Ijslanders kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eliabbenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:02

har166

Re: Ijslanders kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:13

Vergis je ook niet in het karakter van ijslanders. Die zijn ook best heet. Uiteraard niet ieder paard maar een ijslander is ook laat volwassen dus als je er eentje van een fokker wilt met je eerder genoemde eisen dan ben je al snel 6000 of meer kwijt. Vrienden van mij wonen op een ijslanderstoeterij en ik kijk er weleens naar wedstrijden. De ijsco's die ik daar zie zijn PITTIG! Dus je moet niet snel bang zijn en van snelheid houden. Als je dat allemaal leuk vindt en KUNT dan wil ik je wel wat gegevens sturen. Maar als je een relaxt makkelijk paard zoekt waarmee je ook nog eens een dressuur of springwedstrijdje kunt doen dan zou ik voor een oudere haflinger gaan. Marktplaats staat er vol mee.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:15

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:43

LoveAmadeo schreef:
tokedri schreef:
Er staat veel te koop, vind je ze te duur? Ijslanders zijn duur vergeleken bij andere pony's. Mijn ijslanders zijn 1.30 en 1,40 hoog/laag ;)

Oh? Jij hebt er zelf ook! Kun je me wat vertellen misschien??

Tuurlijk, wat wil je weten?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:05

har166 schreef:
Vergis je ook niet in het karakter van ijslanders. Die zijn ook best heet. Uiteraard niet ieder paard maar een ijslander is ook laat volwassen dus als je er eentje van een fokker wilt met je eerder genoemde eisen dan ben je al snel 6000 of meer kwijt. Vrienden van mij wonen op een ijslanderstoeterij en ik kijk er weleens naar wedstrijden. De ijsco's die ik daar zie zijn PITTIG! Dus je moet niet snel bang zijn en van snelheid houden. Als je dat allemaal leuk vindt en KUNT dan wil ik je wel wat gegevens sturen. Maar als je een relaxt makkelijk paard zoekt waarmee je ook nog eens een dressuur of springwedstrijdje kunt doen dan zou ik voor een oudere haflinger gaan. Marktplaats staat er vol mee.

Maar dat heb ik met haflingers ook.
Die van mij was vroeger echt geen dooie en de rest van de haffen die ik ken ook niet. Ze zijn braaf absoluut maar er zit ook een dosis power in.

Ik denk dat je zoiets echt individueel moet bekijken.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:31

Joolien schreef:
Wat ik bij ons op stal meemaakte was dat de IJslanders(Deze kwamen ook echt uit de kudde van IJsland af) behoorlijk agressief konden zijn naar elkaar toe en daarom niet samen konden staan of alleen onder toezicht, en dan nog moesten we ze soms met bezems uit elkaar halen. Schijnt dat dit veel meer in de natuur ligt van IJslanders, dus ik weet niet of ze wel zo fijn zijn als weidemaatjes. Zou zonde zijn als je ze koopt voor de groep maar niet in de groep kunt zetten.

Vergis je niet dat de ijslanders die ge-importeerd zijn, zo'n beetje uit hun paradijs gerukt (grote groepen, veeeeel ruimte, rust, ideale klimaat en voedselaanbod voor hun) zijn en in het drukke Nederland gedropt worden op een postzegelweitje met 2 andere ijslanders waar ze dan maar vriendjes mee moeten worden. Niet ideaal voor ze. Het klopt dat ze wat vaker testen hoe de rangorde in elkaar zit, dat is van levensbelang voor ze en dat gaat idd vaak met een klap en een hap zeker als ze niet genoeg ruimte hebben om elkaar uit de weg te gaan. Als je daar met een bezem tussen gaat staan verstoor je alleen maar de balans in de groep en word het niet duidelijk wie waar in de rangorde staat en zal het zich alleen maar blijven herhalen. Eerlijk is eerlijk, ijslanders hebben de neiging wat rasistisch te zijn en geven de vaak (niet altijd) de voorkeur aan andere ijslanders.

Mijn hart ligt bij de ijslanders, maar als ik het zo lees denk ik dat je beter voor een haflinger kunt gaan, als de extra gangen je niet boeien is het nodeloos ingewikkeld (of je moet een 3 ganger nemen), kwa stokmaat past het beter in je plaatje, er is meer keuze en ze zijn gewoon een stuk goedkoper.

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 20:49

Cowgirl schreef:
Als je zo twijfelt zou ik eens een weekje naar Punktur gaan en daar wat rijden.
Ik ben daar vroeger geweest(toen ze nog in de Punt zaten) en dat zijn hele enthousiaste mensen die ijslanders fokken voor de recreatie lichte sport. Daarnaast vind ik ze persoonlijk betaalbaar en worden ze ook thuis gebracht.

Voordeel van de haflinger is dat ze iets goedkoper zijn dan ijslanders en vaak ook iets groter. 145/150 .
Verder vind ik haflingers wat meer mens gerichter maar dat kan persoonlijk zijn.
Er zijn paardenmelkerijen die gebruik maken van haflingers, misschien leuk om daar eens een bezoekje te doen.

Ik vind beide rassen leuk en heb al 20 jaar een haflinger(en een fjord :o )
De Ijslander staat in mijn top 3 als opvolger en die kies ik dan bewust voor de gangen ivm mijn slechte rug.

oh wat een fijn advies! De ijslanders gaan hem niet wrden ben ik bang..