dekvoorwaarden natuurlijke dekking?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:32

Als een hengstenhouder zo weinig kennis heeft, en zulke rare, ongunstige voorwaarden stelt, dan zou het voor mij over gaan eerlijk gezegd. Het lijkt me niet dat dit de enige hengst is die geschikt is voor je merrie.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:33

Proest Sammie die komen maar zelden op een andere plek van bokt :D En ja sorry ik was nog aan het tikken, en jullie waren te snel :+

De regel vanwege dat vroeg eindigen dekseizoen, heeft veelal met de wedstrijden te maken. De meeste belangrijke wedstrijden western zijn richting september. Dus willen ze de hengsten voor die tijd weer getraind hebben. Maar een hengst die niet in de sport loopt is het dus eigenlijk flauwekul voor. en toch wordt die data aangehouden.

Ik zelf zit ook met dat dillema. Ik wil geen vroeg veulen. De meeste veulens worden al januari/februari geboren. En ook dit vanwege de wedstrijden. Des te ouder is dat veulen dan weer als het voorgesteld wordt op de shows later in het jaar. Maar goed ik wil dat dus niet, ik show geen veulens. En tegen de tijd dat ik wil gaan dekken is het seizoen dus eigenlijk al voorbij, en kan ik maar 1 of 2 keer een dekking krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:34

Wordt ze niet gedurende 1 hengstigheid gedekt en dan afwachten tot ze drachtig is?
Ik ben idd ook gewend dat er met natuurlijk dekken doorgegaan wordt tot de merrie drachtig is of het seizoen is afgelopen, dus al duurt het 3 maanden, kost je dat niet extra.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:36

Nee, zij denkt: merrie hengstig: 1x dekken, wachten of ze dragend is. Zo niet, dan volgend jaar opnieuw tegen gereduceerde prijs
Dus letterlijk 1 sprong, 1 kwakkie :+
Laatst bijgewerkt door Noisy op 28-05-14 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:36

Noisy schreef:
Ook daar heeft ze niks over gezegd en ook dat geldt niet voor alle QPA's.

Is mij ook nooit ergens verteld hoor. Maar ik ben er toch een aantal keer tegenaan gelopen. En mag het niet gelden voor alle QPA's de meeste houden het dus wel aan ;) Ik vraag er dus tegenwoordig ook expliciet na, tot welke datum voor hun het dekseizoen is.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:36

nou, vreemd laat je niet beetnemen!
er zijn zoveel hengsten, kijk rond naar een vervanger!
meestal wel, staat dat ook beschreven? hier in zeeland geldt als het een guste merrie is dan krijg je in ieder geval korting een volgende keer dek seizoen of niet(of de hengst is niet super vruchtbaar, dus let op.)
hoeveel nakomelingen die geregistreerd zijn heeft de hengst? en dekt die al lang

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:38

Noisy schreef:
Nee, zij denkt: merrie hengstig: 1x dekken, wachten of ze dragend is. Zo niet, dan volgend jaar opnieuw tegen gereduceerde prijs

Nou dat is wel een heel vreemde gang van zaken.
Wil ze dan ook dat je eerst laat scannen om te zien of er een ei rijp is?

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:38

O, maar ik laat me niet zo maar het riet insturen hoor, wees niet bang. Ik wilde eerst meer duidelijkheid voordat ik andere stappen ga ondernemen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:38

rina schreef:
Proest Sammie die komen maar zelden op een andere plek van bokt :D
:D Ja dat weet ik, maar dat is soms best jammer. Dit soort info vind ik namelijk zeer interessant. Ik kan mij voorstellen anderen met mij, maar kennis en knowhow blijft op deze manier wel erg beperkt tot één hoekje. Hier is de algemene vraag dus hoe is het geregeld, het blijkt dat de verschillende takken/stamboeken dat anders doen. Imo niet echt een pure Western gerelateerde vraag :D Ook binnen de warmbloedfokkerij zijn er verschillende mogelijkheden.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:39

Nee, dat niet. Gewoon gokken. Ik heb mijn merrie wel op laten voelen omdat ik zelf meer zekerheid wil ivm de mislukte poging vorig jaar

anneliesdj

Re: dekvoorwaarden natuurlijke dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:40

Pf, dan vraag ik me af of ze wel weet hoe het bloemtjes en bijtjes verhaal werkt.
Ik zou fijn een andere hengst zoeken.

Wel sneu als daar iemand zou komen die er zelf ook geen verstand van heeft en denkt dat de hh het wel weet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:41

Wat staat er in je contract dan? Dat zou leidend moeten zijn.
En levend veulen garantie betekend toch dekken tot een dracht leidt tot een veulen dat 24 uur lang gezond op de aardbol staat voor 1 keer het dekgeld, desnoods duurt het tig jaar? Tenzij er aanvullende bepalingen in het contract staan natuurlijk.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:42

Ook zoiets raars.. Ik begeleid haar hengst... Zelf is ze er de helft van de tijd niet bij. Maar dat neem ik dan wel voor lief. Heb wel gezegd dat de risico's voor haar zijn ook al houd ik hem vast

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:42

Noisy schreef:

O grijnz maar dan mocht ze van mij met bewijs komen dat haar hengst in 1 kwakkie al zijn merries drachtig kreeg. Dan moet ze nl wel heel goed kunnen gokken wanneer precies het eitje loskomt.

Ik denk dat je gewoon even wat dekcontracten op de verschillende websites van hengstenhouders op moet zoeken. Uitprinten en haar voorleggen. 1 keer dekken tijdens een cyclus gaat gewoon niet werken. Of zij moet echo-ogen hebben. Zelfs bij een hengstenhouder waar je per dekking betaald, betaal je dus per cyclus. En dan zal die hengst per cyclus ook meerdere malen moeten dekken. Hoe wil je anders weten dat de merrie afslaat en zover is dat het eitje weg is.

Overigens over het rondkijken naar een vervanger, wat hier een aantal keer gezegd is, kijk daar wel een beetje mee uit. Als hengstenhouder 1 de dekking wel doorgeeft naar Amerika en jij een andere hengst als vader van het veulen opgeeft, moet er weer een DNA test gedaan worden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:47

Sammie schreef:
rina schreef:
Proest Sammie die komen maar zelden op een andere plek van bokt :D
:D Ja dat weet ik, maar dat is soms best jammer. Dit soort info vind ik namelijk zeer interessant. Ik kan mij voorstellen anderen met mij, maar kennis en knowhow blijft op deze manier wel erg beperkt tot één hoekje. Hier is de algemene vraag dus hoe is het geregeld, het blijkt dat de verschillende takken/stamboeken dat anders doen. Imo niet echt een pure Western gerelateerde vraag :D Ook binnen de warmbloedfokkerij zijn er verschillende mogelijkheden.

Sammie ik ben het ook helemaal met je eens hoor. Daarom ook dat ik nog wel over de rest van bokt fiets :D En heel eerlijk vind ik het systeem van de warmbloeden ook veel duidelijker (en beter omdat het dekseizoen langer loopt ;) ). Ik heb ook net voor een kennis van me weer eens een stuk papierwerk gedaan. Daar liep ook weer van alles fout. En daarin moet de hengstenhouder (bij de QPA's) ook mee willen werken. Doen ze dat niet heb je als merriehouder echt een probleem. DNA test of een bepaalde hengst de vader is wordt nl in de USA niet geaccepteerd. En zo zijn er nog meer dingen die heel anders lopen.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:51

In het contract staat alleen dat de levend veulen garantie na 24u na de geboorte vervalt en dat herdekking alleen mogelijk is voor de merrie genoemd op het contract

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:44

Noisy schreef:
Sorry, ik zeg het verkeerd. Hij mag 1x dekken, dan moeten we wachten of ze drachtig is. Zo niet dan volgend jaar opnieuw proberen tegen gereduceerde prijs

Dat is belachelijk ... sorry ... maar zo zal zij weinig merries vol krijgen!

Ik werk zelf met een dek contract voor mijn hengst zodat iedereen weet waar ze aan toe zijn.
Er wordt wel alleen via KI gedekt, het sperma wordt betaald en de sprong kosten en de verzend kosten.
Met LFG uiterraad of Gust Verklaring.
Waarom sprongkost (op den bok wel te verstaan) ... omdat er nog altijd merrie eigenaren zijn niet weten hoe je met KI moet werken en dan verwachten dat de hengst iedere dag over een ganse week sperma af geeft.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:49

Meen je dat nu Peterina? Kan me dat nl de dag van vandaag erg moeilijk voorstellen dat merrieeigenaren niet scannen om het gepaste moment te bepalen.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:58

Wat anneliesdj zegt vroeg ik mij ook gelijk af: Bij mensen werkt het niet zo, bij dieren evenmin..hoe goed is er opgelet bij biologie?
Maar logisch vind ik haar beredenering niet. Alleen als ze het zelf mag bepalen...tja, maar dan zal ze wel snel door haar klantenkring zijn. Hier dekken we ook in overleg met de eigenaar de cyclus uit of op eisprong en zolang gewenst is (dus als iemand in september nog graag zijn merrie gedekt wil hebben kan het nog als de hengst beschikbaar is).

Ook onze quarterdame is vorig jaar gewoon in haar cyclus uitgedekt (naja geinsemineerd) en bij geen dracht konden we tegen hetzelfde dekgeld nogmaals. Alleen reiskosten werden per keer vergoed. Sprongkosten waren er toen niet, want het vangen/insemineren deden we zelf.
En ook de mini is twee cyclussen gedekt door een appaloosa voor hetzelfde dekgeld.

Hier thuis is het trouwens wel gewoon de merrie te dekken op hengstigheid en niet zozeer op gescande eisprong, kort door de bocht gezegd is ons ras daar niet duur genoeg voor (fjord). Sommige merries worden wel gescand om te zien hoe ver ze zijn in hun cyclus, maar er wordt niet meerdere keren per week gescand om te zien of de eisprong er al bijna is. Daarnaast houden we een 48-uurs-houdbaarheid van sperma aan (dus om de dag dekken) al is het bij de nodige (zeker warmbloedige) paarden wel bekend dat dit soms veel langer kan zijn.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:16

Ik weet ook niet anders dan dat er door gedekt wordt zolang de merrie weer hengstig wordt.
Maar je hebt de hengst toch thuis staan en jij doet de dekkingen?
Hoe wil ze dan checken hoe vaak hij gedekt heeft?
In principe zou je hem de hele stal kunnen laten dekken zonder dat zij het ziet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:51

Noisy schreef:
Ook zoiets raars.. Ik begeleid haar hengst... Zelf is ze er de helft van de tijd niet bij. Maar dat neem ik dan wel voor lief. Heb wel gezegd dat de risico's voor haar zijn ook al houd ik hem vast

Pff dat is wel heel zot, begin ik me af te vragen hoeveel dekgeld je dan betaald, dat moet dan wel heel erg weinig zijn?

Maar als zij er meeste tijd niet bij is, kun je toch gewoon meerdere keren dekken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:56

LOL :)

Wat ik me trouwens ook nog afvraag...er staan meerdere merries die gedekt moeten worden...hoe kort op elkaar vinden die dekkingen plaats. Want een hengst kan wel binnen korte tijd 2x dekken, maar of er dan ook nog iets van levend zaad mee komt ???

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:16

Als ik dat zo allemaal lees ben ik blij dat ik er voor gekozen heb niet met hem te dekken... Pfff nogal een gedoe allemaal!
Ik was er over aan het denken om mijn jonge merrie van hem te laten dekken, het was een leuke hengst om wat vreemd bloed in onze stal te krijgen. Maar ik ben afgeknapt op de onkunde van de hengstenhouder.. Ik kreeg geen of onduidelijk antwoord op mijn vragen en vermoedde wel dat bij de lage dekprijs addertjes onder het gras hoorden... Ook qua papieren aanvragen had ik vraagtekens of dit wel in orde ging komen aangezien mijn merrie paint is en hier het één en ander voor moet voldaan worden op voorhand...

Ik vind het ook helemaal niet kunnen dat jullie de hengst moeten begeleiden :s wat als er iets mis gaat met jezelf, merrie of hengst?
Spijtig dat het zo loopt, heel hard duimen dat ze beiden gewoon van de eerste keer pakken!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:25

petraaken schreef:
Bij de warmbloeden krijg je de rekening pas in het najaar. Dit omdat het mogelijk is dat een merrie nog de dracht verliest op 10 of 12 weken dracht. Zo krijgt de merrie eigenaar nog de kans om een gustverklaring op te maken en hoeft hij niet de volle pot te betalen. Of je krijgt de mogelijk om het jaar erop opnieuw met de hengst te dekken (of een andere) met serieuze korting.

Dit gaat veranderen. Dat wordt ook geadviseerd vanuit de bond van hengstenhouders. Dat betekent dat je steeds sneller de factuur zult ontvangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:38

De factuur van de vaste kosten ja, die 250-300 euro krijg je bij veel henstenhouders al direct, niet die van het volledige dekgeld

Als we volledig dekgeld moeten gaan betalen vooraf dan mag er van mij levend veulen garantie bij geboorte tegenover staan