Interesse voor deze opfok?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Interesse in deze opfok?

Ja
7 (13%)
Misschien, mits...
10 (18%)
Nee
36 (67%)

Totaal aantal stemmen: 53

just_kiki

Re: Interesse voor deze opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:48

ik zou het er niet voor over hebben, mijn paard heeft op een grote opfokstal (met super zorg!) gestaan
kosten in de zomer: 100 en winter 150! :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 22:48

Met 175 euro in de winter en 100 euro in de zomer, inclusief hoefsmid, inentingen en ontwormen houdt je echt niets over. :)
Paard is niet het enige wat het geld opeet, de stal groeit helaas ook niet als een paddenstoel uit de grond. ;)

Dus bedoel je de 175 inclusief of exclusief deze dingen?

Als we exclusief doen, kunnen we uiteraard goedkoper gaan zitten. We willen ons alleen onderscheiden tov andere opfokbedrijven, zoals onder andere de weidegang in de winter en loopstallen met ten allen tijden uitloop naar buiten. Dit willen we ook proberen te doen door een all-in prijs, hoefsmid komt er echt bij zo vaak als nodig is, etc.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:49

@DeMolenhoek: dat hangt wel af van waar je woont, hier in de Randstad ga je dat echt niet redden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:50

Ook in vind het bedrag voor de winter veel te groot, en verder zou ik met name de veulens niet in een gemengde groep met oa. driejarigen willen zien. Toegegeven, ze krijgen een stuk opvoeding mee, maar een trap op een ongelukkige plek, en kans is aanwezig dat dit dermate gevolgen heeft dat je het dier kunt laten inslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:51

Quir: Ik zie de prijs inclusief. Je wilt anders zijn dan de rest, maar als de mensen kunnen kiezen houden ze liever elke maand €100 extra over denk ik.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:59

Quir schreef:
Hoefsmid is zo vaak als nodig is, met minimaal elke drie maanden (misschien niet helemaal duidelijk). :)

Er is voldoende ruimte, dus naar wens kunnen veulens ook apart samen gezet worden. Jaarlingen en 2 jarige samen wel gewenst? Qua ruimte kunnen de paarden gemakkelijk naar leeftijd gegroepeerd worden, maar we hebben zelf het idee dat de roep om gemengde groepen juist steeds groter wordt. Vandaar ons bovengenoemde voorstel. Als daar geen vraag naar blijkt te zijn, is dat snel genoeg opgelost, we proberen ons echter te onderscheiden.

In de winter is de verharde uitloop absoluut niet het enige! Via de uitloop kunnen de paarden overdag gewoon de wei in! In de avond en nacht kunnen ze zelf kiezen binnen of buiten te gaan staan. Binnen ligt er altijd ruwvoer.

Voor dit, welke prijs hebben jullie in gedachten/ervoor over? Dus inclusief ontwormen, hoefsmid en entingen en wat exclusief?

Alle ideeën en inzichten zijn meer dan welkom! Zodat wij ook kunnen inventariseren waar er vraag naar is, met name ook in Brabant (pony's zijn zeker welkom!).

Ik betaalde voor mijn twenter 140 ex hoefsmid en ontwormen.

Ik zou alleen veulens bij veulens, jaarlingen bij jaarlingen willen en dan eventueel de twenter en 3 jarige bij elkaar. ( maar niet als het niet hoeft.)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:00

Ik schrik echt van die bedragen of komt dat omdat ik in het oosten woon? Hier is opfok 85 per maand in de zomer en 135 in de winter. Hele jaar rond buiten in groepen. Smid alleen indien nodig en apart gefactureerd. Ontwormen dacht ik ook apart.
Laatst bijgewerkt door TinePine op 17-06-14 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:02

ik woon verkeerd zie ik wel.... :-(

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:03

Ik heb wat financiële paardenprojecten gedaan als stage. Wat ik van daaruit wel kan vertellen is dat winst maken op een opfokstal eigenlijk nagenoeg onmogelijk is. Wil je nog winst kunnen maken zou je toch meer naar een pensionstal (ook al moeilijk, of je moet bijvoorbeeld met deze uitloopstallen en/of een paddock paradise een verschil moeten maken) of een manege moeten gaan kijken. Echter is hiervoor de basisinvestering veel hoger ivm aanleg van rijbakken.

Een opfok is enkel rendabel áls... je zelf voor hooi winning kan zorgen (imo genoeg land) én ze in de zomer op een ander land kwijt kan zodat je er dan geen voerkosten aan hebt behalve krachtvoer (en vergis je niet hoeveel deze jonkies aan krachtvoer nodig hebben).

Daarnaast kan je geen jonkies inwijden bij oudere dieren. Dit is vragen om problemen. Na 1,5 jaar moet je geen andere paarden meer inwijden in een groep. Dit is uit mond van ervaren opfokkers gekomen aangezien ik door veel bedrijven af te reizen met meerderen in contact ben gekomen (en dit soort ideeën ook heb aangedragen).

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:03

Ik woon in een duurdere buurt, maar ik vind je prijzen echt te hoog. €200 gemiddeld per maand voor een opfok (dus geen bak) is heel veel. Waar onderscheidt je je dan in? Ik zou niet beperkt willen worden in de keus voor een DA, HS of instructie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:05

Ik denk aan gemengde groepen niet aan veulens bij 2 jarigen pletteren, maar aan het toevoegen van een kalm ouder dier.
Veulens inmengen vind ik een slecht idee, vanaf 1 jaar gaat dat met merries best goed als je ze met 2-3 jarigen samen zet, bij hengsten moet je blijven oppassen.
Mijn hengst stond in een groepje met 5 leeftijdsgenoten en 1 volwassen ruin. Na verloop van tijd kon nadat de meeste gecastreerd waren er wel een nieuwe jaarling bij, maar wel na uitvoerig wennen in aan aangrenzende paddock.
Groepen moeten zo stabiel mogenlijk blijven.
Ik vind de prijs wel in orde vanaf 2 jaar als er echt veel toezicht is. Voor veulens mag er wel wat af vind ik.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 23:09

Wij willen ons inderdaad onderscheiden van de rest.

Geen gigantische opfok waar de paarden een nummer zijn, etc.
Ik heb zelf gewerkt op een bedrijf waar ook een (hengsten) opfok was, ik weet dus wel hoe het gaat op de grote/professionele opfokbedrijven, zo wil ik het zelf niet doen... ;)

Dat wat het paard op eet, ruwvoer en krachtvoer, en de bodembedekking zijn niet de enige kosten. Ook hoefsmid, ontwormen en enten niet. Wel weideonderhoud, opnieuw inzaaien, slepen, bemesten, etc. Onderhoud van de accommodatie, omheining, uren, etc. tellen ook mee natuurlijk.

Maar we staan overal voor open en willen graag alle ideeën en inzichten horen, zet ons ook extra aan het denken.

Dat veulens niet tussen 2/3-jarige moeten staan, zie ik in. Dat gaan we dus ook niet doen.

Heeft jullie voorkeur inclusief bekappen, inenten en ontwormen of juist exclusief? Inenten en ontwormen willen wij wel via een vast schema doen en dus "verplichten".

Accommodatie bestaat overigens niet uit opfok, dus loopstallen. Ook uit binnen rijbaan, buiten rijbanen, indoor stapmolen, veel weide, etc. Daarom ook dat we kunnen (en willen gaan) bieden om het paard ook professioneel te beleren en/of klaar maken voor hengsten/merrie keuringen, etc.
Ook is het mogelijk om het paard bijvoorbeeld eens los te zien bewegen en/of springen wanneer deze in de opfok staat, geschikte ruimtes voldoende voor. :)
Laatst bijgewerkt door Quir op 17-06-14 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:15

Gemengde groepen zijn fijn maar dan heb ik het over volwassen paarden tussen de kleuterklasjes. Het idee van opfokken is volgens mij ondertussen toch wel achterhaald en mensen leren wat goed is denk ik..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:17

Ik zou ook niet willen dat mijn opfok stal mijn paard aan een touwtje laat lopen en, onnodig, voetjes gaat op tillen. Dat is al gedaan als het veulen naar de opfok gaat.

Ik zou eens met stal Veldhuizen in Nigtevecht praten. Dat is echt een zeer goede opfok stal. Geven de veulens en paarden ook heel veel aandacht maar wel op de goede manier.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:19

NatasjavE schreef:
Ik zou ook niet willen dat mijn opfok stal mijn paard aan een touwtje laat lopen en, onnodig, voetjes gaat op tillen. Dat is al gedaan als het veulen naar de opfok gaat.

Mee eens, daar zorg ik zelf voor en zou niet willen dat een ander dat gaat doen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:24

Wanneer ik een paard in de opfok zou doen is dat omdat ik wil dat hij opgroeit met soortgenootjes om de paardentaal te leren. En zou ik ook niet willen dat er al dingen met hem gedaan worden.
Facturen voor smid etc apart. Liefst direct van de smid. In het verleden slechte ervaringen mee. Ik wil zeker kunnen weten dat hij ook geweest is. Eigenlijk ben ik er gewoon het liefste bij als de smid ofzo komt.
De prijzen vind ik nogmaals erg hoog maar misschien komt dat door de regio waar ik woon. Ik heb mijn paarden voor 145 per maand in volpension, zonder krachtvoer, hele jaar rond buiten. met loopstal. De paarden die elke nacht naar binnen gaan in eigen stal betalen 155. Ik ben van alle gemakken voorzien. Wel alleen buitenbak, maar met goede drainage en verlichting.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:28

Als je toch al bakken etc gaat bouwen, waarom dan niet een pensionstal met een dergelijk uitloop systeem. Dit heeft in 2011 nog een juryprijs initiatief gewonnen en is gebleken een goede huisvesting te zijn, mits er juist mee wordt omgegaan. (zoek op zeggezicht --> bewegingsweide)

Voor die paar paarden die je wel voor het beleren krijgt of klaar maakt voor keuring etc is je bak veels te duur. Je kan als hobby wat opfok houden maar hier kan je niet van leven. Hooguit als je er een deel handel bij doet en een gedeelte per verkoop zwart in je zak steekt maar dan is het nog niet rendabel.

Ik probeer even mijn vinger ergens op te plaatsen, ik hoop dat je het niet verkeerd opvat: het lijkt alsof je zo weinig mogelijk mensen op je erf wilt hebben. Dit kan een heel redelijke overweging zijn.

Daarnaast is het halster omdoen, voetje geven etc best een relatief vaag begrip. Want hoe vaak ga je met de jonge dieren lopen en wanneer (met oog op weidegang en buiten staan)? En wat als het jouw niet lukt om een jong dier dit te leren?

Zoals je hoort ben ik over opfokbedrijven weinig positief financieel gezien. Het is een dure en zeer lastige business omdat, zodra mensen merken dat het ergens anders goedkoper kan, ze daar heen gaan.

Veel opfokstallen zien hooguit 2x per jaar bezoek van de klant. Je zet je paard ver weg in handen van een ander om er, tot ze 2/3 zijn, zo weinig mogelijk werk aan hebt tegen een spotprijsje.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:33

Hier hebben wij hetzelfde voor 50,- (veulens tot jaarlingen) 75,- (2-3 jarige) in de zomer en in de winter komt daar 35,- bovenop. Dit is excl. Brok en HS

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:35

In handen komen voor iets anders dan hoefsmid en inenten vind ik ook niet perse gewenst.
Ik heb er 1 gehad waar ik dat juist wel wilde ivm angstig karakter maar doorgaans wil ik ze liever juist niet te veel in handen. Als ze in hun 'nee fase' (op bokt heet dat meestal mishandelde jaarling :+ ) zitten doe je toch meer kwaad dan goed.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 08:52

Quir schreef:
Accommodatie bestaat overigens niet uit opfok, dus loopstallen. Ook uit binnen rijbaan, buiten rijbanen, indoor stapmolen, veel weide, etc. Daarom ook dat we kunnen (en willen gaan) bieden om het paard ook professioneel te beleren en/of klaar maken voor hengsten/merrie keuringen, etc.
Ook is het mogelijk om het paard bijvoorbeeld eens los te zien bewegen en/of springen wanneer deze in de opfok staat, geschikte ruimtes voldoende voor. :)

Wat kost bij jullie een gewone pensionbox?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 08:57

F-AM --> KS.

jammerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:00

Ik zou eens vergelijkend waarde onderzoek gaan doen. Neem eens contact op met Koos van den Boogaard. Hij draait een succesvolle opfokstal in Alphen aan de Maas met een vergelijkbaar concept dat jij beschrijft, dan wel alle leeftijdsgroepen apart en kleinere groepen. De prijs die je vraagt is te hoog, zeker in deze regio. Zoals ik al zei, ga eens rondkijken bij andere opfok stallen in Brabant, dan zul je merken dat je concept helemaal niet zo „nieuw” is. Daarbuiten is het wel een zeer goed idee om het zo aan te pakken en ik kan je verzekeren dat je vol zal staan, als je prijs reëel is.
Heel veel succes ermee. Ik ben trouwens wel erg benieuwd naar foto’s van je accommodatie.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:25

Ik heb mijn jaarling thuis staan,
en ben gemiddeld € 120 per maand kwijt aan.
*hooi.
*stro
*brokken (pavo pode grow)

En dan heb ik de hoefsmid elke 8 weken er nog niet bij en de entigen en wormkuren ook niet.

hoefsmid per keer €35
wormkuur/mestonderzoek verschillend tussen de € 10 & €30 per spuit.
Je geeft ook een keer een sterke wat dus duurder is.

enting €25 ex voorijkosten.

Maar ik heb bewust voor gekozen thuis te houden.
omdat je vaak grote groepen hebt waar dienin elkaar geschopt word ken veel mensen die veulen verloren zijn door klakloosheid van de opfokbedrijf.

maar bedrijven kopen grote in dus is allemaal voordelige.
stro hoe meer tegenlijk hoe grote korting
en dat is ook met hooi, hoefsmid, wormkuren, entingen zo

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:34

Ik begijp dat je als bedrijf best wel wat kosten maakt voordat je de accomodatie hebt staan en wat je aan wil bieden klinkt ook heel erg goed maar ik heb dit zelf aan huis voor 80.- per paard per maand (dus incl hoefsmid, ontwormen en enten). In een strenge winter is dit wat aan de krappe kant maar zoals afgelopen winter heb ik hieraan flink over gehouden. Mijn paarden krijgen daarnaast ook nog vrij duur krachtvoer, gewoon onbeperkt ruwvoer en ik mest de stallen elke dag uit (= best wel duur qua bodembedekking).

Nogmaals ik begrijp dat de accomodatie geld kost en dat je er ook nog iets aan moet verdienen maar ik denk dat je prijs (zeker de winter!) echt vele malen te hoog ligt om klanten te krijgen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:58

Misschien overheen gelezen, maar hoe is het krachtvoer bij jullie geregeld?
(dus hoe wordt dit gevoerd, op de grond of op een andere manier)