Stippelloze stippel #2! Iets anders dan verwacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Re: Stippelloze stippel #2! Iets anders dan verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:57

Wat een schatje zeg, gefeliciteerd! :+:

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:01

Dat kan heel goed hoor... Vos panterbont x driekleur platenbont werd bij mij ook een bruine... Niet wat je hoopt.. kleur fokken is nog altijd een flinke dosis geluk.. (en natuurlijk een hoop erfelijkheidsleer)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 01:34

Hoe het precies bij appies zit weet eigenlijk nog niemand, maar een effen veulen kan wel.

Mijn Spatter komt uit zo'n effen merrie(gewoon bruin dus) en ieder veulen wat er uit haar geboren werd was een panterbonte, de ééne keer zwart panter, de andere keer vos/bruin panter.
Ze hebben verschillende hengsten gebruikt maar ze bleef trouw aan het panter patroon.
Aan haar was helemaal niks te zien wat betreft appaloosa kenmerken, wel waren haar beide ouders panterbont.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 05:06

Lijkt me simpele genetica: heterozygoot appie x heterozygoot appie
= 25% homozygoot (= fewspot)
25 % geen appie
En natuurlijk 50 % heterozygoot appie
;-)

Prachtig veulentje!
Laatst bijgewerkt door Dallista op 02-05-14 05:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 05:19

xElienx schreef:
vos x zwart geeft bijna 40% kans op bruin.

Vos x zwart = zwart. Tenzij de zwarte ouder heterozygoot is en vos draagt. Dan heb je 50% kans op een vos veulen.

Een bruin veulen uit vos x zwart kan alleen als de vosouder agouti draagt, en dat ook aan het veulen doorgeeft. Dus dan zou de merrie in dit geval agouti moeten dragen. Is ze daarop getest?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:52

Koper schreef:
xElienx schreef:
vos x zwart geeft bijna 40% kans op bruin.

Vos x zwart = zwart. Tenzij de zwarte ouder heterozygoot is en vos draagt. Dan heb je 50% kans op een vos veulen.

Een bruin veulen uit vos x zwart kan alleen als de vosouder agouti draagt, en dat ook aan het veulen doorgeeft. Dus dan zou de merrie in dit geval agouti moeten dragen. Is ze daarop getest?

Dat is nu precies waarom elien bijna 40 procent aangeeft. Daarin zit berekend dat je niet weet of de zwarte vos draagt en of de vos agouti draagt. Dus het is onterecht om te zeggen dat het niet waar is.

Hanneke_68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:03

:)) Prachtig veulentje! Ik werd 2 jaar terug gebeld door een vrouw of ik haar Appaloosa voor haar zou kunnen trainen. Zijn naam was Boots and All. Wat schetst mijn verbazing toen daar een 'gewone' bruine van de trailer afkwam. Ook van 2 'gespikkelde' ouders.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:10

Ahw wat een schatje! <3

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:29

Hanneke_68 schreef:
:)) Prachtig veulentje! Ik werd 2 jaar terug gebeld door een vrouw of ik haar Appaloosa voor haar zou kunnen trainen. Zijn naam was Boots and All. Wat schetst mijn verbazing toen daar een 'gewone' bruine van de trailer afkwam. Ook van 2 'gespikkelde' ouders.

Vaak verklapt het wit in de ogen dat het toch stiekem een appaloosa is. :j

Manderyntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 08:38

Wat een cutie! Ik zie wel wat witte staart haartjes! :p *\o/*

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 13:25

wat een leukerd!

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:52

Is vandaag ook zo'n veulentje hier geboren! Moeder is bruin en de vader is panterbont! Het veulentje is bruin met zwarte staart en manen en hij heeft gestreepte hoefjes! Ik was erbij toen hij geboren werd en dacht toen ik de hoefjes zag van dat wordt een mooie gestippelde!!! Maar..............helaas niet dus! Maar moeder en kind zijn gezond en dat teld