Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
En ja sorry ik was nog aan het tikken, en jullie waren te snel
Noisy schreef:Ook daar heeft ze niks over gezegd en ook dat geldt niet voor alle QPA's.
Ik vraag er dus tegenwoordig ook expliciet na, tot welke datum voor hun het dekseizoen is. rina schreef:Proest Sammie die komen maar zelden op een andere plek van bokt
Ja dat weet ik, maar dat is soms best jammer. Dit soort info vind ik namelijk zeer interessant. Ik kan mij voorstellen anderen met mij, maar kennis en knowhow blijft op deze manier wel erg beperkt tot één hoekje. Hier is de algemene vraag dus hoe is het geregeld, het blijkt dat de verschillende takken/stamboeken dat anders doen. Imo niet echt een pure Western gerelateerde vraag
Ook binnen de warmbloedfokkerij zijn er verschillende mogelijkheden. Noisy schreef:Nee, zij denkt: merrie hengstig: 1x dekken, wachten of ze dragend is. Zo niet, dan volgend jaar opnieuw tegen gereduceerde prijs
Dus letterlijk 1 sprong, 1 kwakkie
Sammie schreef:rina schreef:Proest Sammie die komen maar zelden op een andere plek van boktJa dat weet ik, maar dat is soms best jammer. Dit soort info vind ik namelijk zeer interessant. Ik kan mij voorstellen anderen met mij, maar kennis en knowhow blijft op deze manier wel erg beperkt tot één hoekje. Hier is de algemene vraag dus hoe is het geregeld, het blijkt dat de verschillende takken/stamboeken dat anders doen. Imo niet echt een pure Western gerelateerde vraag
Ook binnen de warmbloedfokkerij zijn er verschillende mogelijkheden.
En heel eerlijk vind ik het systeem van de warmbloeden ook veel duidelijker (en beter omdat het dekseizoen langer loopt
). Ik heb ook net voor een kennis van me weer eens een stuk papierwerk gedaan. Daar liep ook weer van alles fout. En daarin moet de hengstenhouder (bij de QPA's) ook mee willen werken. Doen ze dat niet heb je als merriehouder echt een probleem. DNA test of een bepaalde hengst de vader is wordt nl in de USA niet geaccepteerd. En zo zijn er nog meer dingen die heel anders lopen. Noisy schreef:Sorry, ik zeg het verkeerd. Hij mag 1x dekken, dan moeten we wachten of ze drachtig is. Zo niet dan volgend jaar opnieuw proberen tegen gereduceerde prijs
Noisy schreef:Ook zoiets raars.. Ik begeleid haar hengst... Zelf is ze er de helft van de tijd niet bij. Maar dat neem ik dan wel voor lief. Heb wel gezegd dat de risico's voor haar zijn ook al houd ik hem vast

petraaken schreef:Bij de warmbloeden krijg je de rekening pas in het najaar. Dit omdat het mogelijk is dat een merrie nog de dracht verliest op 10 of 12 weken dracht. Zo krijgt de merrie eigenaar nog de kans om een gustverklaring op te maken en hoeft hij niet de volle pot te betalen. Of je krijgt de mogelijk om het jaar erop opnieuw met de hengst te dekken (of een andere) met serieuze korting.