IJslander met ander ras in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:43

Rex_Rolfo schreef:
Merell123 schreef:
Verder hoor je best vaak dat IJslanders discrimeren hoor! Maar dat is meer als je een kudde IJslanders hebt en er een paard van een ander ras bijzet. Dat die soms toch wordt buitengesloten.

Dat zijn dat van die IJslanders die als kliek bij elkaar blijven en vertikken om Nederlands te hinniken.
Ik hoor straks de KWPN'ers al hinniken "willen we meer of minder......"

Is het al vrijdag ? :+

Kan je wel kinderachtig gaan reageren, maar heb het bij meerdere mensen gezien. De (bijvoorbeeld) tinker is dan net langzamer met spelen bv dan de IJslanders etc. Zo denk ik dat ieder ras kan discrimineren want niet alleen het uiterlijk verschilt, ook karakter en omgang etc. Dus als iemand vraagt discrimeren Arabieren? Ja vast ook wel!

Verder was mijn mening volgens mij ook gewoon dat het kon maar het makkelijkst als je een ander sober ras kiest voor makkelijk voerbeleid. Het tweede stukje was enkel om aan te geven dat ik wel begreep hoe TS er aan kwam..

Solmyrkvi

Re: IJslander met ander ras in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:49

Als je paarden 1 op 1 neerzet maakt het in principe niet uit watvoor paard je er bij zet (als je maar een beetje rekening houd met speel en voedingsbehoeftes). Wel zie je vaak dat als je een groep met bijvoorbeeld 5 Warmbloeden, 5 Tinkers en 5 IJslanders in een weiland zet, de IJslanders de IJslanders opzoeken, de Tinkers de Tinkers en de Warmbloeden de Warmbloeden. Natuurlijk is dit niet altijd zo, maar wel iets wat vaak voorkomt.

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 19:26

Dat hangt van je paard af. Heeft hij altijd alleen bij andere ijslanders gestaan? Toen de mijne bij andere rassen stond maakte ze gebruik van de fjord als ze jeuk had, maar verder ging ze haar eigen gang. Nu ze met andere ijslanders staat is ze overduidelijk socialer, en ze reageert buiten ook alleen op andere ijslanders, niet op andere rassen.
Als jouw paard niet zo kieskeurig is, dan zou ik er niet moeilijk over doen. Vooral opletten dat ze qua voerbehoeftes overeen komen. Een tinker of shet lijkt me dan geen gekke optie, hoor.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:45

ik zit sinds kort in het ijslander wereldje maar blijf erbij dat het een apart slag volk is met hun eigen waanideeen!
Alsof een ijslander kan zien dat zn weidemaatje geen ijslander is, mijn ijslander heeft eerst een maand met een duitse rijpony gestaan en staat nu met een dartmoor en daar moet hij het maar gewoon mee doen...

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:51

Hier staat de IJslander gewoon met een Shetlander, Fries x KWPN en over een tijdje met twee Arabieren, dat kan prima hoor. In het weiland naast ons staat ook een IJslander met twee Shetlanders.

Het zijn denk ik meer de eigenaren die er een probleem van maken dan de paarden.

[edit] Omdat ik best veel las over groepsvorming, dit heb je natuurlijk ook bij mensen. Met de een klikt het eenmaal beter dan de ander. Zo is de IJslander hier extreem rustig, die zal niet snel gaan spelen met de 4-jarige Arabier die erbij komt en sneller bij de 23-jarige Arabier gaan staan omdat hij ook extreem rustig is.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:03

[quote="Alja"]ik zit sinds kort in het ijslander wereldje maar blijf erbij dat het een apart slag volk is met hun eigen waanideeen!/quote]

En daar kunnen we het dan mee doen. Thx...

Ik merk vooral problemen rond het voeren. Mijn ijslanders staan samen met mini-ezels en kleine warmbloeden. Staan ze bij de ezels dan krijgen ze te weinig (of de ezels teveel) en bij de warmbloeden is het precies andersom.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:14

Moest in eerste instantie een beetje grinniken, omdat het me toch wat overdreven leek, maar toen bedacht ik me hoe gelukkig mijn Shetlander merrie werd toen ze in de groep waar ze stond een andere Shetlander merrie kwam. De groep was een mooi gemengde groep, van grote KWPN tot kleine pony, echter maar één Shetlander. En toen twee, die meteen vriendinnetjes waren. Sindsdien alleen nog maar in Shetten weilanden gehad... Niet bewust hoor, maar het liep gewoon steeds zo.

Toch denk ik dat het meer te maken zal hebben met gezamelijke interesses van de pony's, zelfde energie om dingen te ondernemen en zelfde hoogte om te krabbelen. Is bij mensen ook wel, alleen dat laatste niet haha :P

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:23

Mijn ervaring is dat een weidemaatje voor een IJslander niet per se een andere IJslander hoeft te zijn, maar het is wel handig als het er eentje is die, zoals de meeste IJslanders, ook een beetje slim en snel is, een Welsh of New Forest ofzo. IJslanders roggelen in de kudde veel met lichaamstaal en als er een trage bij loopt die naar hun zin niet snel genoeg op een blik of een oor reageert, komt er vaak niet lang daarna een hoef achteraan, dan knappen ze 'm wel ff op.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:50

Eirikur schreef:
Mijn ervaring is dat een weidemaatje voor een IJslander niet per se een andere IJslander hoeft te zijn, maar het is wel handig als het er eentje is die, zoals de meeste IJslanders, ook een beetje slim en snel is, een Welsh of New Forest ofzo. IJslanders roggelen in de kudde veel met lichaamstaal en als er een trage bij loopt die naar hun zin niet snel genoeg op een blik of een oor reageert, komt er vaak niet lang daarna een hoef achteraan, dan knappen ze 'm wel ff op.

Dat zou zeker waar kunnen zijn. Bij ons staat een IJslander die iedereen de baas is en inderdaad er lustig op lost mept als het niet gaat zoals zij wil.

Hou mijn hart vast want die van mij is exact zo en over twee weken komen ze weer bij elkaar in de wei....hoop dat die van mij zich gedeisd houdt en een ommetje maakt. :\
(die van mij is groot en Gelders en heul erg vlug....)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:06

NatasjavE schreef:

Over IJslanders en Gelders gesproken...
Afbeelding

:D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:11

Natuurlijk moet dat een ijslander zijn! Want ijslanders spreken Ijslands.... een arabier zou dat bijv. niet verstaan hoor :n :D

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:21

die foto's grappig , kleinere pony's zijn zo slim en maken dingen tegenover mensen zo lief duidelijk

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:27

Ik zit met hetzelfde probleem , zoek ook een Ijslander als weidemaatje voor mijn IJslander , de afgelopen 3 jaar heeft hij bij twee andere " gewone" pony's gestaan maar mijn IJslander is wat behoudender dan de gemiddelde gewone pony en ik merkte toch dat hij wat afstand hield naar de andere twee die ook wat sneller, drukker en toch wat vlugger opgefokt waren. Staat er een IJslander bij dan is er rust in de kudde. Dus dat wil niet zeggen dat een ander ras niet als maatje kan maar voor jezelf is een IJslander als maatje gewoon stukken handiger, wat betreft voerschema, mest hoeveelheid en manier van houden.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:40

Mijn paard (KWPN) staat met een shetlander, new forest, welsh cob, quarter, merens, irish hunter, appaloosa-fjord, arabier, een aantal vuilnisbakkies en nog een hand vol KWPN'ers (ja, een flinke kudde, maar ze hebben de ruimte). Eerder hadden we ook een tinker, een fries en een fjord. En alles speelt met iedereen. De grootste is 1.85 en de kleinste 1.00 meter. Ze hebben wel hun voorkeuren, maar mijn KWPN'er is beste vriendjes met de shetlander en de appaloosa-fjord. Het zijn wel allemaal ruinen. Moet wel zeggen dat ik geen ervaring heb met ijslanders, dus misschien zijn die wel heel anders. Maar wij hebben zulke uiteenlopende rassen bij elkaar en ik heb nog nooit gezien dat er twee niet samen gingen vanwege hun ras.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:43

Hier heeft een 14 jarige IJslander bij mijn toen 5/6 jarige tinker (met kwart shire) gestaan.
Ging echt super de dikste maatjes, haalde ze beide uit de wei met 1 halstertouw, super braaf.

De IJslander was overigens de baas over mijn 1.66 m ruin

Ook heb ik de IJslander regelmatig in de bak meegenomen als handpaard, of samen los. Zo grappig om te zien dat de IJslander voorop liep en het tempo bepaalde

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:17

Eirikur schreef:
NatasjavE schreef:

Over IJslanders en Gelders gesproken...
[ Afbeelding ]

:D Das echt een superleuke foto :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 02:32

Natuurlijk kán je IJslander met een paard van een ander ras staan. Paarden hebben zo hun voorkeuren, en die van de mijne is bij voorbeeld intelligentie. Ooit stond hij in een groep met onder andere een matig tot gemiddeld slimme IJslander. Dat ging prima. Maar toen er een bijdehand welshje bij kwam liet mijn paard de andere ijs als een blok vallen en was alleen nog maar bij het welshje te vinden :') Over het algemeen vindt hij welshen leuk, maar ook shetlanders, Friezen en het Iberische spul. En met haflingers gaat ook prima. Tinkers vindt hij interessant maar daar heeft hij verder nooit mee samen gestaan, Arabieren zijn super en warmbloeden zijn mwah of neuhh.

Begin dit jaar heb ik 'm verhuisd naar een stalling met voornamelijk IJslanders. De IJslanders staan apart van de driegangers. En mijn ruin, die normaal gesproken ongeveer twee keer per jaar geluid maakt, kwam van de trailer en begon te hinniken en werd helemaal hyper. Wat vond hij het leuk om -in zijn ogen- normale paarden te zien! Ook het inscharen ging veel fijner, juist doordat de meeste IJslanders in groepen opgroeien is het toch echt wel een iets andere "taal". Twee paarden in zijn groep (van in totaal 6) komen bij dezelfde stoeterij vandaan, ik weet niet of dat uitmaakt maar ze hebben in elk geval wel dezelfde achtergrond.

En tot slot: Byrretjes zijn lief, slim en eigenzinnig. Je herkent het vast wel TS :D Het ligt maar helemaal aan het aura van dat andere paard of jouw ijs 'm leuk zal vinden of niet, vermoed ik :')

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:35

Mijne staat als enige ijslander in een grote kudde. Ik merk dat ze vaak met de quarters optrekt, maar of dat nu met het ras te maken heeft ?

Wat ik persoonlijk veel belangrijker vind, is dat je ijs samen staat met een ander paard met dezelfde 'voedselnoden'. Mijne is nl de enige van een echt sober ras, en dat wreekt zich toch (lees : ze kan veel te veel eten).

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:52

Vanuit ervaring:
Je kan ze best samen zetten met andere rassen. Mijn IJs heeft 2 jaar lang samen gestaan met een gewone warmbloed. Maar toen er 2 andere IJslanders bij kwamen werd de warmbloed knap gediscrimineerd opeens :D
Anderzijds is het zo dat "gewone paarden" soms moeten wennen aan IJslanders, wanneer ze lateraal lopen. Ik ken enkele warmbloeden die daar echt heel vreemd op reageren.
En dan heb je nog de IJslanders die recht van IJsland komen bijvoorbeeld, die dus niets anders gewend zijn. Mijn IJs komt uit een kudde IJslanders en heeft nooit anders geweten, en hij reageerde serieus heel raar toen hij in aanraking kwam met een groooot paard en een shet :D

Dus het kan absoluut, maar er zijn soms wel enkele grappige dingetjes die je erbij moet nemen :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:58

Toch heb ik het vroeger vaker gezien, aparte IJslander stallen, waar je met een ander ras ook echt niet welkom was, want dan ging de groep over de zeik...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:09

De groep eigenaren of de groep paarden :D ?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:20

Groep eigenaren shirley :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:20

Nee, de groep paarden. (Sorry dat ik even serieus op het topic verder ga)