Natuurlijke dekking of KI

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:58

Natuurlijk dekken heeft volgens mij een veel grotere kans op succes. Er werd al vaker bewezen dat er veel meer kans is op bevruchting als de merrie natuurlijk gedekt wordt.

KI is een goeie oplossing als de hengst in het buitenland staat, of voor hengsten/merries waarmee natuurlijke dekking niet mogelijk is. Maar als het natuurlijk kan zou ik toch liever voor natuurlijk gaan.

EsmeeSenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:00

sweetheart schreef:
Esmee, waarom verkies je natuurlijk over KI?

Nou ik weet eigenlijk niet ik vind het zelf voor mijn gevoel een fijner gevoel dat mijn pony zelf de keus heb gehad met nou ja hoe en wat

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:11

Voor hengst en merrie is Ki veiliger.

Ik kies vers en diepvries boven natuurlijk.
Vooral bij merrie's die nooit gedekt zijn of merrie's die totaal niet leuk zijn om natuurlijk dekken.
Die zou je of met een praam er op moeten laten dekken of kluisteren.

Plus dat je ook ongeveer ca als je geluk heb iets meer dan een week stallings kosten bij de hengsten eigenaar heb.

Als er goed op de ei sprong geinsemineerd wordt is de bevruchtings percentage ook groter.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:59

Mijn merrie zou ook natuurlijk gedekt worden. Vooraf heb ik een dure cem test moeten laten doen, ik was stalgeld kwijt voor twee cycli en toen wilde mevrouw niet natuurlijk gedekt worden. Het is uiteindelijk KI van een andere hengst geworden.

Edit, knappe hengst, maar de tekst op zijn site over de kleurvererving is wel erg misleidend.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 22:57

Barcelano schreef:
Voor hengst en merrie is Ki veiliger.

Ik kies vers en diepvries boven natuurlijk.
Vooral bij merrie's die nooit gedekt zijn of merrie's die totaal niet leuk zijn om natuurlijk dekken.
Die zou je of met een praam er op moeten laten dekken of kluisteren.

Plus dat je ook ongeveer ca als je geluk heb iets meer dan een week stallings kosten bij de hengsten eigenaar heb.

Als er goed op de ei sprong geinsemineerd wordt is de bevruchtings percentage ook groter.

Amen. Puur om het idee dat het veiliger is voor de merrie en de hengst (infectie gevaar en trauma) is voor mij ook de reden om voor KI te gaan. Dracht percetage, mits op het juiste moment en op de juiste wijze geinsemineerd zijn hoog, vergelijkbaar met natuurlijk dekken.

Edit: Esmee, echt een keuze vind ik de merrie bij natuurlijk dekken ook niet hebben, meestal hebben ze een praam op en worden ze zelfs met de benen geboeid zodat ze de hengst niet kunnen slaan (waardoor de hengst dan ernstige verwondingen op zou lopen).

Een paar jaar geleden is hier op bokt ook een topic geweest over een merrie die samen met de hengst op de weide werd gezet. De hengst heeft de merrie toen heel erg aggresief aangevallen waardoor de merrie zwaar verwond was. Maanden heeft het geduurd eer ze genezen was en tijden was in laten slapen de volgende stap. Gelukkig is die merrie er weer helemaal bovenop gekomen. Ik weet dat dat niet elke keer gebeurt als hengst en merrie bij elkaar gezet worden, meestal gaat het wel goed. Maar ik zou het risico voor mijn merrie niet willen lopen.

Ik probeer trouwens niemand over te halen hoor voor KI of natuurlijk (al lijkt het misschien een beetje zo :+). Ieder zijn eigen keuze, en die respecteer ik ook. Ik leg alleen uit waarom ik meer naar KI zou neigen.

yentl2010

Re: Natuurlijke dekking of KI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 08:43

Heb net wat telefoontjes gepleegd met onze eigen DA en met Utrecht
We willen haar in elk geval naar de Holstud brengen ,het verblijf daar voor 5 dagen scheelt enorm met onze eigen DA en met Utrecht

Alleen ligt Lunteren niet echt naast onze deur :)

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 08:46

De kleur vererving zou mooi zijn ,maar we gaan er niet vanuit ,, Hij is Dna valk getest wij weten het Dna van onze merrie niet ,vinden we ook niet belangrijk ,als alles maar goed gaat en er een gezond veulen op de wereld word gebracht
We gaan puur af op zijn bouw en karakter

Afbeelding

Dit is een veulen van hem afgelopen dinsdag geboren

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:29

Holstud is een prima keus.
Daar heb je goede begeleiding aan.

Diepvries van nijn hengst is ook bij hun.

vraag wel even na,welke locatie je moet hebben ;)
Voor de hengsten.is het namelijk wel lunteren ;)
Voor merrie begeleiding hebben.ze nog een vestiging ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:43

GeekGirl schreef:
Natuurlijk dekken heeft volgens mij een veel grotere kans op succes. Er werd al vaker bewezen dat er veel meer kans is op bevruchting als de merrie natuurlijk gedekt wordt.

KI is een goeie oplossing als de hengst in het buitenland staat, of voor hengsten/merries waarmee natuurlijke dekking niet mogelijk is. Maar als het natuurlijk kan zou ik toch liever voor natuurlijk gaan.

Dat je met een natuurlijke dekking meer kans hebt op dracht is onzin, mits de hengst goed sperma heeft. KI is minder risicovol en bovendien hygiënischer. Ik verkies KI juist boven een natuurlijke dekking. Voor zowel de hengst als de merrie.