ik snap op zich wel dat een mooie facial leuk is..
maar ik zal het persoonlijk nooit doen, net zo min als dat ik de snorharen van mijn kat zal verwijderen..
dit is middel om iets voorzichtig aftasten.. waaronder elkaar.. het is iets met een functie.. dat men manen bijpunt en trekt logisch.. zolang je ze niet afscheert..
ik zal zelf nooit iets verwijderen in zijn geheel, ook al groeit het weer snel aan.. de tastharen van een paard zijn onderdeel van zijn communicatie
.. en ook om zijn afstand tot bepaalde voorwerpen (zoals voer en waterbak) te bepalen.. ik zie persoonlijk een paard zoals de natuur het geschapen heeft, met zijn plussen en zijn minpunten.. hooguit een klein beetje bijgeknipt als het haar als pruimtabak uit de oren zou spuien
compleet verwijderen van het haar in oren ben ik ook niet weg van (bijknippen geen probleem) de haren van oren geleiden niet alleen het geluid (dier is gewend geluid zo te ontvangen.. het wegknippen veranderd dus de geluidsontvangst), maar verwijderd ook de bescherming van de gehoorgang.. zonder het haar in je oren loop je meer risico dat er van alles bij je trommelvlies terrecht komt wat er niet thuishoort..
ben daarom van mening dat ik liever geen zaken compleet weggeschoren zie.. zeker niet als een paard deze zaken gebruikt voor communicatie of bescherming..
-----------
velletje van mijn vingertoppen groeit zo weer aan, maar ik schaaf het niet weg als iemand zou zeggen dat het er mooier uit ziet.. ik heb het gevoel daar nodig anders valt mijn kop koffie uit mijn vingers.. en als je wist hoe hard ik mijn koffie nodig heb

Maar die dingen zitten er niet voor niets, een paard voelt alles veel fijner aan dan dat wij doen en ik vind het gewoon sneu om de tastharen er af te halen want ik denk dat ze daar wel degelijk last van hebben (al is het voor ons misschien niet zo snel merkbaar).
Ik dacht dat jij het ook over wimpers had, lijkt me toch niet zo vreemd in een topic over wimpers?