Waar op letten bij Friezen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Waar op letten bij Friezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 08:37

Ik heb nu twee keer een Fries gereden die erg braaf en werkwillig is, wil wel graag lopen en kan ook nog galopperen. Ik moest alleen even wennen aan de galop dacht dat ik 100 km per uur ging terwijl het eigenlijk nog onder het tempo was :Y)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:48

Hakende knieen, schuurders en frose schurfbenen is denk ik het voornaamste waar je op moet letten.
De sokken vergen wat onderhoudt, maar als je daar netjes op bent valt dat reuze mee.

Bekijk eens verschillende type friezen, dan zie je snel genoeg wat bij je past.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:14

Het kan puur toeval zijn maar ik ken welgeteld 5 Friese paarden (van verschillende kennissen en stalgenoten, geen familie van elkaar) en daarvan zijn er 3 op jonge leeftijd overleden aan een slokdarmverstopping/koliek. Nogmaals, kan toeval zijn. :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 16:56

Nee volgens mij is er wel iets met de slokdarm. Verlamming of wijder worden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 04:52

Verlamming idd. Gevolg vd inteelt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 05:16

Ik denk dat je ook moet kijken naar het meer moderne "dressuurtype" als je ambities daar liggen. De ouderwetse tuig types (vind ik persoonlijk vaak wel de mooiste :') ) zijn wat meer stuwend dan dragend. En dat kan je in de dressuur wat moeite opleveren, vooral vanaf het M. Maar dan nog zou ik het per paard bekijken. Een kennis van mij heeft ook een Fries die op papier echt tuig is, maar z'n mannetje staat in de dressuurring. Hij maait niet zo en kan best dragen... ze rijdt nu Z1 met hem, wel lijkt dit zijn plafond te zijn. In de echte oprichting mist hij de lossigheid en souplesse.

Qua gezondheid heb ik niet veel verstand van dit ras :+ Alleen dat mok vaak voorkomt, maar dat komt natuurlijk door de sokjes :D

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:10

Ik ben voorheen altijd manege ruitet geweest en wilde eerst nooit op n fries stappen! Maar toen ik de kans kreeg een 6 jarige fries die net een halfjaar onder het zadel was te rijden... zei ik geen nee! Het was wel een hete merrie en heb menig rondjes door de bak gevlogen en had mee kunnen doen met rodeo rijden. Later kwam dat door een probleem in haar rug. Nadat ze verkocht was ben ik een andere fries gaan rijden van 12 jaar.. nou.. dat was zo'n lieverd!! Heel koel in haar hoofd had wel die power om wat te doen... haar galop was wat minder.. maar oefening baart kunst, meters meters meters maken! Momenteel rijdt ik een friese merrie van 17 jaar, heeft M2 gelopen Z klaar. Maar jammer genoeg niet genoeg meer mee gedaan.. haar eigenaresse durfde niet meer op haar te rijden.. wat voor mij nog steeds n groot raadsel is waarom.. beestje doet alles voor me! (Ik ben dan wel zeer consequent en duidelijk)

Het typische friezen gedrag is vooral het 'drammen' en koppig zijn. Maar daarentegen heb je wel een heel loyaal, lief paard. Die je vele malen dieper in je ziel raken en waarmee je heel snel een klik hebt. Geef mij maar een fries hoor!

Ik zou je niet laten afschrikken door mensen die zeggen dat je maar een kwpnertje moet pakken want dat zijn mensen met vooroordelen. Friezen kunnen meer dan menig mensen denken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:15

En vergeet de zomereczeem niet.. Daar zijn ze ook net wat gevoeliger voor.. Ik heb nu ook een heel erge eczemer..

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:51

Eczeem is niet alleen bij het friese paard. In principe kan je eczeem bij alle rassen tegenkomen.
Ken een arabier met eczeem om maar een vb te geven.
Problemen met de slokdarm is mij niet bekend. Heb op een fries van 23 jaar gereden (lees: Tijdje stappen, enkele minuten draven en voor de rest knuffelen e.d dus niet werken!) en die is gezond oud geworden. Is aan ouderdom gestorven. Is dus ook niet per definitie een friesen kwaal.

Wil je z dressuur gaan rijden kan dat prima met een fries. Galop kan moeilijk zijn idd - ondervindt ik zelf ook maar met goede training kan je dat verbeteren. Ik zou ook goed naar het karakter kijken maar dat is bij alle paarden zo.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:40

Je kan met een fries ook z dressuur rijden of grand prix er is een meisje op bokt die met haar fries volgens mij grand prix rijd als het goed is heet ze Melanie dus het voorbeeld.

Alle sokken paarden hebben sneller kans op mijt of mok.
Je moet doen waar je zelf goed bij voelt en niet naar andere luisteren het word immers jou paard!

Ik wilde ook een kwpner maar ik kwam toch thuis met een friese merrie waar ik helemaal verliefd op ben en die kan galopperen

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 23:56

Dat galop probleem met uitzitten herken ik de eerste keer viel ik er bijna af :')

Mijn instructrische is met een Brandus zeer succesvol in de sport ze liep binnen twee jaar M2 zitten goede gangen in.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:43

Ik heb meerdere friese paarden en allen kunnen goed en makkelijk galopperen.

als je nog op zoek bent naar een fries paard kijk eens op mijn website: www.fanerberveld.webnode.nl

Edwart --> luxe fries, 1.66 mtr en zeker geschikt voor de dressuur.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:13

De huidige generatie rij- of sportfriezen kan in alle 3 de gangen goed uit de voeten, omdat de gangen daarvan meestal wat vlakker en ruimer zijn ipv het ouderwetse hoge been, wat ook een hoog opgooiende rug met zich meebrengt. Ze zijn dus makkelijker uit te zitten met bijv. doorzitten. Overigens heb ik zelf nooit een moeilijk doorzittende Fries meegemaakt, het ligt meestal aan rugspanning (vasthouden rug/lendenen) als een paard moeilijk dor te zitten is, maar ook wel aan de gangen.

Dan heb je ook nog de AraboFriezen, waarvan een apart stamboek is, die speciaal voor de sport gefokt worden. Die zijn wat lichter en luxer en hebben wat meer uithoudingsvermogen. verschillende daarvan draaien succesvol mee in de dressuur en mensport. Misschien iets voor jou, TS?

Ik heb zelf voor mijn huidige paard (Tinker x Fries)jarenlang alleen maar Friezen gehad en/of gereden. Er is een groot verschil in onderlinge temperamenten, maar -binnen het ras - ook in bouw. En bouw = beweging, dus vooral daarnaar zou je moeten kijken als je er de sport mee in wilt.

De 'ouderwetse", wat zwaarder gebouwde Fries zal hier niet in mee kunnen komen.

Wat de kwaaltjes betreft: er zijn net zo veel Friezen met mok als dat er zonder zijn.
Ik heb er nog nooit een gehad, maar wel wat gekend. Dat dat een specifieke Friezenkwaal is geloof ik niet zo, mijn Tinker x Fries kruising (sok x sok kruising dus, en nog 4 witte sokken ook) heeft nog nooit klassieke mok gehad, terwijl hij 24/7 buiten leeft.
Je moet eerder beducht zijn voor zomereczeem, dat komt bij bepaalde bloedlijnen vrij geregeld voor, en daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Denk eens over een AraboFries, TS!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:27

Ik ben ook in bezit van een 7 jarige friese merrie.

Heeft zowel zomereczeem als droge mok.
Maar beide is goed bij te houden.
Eczeem met deken en mok met mokcreme.

Karakter? Oogt koel, lijkt koel. Tot je er op zit.
Voor de wagen is het een tank, redelijk proof voor wat er om haar heen gebeurd. En ze stopt niet zomaar.

Onder het zadel? Nou, daar heb ik in het begin wat mee te stellen gehad hoor!!
(ook niet haar schuld...En ook niet de mijne. Soms is eerlijkheid van een verkoper ook wel fijn)

Moeilijk stuur, enorm gaspedaal met heel veel GO, en geen rem.
Nu zijn we 10 maanden verder.
Stuur zit er aardig op. Nog steeds een sterk gaspedaal. Maar er zit nu OOK een rem op.

Kort om: Training... Dat is het allerbelangrijkste. En wel met les.

Maar niet vlot? Niet voorwaarts?

Veel friezen hebben hoge optrek van voorbenen.
Maar sinds ik lessen volg? Ruimt mijn merrie makkelijker en is dat hoge optrek een beetje weg.
"tot er wat engs in de bak staat" Ja dan wil ze wel!

Stap? Lang, ruim, maar niet langzaam.
Draf? Ruim van zichzelf, mag graag over haar tempo heen lopen.
Galop? Eigenlijk onbeoordeelbaar. Ze was scheef, en door training nu weer redelijk recht.
Ze galoppeerd beide makkelijk aan. Veel tempo, maar met veel oefening komt dat wel goed.
Ik train nu liever eerst stap en draf. Dat ze correct na geeft, soepel in haar lijf is, voordat ik een trapje hoger ga. Als ze blijft nageven in stap en draf, dan gaan we galop oefenen.

Mijn merrie is een Tije 401 sport.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:41

Tsja.. ik ga hier vast veel commentaar op krijgen:

maar houdt er rekening mee dat friezen inderdaad niet gebouwd zijn om hoog in het dressuur te komen. Ik ken iemand die via de fokkerij van haar vader altijd friezen heeft gereden.. 2x in het ZZ licht geëindigd. Aan de top van het paard zijn kunnen. Nu heeft ze toch een KWPNer gekocht en hiermee rijdt ze nu ook ZZ licht, maar er is nog veel meer uit te halen.

Dus, als je enige doel ik hoog in de sport te komen, dan zou ik toch niet voor een fries kiezen. Ja ze kunnen dressuur, ja ze kunnen de Z aan, maar in de lichte tour kom je ze nauwelijks meer tegen.

Ook springen zijn ze nou eenmaal niet voor gemaakt. Natuurlijk kunnen ze een sprongetje doen, maar je moet zeker niet hoog willen komen in de sport.

Meestal hebben friezen wel een top karakter en zijn vaak als buitenrij paard erg geschikt. Er zijn zeker hele fijne friezen en de ene fries is de andere niet. Maar als je doel toch echt dressuur is dan zou ik toch even verder kijken dan je blind staren op een fries.

(ik wil hier niemand mee beledigen en heb het zo netjes mogelijk proberen te omschrijven)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:48

MarjanB schreef:
Ik denk zelf dat de ruin die ik nu geprobeerd heb iets te weinig go heeft voor het doel wat ik wil (Z dressuur) maar misschien is dit wel wat van de friezen? Dat ze het eerst moeten snappen en je ze dan vlug kan maken?

Mijn idee van wel. Nu ben ik zelf echt een merriemens en heb nog geen Friese ruin gevonden waar ik wat mee kon (allemaal te weinig go naar mijn zin), maar mijn merrie is een pittige dame. Ze doet pas iets 100% als ze ook zeker is dat ze het gene doet wat ik van haar vraag, tot die tijd kan ze ontzettend twijfelen, wat of rennen betekend, of wat verlegen terug vallen in tempo. Ik vind dat niet zo erg, sterker, als ik op een KWPN'er zit, schrik ik me dood van de reacties die ik krijg (bokken, steigeren, schieten), niet mijn ding :')

Eczeem, suikergevoelligheid en mok zal je het vaakst horen bij Friezen. Dus let op mooi behang en kijk hoe het paard in de huidige situatie gehouden wordt, binnen/buiten/weidegang?

Met een goed gebouwde (sport)Fries kun je mijn inziens prima jouw doel behalen, en misschien wel verder! Mijn doel huidige doel is gelijk aan het jouwe (Z dressuur, i.v.m. sportpredikaat), maar ik hoop het nog verder te schoppen met haar.

Kijk ook naar de afstamming van het paard, hebben de ouders sportpredikaat gehaald onder het zadel? Geeft geen garantie, maar wel inzicht in welke kwaliteiten er meegegeven worden aan het paard.

jacqdenh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:49

BIJ TWIJFEL NIET DOEN!!Voor een fries moet je liefhebber zijn en dan bedoel ik liefhebber van het ras !en met jou dressuur ambities moeten zowel jij als het paard talent hebben,en dan samen nog talent hebben.Als je ziet hoe laag het percentage friezen in de top is (hoger dan z) zou je ook nog eens heel veel geluk moeten hebben.Verder blijft een fries een geweldig paard en ik zou zelf nooit voor wat anders gaan maar mijn eisen zijn anders dan die van jou...En kies je wel voor een fries dan horen de voor en nadelen erbij en die zijn ook nog per paard verschillend

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 14:33

Ik heb gisteren een hele fijne merrie gekocht. Geen fries maar kwpn. Heb bij meerdere friezen gekeken ook merrie s maar vond ze vaak net niet goed genoeg galopperen, te klein of ze hadden zomerexceem.

Friesiszwart. Ik heb edwart bij jou geprobeerd maar je vroeg er ineens 2 duizend meer voor terwijl je mijn budget wist. Vind het dus ook niet echt fijn dat je reclame maakt in dit topic.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:46

Gefeliciteerd met de aankoop van je kwpn! Foto :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 15:49

Afbeelding

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:29

Ziet er leuk uit! Heel veel plezier met hem!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:52

Gefeliciteerd en heel veel plezier er mee.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:44

Poeh wat een knapperd, veel plezier ermee!!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:53

MarjanB schreef:
Ik heb gisteren een hele fijne merrie gekocht. Geen fries maar kwpn. Heb bij meerdere friezen gekeken ook merrie s maar vond ze vaak net niet goed genoeg galopperen, te klein of ze hadden zomerexceem.

Friesiszwart. Ik heb edwart bij jou geprobeerd maar je vroeg er ineens 2 duizend meer voor terwijl je mijn budget wist. Vind het dus ook niet echt fijn dat je reclame maakt in dit topic.

Ik vind dit niet leuk, je kwam in eerste instantie kijken voor een ander paard die wel in het budget was.
Veel plezier met de merrie van je keuze.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 07:34

Gefeliciteerd met je aankoop! Jammer toch geen fries. Ikzelf heb eens een wedstrijd paardje aangeboden gekregen.. een hele mooie kwpn schimmel en hij kon erg goed bewegen. Helaas kwamen we in de M1 al in de knoop en daar zijn we dan ook gestopt. Toen dat tegen het eind aanliep besloot ik met mijn friese merrie te gaan starten. Ik had dit nog nooit gedaan ookal heb ik haar al jaren. Ik denk omdat ik het idee had dat we niet goed genoeg zouden zijn. Maar dit mag ik nooit meer denken want de klasses vlogen we door, stonden bijna altijd bovenaan(1, 2 of3) en over ruim twee weken rijden we ons Z1 debuut. De galop is haar sterkste gang. Dit train ik dan ook wel veel. Sommige mensen hebben het er nog wel.eens over: "en jij wilde niet met haar starten he" dan schaam ik me weer!!!!