Wat komt er allemaal kijken bij het fokken van een veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:49

Ik volg ook!

Wij beginnen volgend jaar ook met insemineren met mijn (dan, van 2000) 15 jarige merrie.
Ook nog nooit eerder mee gefokt, daarom ook deze zomer laten scannen om te zien of alles in orde was.

Is super mooi van binnen :). (Ik heb wel al een hengst uigezocht :=)

baudyh

Re: Wat komt er allemaal kijken bij het fokken van een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:46

Als eerste de hengst keuze.
Schrijf voor jezelf op wat de slechte dingen van je merrie zijn. Deze punten wil je verbeterd hebben. Daar kan je je hengst op uitzoeken. Sommige mensen zoeken een hengst op kleur uit, of juist type dat is voor iedereen verschillend.

Als je je hengst keuze hebt gemaakt. Overleg je met de hengsthouder waar die staat wie het insimineren gaat doen. Meestal komt er iemand van de hengstenhouderij haar insimineren. Je moet dat meestal in de ochtend voor 9 uur aangeven en dan komen ze in de loop van de dag langs. Het moment van insimineren doen wij dmv of een schouw hengst en als die er niet is via de dierenarts. Als we denken dat ze hengstig is gaan we scannen en de DA zegt dan wel hoe ver ze is en wanneer ze geinsimineerd moet worden.
Meestal de dag na het insimineren ga je weer scannen en dan zegt de DA of het ei weg is of niet. Als op een gegeven moment het ei weg is. Tel ja vanaf de laatste insiminatie er 16 dagen bij en ga je weer scannen. Veel doen het op 18 dagen maar dan heb je kans dat als ze niet drachtig zou zijn je te laat bent ivm de hengstigheid. Is ze op dag 16 niet drachtig begin je opnieuw. Wel drachtig dan scan je nog een keer na 30 dagen en soms scannen mensen nog meer. Wij laten het hierbij.

wat wil je nog meer weten?