zelf shetlander rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pollewopsie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 16:24

WendyLotte schreef:
Ik weet niet of deze site nu de juiste wel is om dit soort dingen te vragen..... Er zijn altijd zoveel tegens.... En zoveel mensen die precies weten wat zo'n pony wel kan en niet kan ! Je moet op je gevoel afgaan. Das belangrijk. Kijk of het kan. Ga even hangen/zitten en laat iemand mee kijken. De ene 1 meter pony is de andere niet. Er hangt wel iets meer aan vast dan alleen de hoogte. Gewoon even kijken of het gaat en zo niet, zal je helaas even verder moeten zoeken.

Je hebt gelijk, twijfelde ook erg wel of niet een topic te openen :o maar soms is het fijn verschillende meningen te horen en daaruit zelf je conclusie te trekken. Maarja dit blijft een discutabel onderwerp zoals gezegd ;)

Uiteraard ben en blijf ik nog steeds opzoek naar een geschikt ruitertje maar helaas helaas liggen ze niet helemaal voor het oprapen.

Amanda; zeker een stoere meid! Heeft me ook goed geholpen. maar helaas voor mij heeft zij nu een eigen pony ;)

De vraag blijft natuurlijk of de pony bij een beginnende ruiter weer streken gaat uithalen. Maar als ze helemaal niet gecorrigeerd word zal ze dit zeker blijven doen dus dat vind ik zelf wel het proberen waard.

De meningen zijn aardig verdeeld. Ik wil jullie wel bedanken voor de reacties :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:18

Elinex304 schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat de schoft van een pony bij je schouder moet komen of hoger.
Bij een Shetlander tot je navel dacht ik. Anders breng je hem uit evenwicht met je bovenlichaam.

Ik zou er zelf niet meer op gaan in elk geval. Ben 1.65 en eigenlijk al te lang voor een C-pony :=

Wat een onzin.. Mijn pony is 1.39 en ik 1.68 en dat past prima.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:22

xApple schreef:
Elinex304 schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat de schoft van een pony bij je schouder moet komen of hoger.
Bij een Shetlander tot je navel dacht ik. Anders breng je hem uit evenwicht met je bovenlichaam.

Ik zou er zelf niet meer op gaan in elk geval. Ben 1.65 en eigenlijk al te lang voor een C-pony :=

Wat een onzin.. Mijn pony is 1.39 en ik 1.68 en dat past prima.

Kan, blijkbaar is niet iedereen hetzelfde. Maar als je bedenkt dat je niet lager dan een handpalm onder de buik uit mag komen zit het wel behoorlijk krap bij mij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:24

Iedere pony heeft een andere bouw, dus om dat nu al gelijk af te doen als onzin lijkt me wat ver gaan. Ik stap met mijn 170 ook niet meer op mijn brede pony van 136.

MarlindeRooz

Re: zelf shetlander rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:28

Terwijl ik met mijn 1.80 nauwlijks onder de buik van een pony van 1.48 uit kwam.
1.45 pas ik ook wel op. :=

Maar TS haar shet is erg smal gebouwd zo te zien, niet doen dus. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:56

Sardis schreef:
Citaat:
Waardoor ie gaat rennen en het kind er in ieder geval zeker af valt. :)

het is toch ook maar een voorbeeld. Jij en ik weten allebei niet hoe de pony van Ts reageert op dat soort dingen.

Wat voor reactie wil je dan? Dat ie niets doet? Nee dat is nuttig.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:05

Citaat:

Ik weet niet hoor, maar het is niet zo dat als paarden een tikje met de zweep krijgen ze er meteen vandoor gaan of helemaal niet reageren. :+
Dat tikje is in dit geval bedoelt om grenzen te stellen, en ja (misschien!!) gaat hij wat harder, maar dat weten wij niet, alleen ts.

Nu weer on-topic :)

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:09

Ik vind ook dat het prima kan :j Ik ben een eindje zwaarder en groter maar stap ook nog wel eens op onze Welsh a hengst om hem even bij te stellen. Uiteraard niet lang, kwartiertje/twintig minuutjes. Pony's kunnen het gewicht prima hebben. Denk dat je lengte dan meer in de weg zit ja, maar dan meer voor jezelf. ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:12

Heb niet de reacties gelezen.
Miste alleen een groot nadeel die je niet hebt geschreven en ben van mening dat je die niet moet vergeten als je een beslissing maakt.
Dat is het hefboomeffect.
Het gewicht wat bij onbalans (dat is vaker dan je denkt) zoveel zwaarder wordt.
En zeker wanneer je te lang bent, zal je vaker in onbalans zijn.

Zo is een rugzak van 50 kilo zwaar, maar een ladder bijv van 50 kilo is echt wel een stuk lastiger om die te blijven dragen, laat staan mee rennen.

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:17

Ik zou het ook niet doen je bent volgensmij wel te groot als ik het zo lees dan zou ik inderdaad ergens een briefje ophangen dan er zelf op gaan.

pollewopsie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 19:16

Sneeuwpop, daar heb je gelijk in. Dat gewicht word inderdaad versterkt bij onbalans.

het lijkt nu wel een beetje te klinken alsof ik haar dagelijks zou gaan rijden omdat ik niet de moeite neem om een goede ruiter te vinden. Dat is natuurlijk niet het geval!

Als iemand een kind met ervaring kent, graag! Ik heb al een advertentie op de bokt markt staan maar daar komen nog geen reacties op helaas. Dat briefje ga ik zeker ophangen bij maneges!

Zoë word nog wel wekelijks gereden door een meisje van 8. zij moet zelf alleen nog erg veel leren.

Ik heb er ook over zitten denken om haar misschien tijdelijk naar een manege te brengen, maar dan ben ik bang dat ze zo afgestompt word en dan heb ik er zelf geen kijk op.

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:23

zolang je rustig aan doet , en niet te vaak gaat rijden, kan het best lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:35

Sardis schreef:
Citaat:

Ik weet niet hoor, maar het is niet zo dat als paarden een tikje met de zweep krijgen ze er meteen vandoor gaan of helemaal niet reageren. :+
Dat tikje is in dit geval bedoelt om grenzen te stellen, en ja (misschien!!) gaat hij wat harder, maar dat weten wij niet, alleen ts.

Nu weer on-topic :)

Daarmee stel je geen grenzen ;) maar goed, eindeloze discussie dus laten we maar ontopic gaan idd.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 06:14

Naar de manege brengen lijkt me niet handig. Ook daar kunnen grote kinderen erop kruipen en het rijniveau is natuurlijk laag.

Maar waarom moet je shet zo nodig worden gereden?
Zou eerder voor longeren gaan.

(En of het wel of niet kan = nooit te zeggen.
Door er zelf op te gaan, zorg je iig voor een hoge belasting (en dat bij een ongetrainde pony) , maar of dat inwendig schade brengt kan niemand zien. Nu is het ook zo bij minder zware belasting natuurlijk, maar je risico's op schade zal verhoogt worden bij zwaardere belasting. Veel pony's geven nauwelijks signalen, want vaak vinden ze de aandacht ook leuk- dus ook daar geen goede/veilige graadmeter. )

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 06:26

Mijn zus heeft mijn shet ook ingereden. Woog toen 50kg en shet is 94cm. Niet ideaal, maar pony is wel prima te rijden nu voor kids.
Voor die vijf keer dat je erop zit moet het geen kwaad kunnen.

Nu mag er niemand meer oprijden als diegene zwaarder is dan 30kg, want op langer termijn is het niet goed om er een zwaar iemand op te zetten.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 06:38

xApple schreef:
Ik denk echt dat dit niet zoveel kwaad kan.
Je gewicht is wel acceptabel vind ik, je lengte is onhandig. Maar nogmaals; ik denk dat dit niet zoveel kwaad kan.. Paar keer in de week, niet te lang.

Eens

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 06:38

Ts wat ik met een kleine bandiet nog wel eens deed was er op m'n eigen beestje er naast rijden. Halstertouw eraan. Op die manier heb je wel de controle en kan je bijrijdster het gevoel ontwikkelen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 06:40

Hoe oud is de pony? Als ze nog 5 moet worden kan het ook zijn dat de laatste tanden door komen en ze daardoor aan het klieren is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 06:45

Als je er niet te lang en te vaak opgaat kan het denk ik wel, heb je al eens aan werken aan lange teugel gedacht? Kan je ook een pony behoorlijk in opleiden

pollewopsie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 07:29

sneeuwpop schreef:
Maar waarom moet je shet zo nodig worden gereden?
Zou eerder voor longeren gaan.

omdat ik haar daarvoor gekocht heb. Ik wil lesjes geven met haar aan jonge kinderen.

Longeren doe ik haar eenmaal per week, lange lijnen ook af en toe en ik heb haar eens per week voor de sulky. En ik fiets af en toe een stuk met haar. Dus alle training die ik haar zelf kan geven zonder er zelf op te moeten zitten krijgt ze al. Ze is dus niet volledig on getraind.

Haar buitenste snijtanden heeft ze net gewisseld inderdaad.

Jennyj01; dat is ook een leuke tip. Helaas is dit mijn enige pony en heb ik die mogelijkheid dus niet maar ik houd hem wel in gedachten!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:21

Dan zou ik de eerste lesjes gewoon combineren. Gewoon jonge kinderen laten stappen en dat langzaam uitbreiden.

Wanneer je er zelf als eerste op gaat zitten is de kans ook groot dat ze juist in verzet gaan doordat ze het zwaar vinden in tegen stelling tot een lichte ruiter wat ze eerder accepteren.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:27

Niet doen. Ik ben 1m55 en weeg 45 kg en zou niet eens meer op zo'n kleintje stappen. Gewoon een dapper ruitertje vinden en begeleiden aan de longe. Zelf de pony ook op de grond verder trainen. Komt echt wel goed hoor, daarvoor hoef je er zelf niet op te gaan, je bent gewoon te groot, en ook vrij zwaar voor een shet imo.

suzanne533

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:37

Hoe oud is de pony?

pollewopsie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 08:48

Ze word al gereden op de manier die jullie nu voorstellen he. Ik heb deze gedachte omdat het niet gaat zoals het moet gaan op de manier waarop ik het nu aanpak.

Dus ze word al eem half jaar gereden met een ruitertje die word begeleid zowel aan de longe als los.
Edit; sinds ze bij mij is. Hiervoor was ze al beleerd en gereden, hoe precies weet ik niet.

Ze is nu 4,5 jaar oud Suzanne

pollewopsie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 08:54

sneeuwpop schreef:
Dan zou ik de eerste lesjes gewoon combineren. Gewoon jonge kinderen laten stappen en dat langzaam uitbreiden.

Dat is inderdaad exact wat ik het afgelopen half jaar heb gedaan ;)