Pony drachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 11:08

LukieBradley schreef:
Ja het was echt een poging tot dekken.
Ik beweer volgens mij ook helemaal nergens dat hij al geslachtsrijp zou zijn.
Wil alleen maar zeggen dat hormonen al vroeg beginnen dus acht het niet onmogelijk.

Mijn vraag naar geslachtsrijp was een informatieve vraag, geen verwijten. :)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 11:28

Geslachtsrijp kunnen ze wel zijn.. mijn merrie was toen gedekt door een hengstveulen van 7mnd. Heb haar toen voor zekerheid laten scannen omdat 2 dierenartsen aangaven dat het vroeg was maar ze zeker al geslachtsrijp konden zijn. Gelukkig niet drachtig.

@ ts. Dat je pony nu dik is zal gewoon dik zijn. Kans kan zijn dat ze drachtig is maar dan is het nu nog niet normaal om zo dik te zijn. Dus zou dan zeker gaan opletten op wat ze binnen krijgt en dit gaan minderen indien mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 11:36

Brainless schreef:
@Yunomi
Klopt.
Bij een groot paard is het ongeboren veulen bij 5 maanden dracht even groot als een kat en 2 kg zwaar.
Bij een pony dus veel kleiner en echt nog niet te zijn aan de buitenkant.
http://plazilla.com/page/4294973974/ont ... ren-veulen

Bij mijn merrie zag je van buiten echt wel dat ze dragend was, met 5 maanden.. (Ondanks dat ze leeg gescand was, begon ze duidelijk dikker te worden, ook dragend naar de zijkanten. IOp 5 maanden dus voor de zekerheid nog eens laten opvoelen en welja, toch drachtig)

kokie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 11:40

Dan zal ze wel zwanger zijn belangerijk is dat je daar op let. Het zekere voor het onzekere en als het zo is veel plezier *\o/*

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:29

twinducklin schreef:
Geslachtsrijp kunnen ze wel zijn.. mijn merrie was toen gedekt door een hengstveulen van 7mnd. Heb haar toen voor zekerheid laten scannen omdat 2 dierenartsen aangaven dat het vroeg was maar ze zeker al geslachtsrijp konden zijn. Gelukkig niet drachtig.

kan, zeker.. vrijwel alles kan (behalve dan het voorbeeld van een veulen van 2 weken).
7 maanden kan, maar het is extreem vroeg, gezien de gemiddelde leeftijd waarop een shet hengst geslachtsrijp is..

de reden dat ik het aankaart is de complete optelsom..
9 maanden hengst
merrie slechts 2 weken erbij gestaan en zie niets over of ze tekenen van henstigheid vertoonde toen ze erbij gezet werd (nu hoeft het niet, maar de kans is klein dat ze nu net in die twee weken ook nog eens hengstig was en zonder tekenen).
mocht daarna onbeperkt graseten
is veel te vroeg veel te dik. ze wordt ook al langere tijd 'dikker' zoals ik het begrijp.. kans dat dit zwangerschap gerelateerd is is ook klein..

al die kleine kansen, maken de kans dat het om een zwangerschap gaat wel heel klein..

een kans dat, zal er altijd zijn..

ik bedoel ik koop ook staatsloten waarbij de kans op de hoofdprijs 1:1.000.000 is, dus in kansen geloof ik wel.. of het waarschijnlijk is dat ik de hoofdprijs ook win, dat is een tweede.

LukieBradley

Re: Pony drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:35

Je doelt op mijn voorbeeld, ik heb toch nooit gezegd dat hij iets klaar kon maken?
Toonde alleen aan dat hormonen toch vroeg al kunnen beginnen.
Dekken probeerde hij namelijk wel degelijk ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:00

LukieBradley schreef:
Je doelt op mijn voorbeeld, ik heb toch nooit gezegd dat hij iets klaar kon maken?
Toonde alleen aan dat hormonen toch vroeg al kunnen beginnen.
Dekken probeerde hij namelijk wel degelijk ;)

waren ook de hormonen niet ;) die worden dan nog niet aangemaakt. althans niet in de hoeveelheden die nodig zijn om geslachtsdriften aan te wakkeren.. dat gebeurd in de puberteit

wat je zag gebeuren was kopieergedrag/natuurlijk ingegeven gedrag waarbij hij op speelse wijze probeert zijn dominantie (mhuhahaha) probeert te laten gelden.

zo springen hengsten ook op hengsten en merries boven op merries en hengsten, zonder dat het een seksuele drift is.

gebruikte jouw voorbeeld ook niet als als serieus, maar als tegengewicht voor mijn bewering dat alles kan.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:07

DxFellow schreef:
is het erg dan dat ze drachtig is ? of is ze nog heel jong ? want anders is het toch wel leuk, zo'n lief klein veulentje <3

Nou ik kan me voorstellen dat niet iedereen zomaar zit te wachten op een ongepland veulentje. Houden ze hem dan? Moet hij weg en zo ja, kan hij goed verkocht worden. Allemaal dingen die je je eerst af moet vragen :P Bij een "geslaagd" ongelukje zijn dat dus allemaal dingen waar je achteraf mee opgezadeld wordt en niet iedereen zit daar op te wachten ;)

Charliie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 13:35

Bedankt voor alle info! Wordt hier wel wat wijzer van op dit gebied haha. :p
Natuurlijk is een veulentje wel heel leuk, alleen een beetje jammer dat het dan net in de winter geplanned is. De pony beschikt namelijk niet over een stal, en op de wei lijkt me veel te koud.
Ik probeer nu haar nu zo veel mogelijk beweging te geven, aangezien ze wel gewoon in hetzelfde weiland blijft staan de komende tijd. Verder zal ik haar zo veel mogelijk in de gaten blijven houden, maar ben stiekem wel opgelucht dat de kans heel klein is dat ze echt drachtig is.

Charliie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 11:27

Hey allemaal!
Er is alweer een tijdje voorbij gegaan en ik maak me nog steeds zorgen helaas :(.
Ik heb een paar maanden geleden een graasmasker voor de pony gekocht in de hoop dat ze niet veel dikker meer zou worden.
Helaas helpt dit niet en is ze alleen maar dikker geworden, vandaar dat ik hier weer reageer.
Dit is hoe ze er nu uitziet:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik merk ook aan haar dat ze veel minder levendig is dan een poos geleden.
Ze hinnikt niet meer als ik langskom en ze blijft maar in hetzelfde hoekje van het weiland staan..

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:30

Alleen minder eten gaat niet werken he.
Graasmaskers zijn geen tovermiddel.
Correct regelmatig bewegen is heel belangrijk.
Anders gaat er nooit iets van af, Shets komen soms al aan van 3 grassprietjes zeg maar, dus zonder beweging om calorietjes te verbranden gaat t em niet worden ;)
Lekker gaan wandelen een paar keer per week (minimaal 30 minuten zou k doen als ze die conditie heeft).
Daarnaast kan je misschien longeren, lange lijnen, vrijspringen etc :)

Rustig opbouwen in ieder geval.