Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Tooske schreef:Ik zou het af laten spuiten ik vind 2 jaar niet kunnen.
Ashley5760 schreef:Tooske schreef:Ik zou het af laten spuiten ik vind 2 jaar niet kunnen.
Wat is dat voor onzin?!
Als een merrie in cyclus is is ze ook klaar voor dracht, al eeuwen bekend.
Daarnaast, ooit nagedacht over de gevolgen van het afspuiten? Ik ken merrie's die door deze behandeling hormonaal helemaal van slag zijn geraakt en daardoor veel problemen hebben met opnieuw (op latere leeftijd) dracht.
Collie2008 schreef:Ashley5760 schreef:
Wat is dat voor onzin?!
Als een merrie in cyclus is is ze ook klaar voor dracht, al eeuwen bekend.
Daarnaast, ooit nagedacht over de gevolgen van het afspuiten? Ik ken merrie's die door deze behandeling hormonaal helemaal van slag zijn geraakt en daardoor veel problemen hebben met opnieuw (op latere leeftijd) dracht.
Ja zo kunnen kinderen van 10 ook kinderen krijgen omdat ze menstrueren
MarlindeRooz schreef:En dat gebeurd in sommige culturen ook en daar zijn ook gewoon kinderen die het overleven.![]()
Ik zou het zelf weg laten spuiten voor de gezondheid van de merrie, ik zou het nog lekker 1 á 2 jaar uitstellen.
Ewona schreef:Een tweejarige die gedekt is, dat is natuurlijk niet ideaal, maar zeker geen doodzonde.
Bovendien lopen er in de natuur ook geen merries rond met een bordje om de hals "opgelet niet dekken, ben nog te jong".
Als ze goed van bouw is, en dat zal je DA je best kunnen zeggen na het opvoelen/scannen, kan de dracht waarschijnlijk gewoon doorgaan.
Aangezien ze nog een paar jaar mag rusten, denk ik niet dat ze er schade van zal ondervinden.
Mis gaan kan het altijd, fokken blijft gokken, maar dat weet jij ook.
Dat het mis kàn gaan wil natuurlijk niet zeggen dat het ook mis zàl gaan.
Nu eerst maar eens kijken of Mejuffer wel drachtig is ...
Moest het niet zo zijn, heb je verder geen zorgen.
StalNollie schreef:Ewona schreef:Een tweejarige die gedekt is, dat is natuurlijk niet ideaal, maar zeker geen doodzonde.
Bovendien lopen er in de natuur ook geen merries rond met een bordje om de hals "opgelet niet dekken, ben nog te jong".
Als ze goed van bouw is, en dat zal je DA je best kunnen zeggen na het opvoelen/scannen, kan de dracht waarschijnlijk gewoon doorgaan.
Aangezien ze nog een paar jaar mag rusten, denk ik niet dat ze er schade van zal ondervinden.
Mis gaan kan het altijd, fokken blijft gokken, maar dat weet jij ook.
Dat het mis kàn gaan wil natuurlijk niet zeggen dat het ook mis zàl gaan.
Nu eerst maar eens kijken of Mejuffer wel drachtig is ...
Moest het niet zo zijn, heb je verder geen zorgen.
maar deze paarden hoeven op latere leeftijd geen mens te dragen, dus vraag me af wat het doet met een lichaam. zou iets zijn voor een onderzoek
Quidou schreef:Buiten dat de merrie jong is is het misschien ook handig om na te denken over of je uberhaupt een veulen wil, denk dat dat is wat Gini bedoeld. Wil je iets met dat veulen, ik bedoel er staan zat paarden op marktplaats dus voor de verkoop hoef je geen ongelukje te fokken...