rijden na de dracht, wie heeft advies?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sundancer1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 15:11

ze is een echte laatbloeier, toen ze 3 was kon ze ervoor door als een enter, ze begint nu een beetje volwassen te worden, en ik dacht dat een veulen haar misschien wel goed zou doen in haar ontwikkeling. ze is 147, en gedekt door een hengst van 145, het veulen pakt alleen erg groot uit en dat is te zien aan beiden.

ponyparadijs

Re: rijden na de dracht, wie heeft advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:13

Voor een pony is 2 kilo al een behoorlijke hoeveelheid.
Afstappen van de merrie voeders zou ik niet doen.
Door de melkproductie komt ze dan dingen te kort.
Wel zou je kunnen kijken of je een ander merrie voeder meer gewicht bij haar bied.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:14

Het is geen rijpaardmerrie, zie ik aan de foto. De advieshoeveelheid merriebrok is wel afgestemd op rijpaarden. 4 kilo lijkt me dus rijkelijk veel voor zo'n D(?)-pony.
Maar een pony die 2kg per dag krijgt, en zichtbaar te mager is, heeft meer nodig. Mag ze grazen op een volle vette weide of staat ze op wat uitgebloeide stengels te kauwen? Heeft ze onbeperkt toegang tot hooi en zo ja, wat voor hooi?
Ik zou zelf absoluut zorgen dat de merrie niet teveel gewicht verloor. Juist omdat je ook na het afspenen wel een rijdier over wil houden en niet nog een half jaar op herstel wilt hoeven voeren.

Opbouwen na dracht doe je vooral rustig aan. En eigenlijk net zoals je een dier zou opbouwen wanneer je het net zadelmak hebt. Dus paar keer in de week max een kwartiertje. Ik zou het veulen op stal laten, dat is goed voor zijn ontwikkeling. Je kunt rustig wat licht bijgezet longeren. Na een aantal keer kun je de lengte van de arbeidsduur iets opvoeren. Maar alles rustig aan, met beleid. Die spieren moeten van ver komen, ze kan niet meteen van alles weer.

@[***]: die merrie van mij heeft dagelijks zeker 6kg merriebrok én volle weide nodig om op gewicht te blijven. Het is dan ook een merrie van 1.81m. Ik voer merriebrok royaal tot het veulen 3 maanden oud is, daarna begin ik de merriebrok af te bouwen en te vervangen door de reguliere brok. Wanneer het veulen 4,5-5 maanden oud is, stop ik met merriebrok geven. Een merrie een veulen aan de voet laten hebben terwijl ze geen merriebrok tot haar beschikking heeft, dat gaat ten kosten van je merrie.

sundancer1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 15:23

ze worden vaak overgezet op een nieuw stuk vers gras, maar met deze hitte verdort het gras snel en gooien we flink wat hooi het land op ( vers hooi wat van het land gemaaid is, nog niet 100% droog) . Ik doe natuurlijk ook mijn best om haar op gewicht te houden, ongezond moet het alleen niet worden, ze heeft een vrij vurig karakter dus om nou zoveel krachtvoer te geven staat me tegen, en ook weet ik dat het deels met haar bouw en slungeligheid te maken heeft.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:26

Dan zou ik haar al helemaal geen sportbrok gaan geven. Worden ze alleen maar heter van. Merriebrok en slobber (als ze dat lust) of zemelen bij gaan voeren.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:29

Merrie voer (muesli kan ze misschien beter helpen) en slobber helemaal mee eens.
De zemelen niet helemaal FriesWytske.
Geeft Zemelen niet alleen maag vullen waar ze niets tot nauwelijks iets uit halen?
Persoonlijk zou ik ook geen sport brok voeren als je al zegt dat ze een vurig typje is

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:34

Je zou haar best wat bietenpulp kunnen bijvoeren daar worden ze vaak wel dikker van. 2kg in 2 liter water en een halve dag later voeren Kan wel 2 x daags

sundancer1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 15:39

de sportbrok krijgt ze van me als we volop aan het trainen zijn, daar haalt ze veel uit en dat past het beste, ze word er inderdaad soms nog wat heter van maar met veel rijden is dat probleem opgelost. ik geef sara nu nog merriebrok, maar daar zijn de meningen sterk over verdeeld. ik vond de opmerking over het mengen wel een goed idee, ik zet haar morgen op 3 kilo per dag , merriebrok gemengd met basis biks en misschien nog wat extra muesli erbij ik wacht af wat dit doet, bietenpulp heb ik al eens geprobeerd, maar dat wil mevrouw niet hebben :') . als het weer een beetje afgekoelt is ga ik weer beginnen met het lichte werk. bedankt voor de tips allemaal.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:41

ponyparadijs schreef:
Merrie voer (muesli kan ze misschien beter helpen) en slobber helemaal mee eens.
De zemelen niet helemaal FriesWytske.
Geeft Zemelen niet alleen maag vullen waar ze niets tot nauwelijks iets uit halen?
Persoonlijk zou ik ook geen sport brok voeren als je al zegt dat ze een vurig typje is

Hier toch op het laatst zemelen bijgevoerd, omdat het gras minder werd. En dit had bij onze merrie erg veel resultaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:43

Olie kan ook helpen :) Verdikken ze niet heel veel van, maar zeker lijnzaadolie vult extra behoeftes bij en maakt ze binnenin toch wat sterker dat ze dat tikkeltje meer kunnen hebben :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:47

FriesWytske schreef:
Hier toch op het laatst zemelen bijgevoerd, omdat het gras minder werd. En dit had bij onze merrie erg veel resultaat.

Wat bedoel je met op het laatst?
Was dit ook op aanraden van de DA?

[MD] Zemelen voeren
Hier hebben ze het er toch ook over dat het buik vulling geeft en weinig in zit.

Vraag me dan af of het door de darmstimulatie die de zemelen geeft komt dat het nut heeft gehad bij jou merrie FriesWytske.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:54

Ja, op advies van de dierenarts. En ja, het hielp bij haar.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:55

FriesWytske schreef:
Ja, op advies van de dierenarts. En ja, het hielp bij haar.

Dat is tenslotte het belangrijkste nietwaar.
Wie weet heeft de merrie van TS er ook baat bij