oudere merrie fokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Re: oudere merrie fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:00

Ik zou het niet dan als het het eerste veulen is. Teveel risico's.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:00

Wij hebben dit ook overwogen, merrie pas laat aangekocht, was 17 is nu ook 19, nog nooit een veulen gehad maar een super fijn paard en nog erg fit, dierenarts heeft het afgeraden. Ze is dan 20 als het veulen geboren wordt. Je moet goed voor ogen houden dat je geen kopie krijgt van de huidige merrie, veulen kan totaal anders zijn en niet voldoen aan de verwachtingen.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:14

Op die leeftijd zou ik het niet meer doen, ze kan dan nu nog zo gezond zijn het voldragen van een veulen vraagt veel van een merrie, meer dan vaak wordt gedacht. Daarnaast heeft ze nog nooit een veulen gehad, wat ook weer veel risico's met zich mee brengt en dan met die leeftijd.
En wat eerder is gezegd, krijg je haar waarschijnlijk (misschien) niet meer op het niveau waar je nu op zit. Maar dat is ook weer ten aanzien van haar leeftijd. Ik zeg niet doen, maar uiteindelijk geef jij de doorslag. Mocht je er alsnog wel voor kiezen, overleg dan goed met een dierenarts en met de hengsthouder!

imphyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:27

Ik ga dit volgen. Ik ben zelf ook van plan om te gaan fokken met mijn 15 jarige merrie, dit zal haar eerste veulen worden. En het veulen word voor eigen gebruik.

Ik heb dit goed overleg met de DA en die zegt omdat ze goed gezond is en nooit iets heeft, dit geen probleem zou zijn. Complicatie kunnen er altijd komen. Ook bij paarden van 6 jaar. Dus haar leeftijd maakt niet zo veel uit.

.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:37

Ze zal, als je regelmatig nog op concours gaat en dus ook regelmatig traint, een betere conditie hebben dan het gemiddelde recreatiepaard. Let wel, als je haar stil zet nu voor een dracht dat ze heel hard plotseling oud kan worden en of doortrainen met mate mogelijk is is niet te voorspellen. ik fok liever met een 20 jarige maiden die nog in de sport loopt dan een oudje dat af en toe een hobbelritje maakt en lekker op de weide staat te niksen, maar als je na het veulen nog door wilt gaan met haar qua sport moet je het misschien niet doen.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:09

Ja precies ook mijn ervaring. Ik heb nu een 21-jarige staan met veulen maar kan niet wachten tot ik af kan spenen had nog de hoop haar onder het zadel te krijgen maar als ik zie hoe ze qua spieren is ingeteerd denk ik dat dit ijdele hoop is en dat het pensioen begint op de dag dat het veulen gespeend is.

AnSj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:14

Mijn kerngezonde merrie heeft dit jaar op 16 jarige leeftijd haar eerste veulen gehad. Ook ik kreeg opmerkingen over risico's. Volgens mijn veearts was er geen reden om het niet te proberen, gaf wel als tip mee te zorgen dat ze niet alleen zou bevallen. Voldoende toezicht. Mijn merrie wist toen het veulen er net uit was ook echt niet wat ze er mee moest en liep er van weg.(weet niet of dit herleidbaar is aan leeftijd) Zelf weer bijelkaar gezet en toen ging het goed. Geeft goed melk. Mijn tip is ook eerst veearts om advies vragen, maar laat je zeker niet op voorhand al ontmoedigen! Ik heb er totaal geen spijt van met oudere merrie.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:18

Zou het heel goed overleggen met je da. Zitten een hoop risico's aan.
Wat is de volledige afstamming? Menes-bloed hebben er wel meer..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:47

meggiemeg schreef:
Wij hebben dit ook overwogen, merrie pas laat aangekocht, was 17 is nu ook 19, nog nooit een veulen gehad maar een super fijn paard en nog erg fit, dierenarts heeft het afgeraden. Ze is dan 20 als het veulen geboren wordt. Je moet goed voor ogen houden dat je geen kopie krijgt van de huidige merrie, veulen kan totaal anders zijn en niet voldoen aan de verwachtingen.

Precies dit, dus ik zou me er ook niet aan wagen. kan je beter een veulen kopen.

Ik ken iemand die een 19 arabische merrie heeft en die was zeer fit en had eerder een veulen gehad toen ze jong was en toch raadde de dieren arts het af.

Dus heeft ze het zo gelaten, want het welzijn en gezondheid van haar 19 jarige merrie ging voor. Het kan goed gaan maar ook fout gaan gezien haar leeftijd dus zag ze ervanaf.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 09:25

AnSj schreef:
Mijn kerngezonde merrie heeft dit jaar op 16 jarige leeftijd haar eerste veulen gehad. Ook ik kreeg opmerkingen over risico's. Volgens mijn veearts was er geen reden om het niet te proberen, gaf wel als tip mee te zorgen dat ze niet alleen zou bevallen. Voldoende toezicht. Mijn merrie wist toen het veulen er net uit was ook echt niet wat ze er mee moest en liep er van weg.(weet niet of dit herleidbaar is aan leeftijd) Zelf weer bijelkaar gezet en toen ging het goed. Geeft goed melk. Mijn tip is ook eerst veearts om advies vragen, maar laat je zeker niet op voorhand al ontmoedigen! Ik heb er totaal geen spijt van met oudere merrie.

Tja, het is maar net wil je de risico's lopen. Wat hierboven gezegd wordt, het kan goed gaan. Maar stel dat het wel fout gaat, dat moet je jezelf toch afvragen. En is het eerlijk tegenover de merrie?