[TI] Wat zouden jullie doen????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:13

Jammer dat je daar geen geit mag staan. Koeien kunnen tevens ook goed overweg met paarden hahahaha (hangbuikzwijnen ook) zoals je leest hadden wij vroeger een eigen kinderboerderij op ons land haha

C_atcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:55

Groepsweide! Meest natuurlijke voor het paard en de paarden redden zich onderling ook wel!

Mijn verzorgpaard stond in de winter altijd op de paddock (alleen) in de lente ging dan weer de hele groep (12 paarden) de hele dag de weide op met zo'n hoog gras tot aan je knieën :roll: De pensionhouder was een echte koeienboer en zo behandelde hij de paarden ook >;)
Hierbij stonden ook veel tinkers. Mijn verzorgpaard (een fries) en een aantal tinkers kregen dan een graasmasker op wat naarmate ze aan het gras gewend waren langzaam werd afgebouwd. In het begin zijn ze dan wat gefrusteerd maar na een paar dagen zijn ze er helemaal aan gewend. Ik heb bij ons op de wei nooit raar gedrag gezien onderling door de graasmaskers.

Een tip: mocht je voor een graasmasker gaan koop dan wel een stevige en geen stoffen! Een paar paarden bij mij op stal hadden die maar konden die op de een of andere manier van de neus afkrijgen, waardoor ze nog veels te veel gras binnen kregen. :x

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 18:11

hahaha, dat zou die van mij nou ook voor elkaar krijgen :D :D :D

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:00

Lastig hoor Zandro, maar ik zou het gewoon proberen.

Bij Troy viel het eigenlijk best mee hoeveel hij aan kwam.

Succes!

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:46

Zandro schreef:
Hahaha, ArinaDiaat, een geit is de pensionhouder niet blij mee, dat mag hier echt niet hoor :D :D :D

girlyggirl, kan die tinker met dat graasmasker zich dan wel nog fatsoenlijk verdedigen?? Heb idd ook aan een graasmasker zitten denken.
En je eigen tinker wordt niet dikker? Wat voor een soort weide is het? (normaal, vet of schraal?)

AmyZullio: Ach, je hebt gelijk...hier gebeurd het juist vaak dat paarden op de een of twee paards weides door de touwtjes heenbreken en hierdoor blessures krijgen. Om de groepsweide ligt een mooie afrastering van hout

Verdedigen. .nouja tis een mooi rustige groep dus heb niet t idee dat dat hoeft en weet dus niet hoe dat werkt. De wei is een normale wei. Ik heb zelf een fell geen tinker en die blijft altijd ongelooflijk mooi slank :)

Zandro

Re: Wat zouden jullie doen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 07:08

Nu was ik gisteren bijna "om", in die zin dat ik had bedacht hem gewoon op de ruinenweide te zetten, hoor ik van mijn buren op stal dat hun paard het afgelopen half jaar al 3 keer kreupel heeft gelopen door een klap van 1 specifiek paard op de ruinenweide. Paard had gelukkig steeds alleen wat blauwe plekken...maar toch :( :( :( :(
Heeft me weer flink aan het twijfelen gezet

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 07:21

Mijn paardje is enorm opgeknapt destijds toen hij in een grote groep de wei op kon. Hij heeft heerlijk gespeeld en gecrosst met z'n vriendjes op de wei. Dat was heerlijk om te zien. Hij werd niet extreem dik omdat hij regelmatig gereden/gelongeerd werd.

Onze paarden staan nu met z'n drietjes in de wei, we staan inmiddels op een andere stalling en ik vind het eigenlijk wel jammer dat de weides wat kleiner zijn en de groepen wat kleiner zijn.

Ik zou niet twijfelen en je paard op de groepsweide zetten en ja daar zitten risico's aan verbonden..........Maar als hij alleen op de wei staat kan hij ook blessures krijgen

[edit] waar sta je ergens met je paard?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 15:57

Hoi Allienda,

Ik denk dat hij ook wel veel zal gaan spelen idd. Alleen het feit dat de groep redelijk onstabiel is blijf ik een akelig idee vinden.

Ik sta bij stal Bemelmans in Hulsberg en jij? :wave:

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 15:57

wie weet staan we wel heel dicht bij elkaar in de buurt, hihi :) :)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 16:11

Krijgt je paard krachtvoer? Dan zou je (als je toch kiest voor de kleinere wei) er nog voor kunnen kiezen om dat te geven via zo'n bal waar telkens een paar brokjes uit komen. Als je stalhouder die geeft als de andere paarden naar binnen gaan heeft hij dan in ieder geval een deel van de tijd tot jij komt wat te doen en zal hij zich minder vervelen.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 16:15

Hoi, nee, want hij is al te dik, dus hij krijgt echt geen krachtvoer extra. Ik geef wel een beetje hooi op de weide, maar...ik voel me ook schuldig naar hem toe omdat ik hem nu ook sociaal contact ontzeg

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 16:18

Liefst zag ik hem in een weide samen met andere paarden, en dan een lekkere grotere weide. Gewicht valt wellicht dan nog mee doordat hij dan ook meer beweging krijgt; iets wat meer mensen hier idd beschrijven. Ik zou natuurlijk ook zijn training kunnen opvoeren.
Struikelblok blijf ik nu dus vinden de onstabiliteit binnen de groep....maar alleen is ook maar zo alleen :( :(

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 16:26

Ik denk dat je hem het best in de groepsweide kunt zetten.

Er zal op het begin waarschijnlijk wel wat heibel in de groep zijn doordat dan alle rangen weer opnieuw bepaald moeten worden, maar dit zal wel weer over gaan :j

C_atcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 16:42

Oh ik vind Bemelmans echt een leuke stal! Ik heb daar met een paar klasgenootjes een paar maanden terug een wedstrijd georganiseerd :).

Ik denk dat de onstabiliteit tussen de groep wel goed komt. De paarden weten toch allemaal hun rang. Ik zou het op zijn minst proberen! Meestal redden de paarden zichzelf wel :)
Ik zou het heerlijk vinden om mijn paard samen met de groep te zetten bij mij op stal! Die van mij die staat ook maar zo alleen in een kleiner stukje wei.. Maar helaas is die iets te dominant :Y)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 18:03

Ja, is ook een super stal en ik ben ook erg tevreden :) :)

Onstabiliteit komt m.n. omdat het een grote stal is met, in sommige periodes, redelijk wat wisseling, waardoor er voortdurend nieuwe paarden in de weien erbij staan. Het is steeds de vraag hoe lang het duurt voordat er weer iets veranderd in de ruinengroep.
Als ik zeker wist dat het langere tijd een vaste groep zou zijn zou ik ook niet twijfelen

Petra8591

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:35

Als het maar even lukt altijd samen, zijn nu eenmaal kuddedieren

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 17:10

Hoi Petra, ja, heb je zeer zeker gelijk in hoor! :)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 17:10

Hoi Petra, ja, heb je zeer zeker gelijk in hoor! :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:57

Heb je al eens gehoord dat er in die groep paarden een paard zwaar is beschadigd door de ijzers?

Daarnaast hebben jullie 1,5 hectare weiland en heeft jou paardje ook genoeg ruimte om weg te komen... Volgens mij gebeuren meer ongelukken als je een grote groep paarden op een te klein stukje zet.

En met dat eruit halen, ja daar komt jou leiderschap dan om de hoek kijken. Als jij je goed opstelt in de kudde, dan kom je makkelijk het weiland uit met je paard, want dan hebben ze respect voor je...

Mijn mening dus; de groepsweide. Vooral omdat je zelf ook al zegt dat het een spelende ruin is, wat is dan mooier dan dat hij lekker kan spelen?

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:11

De groeps weide. Meer sociaal contact en meer beweging. Het langere gras vind ik duidelijk een voordeel tov kort afgegraasd, gestressed gras (met meer fructaan). Met het graasmasker zou ik nog even wachten tot het voorjaaar Tenzij we nog een erg groeizaam najaar krijgen), dan is hij ook in de groep gewend.

Ik heb hetzelfde gezien bij mijn mini-appaloosa hengstje: toen hij nog samen met een kreupel shetlander merrietje stond, werd er nauwelijks gespeeld. Ze stonden op een erg kaal stuk, mar hij was vaak echt te dik. Na overlijden van het merrietje kwam er een jong hengstje bij en ging ik over op stripbegrazing: 2x daags een stukje hoog gras erbij. En raad eens? Ze zijn de hele dag druk met elkaar bezig en ondanks dat hij beduidend meer gras krijgt, is-ie mooi op gewicht.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 05:10

En wat ga je doen Zandro?Of heeft Bailey het al naar zijn zin in de groepsweide?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 06:55

Ik hoop het wel Karin, want dit klinkt wel erg zielig allemaal. Een paard hoort niet alleen te staan

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:20

Nou Caira daar ben ik het niet mee eens hoor!

Ik ken Zandro een beetje en neem van mij aan dat haar paard NIET zielig is!
Zij zal daar alles aan doen om dat te voorkomen!

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 21:06

Hoi Caira,

Echt zielig is hij niet hoor. Hij staat tussen de andere paarden in, alleen dus met een touwtje ertussen ; dus dat valt wel heel erg mee hoor.
Hij is erg tevreden als hij maar eten heeft.. :) .maar ja, daar word je niet dunner van natuurlijk :D :D

Karin: Nee, nog niet. Het is nu met dit weer erg glad. Indien ik hem introduceer in de kudde dan is dat als de weien minder nat en dus glad zijn. Ik twijfel wel nog wat hoor... := := , vind het toch erg spannend merk ik...
In het verleden is eens een paard zo hard getrapt dat hij zijn been gebroken had en afgemaakt moest worden. Toen was de ruinenweide wel kleiner dan nu..maar dit verhaal zit wel in mijn hoofd.
Mijn buurman op stal staat ook geregeld kreupel omdat hij weer eens een trap heeft gekregen (altijd van hetzelfde paard op in deze kudde)....

Dus ik wacht eerst eens beter weer af...

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 04:03

Je moet doen wat je gevoel je zegt Zandro,daar weten wij inmiddels alles van ;)