Gezocht mensen met PRE

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:36

Citaat:
Ja klopt, ze komt inderdaad bij Diana vandaag wat toevallig! Heb jij je eerste PRE nog?
Ze heeft me inderdaad al van alles verteld maar wil toch meer weten over bloedlijnen van PRE's omdat ik hier nog helemaal bleu in ben :) (hiervoor heb ik altijd KWPNers gehad)

Diana ga ik binnenkort weer bezoeken. Mijn eerste heb ik helaas niet meer, die is menig jaartjes geleden overleden. Voor foto's zie mijn profiel. Ga je tzt lessen bij John? Ik neem aan dat zijn naam wel ter sprake is gekomen? Hij kan geweldig goed les geven!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:38

Oeps niet goed gelezen, sorry ! :D
2,5 jaar juist een fijn moment om rustig aan elkaar te leren kennen, in de bak los of aan een touwtje maar laat je haar wel even een paar weken acclimatiseren ? Ze staan er om bekend dat ze daar wat tijd voor nodig hebben zeker na een lange trip uit Spanje. Als je al zo veel interesse hebt in het ras zal het niet moeilijk zijn om op de goede manier met haar te beginnen. Je kunt op http://www.andalusier-vereniging.nl en http://www.pre-stamboek.nl alvast e.a. opzoeken en ook lid worden. Ik wacht op de foto's als ze bij je thuis komt Succes !!

mw28072011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 12:48

Alddable schreef:
Citaat:
Ja klopt, ze komt inderdaad bij Diana vandaag wat toevallig! Heb jij je eerste PRE nog?
Ze heeft me inderdaad al van alles verteld maar wil toch meer weten over bloedlijnen van PRE's omdat ik hier nog helemaal bleu in ben :) (hiervoor heb ik altijd KWPNers gehad)

Diana ga ik binnenkort weer bezoeken. Mijn eerste heb ik helaas niet meer, die is menig jaartjes geleden overleden. Voor foto's zie mijn profiel. Ga je tzt lessen bij John? Ik neem aan dat zijn naam wel ter sprake is gekomen? Hij kan geweldig goed les geven!

Leuk, Diana is een aardige vrouw! We willen volgend jaar samen naar de keuring gaan :)
En John zijn naam is ter sprake gekomen alleen het is niet echt in de buurt voor mij.

mw28072011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 12:50

paintedblack schreef:
Oeps niet goed gelezen, sorry ! :D
2,5 jaar juist een fijn moment om rustig aan elkaar te leren kennen, in de bak los of aan een touwtje maar laat je haar wel even een paar weken acclimatiseren ? Ze staan er om bekend dat ze daar wat tijd voor nodig hebben zeker na een lange trip uit Spanje. Als je al zo veel interesse hebt in het ras zal het niet moeilijk zijn om op de goede manier met haar te beginnen. Je kunt op http://www.andalusier-vereniging.nl en http://www.pre-stamboek.nl alvast e.a. opzoeken en ook lid worden. Ik wacht op de foto's als ze bij je thuis komt Succes !!

Ze staat nu ongeveer 4 weken in België vanuit Spanje de vrouw waar ik haar gekocht heb die begint nu rustig met haar poetsen en dat soort dingen. Zodra ze bij mij staat laat ik haar ook nog een paar week wennen maar ga ik wel lekker poetsen en rustig wandelen aan de hand zodat ze mij kan leren kennen.
Bedankt, ik ga eens even op de sites rondkijken en zodra ze bij me is ga ik nieuwe foto's maken :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:21

Staat er nu een nieuwe advertentie op MP met jou merrie?

Ik ging kijken wat het kost om mijn merrie te gaan keuren etc, jemig daar word je echt niet gelukkig van -O-
Laatst bijgewerkt door Azmay op 07-07-14 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

shoes

Re: Gezocht mensen met PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:28

Is een oude advertentie met meerdere paarden, misschien niet aangepast maar alleen omhoog gebeld.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:39

Ik heb een halve andalus onder het zadel. Gekruist met een fries. Hij is maar liefst rond de 175 cm .... erg goed en fijn lopen. Alleen de galop .. sja dat gaat nog nergens over. Hij is 6 jaar oud en nu ruim een jaar onder het zadel. Eigenlijk rij ik alleen nog maar buiten. Lekker rechtuit en aan de lange teugel over zijn rug zijn eigen weg laten zoeken. Gaat echt super fijn .....

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:46

Ik heb niet echt verstand van bloedlijnen, er zijn hier genoeg mensen op het forum die dat wel hebben denk ik! Ik heb er in mijn zoektocht ook absoluut niet naar gekeken om eerlijk te zijn. Andere dingen zijn voor mij belangrijker dan een papiertje :) . Ik heb trouwens nu ook een paar trainingen met John gehad, hij gaat ook gewoon door het land om trainingen te geven, dus je locatie zal geen probleem vormen denk ik.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 07:23

Bloedlijnen zijn ook minder belangrijk bij een PRE als bij een KWPN, gewoon omdat er veel meer verschillende hengsten dekken en er dus ook veel minder over te zeggen valt aan de hand van de bloedlijn. Soms wel hoor, als er bepaald bloed achter zit. Zet anders gewoon haar afstamming in het topic, dan kunnen de mensen die er verstand van hebben het meteen bekijken :)

Ik heb zelf ook een andalusier cruzado, zijn vader was een APTO PRE, zijn moeder was zonder papier uit Spanje gekomen, "papier kwijt" maar ik vermoed dat dat er nooit bij gezeten heeft. Ze kwam wel uit Spanje dus er zal wel flink wat spaans bloed in gezeten hebben, maar dat zal ik helaas nooit weten.

Llevado was super makkelijk met inrijden, maar ik vind hem in veel dingen niet heel typisch spaans. Hij is onder het zadel liever lui dan moe en niet enorm sensibel. Wel fijn aan de hulpen en ik vermoed dat als hij verder doorgereden is tzt dat hij ook wel sensibeler gaat reageren op de hulpen, maar niet zo heet en vlug als dat ik van de meeste spanjaarden gewend ben. Ik heb indertijd een topic gemaakt van hem in het jaar dat hij 3 werd, daarin zie je wel ongeveer hoe hij opgevoed is en hoe makkelijk het zadelmak maken ging. Een goede voorbereiding is absoluut meer dan het halve werk [RIJ-ITP] Llevado por el Viento: "Het jaar dat ik 3 werd..."

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 07:36

@baszo17
Ik heb mijn PRE geimporteerd uit Spanje.
Ik ben op zoek gegaan naar een PRE met Mariette Stegwee (andalusieropmaat.nl)
Ze heeft me echt super geholpen en ben heel blij met mijn mooie man :)
Mijne is idd ook heel sensibel maar echt super werklustig, hij wil zo goed zijn best doen.
Persoonlijk vind ik het wel een aanrader naar Spanje te gaan en te zoeken, het is echt gaaf ze op zoveel verschillende manieren te zien. Ik ben bij zowel luxe als arme stallen geweest en toch overal hebben ze dat super karakter:)

Met beleren heb ik geen verstand maar heb wel geleerd dat je goede begeleiding nodig hebt omdat ze heel sensibel kunnen zijn en als je daar niet goed mee om gaat je wel wat probleempjes krijgt.

mw28072011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 08:28

Azmay schreef:
Staat er nu een nieuwe advertentie op MP met jou merrie?

Ik ging kijken wat het kost om mijn merrie te gaan keuren etc, jemig daar word je echt niet gelukkig van -O-

kan kloppen maar die van mij staat niet meer te koop maar die vrouw had er nog een paar meer te koop.

mw28072011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 08:35

Amable schreef:
Bloedlijnen zijn ook minder belangrijk bij een PRE als bij een KWPN, gewoon omdat er veel meer verschillende hengsten dekken en er dus ook veel minder over te zeggen valt aan de hand van de bloedlijn. Soms wel hoor, als er bepaald bloed achter zit. Zet anders gewoon haar afstamming in het topic, dan kunnen de mensen die er verstand van hebben het meteen bekijken :)

Ik heb zelf ook een andalusier cruzado, zijn vader was een APTO PRE, zijn moeder was zonder papier uit Spanje gekomen, "papier kwijt" maar ik vermoed dat dat er nooit bij gezeten heeft. Ze kwam wel uit Spanje dus er zal wel flink wat spaans bloed in gezeten hebben, maar dat zal ik helaas nooit weten.

Llevado was super makkelijk met inrijden, maar ik vind hem in veel dingen niet heel typisch spaans. Hij is onder het zadel liever lui dan moe en niet enorm sensibel. Wel fijn aan de hulpen en ik vermoed dat als hij verder doorgereden is tzt dat hij ook wel sensibeler gaat reageren op de hulpen, maar niet zo heet en vlug als dat ik van de meeste spanjaarden gewend ben. Ik heb indertijd een topic gemaakt van hem in het jaar dat hij 3 werd, daarin zie je wel ongeveer hoe hij opgevoed is en hoe makkelijk het zadelmak maken ging. Een goede voorbereiding is absoluut meer dan het halve werk [RIJ-ITP] Llevado por el Viento: "Het jaar dat ik 3 werd..."

Hier voor de kenners even een foto van het stamboek papier, ik heb er helemaal geen verstand van.
Amable: bedankt voor je uitgebreide reactie en het is ook zo dat het papier niet zo belangrijk is maar ik kan niet eens vinden hoe de ouders eruit zien en dat soort dingen vind ik wel interessant om te weten.
Ik ga zo eens kijken in je topic leuk!

En loversyl wat gaaf dat je zelf in spanje bent geweest om je paardje uit te zoeken dat had me ook erg leuk geweest.. nouja wie weet in de toekomst als er een 2e komt :P

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:55

De vader van mijn merrie is ook onvindbaar op het internet. Mijn merrie is ook gedeeltelijk van de Militar fokkerij, verder ook totaal geen verstand van.

EDIT:

Dit is de afstamming van je paard online, kan je op de ouders klikken en de hele familie bekijken ;)
http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... JzGTuIwoc=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:10

Even gauw gekeken, voornamelijk Yeguada Militar bloedlijn, staat bekend om goede karakters. Werden gefokt door en voor het Spaanse leger dus de paarden moesten temperament hebben en een goede werklust.

Aan vaderskant Leviton, wordt beschouwd als 1 van de meest invloedrijke PRE's in de fokkerij, gaf enorm goede bewegers.
Aan moederskant nog wat Terry bloed (Bocado bloedlijn), welke bekend staat om schoonheid, lieve karakters en rustig temperament. Dit zijn de H brandmerken. (Zowel met en zonder een 'C' ertussen)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:19

Mag ik ook reageren? Ik heb een driejarige merrie, van een PRE hengst en een Rocky Mountain merrie.

Het paardje, gekocht als jaarling, zou het eerste paard van mijn vriend worden. Hij is dol op Spaanse paarden, maar koos bewust voor een kruising met de zo rustige Rocky Mountain paarden. Maar er zit dus echt niets van RM-karakter of exterieur in :P

Leyenda is een heel gevoelig paardje, en ontzettend intelligent. Toen ze pas bij ons was als kleine ukkie, keek ze het clickeren bijvoorbeeld af van de oude paarden. Mijn vriend grapt wel eens dat ze slimmer is dan ik :+
Ze is een echte drama queen met nieuwe of enge dingen. Dan kan ze al eens met de benen maaien met de neusgaten wijd open... en tien seconden later is het alweer over :) Als je haar rustig de tijd geeft, is er eigenlijk geen uitdaging die ze niet durft aan gaan. Andere mensen schrikken hier wel eens van: die denken van o jee, dat is een 'wild stout paard', maar dat is helemaal niet het geval, het is gewoon haar manier van uiten en ze is nogal expressief :)

Ze wil voortdurend aan de slag en met mensen bezig zijn. Van kroelen tot clickeren tot Parelli tot wandelingen op straat, ze is echt overal voor in. Alle nieuwe dingen pakt ze graag op. Ze is momenteel drie maar groeit best traag en is nog smal van bouw, maar heeft al de gekste varianten van schriktraining gehad, een zadeltje op, lange lijnen... Ze is gewoon zo ontzettend graag bezig. Zelf moet ik er ook op letten dat ik niet te veel naar haar luister, en haar zin geef en te veel aan de slag ga. Ze kan mentaal heel moe zijn van een lange wandeling, en na een half uur alweer klaar staan als ze haar halster ziet. Dan krijgt ze een aai over haar bolletje, maar moet ze echt minstens een dagje rusten. Hier bij geldt ook wel: krijgt ze naar haar zin te weinig aandacht, omdat we met een ander paard bezig zijn, hangt ze de draak uit, want slechte aandacht is ook aandacht ~~}>
In november konden we wegens een reis met de unief een week niet naar de paarden toe, en diende mijn moeder te gaan. Leyenda stond toen echt maar een beetje te treuren, heel erg beteuterd, volgens mijn mams. Toen we terug waren had ik een hartelijke welkom verwacht, en ze wilde niet eens naar ons toekomen, negeerde ons en ging bij mijn moeder staan :(:) We hadden haar duidelijk geschoffeerd met onze afwezigheid!

Ze kan geen minuut stil staan (tenzij bij het kroelen), en moet gewoon bezig zijn. Haar beentjes moeten bewegen. Het is iets waar we aan werken, want als we tijdens het wandelen iemand tegenkomen om een praatje te slaan, probeert mevrouw al kattenkwaad uit te halen :)) Maar bij enge en nieuwe dingen kan ze alles beter ventileren als ze af en toe een beetje mag wandelen.

Ze hangt ook heel graag de clown uit, en maakt graag eens een grapje. Zoals water drinken en dan alles uit haar mond laten vallen in mijn nek, dat vindt ze hilarisch := Als je met zo'n zaken lacht, dan doet ze het ook steeds opnieuw, en trekt ze zo'n heerlijke kop van: 'nu ben ik grappig he baas?'

Leyenda is zo'n heerlijk, lief, en gek paard dat we nu al uitkijken naar de aanschaf van onze volgende (echte) PRE. Het zijn echt schatten van paarden, zo eerlijk, vriendelijk en mensgericht!

Heel veel plezier met jouw paard TS!

mw28072011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 09:35

Azmay schreef:
De vader van mijn merrie is ook onvindbaar op het internet. Mijn merrie is ook gedeeltelijk van de Militar fokkerij, verder ook totaal geen verstand van.

EDIT:

Dit is de afstamming van je paard online, kan je op de ouders klikken en de hele familie bekijken ;)

dankje leuk! weet je toevallig wat die gele rozetten betekenen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:37

mw28072011 schreef:
Azmay schreef:

EDIT:

dankje leuk! weet je toevallig wat die gele rozetten betekenen?

Ik denk dat dat de APTO/APTA goedkeuring is, er zijn nog veel meer kleuren, maar onze paardjes hebben duidelijk geen van beide super speciale predikaten in de familie :')

mw28072011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 09:37

Especial schreef:
Even gauw gekeken, voornamelijk Yeguada Militar bloedlijn, staat bekend om goede karakters. Werden gefokt door en voor het Spaanse leger dus de paarden moesten temperament hebben en een goede werklust.

Aan vaderskant Leviton, wordt beschouwd als 1 van de meest invloedrijke PRE's in de fokkerij, gaf enorm goede bewegers.
Aan moederskant nog wat Terry bloed (Bocado bloedlijn), welke bekend staat om schoonheid, lieve karakters en rustig temperament. Dit zijn de H brandmerken. (Zowel met en zonder een 'C' ertussen)

Super bedankt hier heb ik wel veel informatie aan ik kon deze dingen dus echt niet vinden.. leuk dat jij dit wel allemaal weet, ik ben zo benieuwd hoe ze opdroogt straks en hoe ze in haar gedrag is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:40

Gele rozet is APTO/APTA inderdaad, basis goedkeuring voor de fokkerij.
Rood rozet is Calificado, dit is een hoger label dat enkel wordt toegekend aan de betere PRE hengsten (staat ook voor goedkeuring fokkerij). Bij merrie's heet dat het Elite label.
Daarnaast heb je nog een groen rozet, deze wordt toegekend aan hengsten die een verbetering zijn voor het ras, dit label zie je heel weinig.

mw28072011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 09:41

Bhriseis schreef:
Mag ik ook reageren? Ik heb een driejarige merrie, van een PRE hengst en een Rocky Mountain merrie.

Het paardje, gekocht als jaarling, zou het eerste paard van mijn vriend worden. Hij is dol op Spaanse paarden, maar koos bewust voor een kruising met de zo rustige Rocky Mountain paarden. Maar er zit dus echt niets van RM-karakter of exterieur in :P

Leyenda is een heel gevoelig paardje, en ontzettend intelligent. Toen ze pas bij ons was als kleine ukkie, keek ze het clickeren bijvoorbeeld af van de oude paarden. Mijn vriend grapt wel eens dat ze slimmer is dan ik :+
Ze is een echte drama queen met nieuwe of enge dingen. Dan kan ze al eens met de benen maaien met de neusgaten wijd open... en tien seconden later is het alweer over :) Als je haar rustig de tijd geeft, is er eigenlijk geen uitdaging die ze niet durft aan gaan. Andere mensen schrikken hier wel eens van: die denken van o jee, dat is een 'wild stout paard', maar dat is helemaal niet het geval, het is gewoon haar manier van uiten en ze is nogal expressief :)

Ze wil voortdurend aan de slag en met mensen bezig zijn. Van kroelen tot clickeren tot Parelli tot wandelingen op straat, ze is echt overal voor in. Alle nieuwe dingen pakt ze graag op. Ze is momenteel drie maar groeit best traag en is nog smal van bouw, maar heeft al de gekste varianten van schriktraining gehad, een zadeltje op, lange lijnen... Ze is gewoon zo ontzettend graag bezig. Zelf moet ik er ook op letten dat ik niet te veel naar haar luister, en haar zin geef en te veel aan de slag ga. Ze kan mentaal heel moe zijn van een lange wandeling, en na een half uur alweer klaar staan als ze haar halster ziet. Dan krijgt ze een aai over haar bolletje, maar moet ze echt minstens een dagje rusten. Hier bij geldt ook wel: krijgt ze naar haar zin te weinig aandacht, omdat we met een ander paard bezig zijn, hangt ze de draak uit, want slechte aandacht is ook aandacht ~~}>
In november konden we wegens een reis met de unief een week niet naar de paarden toe, en diende mijn moeder te gaan. Leyenda stond toen echt maar een beetje te treuren, heel erg beteuterd, volgens mijn mams. Toen we terug waren had ik een hartelijke welkom verwacht, en ze wilde niet eens naar ons toekomen, negeerde ons en ging bij mijn moeder staan :(:) We hadden haar duidelijk geschoffeerd met onze afwezigheid!

Ze kan geen minuut stil staan (tenzij bij het kroelen), en moet gewoon bezig zijn. Haar beentjes moeten bewegen. Het is iets waar we aan werken, want als we tijdens het wandelen iemand tegenkomen om een praatje te slaan, probeert mevrouw al kattenkwaad uit te halen :)) Maar bij enge en nieuwe dingen kan ze alles beter ventileren als ze af en toe een beetje mag wandelen.

Ze hangt ook heel graag de clown uit, en maakt graag eens een grapje. Zoals water drinken en dan alles uit haar mond laten vallen in mijn nek, dat vindt ze hilarisch := Als je met zo'n zaken lacht, dan doet ze het ook steeds opnieuw, en trekt ze zo'n heerlijke kop van: 'nu ben ik grappig he baas?'

Leyenda is zo'n heerlijk, lief, en gek paard dat we nu al uitkijken naar de aanschaf van onze volgende (echte) PRE. Het zijn echt schatten van paarden, zo eerlijk, vriendelijk en mensgericht!

Heel veel plezier met jouw paard TS!

Wat een ontzettend leuke en uitgebreide reactie , volgends mij ben jij echt dol op je paardje en zij ook op jou heb je toevallig wat fotos ik ben erg benieuwd hoe zo'n kruising eruit ziet.
En zijn PRE's snel van slag als je op vakantie gaat? want ik ga best vaak op vakantie.. :(

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:01

Ik denk dat het voor haar vooral een extra grote 'shock' was omdat we echt elke dag gaan en alles zelf moeten doen qua verzorging enzo. De paarden staan namelijk op een weide, niet op pension oid. Ik denk dat ze ons tot die week hoogstens eens een dagje niet heeft gezien. En ze vraagt echt ontzettend veel aandacht, dat is ook weer per paard afhankelijk. Dus dat je vaak op reis gaat zal heus geen problemen opleveren :)

En bedankt :D Ik zal straks even een recente foto zoeken :)

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:38

Mijn eerste PRE was erg dominant maar ook erg grappig. In omgang geen makkelijke, onder het zadel waren we 1. Een paard die barste van de zelfvertrouwen en zeer werkwillig.

Mijn tweede PRE met veel Yeguada Militar bloedlijn en Escalera was erg sensibel. Een paardje waar je echt de tijd voor moet nemen, aan je beweging moet denken (zodra je een keer een snelle beweging maakte, sprong hij al weg), maar ook heel erg lief. Echter wel een paardje die alleen op mij bouwde. Hem heb ik zelf ingereden toen hij 4,5 / 5 was. Hij gaf geen kik, bleef netjes staan en stapte zo met mij weg. Heel gevoelig aan been en uiteraard zacht in de mond. Met het rijden moest ik wel erg berekend zijn daar hij een gebrek aan zelfvertrouwen had.

Voor mij nooit meer een ander ras dan de PRE!

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:00

Vind juist op haar papier de hengst pampero v interesant van marin garcia , dit zijn juist de fokkers die op uiterlijk en goede bewegingen fokken , kijk maar bijv naar Grandioso die nu spaans kampioen dresuur is , aan moeders kant moreno de la cova ook paarden die het heel goed doen morfologisch en ze heeft iid de zeer bekende levinton als voorouder (YM)

mw28072011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 17:22

jus schreef:
Vind juist op haar papier de hengst pampero v interesant van marin garcia , dit zijn juist de fokkers die op uiterlijk en goede bewegingen fokken , kijk maar bijv naar Grandioso die nu spaans kampioen dresuur is , aan moeders kant moreno de la cova ook paarden die het heel goed doen morfologisch en ze heeft iid de zeer bekende levinton als voorouder (YM)

Dankje voor je bericht, ik zat te zoeken naar foto's van deze hengsten maar ik kan niks vinden helaas was benieuwd of ze er een beetje op leek..

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:01