Kleurtjeshype steeds meer ten koste van kwaliteit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Kleurtjeshype steeds meer ten koste van kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 20:23

Oh, maar er zijn zeker wel paarden met een 'aparte' (hoewel nu lang niet meer zo aparte) kleur die ook over kwaliteit beschikken :j Dat ben ik zeker met je eens. Alleen kun je die bijna niet meer vinden door alle minder goed gelukte palo's, valken, cremello's, zilverappels, champagne etc. Zolang het een apart kleurtje heeft staat het gewoon voor een flinke plaats op sporthorses/boktmarkt/marktplaats, en het verkoopt ook nog voor die prijs :? Terwijl de bouw en de gangen dan soms echt gewoon bagger zijn.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:27

Cayenne, dat is ook waar ik van baal.. Mijn merrie, palomino met kwpn dressuurpapier, maar zal straks ondergesneeuwd worden door aparte kruisingen, of aangezien worden voor kruising terwijl ze echt wel doordacht gefokt is..

Maar ben het eens met voorgaande reacties, ben benieuwd of er straks nog voorstanders zich zullen melden.. En dan niet alleen mensen die zeggen: voor mezelf, niet voor verkoop.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:32

Ik zie het ook veel voorbij komen hier helaas. Ik zocht kort geleden een leuke jonge pony. Heb gekeken voor valk en palomino maar daarin betaal je echt voor de kleur. Ik had een valkje kruising kunnen hebben voor ruim het dubbele als ik nu een newforest merrie van 4 heb met een geweldige predikaat rijke bloedlijn.

Vind het ook jammer van vele goede ouderdieren die vervolgens een barockje of apart gekleurde hengst erop krijgen puur voor de kleur en de bouw, hopend op een bijzondere kleur of kopie van de aparte bouw.

Heb mijn zusje er ook op betrapt :P gelukkig zijn wij er nu uit om binnen het stamboek te blijven met een goede stamboek pony en niet er buiten te gaan voor een leuk kleurtje.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:39

Ik denk en hoop wel enigszins dat kwaliteit altijd wel duidelijk zal blijven.
Er zijn echt wel mensen die bewust op zoek gaan naar een palomino-warmbloedpaard mét de kwaliteit en gangen en dan tot de conclusie moeten komen, dat ze dat toch echt niet zomaar vinden. En dat ze het uiteindelijk inderdaad moeten gaan zoeken in een fokkerij zoals Falkenhorst. Een hoop palo veulens gaan kijken maar telkens teleurgesteld worden door de kwaliteit is immers ook niet leuk...

Ik moet ook wel eerlijk toegeven dat als ik met mijn valkmerrie zou fokken en ik heb de keuze tussen twee evenwaardige hengsten en de ene is een cream-drager, of zelfs maar een bruine en de andere is een schimmel. Dat de schimmel het wel zal moeten afleggen tegen de bruine en de cream.
Mijn merrie hééft immers kleur. Dan heeft het toch ook mijn voorkeur de kleur niet verloren te laten gaan. Ook met het oog op eventuele verkoop.
Daarnaast moet ik dat trouwens enigszins nuanceren dat het binnen haar stamboek precies wel vrij 'normaal' begint te worden dat er gekleurde paarden meelopen in de voorste regionen op de keuringen.
Er komt vrij veel kleur voor binnen het ras, heb ik de indruk.
Daarom zou ik mijzelf er ook weer niet teveel door laten leiden.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:49

Casca schreef:
Cayenne, dat is ook waar ik van baal.. Mijn merrie, palomino met kwpn dressuurpapier, maar zal straks ondergesneeuwd worden door aparte kruisingen, of aangezien worden voor kruising terwijl ze echt wel doordacht gefokt is..

Maar ben het eens met voorgaande reacties, ben benieuwd of er straks nog voorstanders zich zullen melden.. En dan niet alleen mensen die zeggen: voor mezelf, niet voor verkoop.

Dat is inderdaad jammer, ik vind het juist bijzonder. Een paard met bekende en goede kwpn afstamming, goed in elkaar gezet en in goede gezondheid én dan ook nog een kleurtje, beter kun je het niet hebben imo.
Maar ja, wij fokken dan met palomino x geen verdunning, dus dan moet je ook zorgen dat als er een 'gewoon' kleurtje uit komt, het veulen alsnog goed in elkaar zit, leuke afstamming en dus verkoopbaar is.

Ik ben in ieder geval alvast heel benieuwd naar je veulen. :D

Wbt de meer bijzondere kleurtjes heb ik het idee dat dat vooral aan het overheersen is in de minifokkerij... Daarin vind ik het ook wel leuk en je moet uiteraard gezonde dieren fokken, maar binnen de mini's hoef je imo niet te gaan voor een mini totilas oid.. :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:52

Nou ik ben het voor een heel groot deel met je eens. Er word steeds meer gevraagd om speciale kleurtjes en men lijkt daarbij soms zelfs ieder oog voor exterieur, verhouding en type uit het oog te verliezen.
Ik als niet kleurtjes fokker snap daar niets van.

Anderzijds ken ik iemand die kleur in haar fokkerij probeert te fokken en daar bij het kwaliteits aspect zeker niet uit het oog zal verliezen(inderdaad,...[***]) Daar zie ik geen kwaad in. Zie ik als commercieel er handig en mogelijk interessant voor de fokkerij.

En ja,..ik denk dat als er een goede valkhengst voor het KWPN beschikbaar zou zijn dat ik het ook eens zou proberen. En dan denk ik inderdaad op dat moment aan mijn portomenee omdat een kleurtje wel verkoopt.
Maar dan blijft de volgorde KWPN gekeurd(dus kwaliteit) en passend bij mijn merrie en dan pas het kleurtje.

Ik zal geen uitstap maken naar een "exoot" om maar een apart kleurtje te krijgen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:53

Is het niet een kwestie van vraag en aanbod? Kleur verkoopt op t moment nu eenmaal goed....
Ik kijk graag naar kleur, maar als de zwarte hengst voor 89% bij mijn merrie past en de palomino voor 10%, wordt het toch de zwarte

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:59

LadyMadonna schreef:
Ik kijk graag naar kleur, maar als de zwarte hengst voor 89% bij mijn merrie past en de palomino voor 10%, wordt het toch de zwarte

Maar dan verlies je het kwaliteiten aspect niet uit het oog.

TS bedoeld eerder dat men een inderdaad een matige tot soms goede merrie door ik weet niet wat voor een hengst laat dekken als die hengst maar het gewilde kleurtje doorfokt.
Of die hengst nu een krom achterbeen of enorm troontreden is of zelfs qua type totaal anders is lijkt niet uit te maken.

Ik vraag me dan zelf oprecht af of men wel enige kennis heeft over wat nu een correct exterieur is en waarom dat voor het welzijn van het paard zo belangrijk is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:03

Tja ik wilde perse een valk-kleurige Lusitano, maar buiten de kleur moest hij aan nog veel meer eisen voldoen. Ik heb niet toegelegd op zijn bouw of afstamming, omdat ik graag een mooie kleur wilde. Ik wilde het complete plaatje.

Inmiddels zie ik inderdaad steeds meer verdunningskleurtjes in alle rassen voorbij komen. Sommige zijn goed gefokt, andere weer helemaal niet. Dat is zeker jammer. Het lijkt inderdaad een hype te worden. Mensen zijn bereid wat te betalen voor een mooie kleur zonder stamboom. Dat verkoopt op dit moment beter dat een goed gebouwde KWPNer die bruin of vos is.

Wat fokken betreft. Ik weet sowieso niet waar mensen soms naar kijken. Is het de hengst met de mooie kleur of is het de totaal niet geschikte merrie waar toch mee gefokt wordt. Dat verbaasd me al jaren.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:04

Ik snap wel wat je bedoelt :j Ik heb mijn merrie ook bewust gedekt door een ander ras, maar de kans op bijzondere kleur is voor mij meer een toevallige bijkomstigheid. Heb heel bewust deze kruising gekozen voor de endurance. Maar zie het inderdaad ook anders gebeuren.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:06

Hier meld ook een fokker met 'kleur' in haar warmbloed stapel.

Een paar jaar geleden was het niets anders als zwart fokken ... groot of klein ... het maakte niets uit zolang het zwart was. Zo als al gezegd ook bont heeft deze 'fase' mee gemaakt.

En ik geef toe de laatste paar jaar wordt er veel met hengsten gefokt die überhaupt eigenlijk niet gebruikt zou moeten worden. En soms denk ik ook van kijk toch is uit je ogen! Maar dit is de keuze van de merriehouder en het is hun verantwoordelijkheid om na te gaan of de hengst gekeurd is, medisch in order is en wat voor papieren je voor je veulen kan krijgen.

Maar kwaliteit laten varen voor kleur ... NOOIT!
Het heeft mij meer dan 20 jaar gekost om gericht te fokken tot waar ik nu ben met mijn merries. Heb ik fouten gemaakt ... zeker meer omdat ik naar andere 'ervaren' mensen heb geluisterd ipv mijn eigen gevoel te volgen. Maar ik denk dat iedere fokker dit heeft meegemaakt ... men leert ervan.

Heeft een paard met kleur (wat dan ook) minder kwaliteit omdat het niet KWPN is of in dat vierkantje doosje past? Ik denk het niet. Er zijn zoveel andere wereld klasse warmbloed stamboek waar kleur niet scheef wordt aangekeken en waar paarden met kleur niet al negatief beoordeeld worden voordat ze überhaupt aan hun 'proef' zijn begonnen. Maar hier komt de vraag dan : waarom zijn er dan zo weinig paarden met kleur die op niveau rijden. Hier is de antwoord simpel (denk ik toch tenminste): de serieuze fokkers met kleur hebben moeite gedaan om hun paarden 'generaties' op te bouwen, en dit kost tijd. Laat staan dat het ook een bom geld kost om deze paarden te trainen en uit te brengen. Wie aan fokken doet, doet aan generaties, en als je geluk hebt om kleur in die generaties te behouden, ben je toch minstens 3 tot 4 generaties bezig (12-16 jaar!!!) om een goede basis op te bouwen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:06

Zéker bij de mini's (das dan een beetje mijn vak gebied ;) ) is kleur nog steeds hot. Liep er vroeger een enkele zilverappel, nu struikel je erover.
En ben er zelf ook schuldig aan hoor, dek een grulloroan bonte met een zilvervalk.... En wat krijg ik? Een zwartroan 8)7

;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:11

Neem nu don cremmelo....
Hiermee wil ik niet zeggen dat de pony geen kwaliteit heeft, maar hij is naar mijn weten niet goedgekeurd bij een stamboek, en toch wordt hij te pas en te onpas geadviseerd hier op bokt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:12

Don Cremello du Bois is geregistreerd bij NRPS toch?

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:13

Waar ik heel erg benieuwd naar ben is of jullie het ook op wedstrijden merken, het kleurtje. Kan iemand mij hier iets meer over vertellen? :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:14

Hij is wel ggk bij een EU erkend stamboek, hij heeft al een ggk zoon, heeft A-premies veulens, doet het goed in de sport, is medisch in order en heeft een super karakter .... wat meer moet je in een sportpony hebben?
Dit is een voorbeeld van kleur 'discriminatie'.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:15

Ach, wij hebben 3 speciaal gekleurde tinker hengsten maar ik ben net zo gelukkig met mijn zwart witte paardjes. Ik vind de kleurtjes nog wel meevallen, als ik op bokt kijk bij verschillende (foto) topics zie ik bijna alleen maar gewone kleurtjes voorbij komen. Af en toe eens een valkje. Vind het nog reuze meevallen.
Mijn pearl hengst is trouwens gewoon vos omdat pearl als enkel gen toch niet toont, maar wat ben ik trots op mijn mooie redhead! Vosjes vind ik super mooi joh. Mogen er wat mij betreft meer van zijn :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:16

Ik vind het een lastige kwestie. Ik heb sinds kort een super leuke cremello merrie en heel eerlijk, de verleiding is groot haar in de toekomst te dekken hoewel ze geen stamboom of papieren heeft. Maar ze is correct gebouwd en al heel mooi voor een 2 jarige, en als het veulen wel ergens ingeschreven kan worden dan lijkt me het geen probleem.Zeg niet dat ik haar echt ga dekken maar het is wel een optie die open staat.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:19

Ayla_4Ever schreef:
Waar ik heel erg benieuwd naar ben is of jullie het ook op wedstrijden merken, het kleurtje. Kan iemand mij hier iets meer over vertellen? :)

Alleen in het negatieve zin.
Hoe vaak ik op het LRV zoiets van 'cowboy kleurtje' heb gehoord ....
of opmerking zoals: "met cowboy paardjes moet je hier niet komen"
Pas toen de desbetreffende merrie ALTIJD in de prijzen sprong, werd gevraagd achter haar afstamming?

Enige leuke antidote is dat op tornooi in een zee van meer dan 400 paarden vos-bruin-zwart-schimmel ... was er maar een palomino ... dus de groep was makkelijk te vinden. Maar dit is nu ook weer meer dan 15 jaar geleden.

Laatste LRV tornooi die ik heb bezocht zag ik 2 palomino's (waarvan ik geen een op stal zou willen hebben), een quarter mix en een haflinger mix die ook beiden als palomino werden voorgeschoteld maar helaas alleen vossen waren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 21:19

LadyMadonna schreef:
Neem nu don cremmelo....
Hiermee wil ik niet zeggen dat de pony geen kwaliteit heeft, maar hij is naar mijn weten niet goedgekeurd bij een stamboek, en toch wordt hij te pas en te onpas geadviseerd hier op bokt

Imo dus omdat je dan gegarandeerd een pony met creme gen krijgt. In vrijwel alle ponytopics van pony's in de C/D/E maat waarbij de TS zich (9 van de 10 keer) alleen op de kleur richt, zie je dat Don Cremello aangeraden word. Ik zie bij de paarden nu ook dat steeds meer mensen met bijv McJonnas dekken voor het kleurtje.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 21-04-14 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:20

Geregistreerd is iets anders dan goedgekeurd. Hij is nrps gefokt, maar daar níet goed gekeurd (nooit aangeboden volgens mij). Ik vraag me dan af, waarom niet? Maar goed, ik weet daarin niet van de hoed en de rand, en dat hoeft ook niet. Waar het mij om gaat is dat er, ongeacht de merrie, voor kleur deze hengst geroepen wordt.
Ik ken ook mensen die deze hengst puur en alleen om zijn kleur kiezen. Dat hij verder niet bij de merrie past is niet belangrijk, t is een cremmelo, dat is alles wat telt (schijnbaar)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:21

oh sorry verkeerd gelezen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:22

tsja, moet ik me nu aangesproken voelen? :D
Ik heb een kleurtje gefokt uit een kwpn merrie. Veulen krijgt overigens gewoon papieren en lijkt voor zover je dat nu kan zien, goed in elkaar te zitten. (en natuurlijk "mijn kind schoon kind" maar de DA zei ook dat ze goed in elkaar zat.)
Ik betwijfel eigenlijk of dat iets "van deze tijd" is. Ik denk eerder dat je het meer ziet omdat internet (en dus ook bokt) voor een grotere groep beschikbaar is dan... pak 'm beet, 20 jaar geleden.

Edit; Don Cremello is volgens mij wel onlangs goedgekeurd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:25

Je hebt altijd mensen die een 'apart kleurtje' willen hebben, die geen verstand hebben van exterieur of gangen, die geen kennis hebben van het medisch gebeuren, en die zich alleen een leuk gekleurd veulen willen uit hun schatje. Dus gaan ze zoeken naar een hengst. Als ze geluk hebben komen ze bij een 'correcte' fokker terrecht die hun daar toch een beetje probeert te sturen in de goede richting wat betreft een match met hun merrie.

Maar in deze economische tijden en in alle eerlijkheid ... welke hengstenboer zou een mogelijk 'klant' laten passeren omdat hun merrie niet 'past' bij zijn hengst? Is het correct? Nee, maar is het te begrijpen, Ja.

Het is echter aan weinig (kleuren) hengstenboeren de eer dat zij merries kunnen weigeren omdat zij niet 'passen' op hun hengsten.
Laatst bijgewerkt door Peterina op 21-04-14 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:26

Ik ben zelf gek op aparte kleuren maar ik stel kwaliteit boven kleur, heb al 27 jaar een fjord in de gra kleur toen ik hem kocht was deze kleur er nog niet veel in nederland .

Er is gewoon veel vraag naar aparte kleuren en daarom wordt er veel mee gefokt.