Welke hengt voor draver merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:59

lifeofmarit schreef:
ik hoef een reacties meer van wat een domme keuze o.d. Ik wil graag hulp bij het vinden van een juiste hengst. Ook word ze niet dit jaar al gedekt, maar volgend of over twee jaar.

maar wat me niet helemaal duidelijk word is wat je wilt bereiken met dit veulen? Wat wil je fokken, breder, korter of juist luxe? Een fries zou ik sowieso niet doen. Alleen al om de rug van een fries x de rug van een draver. Als je luxe wilt fokken zou ik gaan voor een KWPN hengst met een niet te lange rug. Wil je meer barok ga dan idd kijken in de richting van een groninger of tuiger. Hierin heb je ook weer veel verschillende soorten karakters. Een koudbloed zou ik ook echt niet aan beginnen. Staat te ver van de merrie af.
het klinkt mij als een niet helemaal doordachte keuze. Goed dat je iig nog een jaartje wacht en niet direct een hengst erop gooit :)
Laatst bijgewerkt door PenP2014 op 08-05-14 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:00

Idd, kijk is naar een Arabier.
Volgens mij heeft Carola ook.zulke kruisingen (met Kanway X Arabiermerrie).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:01

Ik merk dat je er boos van word Nicola haha :D .

Dat je dravers niet kwijt raakt is gewoon niet waar. Niet hier in Nederland( voor de situatie in Zweden kan ik niet praten) .

Dat je drukke, niet doorgereden, kapotte dravers niet kwijt raakt klopt. Maar dat geld voor elk ras.
Goed omgeschoold, bomproof, verkeersmak, een 12 jarige er op weg kunnen sturen. Vind dat maar eens, en dan loopt echt niet iedereen daar met een boog omheen..... Ik zal maar niet gaan melden hoe snel ik ze kwijt raak, want dan jynx ik degene die nu te koop staat :o

Ja, de mensen die denken dat je op een papier kunt rijden, die lopen er omheen.... Van die mensen die een Jazz willen, want die doen het in de sport zo goed. Dat dan vervolgens maar 10% van de ruiters in NL genoeg kunde heeft om met die karakters rond te kunnen sturen heeft niemand het over, want het paard heeft een goed papier.

Fokken is toch altijd gokken? Een best gefokt KWPN veulen kan er ook uitkomen met KS, twee bokvoeten of wat dan ook. Als je alleen maar wil fokken op ' perfecte paarden, die over 5 jaar goed verkopen' . Kan je beter nergens meer een hengst op zetten. Daarnaast lijkt het mij een saaie bedoeling met al die ' perfecte' sportpaarden in de markt :')

Tinker is trouwens ook een goede, in bijna alle Tinkers in Engeland zit dravers-bloed :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:08

Nicole schreef:
lifeofmarit schreef:
@nicole. Waar lees jij dat de merrie 1,41 is? Merrie zit rond de 1,55 en wss nog wel groter want heb haar nooit kunnen meten. Via de link is haar afstamming e.d. te zien en hoe groot ze toendertijd was als 1 jarige ;)
Deze keuze is zeker goed doorgedacht. Paarden hoeven na vijf jaar ook niet weg. Ook niet als er iets mocht gebeuren. Mocht dat wel zo zijn zoek ik een goed baasje en gaan ze niet zo 1,2,3 naar de eerste beste handelaar of manege.

Zoals ook al genoemd zoek ik geen sportpaard. Ik wil gewoon een veulentje van mijn eigen merrie waarmee ik lekker recreatief kan rijden en miss af en toen een wedstrijdje mee pakken.

Ook staat er nergens dat ik een kwam hengst onder de €500 zoek? Ik vind het vreemd dat jij zo snel je conclusies kan trekken...

ik hoef een reacties meer van wat een domme keuze o.d. Ik wil graag hulp bij het vinden van een juiste hengst. Ook word ze niet dit jaar al gedekt, maar volgend of over twee jaar.

Ja ik heb het inderdaad daar vandaan.. Nee paarden hoeven niet na 5 jaar weg dus je hebt een glazenbol wil je dan aub ook even voor mij kijken? Weetje je bent 18 jaar waarschijnlijk nog studerende en wonende bij je ouders, ik heb van dichtbij mee mogen maken hoe snel het perfecte leventje om kan slaan dus hou toch op, ze moeten dan hals over kop weg omdat geld niet voor is tijd voor goed baasjes vinden is er vaak niet eens.. Maar ja steek je hoofd in het zand en doen wat jullie zelf willen maar denk ook even verder van wat als, denk je niet dat een paard met papier beter verkoopt dan kruising draver? 95% van de mensen lopen er met een grote boog om heen want ja pff wat moet je daar mee hoor je dan. Ik deel alleen mijn ervaringen die ik allemaal gezien en meegemaakt heb, hoeveel gaan er dagelijks wel niet naar de slager omdat ze van de straat stenen niet vanaf komen ga eens naar een paardenmarkt en kijk hoe daar is.

Wat mag dek geld dan wel bedragen?

En jij bent 21 en verkoopt je paarden gewoon omdat het kan e omdat je een mooiere/betere kan krijgen? kan het wat minder asociaal misschien? wat gaat jou het in godsnaam aan welk dekgeld ze gaan gebruiken. Moet dat bewijzen dat ze arm zijn en een goedkoop veulen willen?

Dus niemand mag meer fokken omdat je niet weet wat de toekomst brengt? En dan al helemaal niet met een draver want dat ras staat jou niet aan en je omgeving ook niet. Ik zie ze juist populairder worden vanwege hun niet onverdienstelijkheid in de TREC en endurance.

TS: ik zou je goed verdiepen in wat je wilt en dan kijken welk ras je wilt gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 08-05-14 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

anitas1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:10

Ik snap de reactie's van een aantal over het niet moeten fokken omdat er al zoveel paarden op de markt zijn. Maar nu vind ik het persoonlijk raar om met zijn alle vol tegen ts in te gaan. Want het probleem dat er teveel paarden op de markt zijn ligt niet alleen bij haar. Dit is veel groter dan alleen deze particulier die voor zichzelf een veulen wilt fokken. De enige (voor zover ik kan lezen) en niet ieder jaar 1 uit haar merrie. Ik ken er genoeg die voor de hobby veulens fokken jaar in jaar uit. Ze geeft aan het veulen zelf te willen houden, dit is het plan - toekomst kan anders lopen ja klopt, maar is niet bij iedereen het geval. Voor hetzelfde geld word dit veulentje dadelijk 30jaar bij ts.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:11

Jeetje wat kort door de bocht allemaal. Wat een voor- oordelen. Ja, er staan veel dravers op mp, maar ook veel moeilijke paarden die al door zo veel handen zijn geweest.
Een fijn braaf paard verkoopt beter dan een onmogelijk paard met goede bloedlijnen.
Overigens worden veel dravers gebruikt als draag merrie, omdat ze veel bewegen ,komen er goede veulens uit.
Ik heb een tijdje een dravers merrie gereden. Heel lief beest (te lief voor mij, houdt van wat meer karakter), super beestje. Een gelderse of Fries zou ik persoonlijk niet op zo'n ranke merrie zetten. Je moet ook aan de bevalling denken. Ik ben benieuwd naar je stand foto kan dan beter beoordelen wat er bij past. Je zou wel iets groffer Hengst kunnen kiezen, maar ik zou niet een hele grote hengst kiezen. Verder wat zijn de min en plus punten van je merrie.
Laatst bijgewerkt door vienna1987 op 08-05-14 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:12

Dat bedoel ik ook met 'bewust nadenken'. Niet zomaar omdat je een veulentje van je eigen merrie wilt, maar als je dan toch per se wilt fokken: bedenken wat je het veulen voor toekomst wilt geven en wat eventueel een ander het veulen voor toekomst kan bieden. Welke ambities heb je? Een dressuurpaard fokken uit een draver kán, maar is niet heel realistisch. Endurance en TREC maar ook mennen zijn takken van sport waarin (kruising) dravers over het algemeen beter op hun plek zijn. Recreatiepaard kan uiteraard altijd :) en fokken blijft idd altijd gokken, maar je kunt de kans op een geslaagde kruising wel zo groot mogelijk maken.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 12:14

Ik zal vanavond even goed reageren op de reacties en pbs. Zit nu op mobiel en gaat erg lastig zo.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:25

Uit een draver kun je een prima springpaard fokken. En een veulentje voor eigen gebruik is niets mis mee. Niet iedereen wilt een paard van 2000-4000€. Als TS echt het veulen niet wil houden heeft het veulen net zo veel of zo weinig kans om goed terecht te komen als het doorsnee sportpaard die doorgaans ook maar enkel voor recreatiedoeleinden wordt ingezet.

TS als je dan toch wil fokken met haar zou ik wel naar een minder bloederig type gaan. Dravers zijn vaak een beetje gevoeliger aangelegd waardoor een beetje minder bloed toch beter past bij recreatie-doeleinden.

Wel volg ik velen dat het fokken vaak toch wel een beetje ondoordacht gebeurt. Tijdens het veulenen bestaat er ook een kans dat je de merrie of het veulen verliest, het is niet zomaar even merrie dekken en wachten dat er een veulen uitvalt. Er zijn best wel risico's aan verbonden. Hierna zit je nog met een veulen dat je gaat moeten afspenen een merrie die niet van haar veulen weg te slaan gaat zijn. Kun jij dit allemaal aan, heb je hierbij hulp ? Want zoiets even alleen improviseren is niet doenbaar. Je komt er al snel achter dat je met 2 paarden snel niet meer alles alleen kunt tenzij je echt een goede infrastructuur hebt. Probeer maar eens in je uppie een moeder van haar veulen te scheiden om even te rijden...

Molfre

Re: Welke hengt voor draver merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:25

Wat een reacties... er zijn ook nog mensen, zoals ik zelf, die veel liever een aparte/gekke/mooie kruising hebben die je nooit tegen komt om recreatief mee te rijden, dan een 'sport' paard van een vader/vader die 300x gebruikt is en die een kopie is van 50% van de andere KWPN' ers die er rondlopen.

2bizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:43

Ik heb een aantal jaar geleden mijn draversmerrie laten dekken door een kwpn. Als je het niet weet zie je het niet en is hij om te zien volledig kwpn. Mijn merrie is 1.60m en de hengst was 1.72m. Die van mij is nu 4 jaar en ongeveer 1.75m. Heb hem ook echt voor mijzelf gefokt. Zou het zo weer doen.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:50

gekvanfleur schreef:
En jij bent 21 en verkoopt je paarden gewoon omdat het kan e omdat je een mooiere/betere kan krijgen? kan het wat minder asociaal misschien? wat gaat jou het in godsnaam aan welk dekgeld ze gaan gebruiken. Moet dat bewijzen dat ze arm zijn en een goedkoop veulen willen?

Dus niemand mag meer fokken omdat je niet weet wat de toekomst brengt? En dan al helemaal niet met een draver want dat ras staat jou niet aan en je omgeving ook niet. Ik zie ze juist populairder worden vanwege hun niet onverdienstelijkheid in de TREC en endurance.

TS: ik zou je goed verdiepen in wat je wilt en dan kijken welk ras je wilt gebruiken.

Mens waar heb je het over, je kent me niet eens ik verkoop de mijne omdat ik een mooiere of beter kan/wil krijgen? Ja ik ben 21 heb een bedrijf, 2 opleidingen afgemaakt, woon op me zelf en heb 2 paarden en ja ik weet echt wel hoe leven in 1 klap kan veranderen.. Maar dan nog gaan we van punt af waar overging want er zijn namelijk genoeg zulke kruisingen te koop op internet waarom dit dan perse zelf willen fokken omdat je zo graag van je eigen merrie een veulentje wil hebben?

TS ga dit jaar eens naar een paardenmarkt en zie daar hoe of wat zie je hoeveel kruisingen maar ook zwaar misvormde kruisingen er tussen lopen, want omdat bij de ene misschien goed uitvalt is geen zekerheid dat bij jou ook goed uit zal vallen.

En ja er zijn genoeg mensen die niet een sportpaard hoeven, maar niet elk paard is een sportpaard en marktplaats staat er vol van mensen komen niet van hun paarden af in de lage/middel prijsklasse..

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:57

wil je een herkende hengst?
of een papierloze hengst?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:16

In het verleden zijn er zeer goede springpaarden uit dravermerrie's gefokt zoals bijvoorbeels Japelouppe en Galoubet A (de vader van Baloubet) dus ik zou voor een springhengst kiezen die een hele goede galop en wat meer front vererft. Dravers staan helemaal niet zo ver van onze rijpaarden af dus ik vind deze combi een stuk minder onzinnig dan die rare haflinger x tinker die ik hier ook wel eens voorbij zie komen. Het wordt in het slechtste geval gewoon een normaal rijpaard.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:19

s0173957 schreef:
Persevero schreef:
Verder heb ik weinig moeite met fokken als mensen al weten dat ze het zelf willen houden.

Een utopie. Je weet nooit wat er binnen 5 jaar gebeurt.

dan kun je net zo goed stoppen met alles wat ook maar enigzinds een risico met zich mee brengt in het leven

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:35

Risico's nemen hoort bij het leven. Maar het kan handig zijn om ook na te denken over een plan B, zeker als daar levend materiaal bij betrokken is. Plan A kan namelijk wel eens onverwachte wendingen nemen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:48

Maar ook de vraag naar bepaalde soorten paarden kan over 5 jaar anders zijn :)*

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:03

janderegelaa schreef:
In het verleden zijn er zeer goede springpaarden uit dravermerrie's gefokt zoals bijvoorbeels Japelouppe en Galoubet A (de vader van Baloubet) dus ik zou voor een springhengst kiezen die een hele goede galop en wat meer front vererft. Dravers staan helemaal niet zo ver van onze rijpaarden af dus ik vind deze combi een stuk minder onzinnig dan die rare haflinger x tinker die ik hier ook wel eens voorbij zie komen. Het wordt in het slechtste geval gewoon een normaal rijpaard.

Ik heb een draver x springer en vind het zelf wel een mooi gebouwd paardje. ze word herkent als een kwpn'er en rij er eigenlijk alleen recreatie/dressuur mee. Mijn trainer rijd er af en toe ook wel is op en durf te wedden dat hij er ondanks dat ze nog niet heel veel een zadel op zich heeft gehad zo de M1 mee doorgaat, zonder ook maar enige moeite.
Tuurlijk is het geen top dressuurpaard dan maar het is echt niet zo dat ze niks kwa dressuur kan en zo te lezen is TS ook niet opzoek naar een grandprix paard maar een leuke combinatie waar ze dressuur mee kan rijden.

Verder kan ik je helaas geen hengsten aanraden, heb van fokken weinig verstand.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:06

Nicole schreef:
gekvanfleur schreef:

Mens waar heb je het over, je kent me niet eens ik verkoop de mijne omdat ik een mooiere of beter kan/wil krijgen? Ja ik ben 21 heb een bedrijf, 2 opleidingen afgemaakt, woon op me zelf en heb 2 paarden en ja ik weet echt wel hoe leven in 1 klap kan veranderen.. Maar dan nog gaan we van punt af waar overging want er zijn namelijk genoeg zulke kruisingen te koop op internet waarom dit dan perse zelf willen fokken omdat je zo graag van je eigen merrie een veulentje wil hebben?

TS ga dit jaar eens naar een paardenmarkt en zie daar hoe of wat zie je hoeveel kruisingen maar ook zwaar misvormde kruisingen er tussen lopen, want omdat bij de ene misschien goed uitvalt is geen zekerheid dat bij jou ook goed uit zal vallen.

En ja er zijn genoeg mensen die niet een sportpaard hoeven, maar niet elk paard is een sportpaard en marktplaats staat er vol van mensen komen niet van hun paarden af in de lage/middel prijsklasse..

Vandaar mijn vraagteken achte die zin, ik heb idd geen idee wie je bent maar gokte op iemand die van sportpaarden hield gezien je reactie. En voor dat weer commentaar oplevert, nee niet iedere.sportruiter verkoopt paarden om een betere en zo wel ben ik de laatste die er moeitr mee heeft.
Wat je verder allemaal voor leven hebt en hoeveel paarden je hebt boeit me niet.
Wat me wel boeit is je gigantische asociale post. Dat je het niet met de keuze van ts eens bent is een. Dat je dan over dekgeld, egoisme, en glazen vbollen begint vind ik ronduit asociaal.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:45

janderegelaa schreef:

Maar je hebt het nu over springpaarden. Die hoeven niet opwaarts op het achterbeen te lopen(liever wel maar ach,...als ze er maar overheen komen) Daarnaast was Jappelouppe een toevals product pur sang(woordspeling). Hij heeft nog een aantal volle broers en zussen en dat is niks noppes nada geworden.
Alme(vader van Galoubet) kon je nog op een ezel zetten en er nog een springpaard uit fokken. (invloed van Alme is nog steeds fenomenaal) Kwamen niet heel fijn te rijden paarden van(die konden heel best in je hand hangen) maar springen konden ze allemaal.

TS wil een dressuurpaard fokken uit een draver. Niks is onmogelijk natuurlijk maar dat zie ik toch als een grotere uitdaging.

Ik zag iemand een Gelders Paard noemen. Euh ja. Alexandro zou ik dan willen adviseren die levert bijna zonder uitzondering zijn geweldige draf mechanisme.

Karakter zou ik niet zomaar uitgaan van het ongecompliceerde karakter van een Gelderse. Het zijn namelijk wel hete paarden in het werk. Gecombineerd met de winnaars mentaliteit van een Draver zou dat zo maar een niet zo'n brave kunnen zijn.
Maar net zo goed kan er een steady dier uit komen.

Ik zou als ik zou gaan kruisen met een draver altijd gaan voor een Edurance paard. Kruissen met een Arabier zou ik doen.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:07

Jeetje wat een reacties!
Belachelijk zeker omdat ts het veulen zelf wil houden terwijl iemand hier zelf loopt te verkondigen hoe slecht fokken is/vermeerderen en haar paard ook bij de hengst staat.
En ja dan is fokken ook vermeerderen maakt niet uit of er een afstamming bij zit of niet het is en blijft lastig(er) je paard te verkopen.

Belachelijk.

Dat terzijde ik weet nog een hele leuke (bonte) hengst voor je merrie eventueel als je bont overweegt!

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 17:14

Lienek schreef:
Jeetje wat een reacties!
Belachelijk zeker omdat ts het veulen zelf wil houden terwijl iemand hier zelf loopt te verkondigen hoe slecht fokken is/vermeerderen en haar paard ook bij de hengst staat.
En ja dan is fokken ook vermeerderen maakt niet uit of er een afstamming bij zit of niet het is en blijft lastig(er) je paard te verkopen.

Belachelijk.

Dat terzijde ik weet nog een hele leuke (bonte) hengst voor je merrie eventueel als je bont overweegt!

Paard verkopen is idd lastig... Maar het veulen blijft dus bij mij!
Bont is altijd een leuk kleurtje O:)

NatasjavE schreef:
janderegelaa schreef:

Maar je hebt het nu over springpaarden. Die hoeven niet opwaarts op het achterbeen te lopen(liever wel maar ach,...als ze er maar overheen komen) Daarnaast was Jappelouppe een toevals product pur sang(woordspeling). Hij heeft nog een aantal volle broers en zussen en dat is niks noppes nada geworden.
Alme(vader van Galoubet) kon je nog op een ezel zetten en er nog een springpaard uit fokken. (invloed van Alme is nog steeds fenomenaal) Kwamen niet heel fijn te rijden paarden van(die konden heel best in je hand hangen) maar springen konden ze allemaal.

TS wil een dressuurpaard fokken uit een draver. Niks is onmogelijk natuurlijk maar dat zie ik toch als een grotere uitdaging.

Ik zag iemand een Gelders Paard noemen. Euh ja. Alexandro zou ik dan willen adviseren die levert bijna zonder uitzondering zijn geweldige draf mechanisme.

Karakter zou ik niet zomaar uitgaan van het ongecompliceerde karakter van een Gelderse. Het zijn namelijk wel hete paarden in het werk. Gecombineerd met de winnaars mentaliteit van een Draver zou dat zo maar een niet zo'n brave kunnen zijn.
Maar net zo goed kan er een steady dier uit komen.

Ik zou als ik zou gaan kruisen met een draver altijd gaan voor een Edurance paard. Kruissen met een Arabier zou ik doen.

Ik denk dat mijn vraagstelling in mijn OP een beetje gek gesteld is :o
Ik zoek zeker geen hengst die er een grand-prix veulen neerzet.
draver x arabier heb ik via PB ook als tip gekregen, incl. foto. Leuk beestje, ben helaas zelf niet zo van de arabjes :o

janderegelaa schreef:

Ik heb door jou reactie ook even zitten nadenken. Wat ik graag wil is een paard waar ik zo een L proefje mee kan lopen. Maar ook L mee kan springen bv. (Mijn hart gaat toch meer uit naar springen/TREC)
Mijn merrie wordt nu L getraind. Maar hier kom ik ook veel hinder tegen omdat het een draver is.
Galop gaat goed, wordt nu 1,5 jaar goed op getraind. Maar zodra je meer verzameling vraagt merk je toch dat ze het erg moeilijk vindt. (Draver = snel = voorwaarts) Bedankt voor je tip iig! Ik zal binnenkort eens kijken naar leuke springhengsten!

caboclo schreef:
wil je een herkende hengst?
of een papierloze hengst?

Herkende hengst mag altijd, maar als er nou een papierloze met betere kenmerken komt is die ook altijd bespreekbaar.

2bizzy schreef:
Ik heb een aantal jaar geleden mijn draversmerrie laten dekken door een kwpn. Als je het niet weet zie je het niet en is hij om te zien volledig kwpn. Mijn merrie is 1.60m en de hengst was 1.72m. Die van mij is nu 4 jaar en ongeveer 1.75m. Heb hem ook echt voor mijzelf gefokt. Zou het zo weer doen.

Leuk om te lezen! Welke afstamming heeft je paard?
Blij dat het ook zo kan :D

Molfre schreef:
Wat een reacties... er zijn ook nog mensen, zoals ik zelf, die veel liever een aparte/gekke/mooie kruising hebben die je nooit tegen komt om recreatief mee te rijden, dan een 'sport' paard van een vader/vader die 300x gebruikt is en die een kopie is van 50% van de andere KWPN' ers die er rondlopen.

_O_
En dat heb ik dus liever ook... Heb het grootste deel van mijn 'paardenleven' met kruisingen gewerkt en zou er zo weer voor kiezen.

betadine schreef:
Uit een draver kun je een prima springpaard fokken. En een veulentje voor eigen gebruik is niets mis mee. Niet iedereen wilt een paard van 2000-4000€. Als TS echt het veulen niet wil houden heeft het veulen net zo veel of zo weinig kans om goed terecht te komen als het doorsnee sportpaard die doorgaans ook maar enkel voor recreatiedoeleinden wordt ingezet.

TS als je dan toch wil fokken met haar zou ik wel naar een minder bloederig type gaan. Dravers zijn vaak een beetje gevoeliger aangelegd waardoor een beetje minder bloed toch beter past bij recreatie-doeleinden.

Wel volg ik velen dat het fokken vaak toch wel een beetje ondoordacht gebeurt. Tijdens het veulenen bestaat er ook een kans dat je de merrie of het veulen verliest, het is niet zomaar even merrie dekken en wachten dat er een veulen uitvalt. Er zijn best wel risico's aan verbonden. Hierna zit je nog met een veulen dat je gaat moeten afspenen een merrie die niet van haar veulen weg te slaan gaat zijn. Kun jij dit allemaal aan, heb je hierbij hulp ? Want zoiets even alleen improviseren is niet doenbaar. Je komt er al snel achter dat je met 2 paarden snel niet meer alles alleen kunt tenzij je echt een goede infrastructuur hebt. Probeer maar eens in je uppie een moeder van haar veulen te scheiden om even te rijden...

Ik ben mij ook zeker van de risico's bewust. Heb zelf zo'n 2 jaar op een grote fokstal (+- 300 merries en +- 200/250 veulens per jaar) gelopen en kwam daar met vanalles in aanraking. Daarom kies er ook niet voor haar dit jaar te dekken maar volgend, of over twee jaar.
Mijn zusje en mijn vader helpen altijd mee. Daarnaast heb ik nog zat mensen die altijd kunnen komen helpen :D
Ik heb er nog even over na gedacht en ben het met je eens dat ik er een minder bloederig type op kan/moet zetten.

@Nicole, ik denk dat je het misschien wel doorhebt maar ik reageer niet meer op jouw posts.
Dat ik een veulentje voor mijzelf wil fokken heb jij verder niks mee te maken. Ik wil alleen wat hulp bij de meest ideale keuze zodat ik geen ondoordachte dingen ga doen en er dus wel een slecht veulen uit komt.
(natuurlijk houd je die kans altijd, maar laten we nu de meest ideale keuze maken)

Excuses voor de late reactie.. Wou Donderdag al reageren maar door omstandigheden is het pas vandaag gelukt..

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:57

wij hebben ooit voor de hengst rico gekozen
maar dat was gewon kwpn op kwpn
Laatst bijgewerkt door caboclo op 10-05-14 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:00

lifeofmarit schreef:
Herkende hengst mag altijd, maar als er nou een papierloze met betere kenmerken komt is die ook altijd bespreekbaar.

Het gaat bij fokken niet alleen om de kenmerken die je kan zien. Het gaat vaak om de kenmerken die je niet(meer) kan zien. De voorvaderen bijvoorbeeld. Welke kenmerken gaven die door. Gave zij goede karakters door of niet?

Van een stamboekhengst weet men dat.

Daarnaast is een stamboek hengst ook op gezondheid gekeurd.

Nooit voor een papierloze gaan dus.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:06

Pas vooral op met een draver kruisen met andere draverrassen als Friesen en Gelders Tinkers etc. Kies juist een paard met een goede galop om meer souplesse erin te fokken. Eerder zou ik gaan voor springpaard of engels volbloed. Alleen krijg je dan vaker heethoofdjes.