sarabande"]
[quote="MacavityL schreef:[. Straks worden hengsten met ocd, maar niet door erfelijkheid, maar door die omgevingsfactoren uit het stamboek gegooid, terwijl deze (hengsten) het niet doorgeven omdat het niet erfelijk is.
[/quote]
Die kans is aanwezig, maar je moet ergens beginnen. Naarmate je de kwaal meer uitselekteert is deze vraag niet meer aan de orde
Als het erfelijk is zeker wel ja
. Maar als de kwaal (betere term dan mijn 'ziekte'
) niet erfelijk is, blijft ocd voorkomen. Maar misschien wel in (iets?veel?) mindere mate, omdat je 1 factor al uitgeselecteerd hebt. Ik vind dat ze daar dan eerst wat meer onderzoek naar moeten doen. (al moet ik toegeven dat ik niet weet hoe ver ze daar al in zijn).
Is het dan niet 'beter' om paarden meteen na de geboorte al op ocd te controleren? (prok keuring moet minimaal 2 jaar zijn, dit niet al te laat dan?). Als iets erfelijk is (op de ocd manier, dus zichtbaar (niet psychologisch
) dan moet het toch vrij vroeg (oke misschien niet meteen na geboorte) zichtbaar zijn. Dan kun je meer concluderen dat iets erfelijk is, omdat je de omgevingsinvloeden al zoveel mogelijk geminimaliseerd hebt. Hierna kunnen deze alleen maar groter worden. Paarden die op deze 'keuring' dan ocd hebben, die er zeker WEL uit te selecteren, omdat hier de kans op erfelijke ocd het grootst is.
Prok doet dit wel, maar doet deze dit al niet te laat dan?