Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Eliabbenhuis schreef:Ik heb wel een paar adressen
dit is 1 link met veel ijslanders ook een best grote aangezien ze 1.30 tot 1.40 zijn.
http://www.blekenbrink.nl/thekkur%20fra%20holum.htm

har166 schreef:Vergis je ook niet in het karakter van ijslanders. Die zijn ook best heet. Uiteraard niet ieder paard maar een ijslander is ook laat volwassen dus als je er eentje van een fokker wilt met je eerder genoemde eisen dan ben je al snel 6000 of meer kwijt. Vrienden van mij wonen op een ijslanderstoeterij en ik kijk er weleens naar wedstrijden. De ijsco's die ik daar zie zijn PITTIG! Dus je moet niet snel bang zijn en van snelheid houden. Als je dat allemaal leuk vindt en KUNT dan wil ik je wel wat gegevens sturen. Maar als je een relaxt makkelijk paard zoekt waarmee je ook nog eens een dressuur of springwedstrijdje kunt doen dan zou ik voor een oudere haflinger gaan. Marktplaats staat er vol mee.
Joolien schreef:Wat ik bij ons op stal meemaakte was dat de IJslanders(Deze kwamen ook echt uit de kudde van IJsland af) behoorlijk agressief konden zijn naar elkaar toe en daarom niet samen konden staan of alleen onder toezicht, en dan nog moesten we ze soms met bezems uit elkaar halen. Schijnt dat dit veel meer in de natuur ligt van IJslanders, dus ik weet niet of ze wel zo fijn zijn als weidemaatjes. Zou zonde zijn als je ze koopt voor de groep maar niet in de groep kunt zetten.
Cowgirl schreef:Als je zo twijfelt zou ik eens een weekje naar Punktur gaan en daar wat rijden.
Ik ben daar vroeger geweest(toen ze nog in de Punt zaten) en dat zijn hele enthousiaste mensen die ijslanders fokken voor de recreatie lichte sport. Daarnaast vind ik ze persoonlijk betaalbaar en worden ze ook thuis gebracht.
Voordeel van de haflinger is dat ze iets goedkoper zijn dan ijslanders en vaak ook iets groter. 145/150 .
Verder vind ik haflingers wat meer mens gerichter maar dat kan persoonlijk zijn.
Er zijn paardenmelkerijen die gebruik maken van haflingers, misschien leuk om daar eens een bezoekje te doen.
Ik vind beide rassen leuk en heb al 20 jaar een haflinger(en een fjord)
De Ijslander staat in mijn top 3 als opvolger en die kies ik dan bewust voor de gangen ivm mijn slechte rug.