Veulen of toch een opgeleid rijpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:48

Koop je toch een goed gereden brave fokmerrie?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:48

Tja, als je dan toch niet wilt rijden en inspannen een optie is zou ik eerder neigen naar een kleinere maat pony waar je mee kan fokken. Bij mijn weten verkopen kleine brave pony's ook goed dus als jij de kleintjes goed opvoed en een handige ruiter zoekt die ze goed mak kan maken met rijden heb je denk ik een prima combinatie.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 09:50

lizy29 schreef:
Tja, als je dan toch niet wilt rijden en inspannen een optie is zou ik eerder neigen naar een kleinere maat pony waar je mee kan fokken. Bij mijn weten verkopen kleine brave pony's ook goed dus als jij de kleintjes goed opvoed en een handige ruiter zoekt die ze goed mak kan maken met rijden heb je denk ik een prima combinatie.

Een pony verkoopt alleen goed als deze goed word ingereden en lief is met kinderen.
Hoe vind ik iemand die een pony kan inrijden :')

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:52

Sammie heeft gelijk, wat wil je fokken?
Gronings of Gelders zou ik ook zeker overwegen.
Kwpn is qua karakter zo enorm breed, van rilkikkers tot koel en alle variaties daartussen.
Idem geldt voor gebruiksdoel: dressuur, springen, allround, tuig...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:52

Hoe vind je iemand die je paard goed inrijd. Is uiteindelijk een pot nat. Er zijn genoeg mensen die dat kunnen het is alleen aan jou om goed te zoeken.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:53

Een ras wat me ook te binnen schiet is Schwartzwalder Fuchs. Minder groot dan de Shire, veulens brengen hier goed op, goed voor de kar en door volwassenen onder het zadel te rijden.
Let bij alle koudbloed/sokkenpaarden wel op of de benen schoon en knobbel en rimpel vrij zijn. (pb maar voor meer info)

Anoniem

Re: Veulen of toch een opgeleid rijpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:55

Maar wil je dan perse kopen/fokken voor de verkoop? De paardenmarkt ligt sowieso op zijn gat dus daar hoef je het niet voor te doen...

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 09:59

kamsel schreef:
Sammie heeft gelijk, wat wil je fokken?
Gronings of Gelders zou ik ook zeker overwegen.
Kwpn is qua karakter zo enorm breed, van rilkikkers tot koel en alle variaties daartussen.
Idem geldt voor gebruiksdoel: dressuur, springen, allround, tuig...

Ik ben zelf absoluut een dressuur/recreatie ruiter.
Géén wedstrijd ambitie maar een ander zou met mijn paard mogen starten :j

Zowel een shire als een kwpn kunnen leuk dressuur lopen (uitzonderingen daargelaten).

Gronings of gelders spreekt mij niet echt aan.

@lizy29 Ik ken veel mensen die paarden inrijden maar geen 1 klein genoeg voor op een pony..
Uit ervaring na zoeken voor een ruiter voor een pony weet ik dat dat gewoon heel erg moeilijk is.
Je komt al snel bij kinderen uit die klein en licht genoeg zijn.

@friesam, dat is ook niet mijn type paard. Vind ze niet zo mooi :(

@ Yvank_ Nee mijn doel is fokken omdat ik dat leuk vind en altijd heb gedaan.
De markt begint al weer aan te trekken dacht ik te merken aan de prijzen tegenwoordig _O-

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:03

Ik denk dat het belangrijker is om een betrouwbaar paard te hebben dan 1 die mooi is.
Ik wilde het mennen weer op gaan pakken en liep tegen een heel betrouwbare merrie aan. Super fijn voor de wagen maar niet het type waar ik op val. Nu we haar 2 jaar hebben ben ik haar erg gaan waarderen om haar stabiele karakter, ze is wat bouw betreft niet wat ik mooi vind maar eerlijk gezegd zie ik dat niet meer!
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 05-06-14 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:04

Ik doe mijn paard niet weg maar zou dus ideaal voor je zijn

L2 dressuur KWPN merrie Sport (Zspringen) Keur en zo braaf dat je een kind van 8 er mee door de bak kan sturen.

Die zijn er wel! Maar vind je niet in 1 week.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 10:05

meggiemeg schreef:
Ik denk dat het belangrijker is om een betrouwbaar paard te hebben dan 1 die mooi is.

Nou ik vind dat niet.
Ik denk dat je ook een paard moet hebben die je zelf mooi vind toch?
Wie koopt er nou een paard dat hij/zij niet mooi vind?

Lijkt mij een beetje raar.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:07

branka16 schreef:
meggiemeg schreef:

Nou ik vind dat niet.
Ik denk dat je ook een paard moet hebben die je zelf mooi vind toch?
Wie koopt er nou een paard dat hij/zij niet mooi vind?

Lijkt mij een beetje raar.

Dat heb ik dus wel gedaan, zie mijn complete post, heb m aangepast.
Wat heb je aan een paard die je zo mooi vindt maar je bent er bang van om op te kunnen rijden?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 10:09

Soms loopt het zo ja, maar ik zou ook graag een mooi paard willen.
Ik heb zelf de keus en de tijd om er naar te zoeken, dus waarom niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:13

Tja maar wat is mooi? Ik heb dit jaar een jong paard gekocht leuk dier om te zien maar zacht nog een vachtje aan, nog niet mooi bespierd. Dus mooi mooi in de zin van wat een prachtig dier met flinke nek erop mooie gespierde billen. Nee dat niet.. dat maak je er zelf van..

Net als wanneer je een veulen koopt dan weet je ook niet hoe 'mooi' die wordt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:15

Vaak kom je met iets heel anders thuis dan wat je voor ogen hebt gehad.
Ik heb altijd geroepen nooit een schimmel, heb er 1 gehad en helaas in moeten laten slapen.
Ben ooit thuis gekomen met een 4 jarige tank van een merrie terwijl ik toen riep nooit geen merrie, altijd dat gedoe met die hengstigheid.
In jouw geval zou ik eerst kijken naar betrouwbaarheid en dan pas naar het uiterlijk.
Wat vind je trouwens niet mooi aan een gelderse maar wel aan een kwpn-er?
Bedenk wel dat KWPN-ers vreselijk heethoofden kunnen zijn.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:16

Ik zou denk ik op zoek gaan naar een brave kwpn merrie, die goed gebouwd is, waar je een veulentje bij kunt fokken. Dan kun je er altijd voor kiezen om te gaan rijden als je dat wilt en als je dat niet wilt kun je er een veulen bij fokken. Dan heb je uiteindelijk toch eigenlijk precies wat je wilt?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:18

Inderdaad, een veulen kan ook uitgroeien tot een lelijke draak :o

Maar wat ik in jouw reacties lees is dat je volgens mij je keuze al gemaakt hebt. Elk tip die aangedragen wordt met betrekking tot een volwassen paard doe je een beetje af.
Wel zou mijn advies ook een volwassen paard zijn, dan kan je echt goed selecteren op karakter en als je een merrie koopt met fijne lijnen kan je er altijd nog een veulentje bij fokken als je dat graag wilt :)
Gelders zou ik niet direct afschieten, zijn echt superfijne paarden en tegenwoordig ook flink luxe, kijk maar eens in mijn profiel bij Urissa ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:26

Gelders is gewoon een afdeling binnen het KWPN. Dus ‘dat ligt mij’ niet zo snap ik dan niet.

Verder lijkt er ook wat onduidelijkheid te zijn wat je nu wil. Je wil fokken, maar niet met pony’s want die moeten ingereden worden? Hoeveel paarden wou je gaan houden dan. Als fokker probeer je je veulens zoveel mogelijk al te verkopen. Af en toe houd je er eentje langer aan, maar daar moet je wel ruimte en geld voor hebben. Niet fokken met E-ponys omdat je ze moet laten inrijden en dat kost geld vind ik eigenlijk een drogreden. Paardenveulens in laten rijden kost nl. ook geld ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:32

Als je veulens wil verkopen vanaf afspenen tot net zadelmak dan is mooi toch wel belangrijk.

Alleen zijn een Shire en een kwpn-er 2 verschillende continenten terwijl binnen het continent kwpn zoveel verschillende werelden zijn dat je volgens mij geen idee hebt wat je wil.

Ik begrijp dat ze zegt geen kleine pony's te willen fokken omdat het moeilijk is iemand te vinden die dat correct kan en erop past. Terwijl dat voor paarden makkelijker is. Dat is, vind ik, niet heel raar.
Laatst bijgewerkt door kamsel op 05-06-14 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:35

Als angstige ruiter een jong paard rijden? Lijkt me niet zo'n geschikte combo.

Koop gewoon een geschikt rijpaard. Vooral als je er een tijd uit bent geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:38

branka16 schreef:
Jullie pinnen je nogal vast aan mij rijangst..
Als ik persé wil rijden was deze vraag er niet geweest.
Maar het rijden is niet mijn prioriteit.
Ik wil een leuk paard (eventueel voor de kar) waar ik mee kan lezen en schrijven.

Als je serieuze plannen hebt om te gaan mennen, zou ik niet aan een veulen beginnen. Aannemende dat je geen ervaren menner bent. Ten eerste is het nodig dat je eerst zelf goed leert mennen, voordat je met een groen paard aan de slag gaat. Ten tweede is achter een groen paard zitten minstens zo risicovol als op een groen paard zitten. Als het mis gaat met mennen, gaat het vaak goed mis. Dan is het niet even zandhappen, opstaan en je paard weer vangen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:39

Hier iemand die een Shire jaarlinger heeft gekocht. Waarom? Ik wilde een paard waarvan ik wist dat daar nog niks mee mis is gegaan. (ja ik weet het, die garantie heb je nooit maar eerder met een jong paard)

Vergis je alleen niet in de opvoeding van zo'n dier. Zijn ze lief? JA MEGA! Maar ze zijn ook enorm sterk en koelbloedig wat soms vervelende situaties kan opleveren. Mijn KWPNer krimpt in elkaar bij het verheffen van je stem, de Shire lacht je nog net niet uit en gaat verder met wat hij aan het doen is. Ook is het zoeken van een stal, hoefsmid etc. echt niet makkelijk. En het vervoeren als je een grote treft is niet handig.

Ik ben fan van de Shire en vriend ik en willen er graag 1 bij, maar handig zijn ze niet. De Nederlandse markt is meer geschikt voor KWPNers :) Ik snap trouwens niet hoe het komt dat je niks kan vinden aan volwassen Shires?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:43

Dat je je veulen goed kent tegen de tijd dat het ingereden wordt hoeft helemaal niet perse positief te zijn. Dan weet je bijvoorbeeld al 3 jaar dat het een felle donder is. Kénnen wil niet perse zeggen vertrouwen.

Ik begrijp echt niet wat er tegen is een paard van minimaal 5 jaar te kopen. Die zijn stabieler en prima naar je hand te zetten.
Wij hebben hier recent een pony van 9 jaar gekregen. Na 3 weken staat zo'n beest ook al voor 60% naar je hand en ken je ze al bijna niet meer terug (het was een 'krijgertje', niet perse eentje die ik zelf uitgezocht zou hebben. eerste dagen:wilde niets van ons weten 3 weken later zocht ze zeer duidelijk toenadering, Toen zou ik het beestje al niet meer kwijt willen). Na een half jaar is zo'n dier echt wel 'van jou'. Bij een veulen moet je daar ook tijd in investeren. Waarom diezelfde tijd niet investeren in een zekerder doel.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:52

Selka schreef:
Hier iemand die een Shire jaarlinger heeft gekocht. Waarom? Ik wilde een paard waarvan ik wist dat daar nog niks mee mis is gegaan. (ja ik weet het, die garantie heb je nooit maar eerder met een jong paard)

Vergis je alleen niet in de opvoeding van zo'n dier. Zijn ze lief? JA MEGA! Maar ze zijn ook enorm sterk en koelbloedig wat soms vervelende situaties kan opleveren. Mijn KWPNer krimpt in elkaar bij het verheffen van je stem, de Shire lacht je nog net niet uit en gaat verder met wat hij aan het doen is. Ook is het zoeken van een stal, hoefsmid etc. echt niet makkelijk. En het vervoeren als je een grote treft is niet handig.

Ik ben fan van de Shire en vriend ik en willen er graag 1 bij, maar handig zijn ze niet. De Nederlandse markt is meer geschikt voor KWPNers :) Ik snap trouwens niet hoe het komt dat je niks kan vinden aan volwassen Shires?

Mijn ervaring met een dominante voorwaartse koudbloed (ander ras maar ook flinke kilo's) is ook dat je stevig in je schoenen moet staan. Stem verheffen is een lachertje, een tik ze schud een keer met haar hoofd en gaat door. Zo'n paard moet je willen en zeker niet geschikt voor mensen zonder natuurlijke dominantie. En ja ze zijn mega en mega lief. Maar per ongeluk kunnen ze je ook aardig pijn doen, op je teen of kopstoot bijv.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:57

Als je een angstige ruiter bent lijkt het me nou geen top idee om een paard in te gaan rijden, of een groen paard door te rijden.

Verder zou ik even goed nadenken waarom je precies wilt fokken. Om de schattige veulentjes? Het is wel iets meer dan dat en daarnaast zijn er al genoeg mensen die voor de lol fokken (want even de hengst van de overbuurman er gratis op en dan krijg je een koetsie koetsie veulentje). Fokken moet je imo alleen doen als je een hengst er op zet die de zwakke punten van je merrie kan verbeteren en je met dat veulen ook daadwerkelijk de sport of zo in wilt.