topic geopend om meningen van andere mensen te krijg die ik niet persoonlijk ken, 9 van de 10 die ik ken zouden namelijk meteen ja doen roepen.

En wat betreft het rijden/mennen, laten wennen aan dekjes tuig ed wordt niet voor het3 jaar gedaan en beleerd word de pony niet voor zijn 4e levens jaar

denice

Re: Een veulen kopen, is dit realistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:36

Ik zeg doen! Heb mijn Cob als 1-jarige gekocht, hij is nu 3,5 en het heeft even geduurd en wat gekost, maar heb er een heerlijk dier aan waarvan ik weet wat er mee gebeurd is. De band die je met zo'n doet opbouwt is toch anders als een oudere kopen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:37

Als jij een goed opfokadres hebt kun je prima een goed veulen kopen.

Ja je loopt een risico dat het diertje de eerste 3 jaar niet goed door komt maar daar in tegen heb je wel de kans om voor leuk geld iets echt goeds te kopen uit een leuke moederlijn.

Als je nu niet aan rijden toe komt en toch je eigen paard wil hebben dan lijkt het me ideaal.

Laat je inderdaad niet verleiden om al te vroeg te veel met het diertje te gaan doen.
Gewoon ophalen in het voorjaar dat het 3 word en dan heel langzaam aan de slag. Tussendoor gewoon gaan kijken en af en toe een klein beetje mee tutten...meer is niet nodig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:05

terpentijn schreef:

Ik heb er twee zelf gefokt, prachtige dieren, vreselijk zoet, zo anders uitgepakt dan ik voor ogen had.
Nu heb je natuurlijk als koper dat je aan veulens voorbij kunt lopen die je niet aanspreken of die je niets zeggen, en gericht dat aanschaffen waar je wel wat in ziet. Blijft nog steeds het risico dat het uiteindelijk in het zadel niet gaat klikken.

Ik heb genoeg veulens in mijn omgeving meegemaakt die helaas niet oud mochten worden. Voor mij de volgende keer geen veulen meer. Als er nog een paard komt dan koop ik weer een volwassen en ingereden dier.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 08:03

x_Nadia schreef:
Dat het dier een karakter heeft is inderdaad zo!
Maar wat versta jij eronder?
Ik versta er onder dat ik dingen kan aanleren zoals ik dat graat zou willen en op welk tempo ik dat wil, en vooral op wat voor manier het gebeurt :)

Ik vind opleiden niet hetzelfde als "naar je hand zetten" .
Bij naar je hand zetten krijg ik het gevoel dat mensen iets willen maken (! ) op hun manier.
Een paard opleiden vind ik juist dat je je moet aanpassen aan het paard. Dus rekening houden met het karakter en de tijd die het dier nodig heeft (langzaam of juist snel)

Maar als jij hetzelfde bedoeld als ik met die andere woorden dan is er imo geen valkuil.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 08:30

Laten we het eens anders stellen. Wat zou jij met je veulen willen doen tot hij klaar is voor beleren? Heeft dit daadwerkelijk meerwaarde of is dat puur gevoelsmatig?

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 08:33

Hier in 25 jaar nog niet meegemaakt dat een veulen wat met een half jaar gezond is, in de opfok verongelukt en de 3/4 jaar niet haalt. Ik vind het idee van een veulen kopen waarbij je het hele opgroeien mee kunt maken wel leuk. Natuurlijk ben je geld kwijt aan opfokken maar een driejarige is ook weer een stuk duurder dan een veulen.
Wat betreft je omschrijving: een allrounder tussen de 1.40 en 1.50, een welsh cob past ook absoluut in dat plaatje. Misschien eens gaan kijken bij wat fokkers?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 08:52

Ik vind je in je posts niet overkomen alsof je voldoende ervaring hebt.
Zelf zou ik voor een ouder dier gaan, al dan niet zadelmak, je hebt nog zo weinig ervaring, een veulen lijkt leuk, maar een veulen groeit beter op tussen veel soortgenoten en weinig menselijke aandacht.
Smid, ontwormen en enten is meer dan genoeg.\
Vaak zijn paarden tegen hun derde zo verpest dat ze alsnog op heropvoedingskamp moeten...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 08:54

lizy29 schreef:
Laten we het eens anders stellen. Wat zou jij met je veulen willen doen tot hij klaar is voor beleren? Heeft dit daadwerkelijk meerwaarde of is dat puur gevoelsmatig?

Dat is wel een valkuil. Je ziet toch vaak datmensen die een veulen kopen er te veel mee willen doen, wat in dat geval (TE veel) alleen maar negatief werkt.

Wij fokken pony's en dan is het wel handig dat je het karakter al heel goed kent voordat je er iets mee gaat doen. Ook os er al vertrouwen. Maar we doen er verder niks " verplichts" mee.
Wel eens een borstel erover enzo, maar ze staan los en kunnen weglopen bedoel ik daarmee.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:07

Ik ben ook voorstander van een jonkie zoveel mogelijk met rust laten, maar.. ik heb er wel profijt van dat ik af en toe eens met hem ben wezen wandelen, dat hij in handen is gekomen (dagelijks vanwege dat ik hem apart zijn brokjes gaf, dat moest naast de kudde en hij ging nooit op stal), dat hij omgangsvormen heeft geleerd. Dit alles hoeft echt geen afbreuk te doen aan een mooie jeugd 'als paard'. Sterker nog, ik ben er wel voorstander van om een jonkie rustig (echt rustig) te wennen aan het feit dat mensen erbij horen. Daarnaast kan hij paard zijn en de rest van zijn leven mag hij paard blijven, ik wil hem altijd natuurlijk blijven houden. Mijn 3.5-jarige vindt mensen superleuk en is heel sociaal en braaf uitgepakt. Ik ben blij dat ik het gedaan heb zoals ik gedaan heb :) (ieder dag ff in handen voor zijn brokjes, 1-3x per week kleine oefeningetjes in het wijken voor druk of stukjes wandelen, vnl vanaf zijn 2e jaar)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:17

sneeuwpop schreef:
lizy29 schreef:

Dat is wel een valkuil. Je ziet toch vaak datmensen die een veulen kopen er te veel mee willen doen, wat in dat geval (TE veel) alleen maar negatief werkt.

Wij fokken pony's en dan is het wel handig dat je het karakter al heel goed kent voordat je er iets mee gaat doen. Ook os er al vertrouwen. Maar we doen er verder niks " verplichts" mee.
Wel eens een borstel erover enzo, maar ze staan los en kunnen weglopen bedoel ik daarmee.

Vandaar ook mijn vraag. Mijn ervaring is dat veel mensen al snel te veel willen.

Wij hebben zelf ook een jaarling gekocht en ondanks dat ze regelmatig in handen komt (voetjes vijlen, controle op wondjes en dagelijks vitaminebrok uit hand gevoerd) word er bijna niets mee gedaan. Eens in de 2 tot 3 maanden mag ze 5 minuutjes mee wandelen en that's it. Ze hoeft op dit moment niet meer te leren dan dat wij te vertrouwen zijn en dat als wij zeggen dat het niet eng het ook niet eng is. De rest komt wel als ze ouder is.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:31

In de zomer van 2012 een veulen gekocht dat bij mij kwam toen hij zo'n 5,5 maand was.

Ik heb Dakota niet in de opfok gegooid, maar in een gemengd groepje van 3 jaar tot een oudere pony. Verder stond hij in de nacht op een paddock en kon hij snachts een inloopstal in samen met de andere pony's.

Volgens de maatstaven van bokt ben ik te veel met hem bezig geweest gok ik, maar volgens mijn eigen maatstaven was het precies genoeg. Vanaf dat Dakota anderhalf was volgende ik zelfs parelli lesjes met hem die 20 minuutjes duurde 1 keer per anderhalve maand en oefende ik daarnaast nog een keer per week zo'n 10 minuten. Daarnaast wandelde wij regelmatig, voornamelijk in de zomer zowel met als zonder andere paarden trokken wij door het dorp of door de polders.

Dit klinkt waarschijnlijk als ontzettend veel maar in de praktijk betekende dit drie tot vier keer per week een kwartiertje bezig zijn, met uitschieters naar een half uur of drie kwartier wandelen met mooi weer tot uitgebreide wawasbeurten van soms wel een uur.

Ik ben ook enkele keren met hem gaan fietsen en zelfs een keer met hem gaan zwemmen.

Ik heb nooit problemen ondervonden van mijn aanpak, het is echter ten alle tijden belangrijk consequent te zijn, duidelijk te zijn en eerlijk te zijn.

Uiteindelijk had ik een heerlijk opgevoed dier, dat geduld vertoonde, sociaal was richting andere dieren, mensen en soortgenoten en een paard waar ik een bom naast kon laten ontploffen.

Helaas heb ik Dakota 20 maart laten inslapen vanwege een hersentumor waaruit hij ataxie verschijnselen vertoonde, maar de aanpak bij een volgend veulen zou nagenoeg hetzelfde zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:33

Ik heb paarden gehad van alle leeftijden en om eerlijk te zijn, ik heb echt geen betere band met degene die ik al vanaf veulen heb. (gehad) Je zet een dier altijd naar je eigen hand en kan ook een oud(er) paard nog van alles aanleren. Veulens die al een opfok in gaan komen toch al onder invloed van andere mensen. Natuurlijk kun je er dagelijks heen, maar de vaste rituele liggen dan toch vooral bij de stalbaas. Het is echt niet gezegd dat een paard die je vanaf veulen hebt makkelijker leert of makkelijker is in de omgang omdat je elkaar zo goed kent.

Zorg dus dat je er een realistisch beeld van hebt. Het is natuurlijk wel heel leuk om een dier op te zien groeien en zichzelf te zien ontwikkelen. De opvoeding en het beleren, dat is nog best een verantwoordelijke klus, maar natuurlijk ook heel leuk. Het heeft dus voor- en nadelen, zoals alles in het leven. Zoek uit wat het beste bij jou en jouw situatie past.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:22

Is ook mijn ervaring dat ik geen betere band heb met paarden omdat ze hier zijn geboren. Een goede band ontstaat vooral wanneer de karakters bij elkaar passen en je er tijd in steekt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:34

Hier is gewoon geen waarheid in. Ik heb een paard dat volgens bokt alle ingrediënten met zich heeft meegekregen om het meest arrogante, irritante en verwende paard ooit te worden. Is als jong ding zeer vaak in handen geweest, nog een flessenveulen op de koop toe en best wel lekker betutteld geweest. Paard is nu volwassen en is gewoon een doodbraaf, goed opgevoed paard dat je langs eender welk ander paard kan zetten.

Ik zou me dus niet te veel laten tegenhouden door 'wat als' en 'maar'. Ik ben ook een echte veulenmens, ik merk dat de band die ik heb met paarden die ik van veulen af aan ken, dieper en intenser is dan bij oudere paarden. Zo ben ik gewoon, niets mis mee. Ieder zijn meug. ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:45

Er zullen altijd uitzonderingen zijn. Feit dat meerdere bokkers de ervaring hebben dat het minder positief kan uitvallen is een goed bedoelde waarschuwing.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:07

Mijn vorige merrie heb ik als veulentje gekocht. Vanaf dat ze geboren was en met zes maanden bij de moeder weg en naar een ander plekje. Ik had nul n verstand van veulens maar ze was een schat van een merrie. Lief en betrouwbaar vooral voor kinderen en kon er mee lezen en schrijven.helaas is ze vorig jaar op bij 13 jarige leeftijd overleden Door koliek. Vier maanden later heb ik een hengstveulen gekregen en ja hij is pittig maar ik ben heel consequent en nu hij 20 maanden is en net terug na 7 maanden opfok weet hij precies wat hij wel en niet kan en mag bij mij. Ondanks dat hij echt hengst is qua karakter heeft hij wel respect voor mij. Dus ja waarom geen veulen, als jij consequent bent en hem of haar kan geven wat hij nodig heeft en niet bang bent om hulp te vragen als dat nodig is dan zie ik er geen problemen in

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:17

Jaaaa, lastig om hier echt iets over te zeggen. Mijn ervaring is dat ik met mijn paard wat ik als paard van 13 kocht echt niet minder een band had dan nu met mijn veulen. Ik heb dus een half jaar terug een veulen gekocht. Het arme ding was pas 3 maanden toen hij bij me kwam (niet mijn keuze). Hij is nu 9 maanden en behoorlijk veel in handen. Dat wil zeggen; elke dag word hij binnen en buiten gezet door mij of mijn stalgenoten. Hij word elke paar dagen vastgezet en gepoetst. Ik wandel met hem zo nu en dan een stukje door de polder en ik oefen zo nu en dan in de paddock met wijken voor druk en meelopen. Het is in dit half jaar een heerlijk relaxed veulen geworden, wat precies begrijpt wat je van hem wilt, en wat zich keurig gedraagd bij iedereen. Daarbij is hij onderdanig naar andere paarden, speelt met de speelse paarden en blijft keurig binnen de draden:-)Hij vindt het helemaal prima om in de nacht lekker op stal te staan naast zn vriendjes.

Wel vind ik het een ENORME zorg. Dat moet je niet onderschatten. Veel meer nog dan met mn volwassen paard en ponys ben ik altijd op zoek naar de beste leefomstandigheden etc etc. Je maakt je vaak druk of hij niet te gekke dingen doet op de wei met zn vrienden, of hij wel goed genoeg groeit etc. Het is gewoon net zoveel zorg als je met een kind hebt vind ik. Maar ik vind het grote voordeel inderdaad dat ik hem vanaf het allereerste begin kan opvoeden volgens MIJN visie, kan voeren naar MIJN visie, precies weet wie zn ouders zijn omdat ik ze heb gezien, weet waar hij is gefokt en onder welke omstandigheden, wat hem ooit bang heeft gemaakt of wat dan ook, IK bepaal hoe en door wie hij straks beleerd zal worden en met welke paarden om hem heen hij opgroeit. Hoe hij er bij staat in de wei en in de stal, welke dierenarts hem begeleid, wie zijn hoeven doet etc etc. Alles in de basis is door mij bepaald. Dát vind ik toch wel supergaaf hoor!!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:26

Een veulen kopen omdat je zo'n kleintje 'beter naar je eigen hand' gezet krijgt is nonsens. En dat je dan een betere band/klik hebt, ook onzin! Ik heb een 6 jarige pony, bij mij geboren en hij is opgegroeid in een rustige gemengde kudde, met leeftijdgenootjes maar ook volwassen dieren! In het eerste half jaar hebben we de basis erin gelegd: voetjes geven, vastzetten, lopen aan een touw. Met moeder mee wandelen, zo af en toe. Als veulen superbraaf, als puberpony: strontvervelend, met inrijden/mennen: Cool in het hoofd.
Wist ik dit vantevoren? Echt niet, je kunt niet in hun babyhoofd kijken om te weten hoe zo'n ukje gaat opgroeien.
Ik heb ook een oud paard, gekocht op de leeftijd 18 ongeveer. Supergeweldig lief en fantastisch dier! Wist ik dit toen ik haar aanschafte? Eigenlijk niet want ze stond een partijtje strontchagrijnig en onbenaderbaar in een hoekje.. Heeft ook een poos geduurd voordat ze erop vertrouwde dat ik het beste met haar voorhad maar vanaf dat moment ging ze door het vuur voor me!
Moraal van het verhaal: tis een gok, hard werken en geluk hebben..

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 16:59

Iedereen bedankt voor de reacties!

Ik merk wel dat iedereen een andere mening heeft hier over (waar niks mis mee is natuurlijk!)

Over 'Het naar eigen hand zetten'
Ik ben erachter gekomen dat het voor velen een hele andere betekenis heeft dat dat het voor mij eigenlijk betekent.

Ik zal zeker over alles gaan nadenken wat iedereen hier heeft geschreven.

Nogmaals, ik ga het veulen niet helemaal alleen opvoeden enz, ik wil graag een veulen omdat IK vind dat ik een beter band kan krijg hier door, dit denk ik omdat ik dat had met mijn shetlander veulen.
en dit is een idee wat zeker de komende 5 jaar niet in een daad word omgezet :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:07

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:28

Veel succes nadia. Goed dat je er bewust over na denkt.
5 jaar duurt wel lang trouwens!