Oldenburger hengst die zorgt voor aparte kleur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Oldenburger hengst die zorgt voor aparte kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:47

Wat bedoel je met matig gefokt Peterina? Doel je dan op zijn exterieur, prestaties of nafok?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:48

er staat dressuur-matig gefokt :P als in richting dressuur

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:48

Ik las ook eerst Huh,...matig gefokt :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:50

Argh. Spaties op de verkeerde plekken. :')
En ik lees dus iets anders. :+

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:53

Ik weet dat het Oldenburger stamboek niet zo makkelijk doet met hengsten buiten het stamboek. Heb flink moeten betalen voor 1 van een kwpn hengst die oldenburger erkend was maar volgens hun nu niet meer. Let er goed op welke hengst je gebruikt en vraag het na.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:11

Zeker goed navragen ivm welke 'buiten' hengst je gebruikt ... maar dit gaat op voor iedere stamboek en iedere hengst!

De hengsten die ik vermelde zijn volledig in orde ivm Oldenburg Stamboek registratie.
Trouwens deze fokster is alom bekend voor haar correctheid ivm registratie enz.

Maar in het buitenland (oa USA en DL) worden er cremello en palomino gekleurde hengsten voorgeschotel die zg 'gekeurd' of 'erkend' zijn in bepaalde stamboeken, maar dat is absoluut niet waar!

Mijn advies ... vraag NIET bij de eigenaar van de hengst maar DIRECT bij de Stamboek waar je wilt registreren. En als je nog twijfeld laat maar weten en dan kan ik er wel achter komen! ;)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 22:12

Peterina schreef:
Zeker goed navragen ivm welke 'buiten' hengst je gebruikt ... maar dit gaat op voor iedere stamboek en iedere hengst!

De hengsten die ik vermelde zijn volledig in orde ivm Oldenburg Stamboek registratie.
Trouwens deze fokster is alom bekend voor haar correctheid ivm registratie enz.

Maar in het buitenland (oa USA en DL) worden er cremello en palomino gekleurde hengsten voorgeschotel die zg 'gekeurd' of 'erkend' zijn in bepaalde stamboeken, maar dat is absoluut niet waar!

Mijn advies ... vraag NIET bij de eigenaar van de hengst maar DIRECT bij de Stamboek waar je wilt registreren. En als je nog twijfeld laat maar weten en dan kan ik er wel achter komen! ;)

Super bedankt voor je info! de planning is om of volgende zomer, of die zomer erop haar te laten dekken. Ik heb nog nooit eerder een veulen gefokt en wil dan ook echt de komende jaar (of 2) nemen om me goed in te lezen. Ik ben dus ook echt een leek in hoe dit allemaal werkt. Mijn merrie is van de hengst Sirtender. Ze is opgenomen in het Duitse Hauptstutbuch (wat dit nou precies in houd weet ik nog steeds niet) de vorig eigenaar zei dat ze erg leuk is om een veulen mee te fokken. Het veulen zou voor mezelf zijn niet voor de verkoop, dus aan de ene kant vind ik het allemaal niet heel belangrijk. Maar mocht ik voor wat voor reden het veulen wel moeten verkopen is het wel fijn als ze ook interessant is voor anderen. Ik ben zelf maar een recreatie ruiter en zit totaal niet in dit wereldje, dus zou het t liefste doen met de kennis van iemand die er wel bekend mee is. De vorig eigenaar gaf aan dat we dan met hem contact op konden nemen, maar ik krijg hem niet meer te pakken.

Met de info uit dit topic ben ik al een stuk wijzer in ieder geval dus super bedankt iedereen :D