Merrie overleden na natuurlijke dekking

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Merrie overleden na natuurlijke dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:52

Ik vind een ijzerloos paard dat met de voorbenen tijdens een dekking een merrie op die plekken zodanig kan verwonden nog veel twijfel-achteriger :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:53

Caily schreef:
Ik vind een ijzerloos paard dat met de voorbenen tijdens een dekking een merrie op die plekken zodanig kan verwonden nog veel twijfel-achteriger :o

As die hoeven slecht/niet bekapt zijn en veel scheuren en brokkels hebben kan daar zeker een scherp genoeg stuk tussen zitten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:01

tamary schreef:
Caily schreef:

As die hoeven slecht/niet bekapt zijn en veel scheuren en brokkels hebben kan daar zeker een scherp genoeg stuk tussen zitten.

Dat was ook mijn eerste gedachte.
De hoeven van de hengst zijn mogelijk zo slecht onder houden dat er scherpe randen aan zitten

MoniqueVD63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 16:05

Ik heb haar ook gevraagd of de hengst de merrie niet door het draad gejaagd heeft, maar zij zei van niet.

Ik heb altijd moeite met de beslissingen gehad die deze mensen namen inzake hun dieren en hun pony. Ik zou hier een lijst kunnen opsommen van domme dingen die ze gedaan hebben met die merrie, maar dat heeft weinig zin. Het zou alleen illustreren hoe onervaren het meisje was. Ik heb haar veel kunnen leren gelukkig, maar je moet ook een soort van paardengevoel hebben om dingen te kunnen snappen. Zij voelde paarden niet aan. Mogelijk door haar achtergrond van varkensfokkers, maar ik vond haar meer tegen haar paard aankijken als een ding dan als een dier.

Het is allemaal gebeurd en ik zou het moeten laten rusten, maar het blijft constant aan me knagen. Ik zoek toch een verklaring. Ik weet wel zeker dat het door ondeskundig handelen komt. En een kind een dekking laten doen, tja. Ze is de hele dag tussen de boerderijdieren en haar ouders bemoeien zich niet met de paarden. Dus ze zal wel gedacht hebben dat het net als met de andere boerderijdieren ging, of zo.

Of het meisje verdrietig is. Lastige vraag. Het is een meisje met Asperger. Ze toont of heeft nauwelijks emoties of empathische gevoelens. Ik zit er meer mee dan zij geloof ik.

Naar aanleiding van jullie reacties, dat jullie van iets dergelijks nog niet eerder hebben gehoord, heb ik om te beginnen het meisje daarnet gemaild met de vraag of zij het goed vindt dat ik met de dierenarts bel. Ik wil dat niet achter haar rug om doen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:07

ponyparadijs schreef:
---
Dat was ook mijn eerste gedachte.
De hoeven van de hengst zijn mogelijk zo slecht onder houden dat er scherpe randen aan zitten

ik hoop toch dan je als je je hengst op een merrie wilt laten springen, je de hoeven bijvijlt of bij laat vijlen. of in het ernstigste geval je schoenen om die hoeven trekt als er scherpe randen aanzitten of happen eruit en het kan (nog) niet verholpen worden.. anders vind ik het wel een beetje vragen om problemen

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:09

meisje heeft blijkbaar geen ervaring Elena dus dat zal wel niet gebeurd zijn

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:10

elenaMM77 schreef:
ik hoop toch dan je als je je hengst op een merrie wilt laten springen, je de hoeven bijvijlt of bij laat vijlen. of in het ernstigste geval je schoenen om die hoeven trekt als er scherpe randen aanzitten of happen eruit en het kan (nog) niet verholpen worden.. anders vind ik het wel een beetje vragen om problemen

Helemaal gelijk in natuurlijk.
Maar gezien TS aan geeft dat de eigenaresse weinig ervaring heeft zou het heel goed kunnen toch?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:11

Door slechte hoeven zou kunnen, maar moet wel heel extreem zijn dan dat de merrie zodanig gewond raakt dat ze dood bloed. Ik denk zelf meer van klem zitten en dan blijven duwen/trekken om los te komen, wat misschien gelukt is waarna ze in de wei is gekomen.

Heb je nog de mogelijkheid te gaan kijken? Iemand mee te nemen die jij kent, maar verder van het paard/paarden af staat? Dan kan jij je de situatie beter voorstellen dan je nu doet, nu ga je gissen en in je hoofd beelden maken die misschien niet zo zijn.

De DA bellen, wat wil je horen/vragen?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:30

Niet om het een of ander maar dit is toch niet jou pony? Waar bemoei jij je mee?
Dit komt ws botter over dan bedoelt maar het is de pony van een ander en dan wil jij met de dierenarts bespreken wat er is gebeurd?
Echt vreselijk dat de pony er niet meer is maar ik vind dit wel erg overdreven.
Wat wil je dan doen? Het meisje nog een groter schuld gevoel aanpraten. Zij al vast ook erg verdrietig zijn dat HAAR pony er niet meer is

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:31

..
Laatst bijgewerkt door Anonymous86 op 01-08-14 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:33

Nee hoor de merrie is niet van TS voor zover ik begrijp, ze heeft haar alleen getraind en geeft om de pony.

Ze zegt toch in de OP, een 17jarig meisje heeft een merrie en nu ook een hengst.

Citaat:
Wat is het geval. Een kennis (een 17-jarig meisje) van mij heeft een 18-jarige merrie van 147m. Ze heeft sinds kort een 6-jarige hengst van 140m. Ze zegt dat de hengst dekervaring heeft want hij heeft 2 of 3 veulens voortgebracht. Beide dieren hebben geen ijzers.
Ze wilde nog eenmaal een veulen van deze merrie die ook twee veulens heeft gehad

Je moet dus zelf beter lezen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:35

MoniqueVD63 schreef:
Dag allemaal,

Wat is het geval. Een kennis (een 17-jarig meisje) van mij heeft een 18-jarige merrie van 147m. Ze heeft sinds kort een 6-jarige hengst van 140m.

Ik heb de merrie drie jaar getraind. Ik kon en wilde niet gaan kijken hoe het eruit zag, ik was er nogal stuk van, maar mijn vraag is dus, heeft er ooit wel eens iemand gehoord dat een hengst (zonder ijzers) de merrie op deze manier kan beschadigen?

Dank voor jullie info, Monique

Ik heb goed gelezen :)
Kan gebeuren Rianne

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:36

Gillbo schreef:
MoniqueVD63 schreef:
Dag allemaal,

Wat is het geval. Een kennis (een 17-jarig meisje) van mij heeft een 18-jarige merrie van 147m. Ze heeft sinds kort een 6-jarige hengst van 140m.

Ik heb de merrie drie jaar getraind. Ik kon en wilde niet gaan kijken hoe het eruit zag, ik was er nogal stuk van, maar mijn vraag is dus, heeft er ooit wel eens iemand gehoord dat een hengst (zonder ijzers) de merrie op deze manier kan beschadigen?

Dank voor jullie info, Monique

Ik heb goed gelezen :)
Kan gebeuren Rianne

Ik had t al verwijderd :j

MoniqueVD63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 16:45

Tja, wat wil ik van de dierenarts. Ik wil zijn versie van het verhaal horen. Kijken waar het strookt met het verhaal van het meisje, maar ik hoop dat het zin heeft. Ik weet niet of hij iets te verbergen heeft. Geen idee wat ik te horen krijg. In feite zou hij niet eens wat hoeven te zeggen tegen mij, want het gaat mij natuurlijk verder niets aan. Ik ben inderdaad een buitenstaander in principe.

Dus ja, waar bemoei ik me in feite mee. Het is alleen voor mezelf. Ik heb nu geen reden meer om met het meisje om te gaan. Er was sprake van dat ik dat hengstje zou gaan trainen, maar die gaat ze nu ook verkopen. Ik was alleen de trainer van haar merrie.
Dus als ik al iets te weten kom van de dierenarts, dan is het alleen voor mezelf. Ik zal haar nooit met de feiten om de oren slaan, want ook al toont ze het niet, het moet voor haar ook afschuwelijk zijn.

Ze is afgelopen woensdagochtend dood gevonden en is voor zondag al opgehaald door destructie. Toen de moeder mij belde afgelopen woensdag ben ik er wel gelijk heen gescheurd, maar ik wilde zelf niet in het weiland gaan kijken. Ze beschreven het als een enorm bloedbad en ik wilde dat niet zien. Ik wil de pony liever onthouden zoals ze was en wat een enorm springtalent ze had.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:49

Dan ga je toch vragen aan de eigenaren wat er is gebeurd, vraag haar moeder. Verder gaat het je eerlijk gezegd niks aan.
Hoe erg je het ook vind.
Zou wat zijn zeg dat als een dier overlijd dat alle nieuwsgierige de dierenarts gaan bellen wat er gebeurd is. Een dierenarts heeft wel belangrijker werk te doen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:51

dus dekking, paard weer op het land later terug en ineens die grote wonden? dat zie je toch meteen?!!! ik zie het al als er een sprietje haar niet goed zit als het ware :+ en ga dan al checken op wonden. vooral na een dekking? erg raar van de da ook, ik zou als eigenaar misschien nog wel stappen ondernemen, dat beestje had naar de kliniek gemoeten!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:52

Denk eerder merrie samen met hengst op het land gezet?

MoniqueVD63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 17:05

Ja de merrie en de hengst waren in het weiland gezet.

Klinieken hebben we hier niet in de buurt. De dichtstbijzijnde zit op 2 uur rijden.

En Gillbo, je hebt absoluut gelijk. Het gaat mij verder niets aan. Toch heb ik de pony de afgelopen drie jaar getraind. We waren nu sinds een paar maanden gestopt omdat ze kreupel was en ik daarom niet wilde trainen en zij nu even geen geld voor een osteopaat had. Dus in zoverre ben ik erbij betrokken.

Toch is het raar. Het is, was, een koliekpaardje. Ik ben drie keer (uit mijn bed) gebeld door de moeder, dat het paardje ziek was en wat ze moest doen. Ik er weer heen scheuren en uren lopen met het dier tot de dierenarts kwam. Dit keer is er iets anders/ergers aan de hand en ik word niet gebeld. Dat vond ik achteraf vreemd.

Waarom ik het niet aan de moeder vraag. Toen ik er woensdag was, heb ik het de vader gevraagd en die deed heel laconiek, dieren gaan nu eenmaal dood.

Tja...

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:19

Misschien moesten zij het ook even laten bezinken, zeker als de merrie in zo'n plas bloed lag.
Gewoon even contact opnemen ipv allerlei moeilijke wegen te bewandelen.
En stel dat de dierenarts wel het advies had gegeven om naar de kliniek te gaan en de eigenaren hebben totaal verkeerd gehandeld, wat heb jij aan die kennis?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:27

MoniqueVD63 schreef:
Ja de merrie en de hengst waren in het weiland gezet.

Klinieken hebben we hier niet in de buurt. De dichtstbijzijnde zit op 2 uur rijden.

En Gillbo, je hebt absoluut gelijk. Het gaat mij verder niets aan. Toch heb ik de pony de afgelopen drie jaar getraind. We waren nu sinds een paar maanden gestopt omdat ze kreupel was en ik daarom niet wilde trainen en zij nu even geen geld voor een osteopaat had. Dus in zoverre ben ik erbij betrokken.

Toch is het raar. Het is, was, een koliekpaardje. Ik ben drie keer (uit mijn bed) gebeld door de moeder, dat het paardje ziek was en wat ze moest doen. Ik er weer heen scheuren en uren lopen met het dier tot de dierenarts kwam. Dit keer is er iets anders/ergers aan de hand en ik word niet gebeld. Dat vond ik achteraf vreemd.

Waarom ik het niet aan de moeder vraag. Toen ik er woensdag was, heb ik het de vader gevraagd en die deed heel laconiek, dieren gaan nu eenmaal dood.

Tja...

met zo'n wond... worden ze hier ook naar de goede klinieken gereden. nu woon ik praktisch naast 1 maar anders zou ik hem toch erheen rijden 2 uur of niet.
vreemd. ik hoop dat je het volledige verhaal krijgt.

MoniqueVD63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 17:34

@Gillbo, Dank voor je adviezen. Ik ben afgelopen maandag nog even bij de opa en oma geweest en die zeiden dat het meisje er verder goed onder is. Toen ik die woensdag vorige week het meisje sprak was ze niet verdrietig, maar het moet zeker een impact op haar hebben.

De dierenarts zal zeker geen advies hebben gegeven voor een kliniek, want die hebben we hier niet.

En ik weet toch al dat de eigenaren ondeskundig hebben gehandeld, daarvan ben ik overtuigd.

Ik wil zelf weten wat er medisch is gebeurd. Ik wil het zelf ook een plek kunnen geven.

Maar wat ik vooral wil weten of er mensen zijn op bokt, die dit ooit eerder hebben gehoord. Het zou fijn zijn als de antwoorden zich daarop kunnen concentreren. Misschien zijn er dierenartsen op bokt die kunnen uitleggen wat er gebeurd zou kunnen zijn?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:36

qua krassen lijkt mij dat het komt door slechtverzorde hoeven ( Die van mij heeft zijn eigen gezicht er toen ook me open gehaakt ) en het niet kunnen hechten door de gebruikte spray?

MoniqueVD63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 18:07

Ja dat zou goed kunnen van die slecht verzorgde hoeven. Binnenkort komt de smid weer hier, zal hem eens vragen of hij die hengst ook gedaan had. Zo niet, is het een (akelige) maar waarschijnlijke mogelijkheid.

Niet kunnen hechten door spray. Ja. Ook dat zou goed kunnen. Het is mij niet duidelijk geworden hoeveel tijd er tussen het ongeluk van de dekking, de blauwspray en de komst van de dierenarts zat.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:12

Vreemd verhaal........
Slecht onderhouden hoeven kan, maar zulke scherpe randen die zo enorm diep naar binnen gaan en aan beide kanten? Lijkt me sterk.
En als de wonden zo diep en hevig waren dat ze hoe dan ook zouden doorbloeden (dat kan een dierenarts wel inschatten), dan had die dierenarts wel gehecht.
Vreemd ook dat ze helemaal niet zijn wezen checken bij de merrie en pas de volgende ochtend weer bij haar waren.
Er klopt iets niet.....

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:17

Denk persoonlijk dat de merrie gestorven is, omdat ze een inwendige ruptuur heeft gehad.. Gezien de langere duur denk ik dat het wellicht wel iets rectaals kan zijn als de hengst niet goed zat. Of ze heeft een kort maar hevige koliekaanval gehad met een totale afsluiting en blow-out. Uitwendig doodbloeden door krassen van de hengst lijkt mij onwaarschijnlijk. Wel kan een scheur in de huid verder doorscheuren als de druk van binnenuit te hoog is. Als er vanbinnen niks aan de hand was, was de druk ook niet opgelopen, waardoor de krassen niet verder zouden uitscheuren.