Nee he, OCD selectie (Paardenkrant)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 22:58

promptertje schreef:
De kleintjes (rond de 1.52 m) hebben er praktisch nooit last van, boven de 1.60 neemt het hand over hand toe. Voor de drafsport zijn de OCD'ers meestal niet meer geschikt.

Maar dat is niet de enige kwaal die vergroten met zich meebrengt .
Dat had ik vergeten in mijn opsomming trouwens .

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:05

sarabande schreef:

Zoals al in tig topics over dit onderwerp is gesteld is ocd net zoals de meeste ziekten een gevolg van meerdere omstandigheden

Bedankt voor je uitleg..
Maar wat ik mij dus afvroeg is dus of je per se die aanleg (erfelijkheid) nodig hebt om ocd te kunnen ontwikken, of dat dit ook door alleen slechte opvoeding/training ed kan komen.
Ik vraag dit, omdat je in de psychologie (sorry, iets heel anders, maar hier kan ik een vergelijking mee maken, omdat ik hier iets meer van weet). Bepaalde ziektes hebt die veel of juist bijna geen omgevingsfactoren nodig hebben om tot uitting te komen. (schizofrenie heeft weinig omgevingsfactoren nodig, komt vrij snel naar boven, daarentegen Post traumatische stress stoornis heeft bijna geen erfelijke factoren (als deze die al heeft) maar komt juist voor door de omgevingsfactoren!).
Dus in hoeverre lijkt OCD op schizofrenie (zeer erfelijk) of PTTS (weinig erfelijk). Dus misschien in welke verhouding spelen deze factoren een rol.
Ik denk dat (om weer ontopic te komen) het stamboek hier dus eerst naar moet kijken voordat ze hengsten gaan selecteren. Straks worden hengsten met ocd, maar niet door erfelijkheid, maar door die omgevingsfactoren uit het stamboek gegooid, terwijl deze (hengsten) het niet doorgeven omdat het niet erfelijk is.

(ik hoop dat ik nog enigszinds duidelijk ben Knipoog tijdens het schrijven bedenk ik nog allerlei dingen die zowel voor of tegen zij etc etc *zucht* )..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:13

MacavityL schreef:
[. Straks worden hengsten met ocd, maar niet door erfelijkheid, maar door die omgevingsfactoren uit het stamboek gegooid, terwijl deze (hengsten) het niet doorgeven omdat het niet erfelijk is.
[/quote]

Die kans is aanwezig, maar je moet ergens beginnen. Naarmate je de kwaal meer uitselekteert is deze vraag niet meer aan de orde

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:33

sarabande"]
[quote="MacavityL schreef:
[. Straks worden hengsten met ocd, maar niet door erfelijkheid, maar door die omgevingsfactoren uit het stamboek gegooid, terwijl deze (hengsten) het niet doorgeven omdat het niet erfelijk is.
[/quote]

Die kans is aanwezig, maar je moet ergens beginnen. Naarmate je de kwaal meer uitselekteert is deze vraag niet meer aan de orde

Als het erfelijk is zeker wel ja . Maar als de kwaal (betere term dan mijn 'ziekte' Knipoog ) niet erfelijk is, blijft ocd voorkomen. Maar misschien wel in (iets?veel?) mindere mate, omdat je 1 factor al uitgeselecteerd hebt. Ik vind dat ze daar dan eerst wat meer onderzoek naar moeten doen. (al moet ik toegeven dat ik niet weet hoe ver ze daar al in zijn).

Is het dan niet 'beter' om paarden meteen na de geboorte al op ocd te controleren? (prok keuring moet minimaal 2 jaar zijn, dit niet al te laat dan?). Als iets erfelijk is (op de ocd manier, dus zichtbaar (niet psychologisch Knipoog ) dan moet het toch vrij vroeg (oke misschien niet meteen na geboorte) zichtbaar zijn. Dan kun je meer concluderen dat iets erfelijk is, omdat je de omgevingsinvloeden al zoveel mogelijk geminimaliseerd hebt. Hierna kunnen deze alleen maar groter worden. Paarden die op deze 'keuring' dan ocd hebben, die er zeker WEL uit te selecteren, omdat hier de kans op erfelijke ocd het grootst is.
Prok doet dit wel, maar doet deze dit al niet te laat dan?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:36

Ik vind het röntgenen van jaarlingen hoe dan ook al een dubieus gebeuren Bloos

En zolang niemand zeker kan zeggen dat OCD erfelijk is en niet ook alleen door slechte opfok en andere omgevingsfactoren kan komen lijkt het me ook redelijk onnodig...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:40

gomir schreef:
Ik vind het röntgenen van jaarlingen hoe dan ook al een dubieus gebeuren Bloos

En zolang niemand zeker kan zeggen dat OCD erfelijk is en niet ook alleen door slechte opfok en andere omgevingsfactoren kan komen lijkt het me ook redelijk onnodig...

Als ik me goed herinner uit een rapport, blijkt dat op jonge leeftijd
OC beelden na een tijd verdwenen waren.
Je dient hier wel een onderscheid te maken tussen OC en OCD.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:41

Het onderzoek inzake ocd heeft aangetoond dat veulens die het op de foto's hadden niet meer hoefden te hebben op 2 of 3 jarige leeftijd en omgekeerd.
Dus helaas fotograferen voor het 2e jaar biedt geen oplossing.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:47

Daar stond mij dus ook iets van bij Sarabande...

Wat is voor het KWPN dan precies de toegevoegde waarde van het op de foto zetten van jaarlingen om een hengst te beoordelen
(ik kan me ook herinneren dat mijn veearts het op die leeftijd vaak aan de groei toeschrijft, meestal zie je er met 3 jaar helemaal niets meer van )

_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 23:50

Pipo"]
Hoeveel paarden worden werkelijk kreupel aan OCD?
[/quote]

Dat vind ik dus ook Pipo. Feit blijft gewoon dat de kans dat ze er dit uit krijgen gewoon mega-gering is. Dus als we nu eens meer gingen letten op kwaliteit van de hengsten ipv dat medische gedoe , helpen we de fokkerij net zoveel vooruit.

[quote="janna schreef:
En als ze dan toch bezig zijn, laat ze dan geen hengsten meer goedkeuren met een rontgenrapport met 5!!!! drietjes erop. We hebben van de week nog in het hengstenboekje zitten bladeren. Hoeveel hengsten er wel niet goedgekeurd zijn met een of meerdere drietjes. Dit lijkt me toch ook niet gezond voor je fokkerij???

Er zijn er genoeg met 3tjes die -tig x gezonder over de keien walsen dan eentje met allemaal 1-tjes, dus dat zegt me echt 3x nix. Ken paarden met allemaal 1tjes die zo rot als kaas lopen.

ALS ze dit al willen gaan doen, dan vind ik dat ze alleen nakomelingen moeten gaan onderzoeken die uit een PROK-gekeurde merrie geboren zijn, om een eerlijk beeld te creeeren.

En volgens mij ontstaat OCD voor het jaar, dus een jaarling rontgenen is zeker wel zinvol.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:51

Gomir: dubieus vind ik het ook zeker, maar het waren meer een paar gedachten..
sarabande: dat dacht ik ook ergens gelezen te hebben.. maar misschien kan daar juist een 'antwoord' (of eigenlijk meer inzicht) liggen in de erfelijkheid/omgeving factoren die meespelen..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 23:57

MacavityL schreef:
sarabande: dat dacht ik ook ergens gelezen te hebben.. maar misschien kan daar juist een 'antwoord' (of eigenlijk meer inzicht) liggen in de erfelijkheid/omgeving factoren die meespelen..

Dat is een leuk idee om een onderzoek op te zetten(gebeurt ook vast wel), maar tot je weet hoe het zit moet je de hengsten er niet op afrekenen

En invloed van de merrie 'uitsluiten' door alleen veulens uit PROK-merries te selecteren(maar mama het via oma/opa etc nog steeds doorgeven, zonder zelf problemen te hebben dus uitsluiten kan je het eigenlijk niet)
Als ze dat niet doen zijn de populaire hengsten die veel matige merrie's krijgen straks de pineut...(als OCD al in grote mate erfelijk is Haha! )

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 00:03

gomir"]
[quote="MacavityL"]
[/quote]

Dat is een leuk idee om een onderzoek op te zetten(gebeurt ook vast wel), maar tot je weet hoe het zit moet je de hengsten er niet op afrekenen :n

[/quote]

Dat probeer ik dus ook (tussen neus en lippen door) duidelijk te maken.
Dat onderzoek lijkt me ook interessant, maar voordat daar resultaten uitkomen moet je echt lange termijn denken..

[quote="gomir schreef:
En invloed van de merrie 'uitsluiten' door alleen veulens uit PROK-merries te selecteren(
maar mama het via oma/opa etc nog steeds doorgeven
, zonder zelf problemen te hebben dus uitsluiten kan je het eigenlijk niet)
Als ze dat niet doen zijn de populaire hengsten die veel matige merrie's krijgen straks de pineut...(als OCD al in grote mate erfelijk is Haha! )

dit roept natuurlijk vragen op of ocd recessief is en niet tot uiting kan komen, of dominant, maar niet tot uiting komt door de juiste omstandigheden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 00:13

In dat betreffende onderzoek zijn veulens verwekt uit hengsten en merries met en zonder. Groepen veulens onder verschillende omstandigheden opgefokt en pathologisch onderzoek op verschillende tijden van de opgroei gedaan.
Omdat de groep veel groter had moeten zijn (hier was al genoeg aversie tegen) konden geen sluitende conclusies gemaakt worden.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 09:29

Ik vind het een prima onderzoek!

Wees nu eerlijk: hoevaak wordt er hier op Bokt niet geroddeld over welke hengst OCD vererft, en welke niet.
Kennis is macht.
Het is toch alleen maar een nobel streven om OCD terug te dringen.
Daar zie ik weinig fouts aan.

En om dan te zeggen dat er slechts weinig paarden kreupel aan worden vind ik wat te simpel.
Bij de springpaarden doet de handel redelijk simpel over een chipje, maar een dressuurpaard met een chip is zo een nulletje goedkoper..........heeft de koper altijd "een stok om mee te slaan" zeg ik dan maar.

en Ceasario:
ceasario schreef:
Als ze nu de zaak eens eerst omdraaien en van elke stermerrie een PROK onderzoek te eisen.

Dat systeem is er al, maar de details zijn iets anders. Van elke elite merrie wordt een PROK onderzoek geeist.
Wellicht om de lat eerst eens even bij een KEURmerrie te leggen.
Ster zien we dan later wel weer, maar eerst maar eens de lopende ideeen uitwerken.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 10:19

x
Laatst bijgewerkt door janna op 10-06-22 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 10:42

Dit heeft allemaal te maken met WELZIJN EN FOKKERIJ. Fokdoel van een stamboek; Ieder stamboek wordt gevraagd om het fokdoel te toetsen op mogelijke welzijnsproblemen. Bijv. Wordt er te klein gefokt(keizersnede?).Wordt er te groot gefokt (keizersnede of OCD?)? etc. Ieder stamboek wordt dus gevraagd het fokbeleid kritisch te toetsen op mogelijke welzijnsproblemen. Niet alleen fokken we geen welzijnsproblemen erin, maar ook fokken we de bekende problemen er wel uit? Heeft ieder stamboek een manier om vitaliteit en uithoudingsvermogen te toetsen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:09

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:15

Ik denk dat het verstandig is te blijven realiseren dat 'drietjes' ook bij jonge paarden kunnen voor komen zonder dat er sprake is van erfelijkheid. Fokken met een paard dat extern een botblessure heeft opgelopen, vind ik om absoluut niet onacceptabel. Maar probeer daar dan nog maar eens een Prok certificaat bij te krijgen. Zou zo'n paard dan moeten worden uitgesloten van verdere deelname?

Ik denk ook dat onze zucht naar grote paarden (1.70 en op) een heel groot deel de oorzaak is van de problemen in de paardenstapel. Wij, liefhebbers van NU, kijken neer op een paardje van 1.60, terwijl dat 25 jaar geleden een hele gewone maat was. Sterker nog, die werden toen als best wel groot aangeduid. Als dan de stokmaat-mode wijzigt, en wij dwingen het paard te groeien volgens onze trend, dan vragen we toch om moeilijkheden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:16

OCd is voor de handel natuurlijk een erg lastig probleem. Niet alleen omdat paarden er bijna nooit kreupel aan lopen, maar er wel onverkoopbaar door worden.

Persoonlijk vind ik dat als je paarden fokt je het hoogst haalbare moet fokken en daar versta ik ook een gezond paard onder. Dus voor de toekomst denk ik zeker wel dat je dit er uit moet selecteren.

Maar of dit de manier is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:17

Dees schreef:
. Als dan de stokmaat-mode wijzigt, en wij dwingen het paard te groeien volgens onze trend, dan vragen we toch om moeilijkheden?

OK dan!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:42

Maar de vraag naar paarden stuurt de fokkerij.

Zonder vraag kunnen de fokkers wel stoppen (zie belgische trekpaarden)
Dus als de markt paarden van 1.70 wil zullen die gefokt worden.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:55

Pipo schreef:
OCd is voor de handel natuurlijk een erg lastig probleem. Niet alleen omdat paarden er bijna nooit kreupel aan lopen, maar er wel onverkoopbaar door worden.
Persoonlijk vind ik dat als je paarden fokt je het hoogst haalbare moet fokken en daar versta ik ook een gezond paard onder. Dus voor de toekomst denk ik zeker wel dat je dit er uit moet selecteren.

Maar of dit de manier is?

En niet meer te gebruiken voor de fokkerij... (mits je dus aan jouw persoonlijke voorwaarden wilt voldoen, wat ik ook op zich een goed streven vindt).

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:21

Daardoor blijft het probleem ook langer bestaan.
Merries die OC(D) blijken te hebben bij verkoop (meestal tijdens of na de sportcarriere) gaan de fokkerij in omdat de eigenaar geen andere afzet heeft.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:24

Wat ik mij nou al een tijdje afvraag:

Is dit nou een typisch KWPN-probleem of hebben andere europese stamboeken hier ook mee te maken?
Kent het NRPS veel uitval door ocd, hoe zit het met Hannoveranen, heeft het Selle Francais er last van?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:42

Ik denk dat andere stamboeken dit probleem ook wel kennen, maar hun ogen er voor sluiten.
Daarom komen er ook maar zo weinig buitenlandse goed presterende hengsten in aanmerking voor erkenning bij het KWPN.