Raszuiver?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 01:56

abba schreef:
Ik hoop hiermee een nieuwe fatsoenlijke en respectvolle discussie te krijgen over het volgende:

Ik lees regelmatig dek advertenties over mijn 'Welsh', mijn 'Arabier' etc., staat ter dekking en als je dan gaat lezen blijkt het een ongeregistreerd kruisingsproduct te zijn, waarmee gedekt wordt.

De discussie die ik op wil starten is tweeledig;

1. Moet je dekken met hengsten waar de afstamming NIET van bekend is of maar ten dele?

2. Mag je als hengstenhouder jou hengst wel aanprijzen als zijnde van een bepaald ras, terwijl hij dat niet is?

je topic gaat over raszuiver, gezien het terug fokken van een aantal rassen zoals Trakhener , Preswalski, het Groningse paard en de Gelderlander (om een aantal te noemen) betreft het vaak om een kruising met bepaalde eigenschappen, hup een eigen stamboek registratie erbij en we hebben het "ras" weer terug.
Ras en stamboek worden daarbij vaak door elkaar gebruikt (heb ik ook bewust gedaan)
Ik weet dat het flauw is, maar vaak wel waar.
zoals duidelijk mag zijn zie ik niet in waar een raszuiver dier beter in is dan een kruising.

jouw vragen:

1) van de meeste paarden is de afstamming wel bekend ook van veel kruisingen, als die informatie ontbreekt denk ik dat je heel erg goede redenen moet hebben om er commercieel mee te fokken (dwz dat je het veulen niet in bezit houd en fokt met de bedoeling om te verkopen)
je wilt een respectvolle discussie , maar je vraag is minstens gekleurd,
wij hebben wel gedekt met een hengst zonder papier, maar waarvan wel de gehele afstamming bekend is. De hengst (nu geruind) heeft minder genetische problemen dan onze Hanoveraner en KWPN merries.
zijn zonen is niks mis mee, maar ze zijn voor eigen rijdoeleinden (sport) en niet bedoeld als dekhengst.
Als ik hun ras moet aanduiden zou ik zeggen bijna 100% AngloArab

Moet je dekken met hengsten waar de afstamming NIET van bekend is of maar ten dele?
niks moet, maar ik zou het niet gauw doen zonder die gegevens, maar dit heeft niets met raszuiver te maken.

ook deze vraag is een beetje kort door de bocht, wij hebben een circa 80% arabier, dat is gewoon een arabier. het is echter geen AV met stamboekpapier.
wat ik hier belangrijk in vind is eerlijkheid, jouw vraag suggereert oneerlijkheid, daarvan vind ik dat dat niet mag.

Raszuiver is iets heel anders dan opgenomen in een geregistreerd stamboek.
verweg de meeste paarden opgenomen in de stamboeken zijn kruisingen !!!!
kijk maar eens naar percentages XO zolang daar geen 100% staat gaat het om een kruising.

Ik vind een gezond paard belangrijk, veel belangrijker dan een papiertje.
nu klinkt het leuk om Totilas als vader te hebben (Totilas is ook een kruising).
maar ik vind de merrie minstens net zo belangrijk.

Ik vind het een flauwe discussie waarbij alles buiten een stamboek als vuilnis wordt afgeschilderd.
de meerwaarde van papier zie ik niet, wel van een goede afstamming.
In die zin is er dus wel een betekenis van stamboeken, maar op 1 zou een eerlijk gezond paard moeten staan, en dat kan dus heel goed een kruising zonder papier zijn.

ik heb een hekel aan oneerlijkheid, ik denk dat als je het gevoel hebt dat niet alles verteld wordt, je niet tot aankoop / dekking moet overgaan.

Maar zo vind ik deze discussie ook oneerlijk, je suggereert dat raszuiver en met papier vrij van gebreken is, en een kruising alleen maar slecht.
vaak is het precies andersom, een heleboel ras stamboeken hebben grote problemen met inteelt en genetische afwijkingen, die er alleen uitgaan door nieuw bloed.

ik verwijs naar de hondenfokkerij waarbij de vuilnisbakkenrassen veel minder gezondheidsproblemen hebben dan rashonden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:17

Inderdaad. KWPN is helemaal geen ras en binnen een ras fokken hoeft geen enorme inteelt te betekenen en een beetje inteelt is niet eens erg. Ga de stamboom van je paard maar eens bekijken, hele grote kans dat je ergens inteelt tegen komt. Bij de Friezen is het volgens mij vooral mis gegaan omdat ze ineens persé zwart moesten en er gewoon niet zo veel meer waren. Fjorden moesten ook persé wildkleur hebben, maar dit is een dominant gen waar ze er in principe maar een van hoeven hebben, voor een zwart paard gelden er toch iets meer voorwaarden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:30

Eens met BMHP. :j

Brainless

Re: Raszuiver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:10

Mijn paard is ook een kruising, maar ook met papier (zowel NRPS al KWPN).

Moeder is tuiger (met volgens mij ook Geldersbloed in de stamboom) en haar vader is Anglo Arabier (kruising Engels volbloed x arabier).

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:18

Ik ga even flauw doen: 80% Arabier is geen Arabier. Das partbred, of nrps, noem het Hoe je wilt maar alleen 100% Arabier X 100% Arabier = Arabier
Das overigens ook de enige regel die gehanteerd wordt door het stamboek. Ongeacht of je twee kromme ouderdieren gebruikt, zo lang het Arabieren zijn is hun nakomeling een Arabier.

Overigens sla je de spijker op z'n kop. De meerwaarde van het papier is juist het bekend zijn van de afstamming! Dat vind ik dus weer de meerderde van kruisen binnen een stamboek: die afstammimgsgegevens blijven bekend, blijven bij het paard. Op een los papiertje opschrijven is immers ook niet alles... :)

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:02

amyz schreef:
Ik ga even flauw doen: 80% Arabier is geen Arabier. Das partbred, of nrps, noem het Hoe je wilt maar alleen 100% Arabier X 100% Arabier = Arabier
Das overigens ook de enige regel die gehanteerd wordt door het stamboek. Ongeacht of je twee kromme ouderdieren gebruikt, zo lang het Arabieren zijn is hun nakomeling een Arabier.

Overigens sla je de spijker op z'n kop. De meerwaarde van het papier is juist het bekend zijn van de afstamming! Dat vind ik dus weer de meerderde van kruisen binnen een stamboek: die afstammimgsgegevens blijven bekend, blijven bij het paard. Op een los papiertje opschrijven is immers ook niet alles... :)

precies regels van het stamboek :(

Om inzicht te geven waar we over praten, zo ziet een kruising zonder papier eruit:
Afbeelding
2x hengst veulen uit 2014, 2x AngloArab, 2x bont, 2x sportpaard, 2x onze trots
NOT FOR SALE!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:07

Zoolgangster schreef:
Raszuiver fokken vind ik prima, maar het moet niet zo zijn dat het stamboek zó potdicht zit dat er problemen door inteelt ontstaan, zoals bij het Friese paard.
Wat mij betreft hoort er in een ras dus de mogelijkheid te zijn ander bloed in te kruisen, zoals dat al tijden met Nederlandse en Duitse warmbloeds gebeurt.

Zo passen "Alt Oldenburgers" prima bij Groningse paarden van het klassieke type, door ermee te kruisen kan een te smalle genetische basis binnen 1 ras voorkomen worden.

.

Als je een ander ras of type in je stamboek toelaat is het al geen ras meer. Groningers zijn ook geen ras... Groningers zijn een type fokkerij. Waarbij ze gebruik maken van andere stamboeken voor de bloedspreiding en of het type te verbeteren.

er is pas spraken van een ras als het om een gesloten(soms semi gesloten)stamboek gaat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:12

BMHP schreef:
je topic gaat over raszuiver, gezien het terug fokken van een aantal rassen zoals Trakhener , Preswalski, het Groningse paard en de Gelderlander (om een aantal te noemen) betreft het vaak om een kruising met bepaalde eigenschappen, hup een eigen stamboek registratie erbij en we hebben het "ras" weer terug.
Ras en stamboek worden daarbij vaak door elkaar gebruikt (heb ik ook bewust gedaan)
zoals duidelijk mag zijn zie ik niet in waar een raszuiver dier beter in is dan een kruising.

De Gelderlander bestaat niet.

Het Gelderse Paard is nooit weggeweest en is ook geen ras. Het heeft een poosje een andere naam gehad(basispaard) maar is altijd onderdeel geweest en gebleven van het KWPN. Het is ook nooit raszuiver geweest en zal dat hopelijk ook nooit worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:39

NatasjavE schreef:
BMHP schreef:

De Gelderlander bestaat niet.

Het Gelderse Paard is nooit weggeweest en is ook geen ras. Het heeft een poosje een andere naam gehad(basispaard) maar is altijd onderdeel geweest en gebleven van het KWPN. Het is ook nooit raszuiver geweest en zal dat hopelijk ook nooit worden.

Basispaard ken ik (alleen) als Tuiger x Engels Volbloed.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:43

er zijn eigenlijk maar twee raszuivere paarden, de arabieren en de engelse volbloed. :D
Quarters zijn sowieso al kruisingen dus daar zie je vaak het verschil niet dus tellen enkel de prestatiekwaliteiten. En wat is er mis met een mooi jasje? _/-\o_ Het oog wil ook wat, tenslotte zijn paarden toch edeldieren en worden ze heel vaak gefokt puur voor hun schoonheid.
Ik ken zo mensen die raszuivere arabieren fokken, ooit in zijn leven eens een europees kampioen gehad. Met dit soort paarden wordt niet eens gereden, ze moeten enkel mooi zijn en goed bewegen. Die man vertelde me wel dat er heel en heel veel geld mee gemoeid is en nog voor het kampioenschap was de winnaar eigenlijk al gekend.

Ik vind zoals velen trouwens dat je vooral met verstand moet fokken en een echt een doel voor ogen moet hebben want ieder ras heeft zo zijn kenmerken maar ook zijn negatieve. Zo zijn welsh pony zoals jullie fokken, prachtig, mooie gangen maar zou mijn dochter van 4 er niet mee willen laten rijden daar heb je dan weer andere soorten ponys voor nodig zoals shetjes maar die zijn dan weer niet mooi, robuust en koppig.
Mijn shetje is ingeschreven in het Nederlands stamboek, geboren in een nederlandse stoesterij en dan 12 jaar later moet ik ze kopen allez 'redden' uit de handen van een belgische handelaar honderden kilometers van haar thuisbasis vandaan. Mijn andere pony heb ik dan gekocht van mensen die prachtige weiden en pony's hadden en echt heel goed voor hun dieren zorgden. Die hadden echt spijt om ze weg te doen en wilden ze zelf brengen dat ze konden zien naar waar ze naar toe ging.
Tot zolang het geen broodfok is, doet iedereen maar zijn zin.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:53

amyz schreef:

Hier in België wordt de term Arabier ook vaak gebruikt voor kruisingen, terwijl Arabische volbloed dan voor het raszuivere paard staat (want een AV kan pas AV zijn als beide ouders AV zijn en in AV stamboek ingeschreven zijn)

Wat fokken betreft, vind ik dat iedereen de vrijheid moet krijgen. Iemand zei hier: enkel fokken met een merrie met papieren. Maar als die papierloze merrie nu je maatje is, en je wil een opvolger voor haar fokken tegen de tijd dat ze op pensioen gaat, waarom niet?

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:57

Ik spreek nu enkel over IJslanders, want van de rest heb ik geen verstand.
Ik vind een hengst alleen dekhengst-waardig wanneer hij ingeschreven is in het stamboek EN gekeurd is. Dat moet van mij niet met een score van 8 zijn, want dan zit je sowieso al heel erg snel bij temperamentvolle sportpaarden, en er is ook een markt voor recreatieve paarden. Maar dan wil ik op de keuringsresultaten wel goede gewrichten e.d. zien en een goed karakter en rij-eigenschappen.
Ik heb regelmatig paarden in training van de "hengst van de buurman" en daar komen zelden correcte, leuke paarden uit met een goed karakter.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:00

Brainless schreef:
Basispaard ken ik (alleen) als Tuiger x Engels Volbloed.

Nee,...is niet zo :)

In 1978 wilden het KWPN de laatste Gelderse hengsten afkeuren vanwege overbodigheid in de fokkerij.
Na een aantal rechtszaken over de hengsten Dirigent en Commandant is uiteindelijk de vereniging tot behoud van het Basispaard opgericht en de fokrichting Basispaard.
In die fokrichting werden dan de Gelderse en Groninger paarden opgenomen

De liefhebbers van het Groninger Paard waren daar niet tevreden over en hebben in die tijd het Groninger paardenstamboek heropgericht.

Ergens in de 90ger jaren heeft een onderzoeksbureau onderzoek gedaan naar bekendheid, marketing en promotie van het KWPNpaard gekeken en die heeft uiteindelijk als advies gegeven om de naam Basispaard te laten vallen en de naam Gelders Paard weer te gebruiken voor deze fokrichting. Dit omdat de naam Gelders Paard eigenlijk officieus sowieso Gelders Paard genoemd werd en het Groninger Type er dus uitgestapt was.

Tuigpaard x Engelsvolbloed is een kruising die niet veel gemaakt is.

Wat wel gebeurt is is dat het Groninger Type en het Gelderse Type gekruist zijn met Engels Volbloed en de met hengsten uit de Franse fokkerij en de Duitse fokgebieden die al meer rijtypische paarden hadden. Dat is eigenlijk nu min of meer het paard geworden wat nu als Springpaard en dressuurpaard biij het KWPN zien.

Dit is even de korte versie van het verhaal....

abba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 15:04

Ik heb de laatste reacties even doorgelezen en ik heb toch wel wat te schrijven....
Volgens mij is de Arabisch Volbloed zowat ong. het enige raszuivere paard ter wereld omdat dit ras al héél erg lang gedocumenteerd gefokt wordt.
Op een gegeven moment zijn alle andere rassen 'gekruist' met elkaar om bepaalde eigenschappen te verbeteren of in een ras te krijgen....
Dat is niet waarom ik deze discussie wilde.
Ik snap gewoon niet goed waarom zóveel mensen met pony's/paarden willen fokken zonder enig inzicht in de afstamming van de merrie. Bepaalde eigenschappen kunnen tot 7 generaties terugkeren, goede, maar ook slechte en dan heb ik het n iet over de minst belangrijke.... Kleur!
Daarnaast zijn er inderdaad 'hengstenhouders' die zich, in mijn ogen, verschuilen achter een ras, terwijl het kruisingen zijn, zonder de juiste papieren. Dat is naast liegen ook misbruik maken van de 'goede naam' van een rasfokkerij.
Ik denk dat kruisen geen slechte dieren op hoeft te leveren, zeker niet als alles goed gedocumenteerd wordt, maar om rücksichtslos te fokken omdat een veulen zo schattig is.....
Daarnaast moet me even van het hart dat mijn Welshpony's heel erg braaf en kindgericht zijn. Ik voed ze wel op, gooi er geen 'kilo's voer' in en durf ze állemaal aan ieder kind mee te geven.
Ik verdedig de stelling 'geen betere pony voor kleine kinderen' dan een Welsh A dan ook met verve! Ik denk dat als 2e pony de Welsh B perfect is...... Je moet ze dan natuurlijk wel van veulen af aan in de hand hebben gehad en niet als een stel wilden op laten groeien ;-)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:23

mijn vraag naar jou is dan wat zegt een stamboek?, ofwel ben ik blond ofwel kan ik niet goed lezen.
Even symplistisch gezegd :+
Bijvoorbeeld mijn shet nederlands stamboek, ben zelf van België, zij noemt Prudentia v. vries,
vader 'iet met Vries', vos, moeder 'god mag het weten' zwart.
Wat zegt mij dit over mijn pony? enkel dat ze zeker bruin is maar daar was ik zelf wel al achtergekomen toch? Karakter, bewegingen, beenwerk, ziekten, gebreken? jammer maar vind dit niet.
ok google dan maar eens, krijg ik foto van de bewuste papa, *\o/* hmmm vos en afstamming, geen karaktereigenschappen noch of hij ooit iets gewonnen heeft, goeie en slechte eigenschappen? -O-
dan maar naar mama, vast wel wat van te vinden, euh nee niks wijzer geworden, zelfs niet of ze nog leeft want gezien de leeftijd van mijn pony, zou ze nu toch wel al behoorlijk van leeftijd moeten zijn.

Dit is de reden waarom ik bewust papierloos fok, met een sterk en duidelijk doel voor ogen en naast een inschrijving in de Belgisch Confederatie van het Paard steek ik er ook een eigen document bij met foto mama en papa, hun goeie en slechte eigenschappen.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 20:35

@fotsy:
Als ik één van mijn pony's 'google' kom ik de afstamming tegen, kan ik foto's en dergelijke opzoeken van soms wel 10 generaties terug.
Daarnaast lees ik veel over de Welshpony, boeken, tijdschriften etc. Ook daar staan vaak 'familieleden' in vermeld. Ik praat, chat etc. ook veel met fokkers, dankzij FB ook met fokkers uit Wales en ook daar leer ik iedere dag van!
Omdat ik de afstamming weet, leer ik bijvoorbeeld dat uit de ene voorouder veel pony's gebruikt worden voor de sport, met de andere weer succesvol geshowd wordt etc. etc. En pony's met een rotkarakter daar wil niemand nakomelingen van, dat weet iedereen zó! Hengsten die een deklicentie krijgen zijn bekeken op afwijkingen, merries worden in NL geprimeerd of geplaatst. Bij stamboekopname (op 3-jarige leeftijd) worden ze bij het NWPCS ook 'gekeurd'.
Daarnaast heb ik nu na 15 jaar 'fokken' met Welsh pony's, nog steeds contact met álle kopers van mijn pony's, ook dat is een probleem als je papierloos fokt want waar komt je pony vandaan. Gelukkig is dankzij de invoering van het paardenpaspoort vaak de fokker nog wel te achterhalen....

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:13

maar afstamming wat ben je ermee dat je tien generaties ver kan, wat zegt dit? omdat mijn opa een tekentalent was en omdat mijn overovergrootmoeder een toptennister was, zegt toch niks over mij toch, ben ik daarmee beter dan iemand anders? Mijn vader en moeder die zijn dan meerbepalender maar dan nog ik ben bijvoorbeeld de enige in de familie over generaties lang die bezeten is van paarden. :+

Denk je dat niemand een veulen wil van een hengst met een rotkarakter? er lopen nochthans vele veulens rond van de wel bekende Parco, alom gekend voor hun rotkarakters en niks mis met hun opvoeding, of van de quarters met zomerexceem uit golden bud, iedereen weet dat het van hem komt en toch vele veulens, enz kan ik nog een eindje voort doen hoor

Vind inderdaad wel sinds de chip en je paarden dient wel of niet op te geven voor de slacht (wat trouwens nooit meer kan veranderd worden) een heuse verbetering, ook alle eigenaars van een paard staan erin vermeld dus door die te contacteren kan je al vlug wat meer info achterhalen.

Je geluk en ongeluk begint bij de aankoop van je paard, zie, observeer en neem zelf waar wat voor vlees je in de kuip hebt, ondanks wat zijn of haar mama, papa, opa of oma ooit gedaan heeft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:23

10 generaties terug daar kan je alleen wat mee als de generatie daarna ook goed waren.

Een merrie uit een bekende stam zegt mij niet zo veel als de moeder, grootmoeder en overgrootmoeder niet ook goed waren. Als de eerste ster sport merrie in de moederlijn 6 generaties terug zit en daarna niet meer dan hoeft het van mij ook niet.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:48

Maar jij bent niet gefokt :+ fokken is toch ook met zorg bepaalde eigenschappen vastleggen. Als jouw oma je opa had uitgezocht op zijn tekentalent en dit was voortgekomen uit enkele generaties kunstenaars zou jij er vermoedelijk ook aanleg voor hebben. Juist die 'menselijke' manier van fokken geeft willekeur. Door zorgvuldig uitzoeken van een combinatie kun je juist heel veel met de informatie van 10 generaties terug.
Als je je 'huiswerk' doet kun je verrassend veel te weten komen en op basis daarvan een weloverwogen keuze maken met een relatief (!) voorspelbare uitkomst.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 07:35

Toch ben ik ervan overtuigd dat twee toppaarden geen toptalent voortbrengen, een kampioen wordt geboren door puur geluk. Je kan alleen maar hopen dat je veulen de beste eigenschappen van beide ouders krijgt.
Ik fok natuurlijk pony's van rond 1m wat kan het iemand schelen of die stamboek hebben of niet, ze moeten enkel en alleen braaf en betrouwbaar zijn voor kinderen en teddybeer gehalte hebben.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:01

Fotsy schreef:
Toch ben ik ervan overtuigd dat twee toppaarden geen toptalent voortbrengen, een kampioen wordt geboren door puur geluk. Je kan alleen maar hopen dat je veulen de beste eigenschappen van beide ouders krijgt.
Ik fok natuurlijk pony's van rond 1m wat kan het iemand schelen of die stamboek hebben of niet, ze moeten enkel en alleen braaf en betrouwbaar zijn voor kinderen en teddybeer gehalte hebben.

Dat heb je absoluut mis.

Als je kijkt wat het toptalent is dan zul je zien dat dit allemaal paarden zijn die uit zeer goede moederstammen komen die aangepaald zijn met hengsten die ook uit zeer goede moederstammen komen.

Op dit moment zijn er in de topsport bijna geen toevalsproducten meer. Zelfs die paarden die als toevalsproducten worden aangemerkt kan je vaak nog het goede bloed aanwijzen.

Zelfs in de endurance wordt steeds gerichter gefokt om betere paarden te krijgen.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:08

amyz schreef:
Als je je 'huiswerk' doet kun je verrassend veel te weten komen en op basis daarvan een weloverwogen keuze maken met een relatief (!) voorspelbare uitkomst.

de woorden relatief voorspelbaar zeggen niets.
voorspelbaar wordt in de wiskunde kansberekening genoemd, relatief staat in vergelijking met iets anders.

Hoe werkt het dan?

een fokker heeft een goede hengst, er komen nakomelingen. op een geven moment wordt de hengst wederom gebruikt voor het dekken met een van zijn nakomelingen.
De genetisch goede eigenschappen van deze hengst zitten dus 2x in het genetisch pallet.
de kans dat zijn eigenschappen worden doorgegeven is dus relatief groter dan van welke andere voorvader/moeder. Ondanks dat de hengst 2x in het genetisch pakket zit is het doorgeven van zijn eigenschappen niet 2x zo groot geworden, Op deze wijze proberen fokkers de "goede" eigenschappen te bevestigen. Het blijft echter kansberekening of een gok.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:12

Vrienden van ons fokken al jaren Arabische volbloeden uit superbloedlijnen, op dertig jaar tijd en honderd veulens, zat er 1 Europees kampioen tussen die dan verkocht is aan een sjeik. -O-

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:18

BMHP schreef:
Het blijft echter kansberekening of een gok.

Als je uitgaat van goede eigenschappen die alleen bij die hengst aanwezig zijn. Maar dat is nog steeds niet fokken.

Je probeert bepaalde kenmerken generatie op generatie vast te leggen. Die paarden die er niet aan voldoen of niet in voldoende mate fok je niet mee verder.

Op den duur heb je dan een populatie waarbij je paarden hebt die in hoge mate die kenmerken vererven.

Bijvoorbeeld,...goede hoefkatrolbeentjes, goed ontwikkelde voeten, voldoende stokmaat, correct gestelde benen, etc, etc. Daarnaast op karakter eigenschappen. De wil om het te doen.

Dan word de kans dat er een tussen zit met slechte hoefkatrolbeentjes steeds een beetje kleiner... :)

Maar je moet niet alleen maar naar de vader kijken.....je moet echt in generaties denken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:22

Fotsy schreef:
Vrienden van ons fokken al jaren Arabische volbloeden uit superbloedlijnen, op dertig jaar tijd en honderd veulens, zat er 1 Europees kampioen tussen die dan verkocht is aan een sjeik. -O-

Misschien wel steeds de verkeerde keuzes gemaakt qua aanparing?

Maar ik denk dat je als fokker niet het kampioensschap als topresultaat moet zien.
Je moet de meest correcte arabier zien te fokken met bijbehorende bewegingen.

Moet zeggen dat ik over de arabieren fokkerij maar bar weinig weet hoor.