wel of geen shetlander aanschaffen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sita12

Re: wel of geen shetlander aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 13:16

ze staan nu ruim een maand samen en het is zo erg dat de kleine gewoon de weide uitgepest word en tussen de koeien beland.

en nee de weide is niet klein

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:19

Gaat het inmiddels nog steeds niet goed samen? :(
En wat ga je nu doen? Een grotere pony erbij nemen? Of een andere shet?

Edit: zie net dat het nog steeds niet gaat. Wat jammer..

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:29

Jammer dat het niet goed gaat, misschien zou er dan toch een dominantere meer aanwezige shet bij moeten. Ik weet dat mijn Vlekkie vooral dominant naar andere paarden is als haar Mini erbij staat. En ik zeg haar Mini omdat het ook echt zo lijkt af en toe, naar andere paarden dan, niet naar mensen.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 14:42

ik weet dat alle adviesen hier goed bedoeld zijn, maar wat valt er niet te snappen aan een kleine pony bij mijn ruin niet gaat!!!!!!!! het lijkt haast dat jullie liever hebben dat een kleine pony in elkaar geschopt word, uit te weide gejaagd wordt, geen rust heeft dan een pony alleen.

wat betreft verder kijken is even kijken wat er op mijn pad komt het zal zo en zo een grotere moeten zijn dan mijn ruin nu en flink dominant, En op moment dat er een grotere wil zal deze geschikt moeten zijn voor onder het zadel etc anders vind ik het zonde van mijn geld aan stalling etc.
op moment dat ie onder het zadel moet zijn ben ik nog kieskeuriger hahaha. dusja tot die tijd staat ie lekker alleen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:12

Ik denk dat de meesten zo reageren omdat er al heel vaak door mensen geroepen wordt dat ze het geprobeerd hebben en het niet gaat, maar dat dan later blijkt dat het de eerste keer is dat ze zo iets geprobeerd hebben. Het is denk ik alleen maar goed bedoeld. Iedereen probeert met je mee te denken voor als je iets over het hoofd ziet.
Ik weet niet of je het in een opwelling typt of het echt zo bedoelt, maar al die uitroeptekens staan nogal schreeuwerig en onaardig..

Ken je niet iemand met een dominanter paard die er bij kan staan? Of biedt de weidegang op marktplaats aan voor iemand. Dan hoef je zelf niet nog een paard erbij te kopen. :)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:44

Hoe is jouw paard verder in de groep ts? Mijn ervaring met een dominant + dominant paard is dat ook dat 1 op 1 mis kan gaan. Ik heb ze hier gehad die maar bleven slaan, geen van beide wilde zich gewonnen geven, daar heb ik uit ellende draad tussen gedaan. Mijn ruin nu is ook wel dominant, die staat met een laag in rangorde staand shetje samen en hij maakt wel uit wie eerst mag, maar laat haar verder prima met rust. Hopelijk vind je een geschiktere oplossing.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 16:37

het was ook niet aardig bedoeld ;).
zodra mijn paard bij een groter dominant paard staat geeft ie zich over :) ( lekker eigenwijs dus)

helaas is de weide niet van mij zelf :) dus kan ik hem niet aanbieden op marktplaats en gaan de rest van de paarden allemaal naar binnen snachts.

ik wil mijn paardje graag 24/7 buiten houden uiteraard met inloopstal.

De shetlander die er nu bij staat is ook vrij dominant en laat niet over zich heen lopen maarja als jij heel de dag overal weg geschopt wordt en weg gejaagd word je het ook bue met het gevolg dat de kleine nu dus tussen de koeien loopt. Waar de stal eigenaar logisch der wijs niet blij mee is.
en als ze wel in 1 wei blijven staan is het constant fiepen, trappen,schoppen steigeren naar elkaar. Zo heeft milan al een "blauw" ook opgelopen ondertussen al 3 kapotten dekens.

ik hoopte juist als ik er iets beduidends kleiner bij zou zetten hij zou denken ahhh dat is lief hier doe ik niet vervelend tegen maar helaas plannetje mislukt.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:41

Erg jammer, tja het werkt natuurlijk ook niet altijd.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 16:43

ja scooby007 dat vond ik nog het jammere, ik had zo iets van nou dan red ik en een shetje van de paardenmarkt en heb ik gelijk een leuk vriendje erbij.
maar helaas werkt het niet, nu ben ik dan wel zo dat ik een goed huisje voor hem gevonden heb anders had ik ze gescheiden gezet en ze allebei gehouden.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:47

Heb je de shet nog? Als dat wel het geval is, span dan tijdelijk een lint tussen hun 2.

Ik had een paard dat de grootste terrorist was naar andere paarden en dieren was. Kortom hij was voor de duivel nog niet bang. Uiteindelijk na een aantal jaar alleen gestaan te hebben, kochten wij een mini merrie. Beiden eerst in een aparte wei (wel naast elkaar) en na een paar maand ging ineens de knop om bij mijn ruin en hebben ze tot aan zijn overlijden nog zeker anderhalf tot 2 jaar samen gestaan.

Edit, ik lees nu pas dat de shet een nieuw huisje heeft. Dan is het niet meer van toepassing.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:39

Je kunt ook iemand anders zoeken die een plekje zoekt voor bijvoorbeeld een jaarling oid als je toch ergens mee aan de slag wilt. Wij hebben ook altijd 2 shetlanders gehad en die vlogen alleen weg als er een helicopter overvloog. Die stonden achter prikpaaltjes en een stroomdraadje. (Niet gevaarlijk want na een paar meter stonden ze bij het weiland van de buurman mee te genieten)

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 11:57

anitamarleen schreef:
Je kunt ook iemand anders zoeken die een plekje zoekt voor bijvoorbeeld een jaarling oid als je toch ergens mee aan de slag wilt. Wij hebben ook altijd 2 shetlanders gehad en die vlogen alleen weg als er een helicopter overvloog. Die stonden achter prikpaaltjes en een stroomdraadje. (Niet gevaarlijk want na een paar meter stonden ze bij het weiland van de buurman mee te genieten)

ik heb inderdaad ook gedacht om iemand te zoeken die zijn jaarling oid weg wilde zetten, maarja dan krijg je de volgende vragen.
Wie gaat de stalling betalen? ik of de eigenaar paard? het zelfde als DA,hoefsmid eventuele dekens tuigage etc.
Als dat op mijn kosten zou komen dan kan ik net zo goed even door sparen en rond kijken tot ik het "perfecte" paardje in mijn ogen vind.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:00

en eventueel een grotere maat ezel?
Die kunnen klappen krijgen maar wees maar zeker dat hij er terug zal krijgen :P

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 12:05

maar wat heb ik aan een ezel?
behalve dat deze maandelijks stalling kost etc.

het is zo dat mijn paard overdag gewoon paarden rond hem heen heeft staan alleen gaan deze avonds naar binnen en dan staat hij dus alleen.
Persoonlijk heb ik het idee dat hij dit niet erg vind want hij blijft altijd rustig staan het is alleen mijn eigen gevoel die dit zielig vind.

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:09

Echt een shetlander nemen hoor is hartstikke leuk

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:10

Met een ezeltje kun je toch ook vrijheidsdressuur doen, of mennen? Diezelfde vraag kun je dan stellen voor de Shetlander.

Reen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:14

Misschien kun je totdat je een nieuw huisje voor Sylvester hebt gevonden een laag draadje spannen? Zodat Sylvester er onderdoor kan, maar Milan niet. Dan kan Milan hem ook niet telkens opjagen. Gooi je achter dat lage draadje een beetje hooi, dan heeft hij het zo door.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:21

Als je een ezel neemt dan mis je denk ik een beetje je doel..
Je wit toch juist een soortgenoot bij je paard zetten? Is dat niet hetzelfde als een mens bij een aap zetten?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:55

Ja inderdaad. TS ik zou gewoon de tijd nemen om een passend maatje te zoeken. Zou zeker wel een maatje willen z.s.m maar het moet natuurlijk wel leuk zijn voor jou en je paard.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 13:26

rakmon123 schreef:
Echt een shetlander nemen hoor is hartstikke leuk

als je het topic leest, zie je dat een shet dus niet gaat werken.

nee een ezel gaat m ook niet worden hahaha vind vrijheidsdressuur etc wel leuk maar niet voor dagelijks.
een ezel zou ik ook niet voor een karretje zetten persoonlijk.

en grote maat shet zou je dan nog mendurance etc mee kunnen doen vandaar de keuze in eerste instantie voor een grote shetlander.

maar helaas werkt het niet. Sylvester word maandag op gehaald door zijn nieuwe eigenaren hij gaat naar 2 hele lieve jonge meiden die een hoop begeleiding krijgen dus dat gaat helemaal goed komen

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:28

Fijn dat je een goed huisje voor hem hebt gevonden! :)
En begrijp je keuze om voor een grote shet te gaan inderdaad, jammer dat het niet gelukt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:37

Jammer dat hij weggaat, maar misschien nog een idee voor anderen in zo'n situatie: een draadje spannen waar de Shet onderdoor kan, maar de haf niet. Dan kan de Shet zich veilig terugtrekken als hij "gesloopt" wordt en kan je het proces van wennen aan elkaar wat meer tijd geven.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 13:45

Al het bovenstaande is al geprobeerd.
een draadje spannen heeft geen nut mijn haf springt er over heen
hij gaat alleen niet naar de koeien dus daar was de shet veilig. het is niet zo dat mijn haflinger een of ander monster is hoor ( dadelijk durft niemand nog bij mijn paard in de buurt te komen) hahahaha maar het gaat gewoon niet goed samen.
en ik vind koeien niet erg maar als ik vaak genoeg in die wei loop komen ze achter mij aan en dan vind ik ze niet leuk hahahah

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 05:25

Aangezien TS antwoord op haar vraag heeft gekregen en er nu een nieuwe draad met andere TS ging ontstaan, hier een slotje ;).