Merrie verkopen als draagmerrie, hoe aanpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Re: Merrie verkopen als draagmerrie, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:11

Besita, de merrie heet neurologische problemen waardoor ze een verminderd evenwicht heeft en onder het zadel onstabiel is. Dan is ze ook als draagmerrie ongeschikt want de hormonen zouden best wel eens van invloed kunnen zijn en dan zou het kunnen verergeren.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:17

ik antwoord op de post van Suzanne F ;)
we moeten nou echt een dracht nou ook niet enorm dramatisch gaan maken , de eerste 9 maanden zie je amper verandering aan de merries , hoeveel merries hebben na een sportcarrière nog een succesvol tweede leven als fokmerrie ?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 07:41

Je ziet niets aan een merrie misschien, maar er verandert wel degelijk heel veel hoor!
Hormonaal gezien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 08:48

Er schijnt ook nog zoiets te zijn als mitonchondrisch DNA begreep ik. Wat dus wel via de placenta overgebracht wordt.
Ik weet er het fijne niet van maar ik zou er wel mee uitkijken.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 08:53

Tendance schreef:
Je ziet niets aan een merrie misschien, maar er verandert wel degelijk heel veel hoor!
Hormonaal gezien.

maar dat hoeft niet altijd negatief te zijn !!! Ik zie door dracht heel vaak net het omgekeerde , dat merries heel hard opknappen ..zwangerschap is geen ziekte !

Suzanne , dat zou misschien wel kunnen maar als je overal wat achter zoekt dan hoef je nooit aan fokken te beginnen niet als fokmerrie en niet als draagmerrie
ET is heel sterk in de lift en er is bij de grote et-centra een tekort aan draagmerries zeker op het eind van een seizoen ( en door de weersveranderingen duurt het seizoen veel langer, sterker nog het stopt bijna niet meer zei onze DA ) dus waarom niet TS ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 08:55

Suzanne F. schreef:
Er schijnt ook nog zoiets te zijn als mitonchondrisch DNA begreep ik. Wat dus wel via de placenta overgebracht wordt.

Dat je het fijne er niet van weet is duidelijk :P
Mitochondriaal DNA komt van de eicel. Daar heeft de drager niets mee te maken.
Het enige wat de drager sterk kan beinvloeden is de voedingsconditie en de hormonale invloeden tijdens de dracht met daarnaast het karakter in de tijd erna.
Het is bekend dat volbloeden uit koudbloed dragers gemiddeld veel slechter presteren op de baan maar dat lijkt me hier niet van toepassing.

Het grootste struikelblok hier is dat de merrie een maiden is en dat willen ze vaak niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:03

Onzin
Ik heb afgelopen jaar ook een 4 jarige maiden merrie verhuurd
Gezond, tot 12 jaar en geen stalgebreken zijn de eisen

Verhuren gaat de merrie na 45 dagen dracht naar de huurder, als het veulen 5 maanden is krijg je haar terug. Je kan dus om het jaar verhuren, mits een embryo pakt
Verkopen als draagmerrie, mocht ze niet drachtig worden krijgt ze nog een enkeltje slachthuis, kun je haar beter zelf brengen

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 09:21

Bedankt voor de reacties, die zorgen ervoor dat ik goed kan nadenken over de voor- en nadelen :) Het is in elk geval niet per definitie zo rooskleurig (lekker op de wei en een fijn leven tussen de andere paarden) als ik me had voorgesteld maak ik op uit verschillende reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 12:55

Ik denk dat het verschilt waar je een paard brengt. Bij ons gaan ze niet na 1 of 2 jaar naar de slacht, tenzij een paard zodanige ongemakken heeft dat het niet paard waardig meer is. En bij ons staan ze in de zomer 24/7 buiten en in de winter 's nachts binnen. En zo ken ik meer adressen. Op hele grote stallen zal het allicht anders gaan.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 13:01

Partyflappel schreef:
Ik denk dat het verschilt waar je een paard brengt. Bij ons gaan ze niet na 1 of 2 jaar naar de slacht, tenzij een paard zodanige ongemakken heeft dat het niet paard waardig meer is. En bij ons staan ze in de zomer 24/7 buiten en in de winter 's nachts binnen. En zo ken ik meer adressen. Op hele grote stallen zal het allicht anders gaan.

Kijk dat klinkt zoals ik het me had voorgesteld :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:10

En zo zou het ook moeten zijn. Maar de praktijk is weerbastig..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:56

besita schreef:
maar dat hoeft niet altijd negatief te zijn !!! Ik zie door dracht heel vaak net het omgekeerde , dat merries heel hard opknappen ..zwangerschap is geen ziekte !

Het is net wat je zegt, dat hoeft niet negatief te zijn, maar je hebt geen garantie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:05

Suzanne F. schreef:

Nee dat is het mitochondriaal DNA in de eicel wat tijdens de samensmelting ook mee gaat spelen.

Bij eiceldonatie speelt dat geen rol.

(voor zover ik er dan over gelezen heb)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:09

nadina schreef:
Dat ze de handel ingaat wil ik echt voorkomen, dan gaat ze voor de dood (klinkt heel cru maar wil niet dat ze misbruikt gaat worden) Ze is 5 en heeft geen veulen gehad. Vetpot maakt niet uit.

De beperking is wel degelijk klinisch. Volgens medici zou ze wellicht geschikt zijn als fokmerrie maar dat wil ik vanwege risico op overerving niet (jammer want ze heeft extra gangen, exterieur, mooie maat en 'juiste' kleur). Ik zou deze optie nooit overwegen als het lichamelijk te zwaar zou zijn voor haar. Bedankt voor de tips en meningen :)

Als jij een mooie merrie hebt met mooi exterieur en extra bewegen en juiste..dan kun je er donder op zeggen dat ze in de handel terecht komt...want juist en dit soort paarden is geld te verdienen (ook al zijn ze niet goed). Jij verkoopt haar voor een appel/ei naar blijvend goed tehuis..... ..en dat tehuis blijkt na verkoop ineens niet zo blijvend te zijn.

Als het mijn paard was die klinisch niet goed was en pijn had of in de toekomst zeker pijn zou krijgen..en het was een goeie heel cru maar dan ging ie idd naar de slacht/spuitje. Ik zou kosten wat het kosten willen voorkomen dat er mee werd gerommeld