2 jarige gedekt; UPDATE NIET DRACHTIG.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: 2 jarige gedekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:14

Vroeger gebeurde het regelmatig dat ze met 2 jaar gedekt werden. Mijn oude merrie kwam er ook uit een die net geen onofficieel drie jaar was. En hier op bokt ook een 2? jarige die een veulen heeft gekregen.

Ik vind het afspuiten wel erg rigoureus geroepen en waarop gebaseerd?.. T is geen mens hoor. Kijk eerst maar eens of ze überhaupt drachtig is.

Wat je wel in overweging kan nemen is of je merrie een laatbloeier/puppyachtig is. tweejarigen groeien nog zelf en als ze nog erg jong aandoet kan t lichamelijk (en geestelijk) wel te vroeg zijn.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:21

Tooske schreef:
Ik zou het af laten spuiten ik vind 2 jaar niet kunnen.

Wat is dat voor onzin?!
Als een merrie in cyclus is is ze ook klaar voor dracht, al eeuwen bekend.
Daarnaast, ooit nagedacht over de gevolgen van het afspuiten? Ik ken merrie's die door deze behandeling hormonaal helemaal van slag zijn geraakt en daardoor veel problemen hebben met opnieuw (op latere leeftijd) dracht.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:23

En ik ken merries die aan afspuiten helemaal niets overgehouden hebben, net zoals ik een merrie ken die op driejarige leeftijd een perfect gezond veulen heeft afgeleverd en zelf ook nog altijd levend en wel is.
Iedereen kent wel iets. ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:24

Ashley5760 schreef:
Tooske schreef:
Ik zou het af laten spuiten ik vind 2 jaar niet kunnen.

Wat is dat voor onzin?!
Daarnaast, ooit nagedacht over de gevolgen van het afspuiten? Ik ken merrie's die door deze behandeling hormonaal helemaal van slag zijn geraakt en daardoor veel problemen hebben met opnieuw (op latere leeftijd) dracht.

Ja zo kunnen kinderen van 10 ook kinderen krijgen omdat ze menstrueren :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:25

Ja dat zou lichamelijk idd kunnen ja..

Een paard is GEEN mens, dus ik snap dat soort vergelijkingen gewoon echt niet :z

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:26

Collie2008 schreef:
Ashley5760 schreef:

Wat is dat voor onzin?!

Ja zo kunnen kinderen van 10 ook kinderen krijgen omdat ze menstrueren :+

En dat gebeurd in sommige culturen ook en daar zijn ook gewoon kinderen die het overleven. :+

Ik zou het zelf weg laten spuiten voor de gezondheid van de merrie, ik zou het nog lekker 1 á 2 jaar uitstellen.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:29

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 22-08-24 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

MarlindeRooz schreef:
En dat gebeurd in sommige culturen ook en daar zijn ook gewoon kinderen die het overleven. :+

Ik zou het zelf weg laten spuiten voor de gezondheid van de merrie, ik zou het nog lekker 1 á 2 jaar uitstellen.

Ja i know, en er gaan er genoeg dood, blijvend lichamelijk letsel of wat dan ook.

Waarom zo'n vruchtje niet afspuiten? Merrie moet nog jaren mee, waarom nu al op deze manier wellicht ellende opzoeken terwijl het niet hoeft. Waarom niet over 4 jaar eens dekken? Vruchtje voelt er niets van. Er is niet fors geinvesteerd in dekgeld, whatever......

Leuk hoor een schattig onbedoeld veulentje, maar die koop je ook op de markt

PureSG

Ik zou ten eerste de scan maar eens afwachten en mocht ze inderdaad drachtig zijn, overleg dan eerst eens met je DA.

Paarden met mensen vergelijken is inderdaad compleet irrelevant.

Als ik jou berichten lees, TS, dan lijkt het inderdaad alsof je al een keuze hebt gemaakt mocht jou merrie inderdaad drachtig zijn. Als het goed voelt voor jou om de merrie de dracht uit te laten dragen, dan is dat een keuze die ik alleen maar kan beamen. Jij kent jou merrie immers het beste, wij kunnen niet van achter ons PC-scherm zeggen of jou merrie er klaar voor is of niet. Maar nogmaals, wacht eerst de scan maar eens af en mocht ze drachtig zijn, overleg dan met je DA. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:36

Collie2008: Dat betekend dat ik dus beter niet fok en gewoon maar alles op de markt ga kopen? Ik heb een hobbyfokkerij, misschien verduidelijkt dit bij sommigen wat. Het is niet dat ik van niets op de hoogte ben.

Scannen gebeurt binnen 16 dagen en ga het inderdaad overleggen met de dierenarts. Kan hij er direct 3 scannen. De andere 2 zijn wel doelbewust drachtig. Het is dus niet dat het opeens een: Oh wat leuk, een veulentje! moment is. Heb er nu 1 lopen en volgend jaar als alles goed gaat weer 2.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:34

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:41

Vermits de merrie waar dat topic over gaat 16 jaar was op het moment van het topic, denk ik niet dat het om dezelfde gaat :-p

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:43

hier en merrie gekocht was met 2 gedekt en met 3 bevallen. ik vond dat het paardje veel het geleden. en het dus ook erg zwaar heeft gehad jonkie die een jonkie grootbrengt!
ik zou het eraf laten spuiten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:43

Oh haha, ik las in dat topic de leeftijd verkeerd :D Excuses!

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:44

Je zou ook aan de dierenarts kunnen vragen als hij komt om te scannen of hij vindt dat je merrie er aan toe is of dat wordt aangeraden om het af te spuiten.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:45

Een tweejarige die gedekt is, dat is natuurlijk niet ideaal, maar zeker geen doodzonde.
Bovendien lopen er in de natuur ook geen merries rond met een bordje om de hals "opgelet niet dekken, ben nog te jong".
Als ze goed van bouw is, en dat zal je DA je best kunnen zeggen na het opvoelen/scannen, kan de dracht waarschijnlijk gewoon doorgaan.
Aangezien ze nog een paar jaar mag rusten, denk ik niet dat ze er schade van zal ondervinden.
Mis gaan kan het altijd, fokken blijft gokken, maar dat weet jij ook.
Dat het mis kàn gaan wil natuurlijk niet zeggen dat het ook mis zàl gaan.
Nu eerst maar eens kijken of Mejuffer wel drachtig is ...
Moest het niet zo zijn, heb je verder geen zorgen.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:46

Cayenne schreef:
Oh haha, ik las in dat topic de leeftijd verkeerd :D Excuses!

Kan gebeuren hé. :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:49

Ewona schreef:
Een tweejarige die gedekt is, dat is natuurlijk niet ideaal, maar zeker geen doodzonde.
Bovendien lopen er in de natuur ook geen merries rond met een bordje om de hals "opgelet niet dekken, ben nog te jong".
Als ze goed van bouw is, en dat zal je DA je best kunnen zeggen na het opvoelen/scannen, kan de dracht waarschijnlijk gewoon doorgaan.
Aangezien ze nog een paar jaar mag rusten, denk ik niet dat ze er schade van zal ondervinden.

maar deze paarden hoeven op latere leeftijd geen mens te dragen, dus vraag me af wat het doet met een lichaam. zou iets zijn voor een onderzoek

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:50

Buiten dat de merrie jong is is het misschien ook handig om na te denken over of je uberhaupt een veulen wil, denk dat dat is wat Gini bedoeld. Wil je iets met dat veulen, ik bedoel er staan zat paarden op marktplaats dus voor de verkoop hoef je geen ongelukje te fokken...

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:00

StalNollie schreef:
Ewona schreef:

maar deze paarden hoeven op latere leeftijd geen mens te dragen, dus vraag me af wat het doet met een lichaam. zou iets zijn voor een onderzoek

Vaker worden mustangs gevangen en dan verkocht en beleerd.
Wie weet hoeveel veulens zo'n dier dan al gehad heeft en op welke leeftijd ?

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:03

Quidou schreef:
Buiten dat de merrie jong is is het misschien ook handig om na te denken over of je uberhaupt een veulen wil, denk dat dat is wat Gini bedoeld. Wil je iets met dat veulen, ik bedoel er staan zat paarden op marktplaats dus voor de verkoop hoef je geen ongelukje te fokken...

Ts heeft een hobbyfokkerij, dus een veulen zal wel welkom zijn.
Combinatie is ook niet verkeerd, het is niet zo dat er een hengst van een ander ras heeft op gezeten.
Het is dus tinker x tinker, beide afkomstig van ster.
Het is dan wel een ongelukje, maar "gelukkig" nog meegevallen.
Enkel de leeftijd is dan nog vervelend.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:04

Als ze toch gescand gaat worden, vraag dan de da om advies. Hij kan beter bepalen of het medisch verantwoord is voor jouw paard.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:09

Ik heb een paar jaar terug bewust een twee jarige die qua bouw al helemaal af was laten dekken.. En was 1 van de soepelste bevallingen die ik gehad heb hier (en heb er al flink wat gehad, met ook genoeg problemen). Merries was direct goed naar het veulen, en liet het direct drinken.

Lekker laten zitten dus, goed voeren volgend voorjaar en ik zie geen enkel probleem.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:02

Geslachtsrijp is wat anders dan fokrijp!!
Begrijp me goed ik ben niet tegen maar je moet goed naar je merrie kijken.

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:02

^^ Heeft gelijk ^^ :)