Merrie per ongeluk gedekt, hoelang nog hengstig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:50

Toydoll schreef:
ponyparadijs schreef:
Wil je het veulen behouden mocht er wat inzitten?
Mocht je het veulen niet willen dan zou ik haar hengstig laten spuiten.
Wel op kosten van de hengsten eigenaar overigens

Merrie ontsnapt toch? Waarom moeten die hengsten er nou weer op aangekeken worden? Merrie eigenaar heeft net zo goed een vruchtbaar dier, als je niet wil fokken moet je die maar laten helpen. Niet de hengsten eigenaar aankijken.

Ze zijn beide ontsnapt lees ik....

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:58

Lijkt mij dat alles wat geslachtsorganen heeft geholpen zou kunnen worden. Mannelijk en vrouwelijk

Uitzonderingen daar gelaten. (reptielen, vissen, etc. Zou niet weten of dat kan eigenlijk?)

myk_en_shant

Re: Merrie per ongeluk gedekt, hoelang nog hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:19

Pin je niet op vast als ze straks wel weer hengstig is geworden, dat ze dan niet drachtig is.

Ik heb zo leuke merrie die mij zoooooooooooooooo'n verrassing heeft gegeven.
Was keurig elke drie weken hengstig.
Zag aan de merrie niet dat ze drachtig was.
Ben drie weken voor de bevalling per toeval achter gekomen dat ze drachtig was.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:25

Eoweyn_x schreef:
Lijkt mij dat alles wat geslachtsorganen heeft geholpen zou kunnen worden. Mannelijk en vrouwelijk

Uitzonderingen daar gelaten. (reptielen, vissen, etc. Zou niet weten of dat kan eigenlijk?)

Het gaat meer om de inpact van de ingreep.. Die zijn bij een hengst toch een stuk makkelijker/minder dan bij een merrie. Bij een hengst is het gewoon een kwestie van hakkie takkie weg zakkie. Bij een merrie komt er veel meer bij kijken en eerlijk gezegd heb ik er ook nog nooit van gehoord dat de eileiders van een merrie zijn afgebonden.

Ik begrijp ook eerlijk gezegd niet dat iemand dat durft te suggereren, alleen maar om een paard als hengst te kunnen houden. Wat gemiddeld ook nog eens zeer frustrerend is voor dat paard zelf. Als ze niks met die emoties kunnen, maar wel hengstige merries om zich heen hebben. Zorg voor een goede omheining bij beiden, laat hengsten alleen hengst zijn als het een functie heeft (dekhengst) en houdt beide geslachten strikt gescheiden als dekking niet de bedoeling is.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:28

Als afspuiten te belastend is voor haar gestel, dan zou ik denken aan de optie tot wegknijpen. Dat is voor haar niet belastend en dan hoeft ze ook geen dracht door te maken met haar slechte conditie.

Sommige merries komen makkelijk door de dracht heen, anderen hebben het al vroeg in de dracht zwaar. Als ze niet eerder geveulend heeft en jij niet weet hoe ze door haar drachtigheden heen fietst, dan zou ik het risico niet nemen en afknijpen.

Hanneke_68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 22:46

Anoeska27, hoe werkt afknijpen precies? Onthou! Wij lopen hier minstens 15 tot 20 jaar achter met heel veel dingen. Sammie, ik ben het helemaal met je eens! Hou hengsten (in dit geval dus dekhengsten), en merries gescheiden! Maar zoals gezegd, het gaat er hier heel anders aan toe dan in Ned en een Friese hengst is 'zo braaf' hij kan maar net achter een touwtje staan! En omdat mijn paarden (mijn dochter dr pony ruin en mijn merrie) in een solide kamp van palen staan dacht ik dat ze redelijk veilig stonden! Totdat de groom op zaterdag (achteraf stomdronken) hun kamp niet mooi had afgesloten en ze uitgebroken zijn!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:45

Dus dat dier heeft paardenpest gehad en is daar bijna aan onderdoor gegaan?? Is mager en niet in conditie en je laat het veulen zitten??
Ik weet niet of ik een steekje los heb maar dat doe je toch niet??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:55

Het is helemaal niet zeker of er een veulen in zit :P

Als de techniek in Zuid-Afrika zodanig achterloopt dat het afspuiten niet kan, wordt ‘t sowieso een lastig verhaal. Maar dat het meer belastend zou zijn dan een dracht, dat vind ik lastig te geloven. Hoe doen ze het in Zuid-Afrika dan?

We zijn in Nederland wat dat betreft dan maar gezegend met de nieuwste technieken en kennis die er rondloopt. Dat is dus niet zomaar vanzelfsprekend.

Bij het kapot knijpen zoeken ze het klompje met cellen op en beschadigen ze het zodanig dat het niet meer kan groeien en het lichaam stoot het dan af. Maar dan is de vraag natuurlijk of een DA daar dit überhaupt wel kan.

Wat is de gemiddelde hersteltijd van APP? Volgens mij kan dit zelfs enkele jaren zijn?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:03

Als de merrie niet drachtig is dan komt er na verloop van tijd het hormoon prostaglandine vrij in het lichaam dat het gele lichaam afbreekt. Zonder het gele lichaam kan een vrucht niet ontwikkelen. Bij hengstig spuiten wordt hier in nederland prostaglandine ingespoten, hetzelfde hormoon dus dat zorgt voor afbraak van het gele lichaam. Indien jouw DA ditzelfde middel gebruikt is zijn commentaar dat het invasiever is dan een dracht natuurlijk absoluut belachelijk. Je zou hem dus even kunnen vragen of hij prostaglandine heeft om haar hengstig te spuiten.

in principe heeft de fabrikant van Tafluprost wel een licentie om te verkopen in zuid Afrika, sinds 2009. dus in feite zou je DA die gewoon moeten hebben. Tafluprost is een synthetische prostaglandine f2-alpha versie. hier gebruiken we ook de f2-alpha versie.

In principe spuit je een hormoon in dat van nature voorkomt in de merrie, dat doe je echter op een moment dat zij het zelf niet zou doen waarschijnlijk en daardoor kan ze even iets zweten of een lichte kramp in de baarmoeder (koliek-achtig) krijgen. Haar cyclus verplaatst zich en ze kan daardoor een hengstigheid overslaan of in een enkel geval 2. haar hengstigheden kunnen de rest van het seizoen minder aantoonbaar (lichter/korter) zijn. Al met al een stuk minder invasief dan een dracht.

ik heb nog wel een interessante aanvulling eigenlijk ;)
prostaglandine komt ook in sperma voor. Daarom kan het dat in het wild de hengsten drachtige merrie's die drachtig zijn van een andere hengst laten aborteren dmv verkrachting. Wij vrouwen hebben echter meer en langdurige toediening nodig, dus over het hormoon in het sperma van kerels hoeven we ons niet druk te maken, de concentratie is dan te laag.

Hanneke_68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 09:35

Bedankt Shamal en Sammie, dit is info waar ik iets mee kan. Zal proberen uit te vinden wat voor middel de DA wil gebruiken om af te spuiten. Zijn reden om liever een evt dracht door te laten gaan is dat op dit moment zij geen verhoogde hartslag mag hebben (gevaar voor hartaanval) of enig iets wat een grote belasting kan geven op haar organen. Bij perdesiekte zwellen nl ook alle inwendige organen op. Volgens hem zou zij bij een evt dracht, wat dus geleidelijker gaat, de tijd hebben om te herstellen en dus sterk genoeg zijn tegen de tijd dat het veulen begint te groeien.
Enne, SuzanneF, dit is nou niet bepaalt een beplande zwangerschap. En eigenlijk was mijn vraag net hoelang een merrie nog hengstig blijft na dekkking? Maar ik ben blij met alle extra info want zoals gezegd, me nooit hierin verdiept. V.w.b de kennis en kunde hier? Die is heel goed en net zo op datum als in Ned. Maar dan moet ik wel mijn paard in de trailer laden en een reis van zo ongeveer 6 uur ondernemen om bij de kliniek te komen. En de plaatselijke DA hebben nu eenmaal net de basise medicijnen en, als ze veel met paarden werken, een scan- en een rontgen apparaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:39

Dacht je dat een dracht die risico's niet heeft?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:50

Als je merrie er echt zo slecht aan toe is (geweest) heb je ook een kans dat het lichaam een bevruchte eicel zelf al afstoot, dat het lichaam zelf al erkend ‘dit kan ik er even niet bij hebben’.

Ik zou het iig wel goed navragen aan de Da en goed overleggen. Ik begrijp iig zijn beweegredenen een stuk beter nu.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:16

Zou het kunnen zijn dat je dierenarts zegt dat hengstig spuiten niet aan te raden is voortkomt uit religieuze overtuigingen? Ik weet niet hoe religieus ze zijn in zuid afrika, maar in sommige landen staan ze nogal afwijzend ten opzichte van het beëindigen van zwangerschappen?

Als ik het verhaal van shamalarabs lees, vallen de kwaaltjes die komen van het hengstig spuiten eigenlijk wel mee... en zoals gezegd... een dracht is voor een zwak paard ook ontzettend belastend

Hanneke_68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 10:20

Yvank, ik weet het niet! Ik ben geen veearts. Neon, nee religieuze overtuigingen spelen hierin geen enkele rol. Sammie, ze heeft het maar net overleefd maar gelukkig was ze voor haar ziekte in een hele goede conditie en ik heb haar nu 10 jaar en ze is al die tijd nog nooit ziek geweest. Op dit moment is ze bezig aan te sterken en behalve dat ze te mager is, logisch na zo'n ziekte, lijkt ze verder niet slecht. Ze is vrolijk en alert en zelfs nog meer gehecht aan mij nu we voor bijna een week bij elkaar in stal geslapen hebben :) Ik mocht al van de DA vorige week beginnen met rustig met haar te stappen om haar konditie weer langzaam op te bouwen, maar omdat ik met een gebroken enkel zit moet dat nog even wachten tot mijn fysio ook voor mij groen licht geeft. Ik hoop maar dat ze niet drachtig is en heb besloten om maar zeker die scan op 18 dagen te laten doen. Als ze dan drachtig blijkt te zijn ga ik maar samen met wat de DA adviseerd. Bedankt nogmaals allemaal voor jullie meedenken!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:33

Sammie schreef:
Ik begrijp ook eerlijk gezegd niet dat iemand dat durft te suggereren, alleen maar om een paard als hengst te kunnen houden. Wat gemiddeld ook nog eens zeer frustrerend is voor dat paard zelf. Als ze niks met die emoties kunnen, maar wel hengstige merries om zich heen hebben. Zorg voor een goede omheining bij beiden, laat hengsten alleen hengst zijn als het een functie heeft (dekhengst) en houdt beide geslachten strikt gescheiden als dekking niet de bedoeling is.

Ohja en een hengstige merrie heeft totaaaaaaal geen last van haar hormonen??? Die hebben er net zo goed last van. Sommige meer dan andere maar dat is met hengsten net zo goed. Nederland is gewoon een beetje krom, altijd meteen die hengsten eigenaar aankijken, terwijl merrie eigenaar net zoveel invloed heeft.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:56

Je hoeft je niet gelijk aangevallen te voelen. Een gemiddelde hengstige merrie kun je totaal niet vergelijken met de gemiddelde hengst die ff wil. Die kunnen blind en levensgevaarlijk worden als je niet uitkijkt. Een merrie piest enkel over je schoen als je niet uitkijkt.

Vooral het roepen dat je je merrie dan maar moet helpen. Heb je enig idee wat voor impact dat heeft, als het al mogelijk is.. Ik ken een merrie die een tumor op de eierstokken had. Die hebben ze in laten slapen, want opereren was niet mogelijk. Het afknijpen van de eierstokken bij een merrie heeft toch iets meer gevolgen dan twee balzakken afsnijden.

Je hebt als hengsteneigenaar meer zorg om je hengst veilig van merries te houden. Dat is niet alleen in Nederland zo, dat is in bijna in heel Europa zo. Dat wil niet zeggen dat je als je een merrie hebt op een hengstenstal dat je nergens hoeft op te letten, maar dat wordt en werd ook nergens gesuggereerd.

Hanneke_68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 11:19

Dank je Sammie! Idd mijn merrie en ruin staan samen in een kamp gemaakt van solide palen. Dis net dat de groom ze heeft laten ontsnappen door het hek niet goed te sluiten. De 2 dekhengsten daarentegen staan achter 1 lijn 'horsetape' ingezet met prikpaaltjes, zonder electriciiteit erop! Nou normaal gesproken als een hengst zou uitbreken kan hij dus niet bij mijn merrie uitkomen maar nu die vrolijk los rond liep...tja...begrijp heel goed dat hij zijn kans waargenomen heeft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:39

Hanneke_68 schreef:
Zijn reden om liever een evt dracht door te laten gaan is dat op dit moment zij geen verhoogde hartslag mag hebben (gevaar voor hartaanval) of enig iets wat een grote belasting kan geven op haar organen.

Ben je weleens bevallen? :')

Hanneke_68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 15:12

Twee keer, en jij? Wat een vraag zeg! Dat gaat nog hoeveel maanden duren! Heb jiij niet mijn uitleg goed gelezen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:57

Snap niet dat je je vraag hier gesteld hebt eigenlijk.
Je weet voor jezelf mocht ze behouden zijn je dat veulen wilt koste wat kost. Mogelijk zelfs het leven van je merrie.
Hoelang ze zich nog hengstig zal gedragen weet je DA ook en Google weet dat ook.
Ik hoop dat je meisje mocht E dragend zijn de dracht en bevalling goed doorstaan