Discussie, merrie alleen dekken als ze predicaat heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer merrie laten dekken

Alleen als ze een predicaat behaald heeft
28 (22%)
Als ze gewoon gezond/medisch in orde is
82 (66%)
Anders?
13 (10%)

Totaal aantal stemmen: 123

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:09

anke_e schreef:
fokken zit aan zoveel factoren vast. :+

ben het met _dreamer eens, dat sommige die geen predicaat kunnen behalen misschien wel interessanter/beter zijn om mee te fokken.
het karakter is ook heel belangrijk en de merrie moet ook geschikt zijn als fokmerrie /3

wel vind ik dat er te veel mensen met vermeerdering bezig zijn. voornamelijk wilde(zonder stamboek) hengsten gebruiken waardoor er vaak paarden/pony's gefokt worden die helaas vaak eindigen bij slacht of dergelijke.. (de slacht bestaat toch door de overvloed ergens aan!)

en waar ik dan niet snap dat sommige mensen dan fantasieprijzen durven te vragen voor een veulen zonder enige interessante factoren/gegevens.

Emotionele hechting waardoor mensen helaas vaak een onredelijk beeld krijgen van hun dier.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 18:26

Ik vind het er maar net aan liggen. Mijn merrie was op de keuring de slechtste van de dag, maar toch een van de weinige die dag waar ik een veulen van zou willen fokken. Dat is niet omdat ik op een roze wolk zit, ik weet heel goed de minpunten van mijn merrie, maar ik zou toch fokken met een hele andere doelstelling dan dat het stamboek heeft. Al is die doelstelling mij totaal onduidelijk, maar hij is in ieder geval anders dan de mijne.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:09

Jimbo

Re: Discussie, merrie alleen dekken als ze predicaat heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:16

Er zijn in het verleden genoeg paarden gefokt met merries die nooit op een keuring of wedstrijd zijn geweest, deze waren waarschijnlijk wel goed gezond en de eigenaar zal waarschijnlijk goed hebben geweten welke hengst hij wilde gebruiken voor zijn merrie.
Dus nee, een predikaat is niet per se nodig volgens mij. Een goed paard heeft geen kleur....
Maar als je fokt om te verkopen, is het wel handig, je paard heeft door de predikaten al iets voor op de paarden zonder predikaten.
Een paard zonder predikaten heeft niets te verliezen, een paard met predikaten wordt vaak veel van verwacht.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:47

Het ligt er een beetje aan wat je wil fokken en wat je doelen zijn.

Als je doel is een zo gezond mogelijk paard te fokken hoort daar een correct exterieur bij. Bij een zeer correct paard zit vaak een exterieurpredikaat.

Om te zeggen dat je niet moet fokken met een merrie die alleen maar stamboek is gaat mij te ver. Het ligt er ook aan wat de rest van de moederlijn gedaan heeft, wat je eigen fokkerij inzichten zijn en wat de merrie zelf bewezen heeft.

Overigens vind ik een paard afstammend van een bewezen vererver niet perse een paard met een goede afstamming. Ik wil juist een goede moederlijn zijn met daar veel predicaten en het liefst ook de juiste hengsten.

Overigens, iedereen die komt met termen als fokken is gokken en op een papier kun je niet rijden..... Kijk eens naar de paarden in de topsport. Die komen vrijwel allemaal uit goede moederlijnen met veel predikaten.
Er is dus wel degelijk een rede om te fokken met predikaatmerries.

En nee garantie krijg je bij het fokken niet,...

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:06

Ik ben van mening dat het een merrie moet zijn met minstens een papier, gezond, vrij van gebreken en andere zaken die voor het betreffende stamboek ongewenst zijn. Het liefst predicaten in de merrielijn. Ik kijk wel eens op bokt markt en het viel me laatst op dat bijna de helft van de aangeboden ponys en paarden geen papier heeft. Dat vind ik persoonlijk erg jammer, helemaal als je ziet dat er al zoveel te koop staat.
Zelf heb ik een merrie, leuk beest met kwpn papier (wel veulenboek nog), goed gebouwd, aansprekend etc. Maar ze heeft lichte zomereczeem, artrose en verbening in voorbenen. Niet ernstig maar op slechte dagen kan ze kort lopen. En mag geen bakwerk meer doen. Daar gaik dus absoluut niet mee fokken, hoe graag ik het ook zou willen. Tevens ook de reden dat het nog een veulenboekmerrie is ondanks dat ze 12 is.
Wat jouw merrie betreft bijvoorbeeld, ik zou liever zien dat het een stamboekmerrie was geweest ipv b register merrie, maar voor eigen gebruik zou je er natuurlijk een leuk paard mee kunnen fokken!

Edit: mn merrie is 11 :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 22:35

bliver schreef:
wat is je doel met fokken TS?

Ik ben niet van plan te fokken :D Was gewoon een discussie die op stal ontstond en ik wou wel wat meer meningen hierover weten ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:29

Ik zou zelf niet gaan fokken met een paard waarvan de afstamming niet geregistreerd staat bij een net stamboekbureau.
Daarnaast zie ik graag het Rontgen/Prok certificaat bij een merrie. Ster en Keur zeggen me eigenlijk te weinig voor de fokkerij, net als Prestatie. Preferent daarentegen absoluut weer wel.
Ster en Keur zijn momentopnames en er bestaan legio merries met een dergelijk predikaat waar ik niets in zie. Wat je mooi vindt, is immer toch vooral een kwestie van smaak en ik wil alleen maar paarden op stal die ik zelf mooi vind. Dat is niet perse een KWPN stermerrie. Prestatiemerries zijn sportdieren, het is helemaal nog niet zeker of daar wel 'fok' in zit. Een lijn met veel Preferent erin heeft wél bewezen dat er 'fok' in zit.
Dus als ik zou selecteren op predicaten, dan vooral op veel pref in de moederlijn.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:34

Predikaten zijn imo een vodje papier. Leuk om te hebben, maar het maakt het paard niet beter.

Imo zou je alleen met een merrie mogen fokken als je weet dat er een markt is voor het veulen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:42

Op een papier kun je niet rijden. En dan maakt het niet uit of het stamboekpapiertje of een predicaat is. Er zal altijd een markt blijven voor een goed in elkaar zittend recreatiepaard, omdat de gemiddelde recreant niet om kan gaan met de heetbloedige paarden die tegenwoordig worden gefokt met doel op "de top".

Ook hoeft een paard imo niet per definitie bij een "net stamboek" (en dan weer, wat is een "net stamboek"?) ingeschreven te staan. Heb je een correcte merrie, zonder erfelijke genetische en lichamelijke gebreken (en dan, wat is erfelijk en wat is gevolg van matige opfok en te hard werken op jonge leeftijd), dan kun je gewoon fokken.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 00:42

Dees schreef:
Ik zou zelf niet gaan fokken met een paard waarvan de afstamming niet geregistreerd staat bij een net stamboekbureau.
Daarnaast zie ik graag het Rontgen/Prok certificaat bij een merrie. Ster en Keur zeggen me eigenlijk te weinig voor de fokkerij, net als Prestatie. Preferent daarentegen absoluut weer wel.
Ster en Keur zijn momentopnames en er bestaan legio merries met een dergelijk predikaat waar ik niets in zie. Wat je mooi vindt, is immer toch vooral een kwestie van smaak en ik wil alleen maar paarden op stal die ik zelf mooi vind. Dat is niet perse een KWPN stermerrie. Prestatiemerries zijn sportdieren, het is helemaal nog niet zeker of daar wel 'fok' in zit. Een lijn met veel Preferent erin heeft wél bewezen dat er 'fok' in zit.
Dus als ik zou selecteren op predicaten, dan vooral op veel pref in de moederlijn.

Het prestatiepredikaat krijgt een merrie bij het kwpn als 3 van haar nakomelingen op Z nivo hebben gepresteerd in de sport. Wat mij betreft het meest waardevolle predicaat wat er is.

Bedoel jij niet het sportpredikaat? Dat krijgen merries die zelf op Z nivo hebben gesport.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 00:46

En wat is de reden dat we weer verzanden in alleen het KWPN? Zijn er geen andere rassen binnen Nederland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 00:52

Mijn mening: alleen fokken als je ook echt een fokdoel hebt. Dan hoeft de merrie niet perse predikaat te hebben, maar zeer zeker wel gezond en correct!! En niet wat je bij de meeste shetlanders ziet dat er een groep merries loopt waar elk jaar een hengst bij wordt geflikkert en kijken wat eruit komt waardoor je ook verkapte en anatomisch zeer slechte pony's krijgt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:16

Cassidy schreef:
En wat is de reden dat we weer verzanden in alleen het KWPN? Zijn er geen andere rassen binnen Nederland?

Waarom zou het niet steeds over het KWPN gaan???

Het stamboek wat veel predikaten bedacht heeft(waaronder PROK), grootste stamboek in Nederland, belangrijkste sportwarmbloeden stamboek in de wereld en wat nog steeds op bokt geen eigen plek heeft (en zich dus vaak maar hier begeven)

Dan krijg je het dat mensen op deze plek vaak de letters K W P N neertippen..

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:29

Zo hebben wij een merrie gehad die nooit een zadel op heeft gehad, omdat er altijd mee gefokt is. Ze kwam uit een hele goede stam waar veel sport uit kwam. Uiteindelijk heeft ze een grand prix paard gebracht, enkele lichte tour paarden en meerdere Z paarden en dat onder amateurruiters, niet bij de profs. Al haar nakomelingen konden stuk voor stuk lopen, goed op de foto en hadden een superfijn karakter.
Maarja, moeder had geen enkel predicaat.

Persoonlijk vind ik dat puur afhangen van de stam waar het paard uit komt, of ze zelf gezond is, het paard zelf, maar niet van de predikaten. Wat heb ik aan een merrie die aan een touwtje recht vooruit prima loopt, maar onder het zadel het niet kan.
Ken wel enkele elite merrie's waar ik absoluut geen veulen uit zou willen hebben, nog niet voor niks.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:31

Apple schreef:
Fokken is gokken en eentje die daar bij hoort: op papier kun je niet rijden

Als de merrie een goed karakter heeft (heel belangrijk voor de gemiddelde ruiter) en een correcte bouw dan kom je al een aardig eind. Als de merrie dan toevallig ook nog wedstrijden gestart heeft waardoor je iets kunt zeggen over het vermogen dan ben je al weer iets verder.

Wat Senna21 hierboven ook al aangeeft, het merendeel van de paarden in Nld komt niet uit in de topsport. Het merendeel van de ruiters in Nld zoekt gewoon een fijn en eerlijk paard waarmee wellicht ook wedstrijden gereden kan worden.

Als je bij zo'n merrie met goed karakter, correcte bouw en wellicht wat sportresultaten dan ook nog een hengst kunt vinden die een en ander kan verbeteren aan de merrie dan krijg je hopelijk een leuk veulentje :-) Zo'n veulentje zal zichzelf wellicht niet als veulen verkopen, maar als het eenmaal is uitgegroeid tot een leuke 3/4 jarige dan wel.

Je moet niet fokken om het goudschip binnen te willen halen.

exact dit!

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:15

Mijn merrie heeft geen predicaten, moeder wel. Heb er voor gekozen om haar te laten dekken met een niet goedgekeurde hengst maar wel met een goed papier. En volgens de kenners passen ze ook goed bijelkaar betreft exterieur.

Merrie: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/666019
Hengst: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/633482

Nu krijgt het veulen een B-register kwpn papier, maar als je daar weer mee wilt fokken en je gebruikt een goedgekeurde hengst krijg je een A-register kwpn papier erbij en die mag wel weer naar de keuring.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:05

Uit 2e premie moeder een reserve kampioen veulen/jaarling gefokt en ook haar andere kinderen mogen er zijn.

Deze was eerste op de jaarling nationale keuring nrps
http://i770.photobucket.com/albums/xx34 ... gejpg4.jpg
http://i770.photobucket.com/albums/xx34 ... gejpg3.jpg

De mijne
http://i770.photobucket.com/albums/xx34 ... gejpg1.jpg
http://i770.photobucket.com/albums/xx34 ... gejpg2.jpg

Moeder dewi
http://i770.photobucket.com/albums/xx34 ... one020.jpg

En dit jaar weer een heel knap veulen uit een nog papierloze merrie:
http://i770.photobucket.com/albums/xx34 ... jpg1-1.jpg

Denk dat het meer afhangt van het ras (sommige rassen zijn al heel ver met hun fokproducten, het nas waar ik ze voor wil fokken daarentegen is nog veel te behalen), de combinatie hengst en merrie en je uiteindelijke doel. Een goede springer kan heel lelijk zijn en op de keuring niet opvallen maar wel een winnaar zijn. Een keurmerrie hoeft nog geen goed moederdier te zijn. En uit een grand prix hengst hoef je nog geen grand prix veulen te fokken, laat staan als we de endurance erbij halen of de trec, zullen die dieren het minder doen als zij geen ster of preferent zijn?

Ander punt is het prestatie predikaat of het prok predikaat elk een heel andere betekenis, een dier wat goed is op de foto maar niet de juiste beweging heeft voor jou doel? Of een die het prestatie predikaat heeft gehaald op karakter met een paar slechte benen? Zeg het maar ik vind het moeilijk.

love_khyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:26

Vooral niet gaan dekken met al die merries. Het gaat tegenwoordig om de kwaliteit van de paarden, niet de kwantiteit. Paarden zijn er in Nld genoeg, zeker de mindere.
Fokken kost ook genoeg geld. Wil je een veulen? Koop er dan een voor het geld dat je ook voor het fokken kwijt zou zijn.
Dan zou je een merrieveulen kunnen kopen uit een betrouwbare lijn en daar eventueel over een aantal jaar zelf mee verder gaan. Zo kunnen we werken aan een betere toekomst..
Ik ben het er ook mee eens dat predicaten niet alles zeggen, maar ze zijn wel bedoeld om aan te geven dat een merrie bovengemiddeld is tegenover de populatie. Als in de merrielijn veel (PROK)predicaten voorkomen weet je dat het een sterke lijn en dus een goede basis kan zijn.
(Maar dit alles is mijn mening...)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:56

Die mening deel ik deels maar dan meer, vooral niet gaan dekken om te vermeerderen, al die merries kunnen best goede tussen zitten, maar dan moet je wel de juiste hengst erbij vinden. Daarnaast dacht ik dat het over alle stamboeken ging? Een veulenboek fjord zonder predikaat zegt niets, dier is niet op de keuring geweest, maar kan perfect aansluiten bij je fokdoel als bijvoorbeeld een goed menpaardje voor mensen die met de huifkar op pad willen en er tevens de kinderen een rondje op willen laten, er is ook bij de fjorden altijd behoefte aan echte brave veelzijdige dieren.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:15

Precies en dan nog. Mijn merrie kreeg maar een 2e premie, maar heb alleen maar commentaar gehad op dr gebrek aan sokken, manen en gewicht. Dat ze voor toontredig.staat merkten ze niet eens op. Sommige stamboeken neem ik dan ook niet serieus en dan trek ik me dus ook niks aan van het gebrek aan predicaat. Andersom zie je het ook bij sommige stamboeken, dieren die alles behaald hebben wat maar kan waar ik nog geen veulen van zou willen al kreeg ik het gratis.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:20

Alles behaald wat kon betekend ook een predikaat op basis van de nakomelingen die in de sport zijn uitgebracht, vaak dan. Ik zou er dan nog eens een keer naar kijken en de veulens bekijken, wie weet zit er toch wel wat goeds in ;)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:25

Kaitlyn schreef:
Röntgologisch is alleen wel "lastig". Het ene moment kunnen ze goed zijn op de foto's en een paar maanden later kan er iets gebeuren waardoor ze niet meer goed zouden zijn op de foto's...

Ik ben het er wel mee eens dat doelloos vermeerderen zinloos is
:j

En als je nou gewoon een lief paard wilt uit je eigen merrie om die vervolgens weer 20 jaar te houden?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:33

lailapri schreef:
Alles behaald wat kon betekend ook een predikaat op basis van de nakomelingen die in de sport zijn uitgebracht, vaak dan. Ik zou er dan nog eens een keer naar kijken en de veulens bekijken, wie weet zit er toch wel wat goeds in ;)

Daar heb je natuurlijk een punt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 00:31

Alle behalen wat er valt te behalen betekend dat de eigenaar/fokker/eigenaren van nakomelingen de financieen hebben om het paard in de sport uit te brengen of laten brengen, en de kopers van nakomelingen dito.

Alles behalen wat er te behalen valt, houdt in dat er genoeg kwaliteit in een paard zit, en een grote pot met geld, en ambitie, en talent, om dat te behalen wat er te behalen valt. Dan ben je goed zuur als aan een van deze vereisten niet voldaan wordt. Alles moet op zijn plek vallen om dat te bereiken. En maar al te vaak is dat niet het geval.