wanneer is ze hengstig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:37

In een topic over scannen op drachtigheid kan je toch bedenken dat het om een eicel gaat?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:41

Overigens ontstaat een dwerg als beide ouders het gen dragen.
als de ene drager is en de andere niet dan uit dit zich niet in het veulen.
Dat zijn veulens het niet hebben wil niet zeggen dat hij het gen niet draagt.
kan zomaar dat de merries geen drager waren.
Als dit zo is en de pony van de ts is ook drager dan krijg je gewoon een dwerg.

persoonlijk zou ik niet met een willekeurige hengst die toevallig in de buurt staat en mooi uitziet dekken.

Dekgeld van een goedgekeurde hengst is niet zo
hoog.
zag er net op marktplaats een voor 75 euro,deze was goedgekeurd.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:59

Dus, ik moet nog maar heel goed leren voor mn examen biologie van volgende week volgens jullie..? :')
Heeft meer te maken met nauwkeurigheid, hoe fout het bij ons wel niet is om ei te zeggen ipv eicel...

En ja dat klopt, maar als hengst al zo veel dekkingen (ongekeurd nog wel) heeft gedaan, kan je er toch wel vanuit gaan dat hij het nier heeft. Er zijn genoeg mensen die niet eens weten wat het is, en ook een merrie hebbem die het gen wel heeft waar ze dus ook mee dekken, heel waarschijnlijk is dat van die 60 veulens wel eem moeder tussen heeft gezeten die t gen draagt. Als er dan nog nooit een dwerg uitgekomen is.. Of de eigenaar houdt iets achter, of het is wel zo dat geen van de andere merries het gen droeg. Tis een hele kleine kans, maar de kans bestaat..

Daar ben ik t helemaal met je een, ik zou ook niet snel met een (niet gekeurde) hengst uit de buurt zomaar fokken.

ponyparadijs

Re: wanneer is ze hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:16

Ik heb niet gezegd dat iemand iets moet leren over biologie.
Alleen gezegd dat we bij de paarden fokkerij het altijd over een ei hebben en niet over een eicel.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:33

Er werd gezegd dar als je dat niet begreep (ik snapre ook nier meteen wat ze daar mee bedoelde), je je beter in moet lezen over fokkerij. Groot deel in bioligie is genetica, dus fokkerij.
En ik heb me prima ingelezen in paardenfokkerij, want vindt t een interressant onderwerp. Als je t niet gelooft, kijk maar in mn andere berichten over kleurgenetica.
Dus, genoeg ingelezen maar toch snapte im ook niet meteen wat ze bedoelde. Is dus imo gewoon verschil in nauwkeurigheid. Beetje raar om dan te zeggen dat als je al niet begrijpt wat iemand met 'ei' bedoelt, je dan maar beter moet inlezen in fokkerij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:07

even totaal off -topic....ik zou haar helemaal niet laten dekken...shets genoeg of liever teveel.
Haal er een van marktplaats,dan heb je er ook twee.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:13

Dat het diertje ooit al drachtig zou zijn geweest van een dekking voor haar eerste levensjaar lijkt mij een broodje aap verhaal.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:14

Precies wat ik dacht, uberhaubt al, waar zijn de ouders in dit verhaal? Maar goed...

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:22

geerke schreef:
even totaal off -topic....ik zou haar helemaal niet laten dekken...shets genoeg of liever teveel.
Haal er een van marktplaats,dan heb je er ook twee.

mee eens , en ik vind dat TS zich wat beter in fokken zou moeten verdiepen klinkt allemaal erg penny achtig ipv serieus met fokken bezig zijn dat vind ik persoonlijk erg jammer

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:25

Waarom wil je uberhaubt een veulen? Er staan genoeg te koop, je fokt dan alleen maar te veel dat onnodig is.. En als ik zo lees, heb ik niet echt het idee dat je weet wat je doet.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:46

Eileen_ schreef:
Er werd gezegd dar als je dat niet begreep (ik snapre ook nier meteen wat ze daar mee bedoelde), je je beter in moet lezen over fokkerij. Groot deel in bioligie is genetica, dus fokkerij.
En ik heb me prima ingelezen in paardenfokkerij, want vindt t een interressant onderwerp. Als je t niet gelooft, kijk maar in mn andere berichten over kleurgenetica.
Dus, genoeg ingelezen maar toch snapte im ook niet meteen wat ze bedoelde. Is dus imo gewoon verschil in nauwkeurigheid. Beetje raar om dan te zeggen dat als je al niet begrijpt wat iemand met 'ei' bedoelt, je dan maar beter moet inlezen in fokkerij.

Je verkondigt echt flauwekul. Daarnaast kan die hengst heel goed 60 veulens hebben en toch dat gen dragen. We weten niets over de genen van die merries en als er al tussen zaten met dat gen (wat wel waarschijnlijk is) is er nog maar 25% kans op een dwerg. Dat kan dus makkelijk 60 keer goed gaan, maar ik zou het risico niet nemen. Wie weet is het bingo bij jouw 61e veulen.

Weet je ook waar die 60 veulens gebleven zijn? Waarschijnlijk in de salami.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:00

Bij mensen hebben we het toch ook vaak over zaadje en eitje ipv zaadcel en eicel? Staat zelfs op wikipedia :+ http://nl.wikipedia.org/wiki/Eicel

Ik moest trouwens wel aan dit topic denken toen ik het met de da over een ei had vandaag!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:00

Klopt. Je moet leerstof voor school ook niet verwarren met de praktijk.