mijn haflinger merrie x pre andalusier.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chrisje20

Re: mijn haflinger merrie x pre andalusier.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 20:31

Bedankt voor jullie tips. Ik vind zelf de hengst mooi. Plus dat mijn merrie heel ruim beweegt. Verbaasde ik vandaag weer mezelf mee. Met Arabier is niet wat ik wil. Vind ze te rank. Maar zijn ind goede bewezen kruisingen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:33

Maar dan zou ik gewoon voor een Haflinger gaan. De kruising PRE vind ik ranker tonen als de Haflo die ik laat zien.

Kijk als je een paard wil zoals de hengst moet je een PRE kopen. Met een Haflinger zal het zelden worden zoals de hengst.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:14

Denk dat het voor de merrie niet veel uit zal maken paar mnd eerder dekken Vor het veulen wel deze hebben gwn nog niet zo veel weerstand op gebouwd om het koude gure weer te doorstaan 2 winters geden ook een laat veulen met longontsteking naar uterecht

Denk dat vooral foto 2 een vertekend beeld geeft van de lente van de rug

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:22

Ik denk dat je heel erg moet bedenken wat je ermee wilt.
Als jij een paard (pony) met een goed karakter wilt waar je geen olympische spelen mee wilt rijden, dan is het toch prima. Het is ook een kwestie van smaak.
Als je om stamboeken en papieren geeft is het weer wat anders.

Ik heb zelf een haflinger x groninger. Bewust gefokt. Ik wilde een coole pony waarmee ik lekker in het bos kon rijden. Wat heb ik gekregen... een hete pittige tante die van dressuur houdt en Z2 startgerechtigd is.
Ze is helemaal niet correct gebouwd voor dressuur en heeft een hele korte nek en rug.
Maar ach, ik ben helemaal gek met het beest. En dat is toch uiteindelijk waar het om gaat.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:34

Helemaal leuk ! Die kleuren van beide... dat kan wel eens een hele mooie worden!!
Zeer benieuwd. Ik vind ze zo op het oog wel bij elkaar passen. Allebei een beetje van het stevige...

Het is zo fijn dat werkelijk (bijna) iedereen expert is, hier op bokt...
Al die negatieve betweters, daar wordt ik zo geïrriteerd van. En dan zeg ik het netjes.

Wat je kruising betreft... ik ben echt heel benieuwd.
Met 2 echte, via stamboek gefokte hafjes kan het ook "fout" gaan : korte nek, geen schoft en een te korte rug.
En ik kan het weten, ik heb 2 van die modellen gehad. (Niet gefokt ; gekocht)
Geweldige beesten, alleen lastig om een passend zadel te vinden. En nee... ze hadden zelf nergens last van. Beresterke pony's.

Je hebt het niet altijd in de hand, ook al fok je heel erg uitgedokterd.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:35

Ik ben wel benieuwd naar deze combi :j . Moeilijk om te zeggen wat ik er van vind.
Ik vind die halflinger - Arabieren echt heel lelijk juist.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:41

NatasjavE schreef:
Sammyoo schreef:
Je mag haar in het echt komen bekijken. Tuurlijk zijn er heus exterieurmatig opmerkingen te maken (zoals bij ieder paard), maar ze klopt heus. Schoft had wel langer gemogen. Het front is flink verbeterd op de Haflinger. Zelf vind ik de achterbenen wat stijl en kruis nog te schuin. Dat laatste heeft ze van haar mamma.
De Haflinger heeft met haar eerdere nakomeling bewezen haar fantastische karakter door te geven en de paps is ook zo'n fijne hengst. Dus ik heb er wel vertrouwen in.

Met een PRE ga je natuurlijk ook geen rechtere croupevorm krijgen. Die hebben juist een hele schuine croupe.

Ik vind het front een typisch haflinger front :o

TS,...als je wil kruisen zou ik met en Haflinger altijd gaan voor een Arabier. Haflinger x Arabier is een bewezen goede combinatie.

Of Welsh NWR of NRPS, daar zou ik eerder naar kijken als je geen haflinger wil. Maar dan nog, met een hengst die je "wel leuk" vind is de kans nog groot dat het niks wordt.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 02:09

Bedankt voor je positieve berichttje! Vind leuk ok te horen dit. Ja ik vond t ook supper leuk bij elkaar passen:) zal vast wel wat moois uitkomen. Hoop op bruin veulen :) heb er echt zin in.

WendyLotte schreef:
Helemaal leuk ! Die kleuren van beide... dat kan wel eens een hele mooie worden!!
Zeer benieuwd. Ik vind ze zo op het oog wel bij elkaar passen. Allebei een beetje van het stevige...

Het is zo fijn dat werkelijk (bijna) iedereen expert is, hier op bokt...
Al die negatieve betweters, daar wordt ik zo geïrriteerd van. En dan zeg ik het netjes.

Wat je kruising betreft... ik ben echt heel benieuwd.
Met 2 echte, via stamboek gefokte hafjes kan
het ook "fout" gaan : korte nek, geen schoft en een te korte rug.

En ik kan het weten, ik heb 2 van die modellen gehad. (Niet gefokt ; gekocht)
Geweldige beesten, alleen lastig om een passend zadel te vinden. En nee... ze hadden zelf nergens last van. Beresterke pony's.

Je hebt het niet altijd in de hand, ook al fok je heel erg uitgedokterd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 06:35

Ts als je graag een bruin of zwart veulen wilt moet je gaan voor hengst die geen vos gen draagt. Dat staat er bij deze hengst niet bij dus dikke kans dat hij wel vos draagt. Dan heb je 50% kans op een vos veulen. Ik zou vragen of hij getest is en anders verder kijken naar een hengst die en past en 'jouw' kleur geeft.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 07:46

NatasjavE schreef:
Sammyoo schreef:
Je mag haar in het echt komen bekijken. Tuurlijk zijn er heus exterieurmatig opmerkingen te maken (zoals bij ieder paard), maar ze klopt heus. Schoft had wel langer gemogen. Het front is flink verbeterd op de Haflinger. Zelf vind ik de achterbenen wat stijl en kruis nog te schuin. Dat laatste heeft ze van haar mamma.
De Haflinger heeft met haar eerdere nakomeling bewezen haar fantastische karakter door te geven en de paps is ook zo'n fijne hengst. Dus ik heb er wel vertrouwen in.

Met een PRE ga je natuurlijk ook geen rechtere croupevorm krijgen. Die hebben juist een hele schuine croupe.

Ik vind het front een typisch haflinger front :o

Het gaat hier natuurlijk niet over mijn tweejarige, maar wil hier nog wel op reageren.
De schouder van de nakomeling is een stuk langer dan van de moeder en de hals komt hoger uit de borst. Het front is verbeterd op de moeder (merrie is van het klassieke type).
En de hengst heeft geen hele schuine croupe, ook al is het een PRE. We hebben bij de hengstenkeuze extra goed gelet op onder meer voldoende lengte in de hals, goede bovenlijn en niet te schuine croupe. Achterbeen gebruik van Pepita is verbeterd op de merrie, ondanks de aandachtspunten. Daarbij mag ze ook op de merrie lijken, anders had ik daar niet mee gefokt.
Je kan op basis van wat specifieke raskenmerken zouden zijn niet beoordelen hoe de ouderdieren hun genen hebben doorgegeven.

Daarbij toont Pepita luxe, maar ze heeft een enorme body. Dat vind ik echt een pluspunt. Ondanks dat ze niet zo 'lomp' :o toont als haar moeder of halfbroer, zal er later toch een ruiter met redelijk lange benen op haar passen.

We zullen zien wat het wordt als ze zes is en mijn dochter met haar aan het werk is. PRE's zijn laat rijp. Nogmaals, ik ben meer dan tevreden. Maar ieder zijn smaak.

Er zijn erg veel leuke en geslaagde Haflingerkruisingen. Kruisen met een Arabier kan goed uitpakken, maar ik heb er ook veel gezien die mij helemaal niet aanspreken.
De hengst moet wel goed bij de merrie moet worden uitgezocht, op basis van de foto's vind ik dat moeilijk te beoordelen. Kruisingen met Haflingers hebben vaak een korte hals, dus let daar zeker bij een PRE hengst op. En inderdaad ook lengte van de rug is een aandachtspunt, anders krijg je later problemen met het vinden van een passend zadel. En de bovenlijn, die is nog wel eens week bij de PRE.
Voor ons zijn er destijds heel veel hengsten afgevallen. Dat de hengst APTO goedgekeurd is zegt niet zo veel, dat kan je in de verste verte niet vergelijken met de hengstenkeuringen van bijvoorbeeld de KWPN. Dus hou je ogen goed open.
Pas in augustus laten dekken vind ik erg laat, dekken lukt niet altijd in 1 keer.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 07:56

Ik weet niet hoe het werkt met foto's uploaden maar omdat een je een haflinger vaak wel blijft zien,
in een kruising, heb je kans dat het zoiets gaat worden als een kruising Haf / Fries.
Qua kleur dan... Daar zijn hierop bokt meerdere voorbeelden van.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 07:58

Een Musthave? Een Haflinger x Mustang

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 16:07

Leuk dat er zoveel reacties zijn. Misschien vervroeg ik t wel een maandje naar julli. Als het t een vos veulen wordt is ook niet zo erg. Maar hoop op bruin of zwart.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:14

Goed dat de kleur je niet zo veel uit maakt. Als je een vos hengst kiest wordt het veulen sowieso vos. Voor een schimmel veulen moet de hengst schimmel zijn.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 18:03

Ja zou t zo raar vinden. Van oo h jij bent vos nou dumpen maar. T is een deel van me merrie. Al is ie paars. Hij zal bijzonder voor mij zijn.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 21:09

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 07:09

Die link geeft alle gevonden afbeeldingen via google...
En dan komen de meeste foto's nog van bokt ook... :-)

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 09:35

Ooh hmm dacht dat die meteen naar het paard lijden. Ja het paard is van een bokker.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:15

Ik zie een aantal foto's van mij ertussen staan :D

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 10:16

Ja die van jou bedoel ik. Jou kruising is echt mooi! Die bruine met zwarte manen. Mooi hoofdje ook!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:07

Misschien moet je dan even goed naar mijn posts kijken. Mijn PRE kruising is een vos, foto's vorige pagina.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 01:02

Ooooh die ja die is ook mooi. Er stond nog een andere met zwart haar. Bruin lijf met zwarte benen. Die was ook heel mooi.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 01:39

Ik denk dat je met deze combinatie een paard fokt met een korte rug en hals, die ook wat op de voorhand is gebouwt. Loop zeker niet warm van de hengst die je heb uitgezocht. Heeft jou merrie papieren? Dan zou ik voor een wat grotere haflinger gaan of een mooi veulen kopen.
Ik heb trouwens laatst wel een mooie correcte kruizing gezien van haf X Fries

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 06:39

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 10:56

paardjes123 schreef:
Ik denk dat je met deze combinatie een paard fokt met een korte rug en hals, die ook wat op de voorhand is gebouwt. Loop zeker niet warm van de hengst die je heb uitgezocht. Heeft jou merrie papieren? Dan zou ik voor een wat grotere haflinger gaan of een mooi veulen kopen.
Ik heb trouwens laatst wel een mooie correcte kruizing gezien van haf X Fries

Mijn droom is een eigen veulen fokken. Dus nieuw veulen kopen is niet wat ik wil. Ik ben ervan overtuigd dat t prima match is. Zeker omdat mijn merrie zeer lux is en best lang Gelijnd is voor een haf. Denk dat de hengst in t echt mooier zou zijn. Al vind ik m voorral al heel mooi. Heb al lang contact gehad met de Fokker. Al afgesproken dat ze mn merrie komen halen in julli_augustus. Denk dat ik voor julli kies.