natuurlijk dekken: voor of tegen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 22:06

ceasario schreef:
Met KI staan ze allemaal te lachen. (voor de chocolade mensen is dit een denkertje)
Kluisteren is niks op tegen. Nu zet men ze ook in een box om te insemineren. En wanneer er geen box voorhanden is. worden ze ook gekluisterd of gepraamd.

Beide zaken geven geen verschil nl. in het dekboek ga je ,hengstig of niet. OK dan!

Bij insemineren heb ik nooit een merrie gekluisterd gezien. Nu heb ik ook nooit een ondeskundige inseminator aan het werk gezien die een merrie insemineert die niet hengstig is, puur uit geldelijk gewin zoals hier gesuggereerd wordt.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 22:32

Een interessant stukje over weidehengsten (zijn dus hengsten waarbij de merrie gewoon met de hengst een aantal dagen op de weide gaat):
http://www.hofperlberg.de/pferde.pdf
Deze hengsten zijn ook voor de sport gebruikt tussendoor en dekken voor Hannover (in de streek dus).
In onze streken is het buiten gebruik geraakt , maar mits goede organisatie lukt het dus blijkbaar wel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 22:36

Kan alleen met hengsten die heel weinig dekken Zanekin. Dus die voor de hengstenhouders totaal oninteressant zijn om te inversteren.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 22:43

Investeringen zijn ook laag. Een erkend KI labo is niet goedkoop, personeel tewerkstellen etc.... Al de kosten om sperma af te nemen, te bewaren, te verzenden hoeven niet gemaakt worden. Het is weinig arbeidsintensief.

Die hengsten lopen enkele dagen bij de merrie tot de hengstigheid voorbij is, dan komt er een nieuwe merrie. Net als bij KI hengsten wordt dagelijks gedekt in het seizoen. Dan kan je toch een aantal merries afwerken per jaar. IK vraag me af hoeveel er zijn die met KI zo goed als niks overhouden omdat ze de gemaakte kosten er niet uithalen.

Bij ons zijn er geen weidehengsten omdat het voor het stamboek verboden is zonder KI te dekken. Ivm CEM dus.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 23:29

Zanekin hier worden dagelijks 5 tot 10 merries of meer per dag geinsemineerd in het hoogseizoen. Dat trekt zo'n hengst niet hoor Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 00:01

sarabande"]
[quote="ceasario schreef:
Met KI staan ze allemaal te lachen. (voor de chocolade mensen is dit een denkertje)
Kluisteren is niks op tegen. Nu zet men ze ook in een box om te insemineren. En wanneer er geen box voorhanden is. worden ze ook gekluisterd of gepraamd.

Beide zaken geven geen verschil nl. in het dekboek ga je ,hengstig of niet. OK dan!

Bij insemineren heb ik nooit een merrie gekluisterd gezien. Nu heb ik ook nooit een ondeskundige inseminator aan het werk gezien die een merrie insemineert die niet hengstig is, puur uit geldelijk gewin zoals hier gesuggereerd wordt.
[/quote]

Nu heb ik ook nooit een ondeskundige inseminator aan het werk gezien die een merrie insemineert die niet hengstig is,

Jij bent ook nooit op de cursus in Utrecht geweest waar niet hengstige merries werden geinsemineerd.
Verder heb je ook nooit een dierenarts bij een boer een merrie zien insemineren waarbij de merrie een spantouw aan heeft, daar de dierenarts geen behoefte aan heeft om zich eventueel later een oor te moeten laten aannaaien..

Mijn vraag is wat heb jij onderhand wel gezien.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 00:13

sarabande schreef:
Zanekin hier worden dagelijks 5 tot 10 merries of meer per dag geinsemineerd in het hoogseizoen. Dat trekt zo'n hengst niet hoor Haha!

Nee, OK. Maar een groot aantal hengsten krijgt toch maar een paar 10-tal merries per jaar, niet? Ik denk dat voor zulke hengsteneigenaren een oplossing zou kunnen zijn? Maar naar ik heb begrepen mag er in Nederland wél natuurlijk gedekt worden, ook bij het KWPN?

Ik heb al een inseminatieongeluk gehad, bij een goed hengstige maar wat angstige merrie. Plots 2 achterbenen zien uitschieten en 3 meter verderop neergegaan. IK had enkel wat "orgaanschade" maar heb geluk gehad. Sindsdien verkies ik wel een voelbox, terwijl ik eigenlijk vroeger het insemineren altijd zonder deed.
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 21-12-03 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 00:16

sarabande schreef:

Ulft en Ubis dekte in natuursprong het dekboek vol 150 stuks.
en 75 -80% % werd op papier geboren.
Dus waarschijnlijk dekte ze wel 200 merries in een seizoen.

Verder wordt ook meer geinsemineerd, dan gedekt in natuursprong.
Omdat een dierenarts geen schouwhengst is. Ach gut

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 00:22

Zannekin"]
[quote="sarabande schreef:

Nee, OK. Maar een groot aantal hengsten krijgt toch maar een paar 10-tal merries per jaar, niet? Ik denk dat voor zulke hengsteneigenaren een oplossing zou kunnen zijn? Maar naar ik heb begrepen mag er in Nederland wél natuurlijk gedekt worden, ook bij het KWPN?

Ik heb al een inseminatieongeluk gehad, bij een goed hengstige maar wat angstige merrie. Plots 2 achterbenen zien uitschieten en 3 meter verderop neergegaan. IK had enkel wat "orgaanschade" maar heb geluk gehad. Sindsdien verkies ik wel een voelbox, terwijl ik eigenlijk vroeger het insemineren altijd zonder deed.
[/quote]

Bij mij stond de merrie in een voelbox en toch wordt bij de dierenarts zijn halve gezicht weggeslagen. Omdat een collega dierenarts haar doorgezonden had om te insemineren.
Dus opvoelen liet ze wel toe.(kalmeringsspuitje)
Maar 3 uur nadien zij ze met haar achterbenen nu is het genoeg.(No raping again)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 00:40

sarabande schreef:
Kan alleen met hengsten die heel weinig dekken Zanekin. Dus die voor de hengstenhouders totaal oninteressant zijn om in te inversteren.

Ik herinner mij een top tuigpaardhengst, die het verrekte om op een fantoom te springen en dus alleen natuurlijk dekte, hij was zeker niet commercieel oninteressant (Renovo)
Het verdunde van sperma zoals dat bij KI gebeurd is soms niet genoeg om een merrie drachtig te krijgen. Niet alle spermacellen zijn bedoeld om de eicel te bevruchten.
Een hele arm naar binnen is voor de merrie ook geen pretje lijkt mij.
Er kleven ook nadelen aan natuurlijk dekken, zoals het overbrengen van geslachtsziekten.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 00:55

Bij ons op de wei stonden twee ruinen die laat waren gecastreerd en die dekten de hengstige dames maar wat graag, wat zij overigens met veel plezier ondergingen (zo te zien althans). Tegen de hengstigheid begonnen de dames zelf weer met avances maken. Echter de jonge hengst werd met ferme klappen en een hoop geschreeuw geweerd, die had dan ook niet veel van het liefdesspel begrepen.. en stak geen tijd in het voorspel. De oudere ruinen waren meer in trek, zij volgden de dames als het weer tijd werd en geduldig wachtten zij hun tijd af.
Ik heb de jonge hengst een merrie zien dekken in de wei, de merrie heeft zes weken flink kreupel gestaan. Mijn merrie is op het dekstation geinsemineerd met vers sperma. Ik zou het de volgende keer weer zo laten doen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 00:57

ceasario schreef:
Jij bent ook nooit op de cursus in Utrecht geweest waar niet hengstige merries werden geinsemineerd.
Verder heb je ook nooit een dierenarts bij een boer een merrie zien insemineren waarbij de merrie een spantouw aan heeft, daar de dierenarts geen behoefte aan heeft om zich eventueel later een oor te moeten laten aannaaien..

Mijn vraag is wat heb jij onderhand wel gezien.

Dat schijn je al te aan te nemen, gezien bovenstaande. Zou je gewoon on topic kunnen blijven en niet oordelen over mede posters zonder daar enig inzicht in te hebben.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 09:47

Ik ben in principe voor natuurlijk dekken. Misschien ook wel omdat ik alleen met pony's omga. Alle Welsh Cobs dekken in NL volgens mij natuurlijk. Ik denk dat KI veels te duur wordt. Aangezien Welsh Cobs nooit zoveel dekken per jaar.
Onze zwarte hengst gaat niet het land in met een merrie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:45

Een sprong op de bok kost geloof ik 100 Euro? Het zijn de testen vooraf (of het sperma geschikt is voor het invriezen) die KI zo duur maken. Dus als je de merrie laat scannen of de follikel goed rijp is (of goed voor die tijd schouwt), daarna de hengst op het fantoom laat springen en met levend sperma gaat insemineren, is de sprong goed voor inseminatie voor twee dagen, en zijn de kosten beperkt.

Bij ons op stal hebben ze een keertje sperma ingevroren van een hengst die geruind werd, omdat de eigenaresse er misschien toch nog een keertje een veulen van wilde hebben. Sprong en eerste keer testvriezen was toen omgerekend 500 Gulden, sperma was helaas niet geschikt om in te vriezen, en het paard werd evengoed te gecastreerd omdat hij als hengst niet te hanteren viel.

Dus als je niet aan alle gezondheidscertificaten moet voldoen (voor verzenden van sperma over de hele wereld) je hengst niet op een dekstation moet staan en het puur voor eigen gebruik wilt doen en gebruiken, vallen de kosten heel erg mee.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:01

Ik vind die extra kosten behoorlijk als je er vanuit gaat dat het dekgeld van cob hengsten (in NL) rond de €250 ligt.
Plus dat je voor de merrie extra kosten hebt (scannen) en met de merrie EN hengst moet gaan reizen.
Dan laat ik ze het liever samen uitzoeken Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:03

wij laten ze ook natuurlijk dekken.......... ik vind het zelf het beste.......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:04

Ik ga dan uit van dekgelden van 750 tot 1000 Euro, dat zijn de bedragen waar ik bij de Quarter mee te maken krijg.

(Enne...flink avondje stappen en je bent ook zo 100 Euro kwijt Lips are sealed)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:10

Ik laat absoluut niet natuurlijk dekken,
in de sportpaarden wordt er zowiezo al helemaal niet meer ècht natuurlijk gedekt. Als er uberhaupt al natuurlijk gedekt wordt. De hengst wordt uit stal of van de trailer geplukt om de merrie te bespringen. En ook al is de merrie gewillig, ze eisen normaal wel een sprong met beleid. Niet zelden mond het echter uit in een halve verkrachting waarbij de schoft kapot wordt gebeten, de rug in elkaar wordt gebeukt en als je niet oppast de geslachtsdelen ook worden beschadigt.
Verder loopt ook de hengst altijd een groter risico dan nodig is.
Dan hebben we het nog niet eens gehad over de risico's van ziektes, en niet alleen soa's, maar ook 'gewone' ziektes aangezien er maar van bedrijf naar bedrijf geleurd wordt.

Ik kan me voorstellen dat het bij pony's er zowiezo al anders aan toe gaat, het scheelt al omdat die dieren veel dichter bij de natuur staan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:16

ik moet zeggen dat zowel rex als marengo echte heren zijn tijdens het dekken........ ook ervoor, Ze vragen nog net niet aan de merrie of het goed gaat zo........Knipoog

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:27

Cassidy schreef:
Ik ga dan uit van dekgelden van 750 tot 1000 Euro, dat zijn de bedragen waar ik bij de Quarter mee te maken krijg.

(Enne...flink avondje stappen en je bent ook zo 100 Euro kwijt Lips are sealed)

Maar waarom zo moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
Ten eerste heb ik geen zin om met mijn hengst naar een dekstation te gaan om hem daar te laten springen.
Ten tweede staan de merries als ze hengstig zijn, hevig verliefd met de hengst te tutten bij het schouwen en gaat het dekken erg rustig.
Als ze de DA zien kijken ze alleen maar erg zuur...

En hoe de hengst zich gedraagt bij het dekken, ligt voor een groot deel aan de opvoeding.
Ik probeer geen verschil te maken tussen merrie en hengst.
De enige reden om merries niet bij een hengst te laten is als ik niet wil dat ze gedekt worden. Dus bij drachtige merries gaat hij gewoon in het land.
En niet de hengst angstvallig bij alle andere pony's uit de buurt houden omdat het een HENGST is...
Hij gedraagt zich maar in de groep. Gevaarlijk? Ik noem het natuurlijk...
Hij leert op een normale manier een ander paard te benaderen en niet blind overal maar op te springen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:29

Sjuimpje schreef:
in de sportpaarden wordt er zowiezo al helemaal niet meer ècht natuurlijk gedekt.

Ik kan me voorstellen dat het bij pony's er zowiezo al anders aan toe gaat, het scheelt al omdat die dieren veel dichter bij de natuur staan.

Toch wel. Warkant bv. Is toch een sporthengst van naam.
Onze paarden kunnen nog even goed met de natuur overweg als de sportponys van heden ten dage. Het is een kwestie van het gewoon te doen en te aanschouwen. Wij dichten ze allerlei menselijke gevoelens toe, wat wij vervelend zouden vinden ed. Een paard moet gewoon paard zijn.
Waaronder het ook ideaal is ze met verschillende leeftijden en geslachten groot te laten worden. Zo krijg je geen neuroten want dat is niet eigen aan het sportpaard maar aan het houden ervan.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:47

Zannekin"]
[quote="Sjuimpje schreef:
in de sportpaarden wordt er zowiezo al helemaal niet meer ècht natuurlijk gedekt.

Toch wel. Warkant bv. Is toch een sporthengst van naam.
Onze paarden kunnen nog even goed met de natuur overweg als de sportponys van heden ten dage. Het is een kwestie van het gewoon te doen en te aanschouwen. Wij dichten ze allerlei menselijke gevoelens toe, wat wij vervelend zouden vinden ed. Een paard moet gewoon paard zijn.
Waaronder het ook ideaal is ze met verschillende leeftijden en geslachten groot te laten worden. Zo krijg je geen neuroten want dat is niet eigen aan het sportpaard maar aan het houden ervan.
[/quote]
De opfok moet zo "natuurlijk" mogelijk. Tot 3 jaar in een groep en veel buiten.
Daarna worden het kasplantjes.
Met 3 jaar komen ze op stal, met veel geluk een paar uur weidegang per dag maar het liefst wel apart. Dan is ineens het risico te groot om ze in een groep te laten staan.
Een DA i.p.v. een hengst, ook teveel risico...
Hebben die paarden net 3 jaar "paardentaal" gestudeerd en dan komt de mens zich ermee bemoeien...

Om dekkingen te voorkomen bij de jaarlingen en 2 jarigen heb ik die niet bij de hengst staan.
Afhankelijk van de weides staan ze soms wel op "neus afstand". Ze kennen dus de hengst goed.
Met 3 jaar is het dan ook geen enkel probleem om de merrie in de groep bij de hengst te zetten.

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 16:18

Ik ken een fokker van hele goede Kwpn'ers die zijn merrie's laat dekken door Voltaire onder andere en hij doet het meestal op de andere manier.
Maar een tijd geleden heeft hij het op de natuurlijke manier gedaan. En toen kreeg de merrie een trap en overleed. Verdrietig Zo iets kan ook gebeuren.

Blister

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 16:36

sarabande schreef:

Wij hebben onze hengsten ook gewoon bij de merrie,s met veulens in de wei lopen ,en daarbij dekken ze nog 3 tot 4 merries op een dag en het gaat prima. Ze zijn nog even fit en vrolijk als in het begin van het seizoen en werken ook nog onder het zadel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 16:38

Ik heb het over hengsten die tussen de 250 a 450 merries per seizoen dekken, in de sport lopen en shows lopen.