Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
tamary schreef:Caily schreef:Ik vind een ijzerloos paard dat met de voorbenen tijdens een dekking een merrie op die plekken zodanig kan verwonden nog veel twijfel-achteriger
As die hoeven slecht/niet bekapt zijn en veel scheuren en brokkels hebben kan daar zeker een scherp genoeg stuk tussen zitten.
ponyparadijs schreef:As die hoeven slecht/niet bekapt zijn en veel scheuren en brokkels hebben kan daar zeker een scherp genoeg stuk tussen zitten.
---
Dat was ook mijn eerste gedachte.
De hoeven van de hengst zijn mogelijk zo slecht onder houden dat er scherpe randen aan zitten
elenaMM77 schreef:ik hoop toch dan je als je je hengst op een merrie wilt laten springen, je de hoeven bijvijlt of bij laat vijlen. of in het ernstigste geval je schoenen om die hoeven trekt als er scherpe randen aanzitten of happen eruit en het kan (nog) niet verholpen worden.. anders vind ik het wel een beetje vragen om problemen
Citaat:Wat is het geval. Een kennis (een 17-jarig meisje) van mij heeft een 18-jarige merrie van 147m. Ze heeft sinds kort een 6-jarige hengst van 140m. Ze zegt dat de hengst dekervaring heeft want hij heeft 2 of 3 veulens voortgebracht. Beide dieren hebben geen ijzers.
Ze wilde nog eenmaal een veulen van deze merrie die ook twee veulens heeft gehad
MoniqueVD63 schreef:Dag allemaal,
Wat is het geval. Een kennis (een 17-jarig meisje) van mij heeft een 18-jarige merrie van 147m. Ze heeft sinds kort een 6-jarige hengst van 140m.
Ik heb de merrie drie jaar getraind. Ik kon en wilde niet gaan kijken hoe het eruit zag, ik was er nogal stuk van, maar mijn vraag is dus, heeft er ooit wel eens iemand gehoord dat een hengst (zonder ijzers) de merrie op deze manier kan beschadigen?
Dank voor jullie info, Monique

Gillbo schreef:MoniqueVD63 schreef:Dag allemaal,
Wat is het geval. Een kennis (een 17-jarig meisje) van mij heeft een 18-jarige merrie van 147m. Ze heeft sinds kort een 6-jarige hengst van 140m.
Ik heb de merrie drie jaar getraind. Ik kon en wilde niet gaan kijken hoe het eruit zag, ik was er nogal stuk van, maar mijn vraag is dus, heeft er ooit wel eens iemand gehoord dat een hengst (zonder ijzers) de merrie op deze manier kan beschadigen?
Dank voor jullie info, Monique
Ik heb goed gelezen
Kan gebeuren Rianne
en ga dan al checken op wonden. vooral na een dekking? erg raar van de da ook, ik zou als eigenaar misschien nog wel stappen ondernemen, dat beestje had naar de kliniek gemoeten! MoniqueVD63 schreef:Ja de merrie en de hengst waren in het weiland gezet.
Klinieken hebben we hier niet in de buurt. De dichtstbijzijnde zit op 2 uur rijden.
En Gillbo, je hebt absoluut gelijk. Het gaat mij verder niets aan. Toch heb ik de pony de afgelopen drie jaar getraind. We waren nu sinds een paar maanden gestopt omdat ze kreupel was en ik daarom niet wilde trainen en zij nu even geen geld voor een osteopaat had. Dus in zoverre ben ik erbij betrokken.
Toch is het raar. Het is, was, een koliekpaardje. Ik ben drie keer (uit mijn bed) gebeld door de moeder, dat het paardje ziek was en wat ze moest doen. Ik er weer heen scheuren en uren lopen met het dier tot de dierenarts kwam. Dit keer is er iets anders/ergers aan de hand en ik word niet gebeld. Dat vond ik achteraf vreemd.
Waarom ik het niet aan de moeder vraag. Toen ik er woensdag was, heb ik het de vader gevraagd en die deed heel laconiek, dieren gaan nu eenmaal dood.
Tja...