Ik heb een duur veulen uit een hele goede bewezen prestatie(sport)stam gekocht,
4 generaties preferent prestatie, met bijna alles nationaal of internationaal (heel veel LT en GP paarden)
Zijn moeder was bij de eerste 4 nakomelingen Preferent Prestatie en had destijd
al 3 x op rij een Pavocup finalist en een 2e bezichtigingshengst + een keur en een elitemerrie geleverd.
Bloedmooi was hij ook en goed bewegen!
Maar daar is dan ook het prijskaartje naar
een ander koopt daarvoor een correct sportpaard, gekeurd en wel.
Bovengemiddelde veulens kosten ook meer.....tel vanaf 5000/6000 euro.
Tel daarbij op 3 jaar opfok (150 pm), rontgenologische keuring met 2.5 jaar (500), zadelmak maken (hij was ook nog eens lastig dus prof laten doen a 1500 euro)
Je wilt niet weten wat het gekost heeft
Het ergste van alles is dat hij een ongeluk heeft gehad met 1.5, over de kop gegaan bij een uitbraak,
met als gevolg ataxtie/wobbler gradatie 4....
Werd dus daarna door 3 veeartsen bestempeld als frikadel, ik kreeg nog 50% kans dat hij ooit nog geschikt was voor recreatie
Al is hij nu 9 en ZZ-L startgerechtigd met alle gemak, dus ondanks zijn handicap/beperkingen komt nog zijn talent en karakter naar boven.
Dus a het kost heel veel geld en er zitten veel risico's aan, zie ze maar eens 100% goed en gezond te hebben op 3 jarige leeftijd!
En dan nog kun je talent hebben, maar je moet er zelf wel mee kunnen sturen (zijn vaak vlug en rillerig, niet de makkelijkste en de braafste
)
Als ik alles had geweten had ik gewoon 3 jaar lang iedere maand 300 euro opzij gezet + het aankoopbedrag wat je al uit wilde geven,
nou daar kun je een heel leuk erg sportpaard voor kopen, gekeurd en gereden!