abba schreef:Ik hoop hiermee een nieuwe fatsoenlijke en respectvolle discussie te krijgen over het volgende:
Ik lees regelmatig dek advertenties over mijn 'Welsh', mijn 'Arabier' etc., staat ter dekking en als je dan gaat lezen blijkt het een ongeregistreerd kruisingsproduct te zijn, waarmee gedekt wordt.
De discussie die ik op wil starten is tweeledig;
1. Moet je dekken met hengsten waar de afstamming NIET van bekend is of maar ten dele?
2. Mag je als hengstenhouder jou hengst wel aanprijzen als zijnde van een bepaald ras, terwijl hij dat niet is?
je topic gaat over raszuiver, gezien het terug fokken van een aantal rassen zoals Trakhener , Preswalski, het Groningse paard en de Gelderlander (om een aantal te noemen) betreft het vaak om een kruising met bepaalde eigenschappen, hup een eigen stamboek registratie erbij en we hebben het "ras" weer terug.
Ras en stamboek worden daarbij vaak door elkaar gebruikt (heb ik ook bewust gedaan)
Ik weet dat het flauw is, maar vaak wel waar.
zoals duidelijk mag zijn zie ik niet in waar een raszuiver dier beter in is dan een kruising.
jouw vragen:
1) van de meeste paarden is de afstamming wel bekend ook van veel kruisingen, als die informatie ontbreekt denk ik dat je heel erg goede redenen moet hebben om er commercieel mee te fokken (dwz dat je het veulen niet in bezit houd en fokt met de bedoeling om te verkopen)
je wilt een respectvolle discussie , maar je vraag is minstens gekleurd,
wij hebben wel gedekt met een hengst zonder papier, maar waarvan wel de gehele afstamming bekend is. De hengst (nu geruind) heeft minder genetische problemen dan onze Hanoveraner en KWPN merries.
zijn zonen is niks mis mee, maar ze zijn voor eigen rijdoeleinden (sport) en niet bedoeld als dekhengst.
Als ik hun ras moet aanduiden zou ik zeggen bijna 100% AngloArab
Moet je dekken met hengsten waar de afstamming NIET van bekend is of maar ten dele?
niks moet, maar ik zou het niet gauw doen zonder die gegevens, maar dit heeft niets met raszuiver te maken.
ook deze vraag is een beetje kort door de bocht, wij hebben een circa 80% arabier, dat is gewoon een arabier. het is echter geen AV met stamboekpapier.
wat ik hier belangrijk in vind is eerlijkheid, jouw vraag suggereert oneerlijkheid, daarvan vind ik dat dat niet mag.
Raszuiver is iets heel anders dan opgenomen in een geregistreerd stamboek.
verweg de meeste paarden opgenomen in de stamboeken zijn kruisingen !!!!
kijk maar eens naar percentages XO zolang daar geen 100% staat gaat het om een kruising.
Ik vind een gezond paard belangrijk, veel belangrijker dan een papiertje.
nu klinkt het leuk om Totilas als vader te hebben (Totilas is ook een kruising).
maar ik vind de merrie minstens net zo belangrijk.
Ik vind het een flauwe discussie waarbij alles buiten een stamboek als vuilnis wordt afgeschilderd.
de meerwaarde van papier zie ik niet, wel van een goede afstamming.
In die zin is er dus wel een betekenis van stamboeken, maar op 1 zou een eerlijk gezond paard moeten staan, en dat kan dus heel goed een kruising zonder papier zijn.
ik heb een hekel aan oneerlijkheid, ik denk dat als je het gevoel hebt dat niet alles verteld wordt, je niet tot aankoop / dekking moet overgaan.
Maar zo vind ik deze discussie ook oneerlijk, je suggereert dat raszuiver en met papier vrij van gebreken is, en een kruising alleen maar slecht.
vaak is het precies andersom, een heleboel ras stamboeken hebben grote problemen met inteelt en genetische afwijkingen, die er alleen uitgaan door nieuw bloed.
ik verwijs naar de hondenfokkerij waarbij de vuilnisbakkenrassen veel minder gezondheidsproblemen hebben dan rashonden.

Het oog wil ook wat, tenslotte zijn paarden toch edeldieren en worden ze heel vaak gefokt puur voor hun schoonheid.
hmmm vos en afstamming, geen karaktereigenschappen noch of hij ooit iets gewonnen heeft, goeie en slechte eigenschappen?