Voordeel van een springgefokt paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xrachelle

Re: Voordeel van een springgefokt paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:02

Mijn paard is ook spring gefokt en staat dus best hoog op de benen maar is ook super goed in dressuur z1

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:20

Je moet een goede omheining hebben anders springen ze er over heen (jaja uiteraard zijn er uitzonderingen maar de mijne is echt een kampioen in uitbreken) :D
Verder vind ik de mijne echt niet koeler in haar hoofd :n Eerder heter dan mijn dressuur gefokt paard. Maar dat verschilt natuurlijk per paard :j
Wel zie ik dat ze een stuk hoger op haar benen staat.
Ze is trouwens een dressuur x spring gefokt.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 20:14

Even generaliserend: ik vind springgefokte paarden zoveel moediger dan dressuurgefokte paarden. Ze zijn niet zo gauw ergens van onder de indruk en áls ze ergens erg van schrikken zijn ze ook weer snel "terug op aarde". Ik zocht een warmbloed voor de mensport en was beslist niet tegen een springgefokte, mits het paard goede bewegingen toonde. Het is een Montender x Chin Chin geworden.
Een andere springgefokte (v. Equador), die we met veel gemak beleerd hebben onder het zadel, bleek een koe met springen, maar is nu een uitstekend politiepaard. Weer dat coole in de kop.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:47

Het is alweer even geleden, maar mijn Nimmerdor x Lucky Boy was een echte allrounder en ook springen gefokt. Hij had een goede draf en een ontzettend goede galop, kon enorm verzamelen en was vooral achter heel sterk, wat imo zeker komt door zijn springgenen. Hij kon wel heel heet zijn en naar de sprong trekken wanneer er een in de bak stond en we aan het dressuurtrainen waren, maar er zat natuurlijk ook een flinke scheut volbloed in.
In de ring was hij verder wel erg nuchter maar ook een echte meedenker. Hij had alleen een enigzins kort voorbeen, maar ik kan niet zeggen dat hem dat nou zo beperkt heeft in beweging. Hij kon alleen soms door spanning niet heel best stappen. Dan werd hij wat hectisch en kreeg veel tactverlies. Uiteindelijk ZZ springen (niet onder mij) en Z2 dressuur geworden. Misschien had hij nog verder kunnen komen, maar medische problemen gooiden roet in het eten.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 19-07-14 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:49

kijken misschien wat meer naar de grond. Mijn vz-springpaard ziet alles op de grond, wiite vlakke, schaduw, zelfs over een sleufje in de grond wilt ie overheen springen.
Hij is wel erg dapper en durft alles, ook al aarzelt hij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:53

Hier een springgefokte merrie waar je echt niet mee het parcours in wil. Vermogen zat maar techniek? := Ze komt er overheen hoor, maar hoe... Dat wil je niet weten. :') En om nu te stellen dat ze van nature nuchter was? :') Nee, dat ook al niet. Ze is het wel geworden door haar gewoon veel mee te nemen en aan veel "bloot te stellen" maar ze is niet rustig geboren zeg maar. :')

Hoe een paard verder in't koppie is hangt toch veel af van de ruiter die er op zit vrees ik... :) IMO in de zoektocht naar een paard kijken naar de individuele bouw en of die voldoet/past bij je doelstellingen en niet naar het papiertje... Niet elke Jazz zal GP dressuur gaan lopen en niet elke Darco springt 1.60m.

En een kromme bok, is een kromme bok, of die nu springgefokt of dressuurgefokt is. Beide richtingen moeten gewoon fatsoenlijke basisgangen en een functionele bouw hebben.