Hengstenveulen opgroeien in kudde merries?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 16:35

Ok, toch best veel mensen met dezelfde mening en meer ervaring als ikzelf :-)

Ik kan hem misschien ook bij een paar ruinen zetten (zijn nu 4 jaar) en dan kan ik hem op die manier spenen? Is dat een beter idee?

Of ik laat hem gewoon ruinen...

Maar ik kan beter nu mijn licht opsteken, dat ik tegen dan zonder hartzeer beslissingen kan nemen :)
Laatst bijgewerkt door alyel op 24-06-14 16:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Re: Hengstenveulen opgroeien in kudde merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:39

Dat is een beter plan, maar dan wel pas vanaf jaarling als de ruinen erg speels zijn. Een veulen is nog behoorlijk breekbaar als er een 4 jarige op zijn nek springt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:45

Spenen MOET je gewoon écht doen. Dat moet zich niet laten wijzen, dat moet je gewoon doen. Anders blijven ze er onderhangen, fijn als de merrie zich helemaal opvreet voor de melk van het veulen. Je kan zo klein een kudde in de natuur niet nabootsen, dan moeten ze weg kunnen. Je hebt verder kans op zeikerige en klierige paarden of ongelukken als het een en ander eens een keer boos wordt.

Een jong paard moet kunnen spelen. Daar zijn die merries gewoon niet geschikt voor. Hoe zou jij het vinden om als klein kind op te groeien in een bejaardentehuis met allemaal oude mensen..? Je kan ‘m best aan huis laten hoor, een leeftijdsgenootje zou dan eigenlijk wel ideaal zijn. In principe is een (goede!) opfok een prima plek voor een jong paard.

Het enige verschil tussen laat castreren is dat hengsten vaak iets kleiner en vierkanter zijn dan ruinen. Maar het is echt een fabel dat ruinen ‘stoerder’ zijn als ze zo lang mogelijk hengst zijn. Dat is en blijft grotendeels genetisch bepaald.

En als je ‘m zo lang mogelijk hengst wil laten.. zeker niet bij de merries laten staan. :)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 16:50

Als ik hem moet spenen, blijft hij nog even hengst. Want dan staat hij bij (jonge,dominante) ruinen. Vind het niet erg dat hij de onderste in rang is dan. Zolang hij daar geen hengstegedrag vertoont tegenover mens en de andere ruinen, zal ik hem tot het voorjaar hengst laten (dus tot net voor zijn 2de jaar). Indien hij toch geruind zou moeten worden, is hij al wel gespeend, en kan hij gewoon terug in mijn eigen kudde. Daar heeft hij dan ook een leeftijdsgenootje..Wel een merrie.

Goed plan?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:55

Voormelde zeer vroeg gecastreerde Jaopie van mij heeft na castratie in een groep van 7 volwassen ruinen Friezen en een Merens) gestaan, die had daar toch echt weinig tot niks te vertellen.
Hij heeft ook in een gemengde groep ruinen plus merries gestaan, daar had hij een grote steun (maar alsnog niks te vertellen)aan de oude Alfa-merrie van de groep (een haflinger), die nu na al die jaren nog steeds een grote vriendin van hem is.
Die merrie had er de wind ook wel straf onder, in de groep (5 paarden).

Ik denk TS dat je je te veel zorgen maakt om niks, maar ik begrijp wel dat je goed wilt nadenken over wat voor jouw paard het beste is. de ene is de andere tenslotte niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:31

Bij het spenen is genoeg afstand wel belangrijk, niet een dag in een andere stal zetten, maar echt op geur- en geluidsafstand.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 11:14

Goh ja... Ik heb al heel veel verschillende manieren van spenen gezien... Weet niet wat het beste is om eerlijk te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:20

alyel schreef:
Goh ja... Ik heb al heel veel verschillende manieren van spenen gezien... Weet niet wat het beste is om eerlijk te zijn.

Je kunt het opbouwen, eerst een minuut alleen laten, dan 5 min, dan 15 min. Sommige gaan ook gewoon rijden en laten daarbij het veulen meteen een half uur in stal. Ik zou dit soort dingen wel altijd doen met het veulen in stal, niet op de weide of iets, want ze gaan dwars door het lint heen als je niet oppast.
Maar een ding weet ik zeker, als je definitief gaat spenen, is genoeg afstand heel belangrijk.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:26

Ik heb maar een merrie met veulen gehad dus echt ervaring kan je het niet noemen. Maar vanaf dat het veulen twee maanden was bleef ze in onze mini kudde als ik met haar moeder aan het werk ging (eerste paar keer op stal met haar beste vriendje onze shetlander) en met zeven maanden liet de moeder het veulen niet meer drinken. De merrie was toen ook niet meer zo lief voor haar veulen op stal dus vanaf dat moment kreeg ze 's nachts ook een eigen stal. Is nooit een probleem geweest. En tot ruim een jaar hebben ze samen gestaan, daarna is de moeder verkocht maar het heeft bij ons nooit problemen opgeleverd, zowel moeder als veulen ging braaf mee uit de kudde of zelfs weg van stal.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:33

Ligt er ook een beetje aan hoe het veulen zelf is.
De 1 springt met 5 maand al achterop de merries (en houd er dan rekening me dat ook het veulen een beste trap kan incasseren van een merrie die daar niet van gediend is) en de ander kijkt er niet naar om.
1 van mijn veulens was een zwaan kleef aan met zijn moeder, kwam hij even niet op tijd mee, bij verweiden of naar stal brengen rende hij dwars door de linten heen, die hebben we gewoon in 1 keer bij de moeder weggehaald.
Andere veulen vond het allemaal wel prima, ging eerst mee de bak in als we op de merrie gingen rijden, maar verveelde zich daar na een poosje, later bleef hij uit zichzelf al bij de kudde, en konden we met de merrie gewoon rijden, die was dus af en toe al een uurtje alleen zonder problemen, en gaf dus ook weinig om het spenen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:10

Wij hebben onze hengst altijd in kudde verband laten lopen. Het 'kudde' bestond uit 1 merrie (over-grootmoeder van 24 jr) of 2 merries (24 jarige + zijn moeder) of 3 merries +veulen. Het verschil in de groep lag zuiver aan welke merrie wel of niet hengstig was en deze werd dan, met merrie+veulen, in een andere (aangrenzend) wei gezet. Beau heeft tot 29 maand leeftijd met een of meerdere merries gelopen. Moet er wel bij vermelden dat de overgrootmoeder een dominante merrie was wat kudde verband betreft en wist hem heel netjes in de hoek te zetten als hij zich niet wist te gedragen.
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 2330_o.jpg

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:57

Joolien schreef:
alyel schreef:

Je kunt het opbouwen, eerst een minuut alleen laten, dan 5 min, dan 15 min. Sommige gaan ook gewoon rijden en laten daarbij het veulen meteen een half uur in stal. Ik zou dit soort dingen wel altijd doen met het veulen in stal, niet op de weide of iets, want ze gaan dwars door het lint heen als je niet oppast.
Maar een ding weet ik zeker, als je definitief gaat spenen, is genoeg afstand heel belangrijk.

Ben ik het niet helemaal mee eens.

Heb mijn hengstje met een maand of 7 gespeend. Toen moest het ook wel, hij werd erg ruw bij het drinken en deed zijn moeder pijn. Ik heb hem in de wei ernaast gezet, met een ruin en twee shetveulens. Dat ging goed, hij speelde met de ruin of met de twee andere veulens.

Met 3 jaar is hij gecastreerd en konden de naastgelegen merries er weer bij.

Heb hem wel vanaf veulen af en toe aan de hand meegenomen om te leren bij de kudde weg te gaan. En na het inrijden onder het zadel eerst korte stukjes weggereden. Inmiddels kan ik zonder problemen met hem op buitenrit, evenals dat ik zijn moeder kan meenemen en hij rustig achterblijft.
Met de shet idem dito, zet ik moeder ergens anders op het erf om te grazen blijft zoonlief rustig bij de rest van de kudde achter.
Heb juist het idee dat het op deze manier, dus zonder de stress van het afspenen, makkelijker wordt om met ze te werken, maar dat is mijn ervaring. ;)