Embryotransplantatie, wie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:32

janderegelaa schreef:
CAS_3 schreef:
Wij gaan normaal ook ET toepassen op 2 merries...
Als je een eigen draagmerrie wil gebruiken, moet je dan al niet lang van te voren de 2 cyclussen bekijken?

Zo vroeg mogelijk is wel het makkelijkst ja. En dan proberen om de drager gelijk te krijgen met de donor, niet andersom.

Dan zullen wij al aan de late kant zijn wss..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Embryotransplantatie, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:46

In principe kun je ze in 1 cyclus gelijk spuiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:03

Splenius als je via een centrale een contract tekent om je merrie vanaf 45 dagen naar de eigenaar van het veulen te brengen waarom doe je daar dan later moeilijk over? Contract niet gelezen?
Jij stelt dat je de merrie niet zomaar ergens anders wilt laten lopen, waarom verhuur je haar dan als draagmerrie? Denk je dat iemand zijn kostbare ET veulen zomaar bij iemand anders geboren wil laten worden en op wil laten groeien?
Bovendien weet je via een centrale niet van wie de merrie een embryo ingeplaatst krijgt. Is maar net met welke merrie ze synchroon loopt en waar wat succesvol uit gespoeld wordt

Ik probeer er volgend jaar 2 gelijk te krijgen ben benieuwd

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 16:37

t schijnt dta je in 1 cyclus al gelijk kan lopen
tijdens mijn merrie haar veulenhengstigheid wordt de draagmerrie gelijk getrokken.

nu eerst maar eens wachten totdat dit veulen wordt geboren, gezond en wel ;)

welke hengsten gebruiken jullie?

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:12

[***] schreef:
Splenius als je via een centrale een contract tekent om je merrie vanaf 45 dagen naar de eigenaar van het veulen te brengen waarom doe je daar dan later moeilijk over? Contract niet gelezen?
Jij stelt dat je de merrie niet zomaar ergens anders wilt laten lopen, waarom verhuur je haar dan als draagmerrie? Denk je dat iemand zijn kostbare ET veulen zomaar bij iemand anders geboren wil laten worden en op wil laten groeien?
Bovendien weet je via een centrale niet van wie de merrie een embryo ingeplaatst krijgt. Is maar net met welke merrie ze synchroon loopt en waar wat succesvol uit gespoeld wordt

In dit geval was het de fout van de Centrale
ze had 2 klanten door elkaar gehaald waarbij mijn merrie de Embrio had gekregen die voor iemand anders bedoeld was.
En ik had het contract getekend dat mijn paard bij mij zou blijven.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 11:20

splenius schreef:
[***] schreef:

In dit geval was het de fout van de Centrale
ze had 2 klanten door elkaar gehaald waarbij mijn merrie de Embrio had gekregen die voor iemand anders bedoeld was.
En ik had het contract getekend dat mijn paard bij mij zou blijven.

dan had je er alle rechten toe om te weigeren jouw merrie weg te brengen

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:44

Wij hebben het kostenplaatje inmiddels binnen en hebben besloten om volgend jaar een poging te doen om een embryo uit onze merrie te spoelen. Het betreft een internationale eventingmerrie (en elite). We zijn onlangs benaderd om het in samenwerking met een hengstenhouder uit te voeren, maar we houden het liever zelf in de hand i.v.m. de kans op een merrie.

Het idee is om een eigen merrie in te zetten. Hebben jullie nog eisen gesteld aan de draagmerrie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:46

De Draagmerriecentrale vraagt ze groter dan 1.63, geen stalgebreken en jonger dan 12 geloof ik.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 16:02

Mosh schreef:
Wij hebben het kostenplaatje inmiddels binnen en hebben besloten om volgend jaar een poging te doen om een embryo uit onze merrie te spoelen. Het betreft een internationale eventingmerrie (en elite). We zijn onlangs benaderd om het in samenwerking met een hengstenhouder uit te voeren, maar we houden het liever zelf in de hand i.v.m. de kans op een merrie.

Het idee is om een eigen merrie in te zetten. Hebben jullie nog eisen gesteld aan de draagmerrie?

Leuk! Bij wie ga je het doen? Je hoeft niet echt van een poging te spreken hoor, het lukt bijna altijd.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 19:47

welke draagmerrie centrales zijn er?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:04

Schieten als paddenstoelen uit de grond.
Ik zou er 1 op marktplaats kopen!

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:46

Als je geen merrie huurt valt de prijs nog wel best mee :j Ik ben er ook over aan het nadenken. Heb nog wel een merrie die kan dienen als draagmoeder. Nu nog een goede plaats kiezen waar ze het allemaal gaan fixen :)

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 20:48

wij hebben ook zelf de merrie
maar toch vraag ik me af wat t anders zou gaan kosten

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:51

Hoeveel kost het jullie als je geen merrie huurt?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:51

Rambobo schreef:
welke draagmerrie centrales zijn er?

Als je gewoon ruim op tijd een goedkope merrie op Marktplaats zoekt is dat echt een betere keuze dan een centrale. Er is nu zoveel moois te koop voor weinig. En weinig bedoel ik rond de 1000 euro.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:52

Umeo schreef:
Hoeveel kost het jullie als je geen merrie huurt?

Bovenop de normale kosten ongeveer 600 euro als het in 1 keer lukt.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:54

Daar kan je het risico al bijna niet voor nemen nee om je eigen merrie dat aan te doen...

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:57

Dan kan je de merrie wel maar om het jaar inzetten zeker?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:18

Umeo schreef:

Nee hoor, je zou de draagmoeder het jaar erop gewoon weer kunnen zetten alleen vind ik het nadeel ervan dat het paard toch een tijdje met het veulen daar moet staan en op stal is niet goed voor de gewrichten.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:41

janderegelaa schreef:
Umeo schreef:

Nee hoor, je zou de draagmoeder het jaar erop gewoon weer kunnen zetten alleen vind ik het nadeel ervan dat het paard toch een tijdje met het veulen daar moet staan en op stal is niet goed voor de gewrichten.

Dat verschilt per kliniek. Wij gaan met de draagmerrie op pad op het moment dat er succesvol een embryo is gespoeld en nemen de merrie dan weer mee naar huis na de ET. Een draagmerrie die wordt verhuurd wordt doorgaans wel maar om het jaar ingezet omdat ze verhuurd wordt inclusief de tijd dat het veulen aan de voet staat.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:42

@janderegelaa: bij Bleeker/Van der Velde in Middenbeemster.

Wij hebben een specifiek paard in ons hoofd als draagmoeder. Als het t.z.t. rond komt denk ik dat we daar geen spijt van zullen krijgen :D

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:49

Waarom zou je in godsnaam je eigen merrie beschikbaar stellen als draagmoeder? Ik kan maar een reden bedenken en dat is geld... :S

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:37

Nou ik kan wel meer redenen bedenken! Ik heb nog een merrie staan die zelf haar veulen draagt en ik zou het fijn vinden als de draagmerrie daar bij kan staan. En de rest van het jaar tussen de andere merries. Veel te onrustig om ineens een vreemd paard ergens tussen te gooien. Daarbij ben ik van mening dat een draagmerrie een juist karakter moet hebben. Zowel voor ons als voor het veulen. Een draagmerrie geeft veel mee aan een veulen qua gedrag en instelling ;)
Gezondheid.. Ik weet niet hoe gezond zo'n dier verder is. En tot slot: geld geef je toch uit, dan heb ik liever voor dat geld een leuke en interessante merrie waar ik zelf ook nog eens een veulen uit kan fokken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:09

Aartje schreef:
Waarom zou je in godsnaam je eigen merrie beschikbaar stellen als draagmoeder? Ik kan maar een reden bedenken en dat is geld... :S

Bij mensen die ze ter beschikking stellen zijn het inderdaad vaak "overbodige" merrie's. Maar als de keuze moet zijn de handel of een mooi leven in de wei en als eigenaar nog wat geld krijgen ook, dan vind ik het een mooie oplossing.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:17

Sorry Aartje zie net dat ik je vraag verkeerd heb opgevat :D Mijn redentatie was meer voor: waarom zou je een eigen merrie gebruiken als draagmoeder...