Wat als karakter het belangrijkste is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Wat als karakter het belangrijkste is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:44

Ik heb inmiddels een handje vol veulens gefokt. Een brave merrie is mijn eerste eis. Van 5 veulens heb ik de hengst op stal gehad, van 1 veulen ken ik de vader al vanaf veulen en heb ik er een aantal keer mee gewerkt, en van 2 heb ik ook een paar keer met de vader gewerkt.

Veulens krijgen zeker veel van hun moeder mee, maar onderschat de vader ook niet.

Uit een lastige merrie heb ik 2 lastige veulens gekregen (andere veulens van de zelfde hengsten waren veel makkelijker), merrie heb ik uit de fokkerij gehaald.
Veulens uit mijn terughoudende merrie zijn lang terughoudend geweest, maar alle 4 super fijne pony's geworden (uit 2 verschillende hengsten, alle veulens hebben de zelfde wil om het goed te doen als hun moeder).
Uit mijn relexte merrie heb ik ook alleen relexte veulens gehad, 1 die niet genoeg looplust had voor de sport (op dit veulen heb ik een minder makkelijke hengst gehad, veulen is braaf, maar zit een kop op) en eentje die het super doet.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:45

Wij hebben paarden die in de omgang meestal braaf en eerlijk zijn, al hebben ze wel temperament. Als je naar het rijden kijkt, dan hebben we al wel eens merrie's weggedaan omdat zijzelf en haar nafok zich niet goed lieten rijden (ook geen goede hengst gekozen, achteraf) Van onze beste merrie's hebben alle kinderen een goed karakter, van welke hengst dan ook. Maar ze komen hier ook altijd in handen, dat scheelt ook zo veel!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:23

Ik heb bij ieder veulen dat bij mij op stal geboren werd, karaktertrekjes kunnen zien die ik niet herkende van de moeder.
Vader maakt weldegelijk uit in de 'basis-programmatuur'. Net zoveel als moeders. Een goede opvoeding kan veel goed doen, maar de 'basis-programmatuur' wordt er nooit mee overschreven. Hooguit iets bijgeschaafd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:30

Zelfs bij mensen hebben tweelingen vaak totaal verschillende karakters, zelfs als je haar kloont heb je misschien hetzelfde uiterlijk maar niet hetzelfde karakter, elk wezen is uniek met dito karakter. Wel kun je bepaalde hengsten/rassen bij voorbaat uitsluiten.

carodewildt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:10

Een merrie geeft het meeste door, zo n 70%. Daarnaast kan je ook een hengst selecteren op karakter. Succes!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:45

carodewildt schreef:
Een merrie geeft het meeste door, zo n 70%.

Ik ben altijd zo bijzonder nieuwsgierig naar de persoon die dit 100% wetenschappelijk en onomstotelijk kan aantonen ;)

Wwijk23Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:03

denisesilver schreef:
Even tussen door ik vind hengstveulens meestal wel leuker dan merries. Ze maken sneller contact, zijn wat brutaler. Overigens merries kunnen vaak ook echte krengen worden, dus ik zou ze zoiezo in een opfok plaatsen, al zei het om een beetje harder te worden.

haha zo mee eens! merrieveulens zijn van die mama kindjes, vaak prinsesjes die hun hoefjes liever niet vies maken aan het spelen in de modder met vriendjes (niet altijd maar wel heel vaak). hengstjes zijn vaak stoer, willen spelen, zijn brutaal maar maken ook sneller contact en zijn nieuwsgieriger. in de latere opvoeding zijn hengstjes wat moeilijker en merries weer makkelijker. uiteindelijk komt het neer op je eigen opvoeding wat al een groot deel voor het latere karakter bepaald want veel nare karakter trekken zijn af te leren.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:56

Wat weer wel is bij merries die raken zo snel gepikeerd. Een vriendin zegt altijd dat als je een merrie op haar kop geeft dat ze je misschien na drie dagen weer aankijkt, het klopt :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:46

Ik heb juist ervaring met het omgekeerde, dat merrieveulens veel sneller zelfstandig zijn en brutaal. Ik vind doorgaans juist de hengstjes erg afgankelijk van de moeder.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:43

Sizzle schreef:
Ik heb juist ervaring met het omgekeerde, dat merrieveulens veel sneller zelfstandig zijn en brutaal. Ik vind doorgaans juist de hengstjes erg afgankelijk van de moeder.

Dit is ook mijn ervaring!

Verder denk ik dat een hengst zeker wel invloed op het karakter heeft. Mijn merrie heeft zeker geen makkelijk karakter, daarom heb ik een hengst voor haar uitgezocht die, naast dat hij haar op uiterlijk goed aanvult, ook een fijn, rustig, meewerkend karakter heeft. En dat heeft me een veulen gegeven met een heel fijn karakter (oke, hij is wel net zo koppig als z'n moeder, maar de rest van haar bijzonderheden heb ik niet bij hem gezien).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:04

Sizzle schreef:

Inderdaad, de grootste baby'tjes die zich het langst achter de rok van moeders verschuilde waren hier altijd de hengstenveulens. Met de merrietjes kon je veel sneller "de wereld gaan verkennen".

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:44

Fokken blijft gokken helaas.. Wij hebben met onze merrie nu 2 veulens gefokt.

Haar eerste veulen werd een stout hengstje en ook nu hij geruind is heeft hij een heel ander karakter dan de moeder. ( wel leuk hoor maar anders :D ). Ook qua bouw heeft hij veel meer van zijn vader meegekregen. Uiteraard ook wel wat dingetjes van de merrie maar meer van de hengst.

Haar 2e veulen , een merrie dit keer ( andere hengst, van onszelf dit keer dus we kunnen heel leuk vergelijken wat ze van wie heeft) is een bijna enge kopie qua karakter van de merrie. Dit wilden wij ook heel graag omdat de merrie voor ons ook een once in a lifetime is. <3 qua bouw is het dit keer een combi van beide ouders geworden ( gelukkig het beste van beiden) maar haar koppie is echt net de moeder.

In mijn profiel staan wel foto's van die pony's , kan je ze even vergelijken :)

Met onze shetlander hebben we ook met 2 verschillende hengsten 2 veulens gefokt. Merrie bont, hengst bruin en een monstertje. Veulen werd bont ( merrie) en qua karakter als veulen moeilijk en dwars en vanaf haar 2e werd ze meer haar moeder. 2 e veulen ( ook merrie) met een zwarte hengst werd helemaal zwart en qua karakter precies de vader ( erg koel in de kop) .

Nu willen deze 4 gevallen dus niet zeggen dat ik er alles vanaf weet maar wat we onszelf bedachten voor we met fokken begonnen ( het is en blijft een grote verrassing wat er uit rolt :D ) daar zijn we het nog steeds over eens :P .

Als je de mogelijkheid hebt kun je misschien net zo lang fokken tot je er 1 hebt die op je merrie lijkt :+ , in ons geval lukte het dus bij het 2e veulen. Het 3e veulen verwachten we in april ( zelfde combi als het merrieveulen) en we zijn erg benieuwd hoe die uit gaat vallen :)