Welk ras past bij mijn eisen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mouzs_engel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:00

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:01

Gelders of misschien zelfs tuiger? Is stoer gebouwd, maar kan toch ook mooi showen en dus 'sierlijk' zijn. Of misschien tuiger, maar mijn ervaring is dat je daar wel echt mee om moet kunnen gaan. Zeker niet voor angstige mensen.. Bouw is ook apart (meeste geldersen trouwens ook), daar moet je van houden. Maar zeker wel stoer :)) Er zit in beide types wel kleurvariatie in, maar niet zoveel als bijv quarter. Wel veel sabino. Ik reed zelf een zilverappel tp (x gp).

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:02

brighteyes85 schreef:
Gelders paard, is een fokrichting van KWPN, maar toch echt een heel ander soort paard!

Sluit ik me bij aan :j Stoere, maar elegante paarden, fijn karakter, veelzijdig :j
Op Zaterdag 26 juli is de Dag van het Gelders paard in Hengelo, Gelderland. Dan krijg je een mooie impressie wat nou het hedendaags gelders paard voorstelt :o

http://www.kwpngelderspaard.nl/

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:04

Inderdaad quarter of paint. En die kan je ook prima met een ander zadel,rijden dan een westernzadel hoor! Zijn zelfs speciale klasses voor(hunter). Dus je hoeft niet perse op een westernzadel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:05

Als je kijkt naar pony's is mijn smaak welsh NWR of cob. Je vindt ze ook wel in de E maat. Bij de cobs vind je pony's die wat luxer zijn tot de grovere types.
Verder vind ik Connemara's heel leuk, maar ook Forrest pony's zie ik graag. Alle genoemde pony's zijn heel veelzijdig. Bij al deze stamboeken kom je ook aparte kleurtjes tegen.

Bij het KWPN stamboek zou je eens kunnen kijken richting Oldenburgers of Holsteiners. Vaak ook veelzijdig.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:06

Een kennis van mij fokt prachtige haflo's die het bij het NRPS goed doen. Hij heeft nu een 2 jarige merrie te koop die rond de 1,60 uit gaat komen. Is 1/4 haflinger en 3/4 Arabier. Dan heb je maat, massa, luxe type, super bewegen en een fijn karakter. Zijn foklijn wordt al heel allround gebruikt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:09

Ik weet niet wat je budget is, ik zou kiezen voor een zeldzaam ras!
Er zijn al genoeg "gewone" paarden. Met een zeldzaam ras heb je altijd iets speciaals/bijzonders/niet doorsnee en je helpt direct ook nog mee aan het behoud van die dieren.
Ik heb laatst ergens een zeldzaam ras gezien, ik weet alleen niet meer waar die vandaan kwamen en hoe ze heten :o Iets TE zeldzaam waarschijnlijk :')

troi

Re: Welk ras past bij mijn eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:26

Ik zou eerst marktonderzoek doen, uitzoeken waar vraag naar is. ' gewone' nrpsers en haflingers bijv zijn er zat en tenzij je topouders (=duur!) gebruikt zal dat niet makkelijk verkopen.

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:27

Kwpn'r ?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:29

AV is niet opschepperig joh! Leuke aan AV is dat ze gewoon lekker in de wei staan en als je er dan om vraagt, dan worden ze pas show!

Ik weet niet of je facebook hebt maar op deze pagina plaatsen veel mensen foto's en daar kan je goed zien hoe 'normaal' een AV is, helemaal niet opschepperig :D

https://www.facebook.com/groups/knappearabischemerries/

Als ik je zo over kleurgenetica hoor denk ik trouwens ook meteen aan de Rocky Mountain horse :j Dan zit je wel in een wat hogere prijsklasse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:30

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:46

Joolien Rocky of Quarter :+ snapte ik bij de post van Julot ook al niet, dat topic gaat over kruisingen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:47

Het paard waar jij een klik mee hebt.
Ga niet rasgebonden op zoek naar een paard.
ik was op zoek naar een Haflinger en kwam met een Draver thuis :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:48

set_elkol schreef:
Joolien Rocky of Quarter :+ snapte ik bij de post van Julot ook al niet, dat topic gaat over kruisingen.

oh haha, ik bedoel een rocky mountain :P

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:14

Ess_Ramona schreef:
Het paard waar jij een klik mee hebt.
Ga niet rasgebonden op zoek naar een paard.
ik was op zoek naar een Haflinger en kwam met een Draver thuis :+.

Dat is dan weer het andere uiterste, tevens denk ik dat TS op zoek is naar een geschikt fokpaard waarbij de klik misschien iets minder van belang is.

Tevens denk ik dat je bij meerdere paarden wel een klik kan hebben, dus is het beter eerst uit te zoeken wat je aanspreekt voor je roekeloos op zoek gaat naar het eerste paard waar je een klik mee hebt. TS ik zou gewoon iets kiezen wat je er leuk vind en wat je kan verkopen(omdat dit je doel is)! :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:24

Ik zeg gewoon gaan voor die show-arabier :D

Als je echt kleurtjes wilt is het ook een leuke uitdaging om goede Arabs met een kleurtje te gaan fokken. Vaak zijn dat namelijk echt kruisingen om te zien, terwijl een Arabier met een kleurtje heel erg gaaf is (Google maar eens op Spot On bijvoorbeeld).
Zit je wel aan het Belgische stamboek aangezien avs geen halfbloed registreert.
Maar is markt voor ook :) Moet je eigenlijk een merrie hebben waar je nog een ezel op kunt zetten en toch een duidelijk Arabisch veulen uit krijgt :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:25

Oeh, jouw openingspost... Jouw hart schreeuwt gewoon om een Gelderse. :D mocht je nog een fokker zoeken... PB me.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:30

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:35

Barock Pinto = ook een stamboek.

irma1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:36

Welsh cob! Veelzijdig, stoer, aansprekend koppie

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:38

En wat dacht je van minipaardjes/shetlanders oid?
Er zijn er veel van maar echt ALLE kleurtjes zijn mogelijk. Én gemakkelijk aan dekmerrie's/hengsten te komen . Kan je ook keuringen mee doen natuurlijk ;)
Anders zou ik gaan voor welsh cob / welsh mountain :)
Of misschien een New-Forest? zijn ook erg aansprekende dieren en je kan er alle kanten mee uit (behalve bont)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:44

Inderdaad een Gelderse TS! Tuigpaarden zijn ook geweldig. Anders nog groningers?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:02

chery schreef:
Inderdaad quarter of paint. En die kan je ook prima met een ander zadel,rijden dan een westernzadel hoor! Zijn zelfs speciale klasses voor(hunter). Dus je hoeft niet perse op een westernzadel.

Magnificante schreef:
maar eigenlijk wil ik me wel eerst in het betreffende stamboek(en) verdiepen, om te zien of ook hun fokbeleid me aanstaat.

Vergeet die QH, PH of Amerikaanse Appie dan maar. Er is een moederstamboek in Amerika, maar er zijn geen hengstenkeuringen oid. Ieder met een hengst mag en kan ermee dekken. Hun beleid is de markt. Een goede hengst zal meer dekkingen krijgen dan die van Jan van de achterburen is hun opinie. En alleen nog fokken met toplijnen zou nog iets rendabel kunnen zijn. De normale gebruikspaarden is ook de handel heel slecht. Een veulen uit "normale" lijnen krijg je nu ook bijna niet meer verkocht. En al helemaal niet winstgevend.

Waarbij dan ook nog opgemerkt de genetische defecten om de hoek komen kijken. PSSM, MH, Herda, Gbed zijn allemaal dingen waar je vanaf moet weten en moet laten testen.
PSSM kan overigens ook in andere rassen voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:23

Zeldzaam huisdierras: Gelders paard

Magnificante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 13:53

Een Rocky? Tja, ik weet niet. Het gaat me niet alleen om de kleur he? :D
Het is uiteindelijk wel de bedoeling dat ik er zelf gewoon dressuurwedstrijden mee ga rijden. Gééén idee hoe Rocky's zijn onder het zadel?

Ik heb bewust trouwens mijn eisen Qua karakter, gebruik etc niet opgeschreven, juist omdat dat per paard verschilt, en niet per ras :)