Advies hengst voor Stravinsky x Ursus x Planeet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: Advies hengst voor Stravinsky x Ursus x Planeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:22

Ik zou dat niet aandurven. De kans dat je hier een mooi opwaarts model mee gaat fokken lijkt mij erg klein. Dan zou ik een veulen kopen wat voldoet aan je wensen. Of, voor nog meer zekerheid, een beleerd jong paard. Maar dan praat je wel over een andere prijs dan het gemiddelde dekgeld :)

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 22:00

Suzanne F. schreef:
Ze heeft inderdaad een renpaardenmodel. Een gezonken middenstuk en je ziet het ook duidelijk aan de lijn van de buik. Tussen de voorbenen laag en trekt duidelijk omhoog richting achterbenen.
Tja ik weet natuurlijk niet of ze dit ook doorfokt. Het is wel een risico. Je zal wel een opwaarts gebouwde hengst moeten kiezen met een hele sterke rug en goede verhoudingen.

Dat weet je natuurlijk nooit! Fokken is gokken zeggen ze toch? Deze stand foto is inmiddels al zeven jaar geleden. Ik heb geen goede stand foto van haar nu op dit moment. Ze is wel nog iets rechter getrokken hoor, maar néé, haar rug is niet haar sterkste punt. Onder het zadel merk je er niks aan, qua ruggebruik is ze top.

Natuurlijk , kan ik ook een veulen of een drie jarige kopen. Maar omdat ze toch aanleg heeft voor het hogere werk heeft, een super karakter heeft en uit een super lijntje komt willen we het toch proberen. Zelfs Jenny vind dat ik dat moet doen.

En dan inderdaad Suzanne eentje die goed opwaarts gebouwd is, die een sterke rug heeft en goede verhoudingen. Daarom ook dit topic om te kijken wat andere erover zeggen. Heb haar samen met cor loeffen beoordeeld op school en toen werd haar rug nog niet eens zo slecht beoordeeld. Ik zal kijken dat ik een deze dagen een stand foto van nu probeer te maken, dat jullie een beter beeld krijgen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:52

In mijn ogen heb je een hengst nodig met een hele goede, sterke bovenlijn..en een hengst die niet veel volbloed voert om de negatieve eigenschappen qua rug niet te bevestigen.

Opwaarts gebouwd vindt ik niet belangrijk, het gaat erom of de hengst opwaarts kan bewegen en om dat te kunnen moeten de rug en achterhand goed en sterk ontwikkeld zijn.

Mijn advies zou zijn...Negro...en volgens mij hoef ik dat verder niet toe te lichten..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:48

Elisa2 schreef:
In mijn ogen heb je een hengst nodig met een hele goede, sterke bovenlijn..en een hengst die niet veel volbloed voert om de negatieve eigenschappen qua rug niet te bevestigen.

Opwaarts gebouwd vindt ik niet belangrijk, het gaat erom of de hengst opwaarts kan bewegen en om dat te kunnen moeten de rug en achterhand goed en sterk ontwikkeld zijn.

Mijn advies zou zijn...Negro...en volgens mij hoef ik dat verder niet toe te lichten..

Die gaat geen langer voorbeen geven. :n
Misschien wel een optie via Chippendale, Fairytale etc. in de moederlijn.

jgd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:54

Ik zou met het spoelen van je merrie wel oppassen omdat ze intensief in de sport loopt. Onze veearts is hier heel voorzichtig mee omdat het veel neemt van een merrie. Wij wilden een 9 jarig ZZL paard eventueel laten spoelen maar niet gedaan ivm de risico`s. De kans is erg groot dat ze niet meer op het oude niveau terug komen omdat ze na het spoelen ver op achter zijn, heeft onze veearts verteld. Ik zou bij je eigen veerarts goed informeren en kijken naar de algehele conditie van je paard.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:58

En voor welke hengst heb je gekozen? Ik heb je topic gevolg maar kan zelf geen advies geven, ben wel benieuwd

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 19:22

Ik heb op het moment nog niks gekozen. Heb dit topic meer opgezet voovoor andere meningen. Ik wiwil eerst meer navraag doen wat betreft embryo transplantatie, kosten etc etc. Als we dat gaan doen wordt het toch pas volgend jaar.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 07:16

jgd schreef:
Ik zou met het spoelen van je merrie wel oppassen omdat ze intensief in de sport loopt. Onze veearts is hier heel voorzichtig mee omdat het veel neemt van een merrie. Wij wilden een 9 jarig ZZL paard eventueel laten spoelen maar niet gedaan ivm de risico`s. De kans is erg groot dat ze niet meer op het oude niveau terug komen omdat ze na het spoelen ver op achter zijn, heeft onze veearts verteld. Ik zou bij je eigen veerarts goed informeren en kijken naar de algehele conditie van je paard.

Dat is gewoon echt niet waar, wij spoelen al hee lang en de merrie's hebben er echt geen last van. Ook niet op ZZ licht niveau. En ze zijn er ook niet lang uit. Helemaal niet eigenlijk.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 08:37

janderegelaa schreef:
jgd schreef:

Dat is gewoon echt niet waar, wij spoelen al hee lang en de merrie's hebben er echt geen last van. Ook niet op ZZ licht niveau. En ze zijn er ook niet lang uit. Helemaal niet eigenlijk.

vermoeden dat had ik al! haha, maar ik zal toch altijd overleggen met de dierenarts. Maar wat er gezegd werd ivm de risico's leek me al sterk

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:52

Dan zou ik het wel overleggen met een dierenarts die ook spoelingen doet anders weten ze niet waar ze over praten.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 10:53

Dat snap ik. Werk zelf op een praktijk , en heel veel bij de paarden. Maar zal zoiets toch echt navragen op een embryo station hier in de buurt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:18

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:

Die gaat geen langer voorbeen geven. :n
Misschien wel een optie via Chippendale, Fairytale etc. in de moederlijn.

Wat heb je aan een langer voorbeen als de rest niet goed is? dan gaat een paard alleen maar sneller in 3 stukken lopen.Optisch langer voorbeen krijgen ze vanzelf zodra ze gaan zitten.
Ik zou juist weg blijven van het Lord Leatherdale bloed omdat dat de rug en achterhand niet gaat verbeteren.