[TI] buiten adem en dikke vacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: buiten adem en dikke vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:11

Dus toch .

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:16

Maartje1990, heb je toevallig ook een link waar ik er meer informatie over kan vinden?
Ik vind het namelijk wel interessant! Met name het gedeelte over de tegenstrijdige signalen en het slecht sluiten van de huig.

On-topic, ook ik denk dat scheren een goeie oplossing zal zijn voor jouw paard TS! :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:00

hartje_tibo schreef:
ik lees even mee, heb hetzelfde probleem ongeveer en zit er ook aan te denken om te scheren maar is dat wel slim als hij het hele jaar door buiten staat? en als je alleen de (onderkant van de) hals, buik en flanken doet, krijgen ze het dan niet te koud? dekens bedekken die delen namelijk niet (behalve de flanken dan) en dan leg je dus een deken om die dikke vacht..

Ik heb alleen maar buitenstallen en de paarden staan dus altijd in de buitenlucht, geen probleem wat betreft koud aanvoelen, gewoon zorgen dat er ten alle tijde goed ruwvoer voor ze is om te eten, dat houdt het kacheltje ook al goed aan het branden!

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:23

Ik haak ook even aan. Mijn Tinker heeft er net 6 weken boxrust op zitten dus een conditie van nul komma niks. Hij is nu ook snel moe als we aan het werk zijn en transpireert flink op zijn borst. Ik wil hem nu nog niet scheren, eerst maar kijken hoe het gaat als het ooit nog eens koud wordt. En als scheren dan nodig blijkt dan wil ik hooguit een jachtmodel.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:30

meggiemeg schreef:
hartje_tibo schreef:
ik lees even mee, heb hetzelfde probleem ongeveer en zit er ook aan te denken om te scheren maar is dat wel slim als hij het hele jaar door buiten staat? en als je alleen de (onderkant van de) hals, buik en flanken doet, krijgen ze het dan niet te koud? dekens bedekken die delen namelijk niet (behalve de flanken dan) en dan leg je dus een deken om die dikke vacht..

Ik heb alleen maar buitenstallen en de paarden staan dus altijd in de buitenlucht, geen probleem wat betreft koud aanvoelen, gewoon zorgen dat er ten alle tijde goed ruwvoer voor ze is om te eten, dat houdt het kacheltje ook al goed aan het branden!

ruwvoer hebben ze altijd, maar bij jou kunnen ze uit de wind staan en dat is waar ik bang voor ben, dat hij 't koud krijgt als hij die koude wind tegen z'n geschoren velletje krijgt

MyNadieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:39

.
Laatst bijgewerkt door MyNadieh op 12-09-24 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:41

Correct me if I'm wrong. Ik hoor niet thuis bij het scheren.

Kun je de borst niet 'een beetje' scheren? Dus dat je zegmaar de borst scheert, maar niet helemaal. Dus alleen het bovenste laagje? Dat je
het eerst zo probeert?

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:53

Raar dat TS nergens op reageert.

jachtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 09:27

Ik dank jullie allen hartelijk voor de reacties.
En Maartje, een erg interessant stukje over bitloos rijden waar ik ook voorstander van ben.
Mijn ruin is echter pas vijf jaar oud en soms wispelturig en dan is het toch prettiger met een bit in.
Zodra hij wat rustiger/ouder is ga ik hem ook bitloos laten berijden.

Uit de reactie komt eigenlijk naar voren dat ik hem het beste kan scheren.
Hij staat overdag buiten en 's nachts op stal.
Een deken is geen optie, omdat de andere paarden waar hij bij staat hier aan gaan lopen trekken en bijten.Ik denk dat hij de deken hooguit een uurtje op zal hebben liggen voordat deze er definitief afgetrokken is door zijn maatjes.
Alleen jullie hebben het over scheren van de onderkant van de hals en de flanken?
De onderkant van de hals snap ik, maar de flanken?
Waar bedoelen jullie daar precies mee, tot hoever scheer ik dan af?
En is dat scheren wel verstandig met het oog op de naderende kou?

Hij wordt overigens per week in de dressuurles 1 uur intensief bereden, nu dus vanwege zijn probleem met het buiten adem zijn, een half uurtje.Hij gaat daar ook in stap naar toe, ongeveer twee km heen en weer twee km terug.En daarnaast nog twee keer in de bak op stal wat minder intensief.

Mvrgr,Jachtje (ik ben overigens een man hoor!)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:31

Dit is een leuk plaatje dat een beetje laat zien wat er allemaal mogelijk is en wat het ongeveer inhoudt :)

Afbeelding

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:35

Als je geen deken op kunt leggen i.v.m. vernieling door andere paarden, dan zou ik ervoor kiezen om alleen de onderhals te scheren, zoals op plaatje 11 aangegeven staat.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:41

Idd bij geen deken absoluut geen flanken etc scheten. Alleen de hals

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:36

Hoe doen jullie het als je (ongeschoren) paard bezweet is na het rijden. Ik moet hem nu bijna een uur op stal laten staan met een fleece deken. Daaronder zweet hij uit en moet dan nog een tijdje zonder deken staan om op te drogen. Hij zweet alleen op de borst en waar de singel zit maar ik durf nog niet te scheren om de simpele reden dat hij al 'vrolijk' genoeg is met rijden.
Maar ik zet hem natuurlijk pas weer buiten als hij droog is. Hij staat overigens sinds deze week onder een 100 grams.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:43

Mara2000: Ik stap gewoon uit en dan gaan ze gewoon de wei op. Nog nóóit (in 16 jaar) een probleem geweest, nooit ziek geweest oid.

De verdamping vindt bij een paard namelijk plaats op de bovenkant van de haren, die is nat. De huid is droog. Bij mensen vindt verdamping direct vanaf de huid plaats.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:53

Mijn Tinkermerrie heeft ook een flinke vacht en ze staat nu echt te pompen als ik les heb gehad. En dan rijd ik maar een half uur waarvan veel stap. Vind het wel een beetje sneu, maar ik ga ik niet voor scheren. Paard staat 24/7 buiten en ik ben toch geen fanatieke ruiter.

Overigens rijd ik sinds een paar maanden bitloos maar ik merk geen enkel verschil qua zweten / hijgen hoor. :n

Als ze zo staat te pompen stap ik haar een kwartier uit, dan is het pompen over en dan gaat ze weer de wei op. Ze is dan overigens echt niet kletsnat hoor, meestal is alleen de hals wat bezweet.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:42

Onze irish Cob zweet ook snel en veel. Niet alleen nu maar ook in de zomer. Er zijn toch echt veel tinkers die hier last van hebben.

Iedereen roept scheren maar als ze 24/7 buiten staan lijkt me dit geen optie. Ik begin er tenminste niet aan. Als ik gereden heb stap ik haar goed uit en droog haar heel goed af met een handdoek. Het is net wat ik hier eerder ook las. De onder haren tegen de huid aan zijn droog. Het zijn alleen de bovenste haren die nat zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:47

Mara2000 schreef:
Hoe doen jullie het als je (ongeschoren) paard bezweet is na het rijden. Ik moet hem nu bijna een uur op stal laten staan met een fleece deken. Daaronder zweet hij uit en moet dan nog een tijdje zonder deken staan om op te drogen. Hij zweet alleen op de borst en waar de singel zit maar ik durf nog niet te scheren om de simpele reden dat hij al 'vrolijk' genoeg is met rijden.
Maar ik zet hem natuurlijk pas weer buiten als hij droog is. Hij staat overigens sinds deze week onder een 100 grams.

Ik deed nog wel eens wat stroo onder de deken, zodat de vacht beter kan luchten. Daar voelen ze verder niks van en valt vanzelf onder de deken weg.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:54

Om de redenen die jij aangeeft scheer ik elk jaar eind oktober/begin november mijn haflinger.

Ze heeft ook een vacht van een beer in de winter zo pluizig en dik. De onderhals en de borst gaan er uit, tot net achter de singel (dus tussen/achter de voorbenen) laat ik het weg. De rest blijft gewoon vol in de vacht. Ze staat dan ook altijd buiten zonder deken.

Ik merk dat zij er erg veel baat bij heeft, doe het al jaren zo en het werkt super. Natuurlijk is ze onder het zadel wel nat na het rijden maar ze houdt het veel makkelijker vol en is niet met een 15 minuten helemaal zeiknat en munt.

Ik laat altijd scheren door Karin Evers, die heeft ook tips en trics als je dekenloos wilt.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:58

Ik sluit me ook aan want ik zit met hetzelfde probleem met mijn tinker ruin van 4.5 jaar. Hij heeft nu al een dikke teddybeer vacht en met het rijden is hij al snel nat . Ik stap met hem heel veel en rijd hem niet lang , klein half uurtje. Ik ben lang bezig om hem droog te stappen , gelukkig is hij wel vrij snel op adem.

Zit er ook aan te denken om hem deels te scheren jacht model dan krijgt hij wel wamrme dekens op of alleen onderkant van zijn hals. Mijn ruin staat 24/7 buiten en is een schuilstal in de wei.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 06:32

Bij onze tinker gaat er meestal vrij standaard een stuk hals/borsthaar ervan af. Samen met zijn bilharen onder de staart en de binnenkant van zijn boven achterbenen, koker. Dit scheelt voor hem al een heleboel met zweten. Hij heeft het vaak al warm met niksdoen in de wei vanwege zijn dichte dikke vacht.

Is dit nog niet genoeg gaat er ook een strook flank af, twee rechthoekjes rond het gebied waar die kruin zit op de flank. Eventueel kan er dan nog een strook buikhaar afgehaald worden. Hiermee redt hij het zonder deken in de wei maar is het lang nazweten al een heel stuk weg.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:50

Karuna , geven jullie je tinker dan een deken op en hebben jullie er een foto van ?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:48

Onze oude man stond toen zonder deken buiten, juist met dat model ging dat goed ook de maximaal geschoren variant. Hij werd vol getraind voor de kar toen ook. Fotos heb ik er nooit van gemaakt.

Nu helaas moet hij voor zijn gezondheid een deken op en is voor nu alleen de voorkant van zijn hals geschoren, zijn billen en binnenkant bovenbenen achter en koker. Ook nu staat hij continue buiten.

SCCherren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:54

is scheren een optie?