Dressuurhengst gezocht voor mijn gelderse merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Re: Dressuurhengst gezocht voor mijn gelderse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:01

Voor wat betreft de kleur.
Als geen van haar ouders vos is dan zou je je merrie kunnen laten testen op aanwezigheid van het vosgen. (als een van de ouders vos is draagt ze zeker vos).
Indien ze geen vos draagt zal ze ook nooit een vos geven ook niet als je er een voshengst op zet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:23

Nou,...ze is Gelders gefokt. De kans dat en haar vader en haar moeder het vosgen bezitten is onnoemlijk groot.
Van alle hengsten op het papier zijn er ook vossen bekend.

Dat geld zou ik dus in mijn zak laten zitten. En dan d'rbij... Liever een goed paard en vos dan een kromme die zwart is.
Ik zou dus gewoon het "risico" risico nemen om een vos te fokken en me vooral richten op een gezond paard met een goed exterieur en fijne gangen.
Wie weet krijgt het veulen het zwarte velletje van mama, wie weet de kleur van papa, wie weet de kleur van een van de vaak voskleurige grootouders.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:55

Het zou mij ook niet uitmaken, ik ben zelfs gek op een mooie vos.
Maar een kleurtestje van 50 dollar kost je nou ook de kop weer niet. Het is maar net wat de TS wil.

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 23:52

Ik hoef niet perce met een gelderse hengst te fokken, liever meer dressuur type. Veel gelderse hengsten staan in hun rapport niet te kruisen met een merrie met wat slechte voeten, wat bij mij merrie dus geen sterk punt is. Nogmaals over de kleur... Dit is geen prioriteit maar een voorkeur.

Ik was inderdaad een keer zo n test te doen, ben vooral nieuwsgierig.
Bedankt voor de tip.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:19

Slechte voeten? Of bedoel je de stand vd voeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:20

Die centen kan je wel in je zak houden. 99% kans dat ze vosfactor heeft

Dat van die slechte voeten en niet met Gelderse hengsten kruisen, geen idee waar je dat vandaan haalt.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:49

xJasmijnw schreef:
Ik hoef niet perce met een gelderse hengst te fokken, liever meer dressuur type. Veel gelderse hengsten staan in hun rapport niet te kruisen met een merrie met wat slechte voeten, wat bij mij merrie dus geen sterk punt is. Nogmaals over de kleur... Dit is geen prioriteit maar een voorkeur.

Ik was inderdaad een keer zo n test te doen, ben vooral nieuwsgierig.
Bedankt voor de tip.

Ik weet dus ook niet waar dit vandaan komt ?

Bij Chablis staat inderdaad vermeld : ''De merries dienen goed ontwikkelde voeten te hebben'' , maar verder zijn er geen hengsten met bemerking ''niet kruisen met merries met slechte voeten''.

Je kunt tegenwoordig hele fijne 'dressuurtypes' fokken met de Gelderse hengsten, het zijn niet meer de klassieke 'knollen' van 20 jaar geleden. Kijk naar Vitens, Upperville, Zethar (op wacht maar toch een voorbeeld) , dat kun je toch echt wel 'dressuurtypes' noemen.

Het is maar net wat je zelf wilt inderdaad, maar de redenen die je hier noemt van de hoeven en een 'dressuurtype' zijn naar mijn idee achterhaald :+ Je merrie is IHW geregistreerd, is er binnen die richting niets wat je aanspreekt ? Is er bovendien een max aan dekgeld ?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:23

Dat van die hoeven is zo'n vaag omschreven ding daar kan je niks mee.

Er zijn wat hengsten die wat hoge nauwe voeten hebben en er zijn er een paar met wat minder ontwikkelde juist iets lage hoeven. Naast dat er zat zijn met gewoon goede hoeven.

Voor een merrie met smalle hoge voeten kan je makkelijk Chablis inzetten. Die heeft geen voet probleem. Die heeft gewoon wat lage verzenen. Hij zal waarschijnlijk de hoeven bij het veulen niet nog nauwer en hoger maken.

Als je kijkt wat er aan Gelderse paarden Z dressuur of hoger loopt dan kan ik je zeggen dat je van kleur zult verschieten. Een Gelders Paard is bijna gepredestineerd voor de dressuur.
Dat van die verticale hals is bijvoorbeeld zo slecht niet. Een dressuurpaard en een Gelders paard verschillen in exterieur eigenlijk alleen in de lengte van het voorbeen(en let op....topdressuurpaarden hebben gemiddeld genomen niet eens een lang voorbeen) en het meer luxe voorkomen van een dressuurgefokt paard.

Alleen als je een dressuurhengst op een Gelderse merrie zet ben je allerminst verzekerd van een luxe dressuurtype. Die dressuurhengsten hebben namelijk ook weer Gelderse voorouders. En dat pakt zomaar heel leuk terug.

Nu is het natuurlijk wel zo dat je ook een bepaald gevoel bij een hengst moet hebben als je er een veulen van fokt. dus het is zeker niet verkeerd om een dressuurhengst te pakken.

Denk dat TS van Desperado heel blij zal worden. Een echte Black Beauty met een absoluut aansprekend model.