[TI] Relatie mok met Luzerne

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:02

Dierenartsen zijn vrijwel altijd overtuigd dat het op te lossen is met sebacil :+.

Zeker als het pas sinds een paar weken is zou ik eerder denken aan de kwaliteit van je hooi en gras. Mok wordt in heel veel gevallen veroorzaakt door een te zuur grasland (en hooi van een te zuur land). Mok door zonnebrand kan ook, maar komt maar weinig voor, zeker bij een tinker met flinke sokken. Met de lucerne zal het niets te maken hebben, dat is een gecontroleerde teelt.

8nnemiek

Re: Relatie mok met Luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:16

Die boxrust is toch niet vanwege de mok he?
Bij een paard dat dag en nacht in beweging is werken de lymfeklieren veel beter, waardoor afvalstoffen beter worden afgevoerd, en daardoor neemt de kans op jeuk, dikke benen en mok enorm af. Boxrust is voor de mok dus in ieder geval erg slecht. Is het geen beter idee om hem in een paddock of kleine wei te zetten, als overbelasting vermeden moet worden?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 13:27

Nee boxrust staat daar los van en hij mag er de komende 3 weken absoluut niet uit. Had de 1e arts zijn werk goed gedaan en mijt geconstateerd dan had ik voor de operatie al behandeld. Maar ja.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:00

hyppolyte schreef:
Dierenartsen zijn vrijwel altijd overtuigd dat het op te lossen is met sebacil :+.

Zeker als het pas sinds een paar weken is zou ik eerder denken aan de kwaliteit van je hooi en gras. Mok wordt in heel veel gevallen veroorzaakt door een te zuur grasland (en hooi van een te zuur land). Mok door zonnebrand kan ook, maar komt maar weinig voor, zeker bij een tinker met flinke sokken. Met de lucerne zal het niets te maken hebben, dat is een gecontroleerde teelt.

Goed gezegd, want bij een dier met flinke sokken kan het niet veroorzaakt zijn door de zonnebrand.

Mijn paard, een arabier met 4 witte benen en een roze huidje, die had mok door zonnebrand en dat is heel simpel te verhelpen door vanaf dag 1 dat ie het land op mag, 1 x per 2 dagen de kootholten in de smeren met sudocreme, dat houdt uitstekend de zon weg. 1 x per 2 dagen, dat is omdat het spul 2 dagenlang goed blijft staan.

Van modder en of nattigheid kreeg mijn paard nooit mok, het is echt puur van de zonnebrand.

Ik denk dan ook aan de weerstandsvermindering en of mijten of iets is te zuur........ kan zoveel oorzaken hebben, dat is aan jou en de dierenarts om het uit te gaan zoeken waar het dan aan ligt.

Lucerne mix, staat daar helemaal los van, als het gaat om mok. Wel is het mogelijk dat het zomerexceem kan veroorzaken, er zitten eiwitten en ook wel suikers in en dat kunnen niet alle paarden en of ponys die er gevoelig voor zijn goed verdragen.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 13:16

Ragdollcat schreef:
hyppolyte schreef:

Goed gezegd, want bij een dier met flinke sokken kan het niet veroorzaakt zijn door de zonnebrand.

Mijn paard, een arabier met 4 witte benen en een roze huidje, die had mok door zonnebrand en dat is heel simpel te verhelpen door vanaf dag 1 dat ie het land op mag, 1 x per 2 dagen de kootholten in de smeren met sudocreme, dat houdt uitstekend de zon weg. 1 x per 2 dagen, dat is omdat het spul 2 dagenlang goed blijft staan.

Van modder en of nattigheid kreeg mijn paard nooit mok, het is echt puur van de zonnebrand.

Ik denk dan ook aan de weerstandsvermindering en of mijten of iets is te zuur........ kan zoveel oorzaken hebben, dat is aan jou en de dierenarts om het uit te gaan zoeken waar het dan aan ligt.

Lucerne mix, staat daar helemaal los van, als het gaat om mok. Wel is het mogelijk dat het zomerexceem kan veroorzaken, er zitten eiwitten en ook wel suikers in en dat kunnen niet alle paarden en of ponys die er gevoelig voor zijn goed verdragen.

Eiwitten en suikers kunnen wel degelijk CPL (en dus mok symptomen) veroorzaken. Juist bij paarden met sokken. Dus de luzerne mix kan daar zeker van op invloed zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:33

Zelf ben ik het niet tegengekomen, weer wat geleerd.

Wel dat je beter geen lucerne mix kan gaan voeren bij sobere rassen en daar valt het ras Tinker ook onder.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 18:19

Nou, ik kan de topic titel beter veranderen want hij testte helaas ook positief op schimmel. Volgens de arts komt zowel de mok als de schimmel van de mijt. In combinatie met zijn ongetwijfeld verminderde weerstand door de operatie.
Dus naast behandelen met Sebacil kan ik vanaf morgen ook met Imaverol aan de slag.