Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

josien_m_ schreef:Op fokken en vermeerderen kun je natuurlijk verschillende definities loslaten.
Maar als ik het simpel houd is fokken met opzet 2 ouderdieren bij elkaar brengen waarmee je een doel hebt. (welk doel dan ook,sportpaard, vleesproductie, op karakter, je selecteert en laat het niet aan het toeval over.
Citaat:Zo zeg wat een heftige manier van schrijven BMHP.
Voor al je dik gedrukte en grotere letters vindt ik heel erg schreeuwerig.
zijn kwetsend bedoeld en onnodig. (ponyparadijs @ [ITP] project hengst, wat gaat dit worden?)Citaat:Dan fok je in ieder geval verstandiger dan nu
Citaat:Een willekeurige hengst aanschaffen om op je merrie te zetten zonder te kijken naar bouw, gezondheid, erfelijke aandoeningen, puur omdat hij goedkoop is en je een merrie hebt waar je zelf zo nodig een veulen uit wilt hebben, valt in mijn ogen onder vermeerderen.
BMHP schreef:door ponyparadijs » Vandaag, 14:29Citaat:Zo zeg wat een heftige manier van schrijven BMHP.
Voor al je dik gedrukte en grotere letters vindt ik heel erg schreeuwerig.
Dat mag, dat is jouw indruk.
Ik denk dat het ook verduidelijkt.
BMHP schreef:Ik vind de wijze waarop in het andere topic de TS is behandeld beneden alle peil.
Op een zeer negatieve wijze haar vertellen dat ze niet aan het fokken is.
Gisteren had je geen probleem om dat iemand mee te delen, vandaag vraag je je af wat fokken of vermeerderen is. (Jij vraagt het je nog af).
Opmerkingen alszijn kwetsend bedoeld en onnodig. (ponyparadijs @ [ITP] project hengst, wat gaat dit worden?)Citaat:Dan fok je in ieder geval verstandiger dan nu
BMHP schreef:Wel fokken is dus hetzelfde als vermeerderen.
fokken met het doel kenmerken te bevestigen of in te brengen wordt veredelen genoemd.
fokken voor een papiertje, predikaat, ster of wat dan ook noem ik fokken voor het geld.
Ik zelf prefereer iemand die voor eigen gebruik fokt dan iemand die jaarlijks een 6 maanden oud veulen op marktplaats dumpt. Wel goed gedocumenteerd maar nodig?
Citaat:Wij vinden bij voorbeeld de Frederiksborger heel goed passen bij de Gelderse. Hebben dus een Gelderse merrie gedekt met een Frederiksborger. Ter verbetering, bloedspreiding en ook uit nieuwsgierigheid.
Helaas bleek onze vooraf ingewonnene informatie verkeerd en erkend het KWPN deze kruizing niet en krijg je er B register papier bij.
BMHP schreef:ff gegoogled naar wat fokken betekend:
"Fokken is het vermeerderen van vee, pluimvee en allerlei huisdieren, almede dierentuindieren."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fokken
Wat jullie hier doen is een waarde oordeel over beide dieren (hengst + merrie) uitspreken en allleen gebaseerd op keuring (stamboekpapier).
Ik lees dat de eisen zijn: ster. prok, ggk, rontgen OK, geen erfelijke afwijkingen enz.
Ik vind het kortzichtig om gelijk alles wat niet in een stamboek staat in de hoek niet ok (genetisch, lichamelijk erfelijk) te douwen. Het criteria moet zijn gezond!
fokken doe je met gezonde dieren en dieren die gezonde veulens ter wereld brengen.
Er is veel mis in de diverse stamboeken, papier is geen enkele garantie op een gezond paard.
Als je op bepaalde kenmerken wil fokken (heet veredelen) wordt heel vaak een methode van inteelt gebruikt om de kenmerken te bevestigen. Het is heel goed mogelijk dat kenmerken een generatie overslaan, maar uiteindelijk sla je die weg in.
Welke weg slaan stamboeken in?
het nieuwste is ET (Embryo transfer) met alle risico's van dien.
voor het karakter van het paard is voornamelijk de draagmoeder verantwoordelijk, maar die staat niet op het papier. Met alle risico's van afwijkingen gedurende de medische handelingen.
over tig jaar bestel je je nieuwe paard uit de genenpool van het KWPN over big brother gesproken.
Dus als iemand thuis fokt valt heel bokt over ze heen, "dat noem ik vermeerderen, neem in gods naam een ggk, verbeter dan ..............." dit is slechts een kleine selectie van het vellen van waarde oordelen over anderen.
ik moest het ff kwijt
Fokken = vermeerderen
Percy schreef:Iemand anders schreef het al. Onder "vermeerderen" zie ik mensen die een willekeurige hengst op een willekeurige merrie zetten omdat een veulentje zo leuk is.
Wij hebben twee hengsten. Beiden hadden ze goede kans gehad om (BWP) goedgekeurd te worden als ze van een bekende stal waren. Hebben allebei een goede afstamming, correcte bouw en hebben beiden een röntgenologische goedkeuring als sportpaard. Zijn springgefokt en kunnen ook heel goed springen. Ik heb gekeken en geïnformeerd maar het is voor ons als particulier geen doen om naar de hengstenkeuring te gaan. Gaat alleen als we ze deels verkopen en dat gaat niet gunstig worden voor ons.
We hebben ook een merrie. Ook BWP. geen prok dus. Heeft al eens een veulen gehad die goed gelukt schijnt te zijn maar die hebben we nog niet terug gevonden. Merrie hebben we morgen net een week. Ook springgefokt en heeft 1.50m. gesprongen.
Wij willen inderdaad een veulen met haar fokken maar gaan daarvoor wel op zoek naar een goedgekeurde dekhengst. Ook omdat dit veulen, als het gezond en wel opgroeit, ooit te koop zal komen en een paard met een vol papier nu eenmaal beter verkoopbaar zal zijn.
Maar stel: we pakken één van onze eigen hengsten (wat we dus niet gaan doen)? Is het dan vermeerderen volgens jullie?
BMHP schreef:ff gegoogled naar wat fokken betekend:
"Fokken is het vermeerderen van vee, pluimvee en allerlei huisdieren, almede dierentuindieren."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fokken
Wat jullie hier doen is een waarde oordeel over beide dieren (hengst + merrie) uitspreken en allleen gebaseerd op keuring (stamboekpapier).
Ik lees dat de eisen zijn: ster. prok, ggk, rontgen OK, geen erfelijke afwijkingen enz.
Ik vind het kortzichtig om gelijk alles wat niet in een stamboek staat in de hoek niet ok (genetisch, lichamelijk erfelijk) te douwen. Het criteria moet zijn gezond!
fokken doe je met gezonde dieren en dieren die gezonde veulens ter wereld brengen.
Er is veel mis in de diverse stamboeken, papier is geen enkele garantie op een gezond paard.
Als je op bepaalde kenmerken wil fokken (heet veredelen) wordt heel vaak een methode van inteelt gebruikt om de kenmerken te bevestigen. Het is heel goed mogelijk dat kenmerken een generatie overslaan, maar uiteindelijk sla je die weg in.
Welke weg slaan stamboeken in?
het nieuwste is ET (Embryo transfer) met alle risico's van dien.
voor het karakter van het paard is voornamelijk de draagmoeder verantwoordelijk, maar die staat niet op het papier. Met alle risico's van afwijkingen gedurende de medische handelingen.
over tig jaar bestel je je nieuwe paard uit de genenpool van het KWPN over big brother gesproken.
Dus als iemand thuis fokt valt heel bokt over ze heen, "dat noem ik vermeerderen, neem in gods naam een ggk, verbeter dan ..............." dit is slechts een kleine selectie van het vellen van waarde oordelen over anderen.
ik moest het ff kwijt
Fokken = vermeerderen
Percy schreef:Wij hebben twee hengsten. Beiden hadden ze goede kans gehad om (BWP) goedgekeurd te worden als ze van een bekende stal waren. Hebben allebei een goede afstamming, correcte bouw en hebben beiden een röntgenologische goedkeuring als sportpaard. Zijn springgefokt en kunnen ook heel goed springen. Ik heb gekeken en geïnformeerd maar het is voor ons als particulier geen doen om naar de hengstenkeuring te gaan. Gaat alleen als we ze deels verkopen en dat gaat niet gunstig worden voor ons.
janderegelaa schreef:Je kunt ook naar het AES gaan. Als ze goed genoeg zijn dan worden ze genomen.
Percy schreef:Ponyparadijs: het is ook belachelijk maar zo werkt het wel. Had in de jaren zeventig en tachtig kwpn-merrie's waar ik nog mee naar de keuring ben geweest maar toen was het al zo dat de paarden van de bekende namen gewoon hoger werden gezet. Het is alleen maar erger geworden.
Percy schreef:janderegelaa schreef:Je kunt ook naar het AES gaan. Als ze goed genoeg zijn dan worden ze genomen.
Dat klopt wel maar populair is dat stamboek niet. Waar ga je dan de dekkingen vandaan halen? Goedgekeurd krijgen is één maar daar heb je niet veel aan als merrie-eigenaren hem niet willen.
Iloontjeehh schreef:Tja... ik denk dat het heeel erg persoonlijk is. Dingen die hier zijn genoemd zijn absoluut waar; gezonde ouderdieren, fokken met een doel, fokken voor een stamboek en aan die rasstandaard proberen te voldoen (of: de modetrend volgen) en de mindere punten van je merrie verbeteren. En dan nog kom ik weleens combinaties tegen waarvan ik persoonlijk denk: nee, dat zou ik nou nooit doen. Welke fokker zegt nou van zichzelf dat hij vermeerdert? Volgens mij is het nog een kunst op zich om dat in te zien en aan de andere kant: resultaat van de combinatie kan totaal anders uitpakken dan gedacht, over de combinatie is goed nagedacht maar het veulen gaat niks toevoegen aan de fokkerij, is eigenlijk ook vermeerderen. Vind het lastig waar de grens ligt maar ik ben dan ook niet zo'n fan van fokken voor de verkoop. Iig niet dekken met de hengst van de buurman voor een leuk schattig veulentje.
ThreeFingers schreef:Ja zo gaat het vaak wel. De meeste zullen ook hun best doen om een fijn tehuis te zoeken voor hun veulen.
Maar persoonlijk lijkt het me erg vervelend om bv jaren later je fokproduckt, schraal op de paardenmarkt te moeten zien staan.