buiten bevallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: buiten bevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:48

tja ook overdag moet je ze in de gaten houden, ze kunnen ook buiten een bewakingsysteem op.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:52

Bij ons zijn er diverse veulens buiten bevallen. Ik heb dit altijd als prettig ervaren. In ben in de stal sneller bang dat ze dicht op de kant gaan liggen.

Onze paarden staan aan huis. De wei kunnen wij beter in de gaten houden dan wat er binnen in de stal gebeurd ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:00

Ik heb mijn laatste veulen buiten geboren laten worden. Het was prachtig weer en de merrie had een halsterallarm om. Het ging perfect, was ook niet haar eerste veulen hoor. :) Het veulen werd overdag geboren. Groot voordeel vond ik dat ze alle ruimte hadden, het mooi schoon was en hij meteen leerde niet bij de omheining te komen; hij is in zijn hele leven (nu 4 jaar en net gecastreerd) nog NOOIT door een draad gegaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:03

Die van mij beviel overdag in het weiland. :)
's Nachts haalde ik haar altijd binnen en had ik een nachtcamera hangen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:07

Zo overkwam het mij ook inderdaad, daarvoor beviel ze altijd 's nachts, dus in de box met camera. :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:12

Let op met buiten bevallen dat er geen aangrenzende sloot is!!!
Zo zijn wij helaas een veulentje verloren -O-
Wij proberen ze altijd op tijd naar stal te halen, maar een enkele keer bevalt een merrie toch eerder. Bijna altijd is dat goed gegaan, maar het kan dus ook mis gaan.....

Alvast een voorspoedige bevalling toegewenst!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:13

Ik snap niet dat 'de natuur zijn gang laten gaan' hier wordt vergeleken met 'paard buiten laten bevallen'. Daar zit imo flink verschil tussen...

Als een paard gewend is 24/7 buiten te staan, dan zou ik zo een paard niet binnen zetten!
De situatie is vertrouwd, het is hygieneeerr, er is ruimte en je kunt nog steeds waken.

Zorg er wel voor dat je draden in orde zijn, als veulen later er onderdoor kan en moeder niet geeft dat flink stress + moet veilig zijn. :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:13

Hier gaan ze wel 's nachts op stal terwijl ze normaal 24/7 buiten lopen, camera er boven, alarm om.
Maar buiten bevallen is ideaal, maar wel met toezicht.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:11

Ik zet mijn merries een tijdje voor de uitgerekende datum 's nachts binnen, in een grote loopstal. Dan zijn ze daar aan gewend.
Bevallen ze nl 's avonds of 's nachts, dan heb ik dat liever in de stal. Idd vanwege complicaties, maar ook omdat veulens het schrikdraad niet kennen, en nog wel eens de neiging hebben om erdoor heen te willen. Ook als ze schokken krijgen. En dan sta je midden in de nacht een veulen te begeleiden in het kennismaken met het schrikdraad. dat kost zo een paar uur, en dat is vervelend als je de volgende dag moet werken....

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 00:07

Citaat:
Ik krijg daar zo de kriebels van, mensen die lekker de natuur zijn gang laten gaan. In d enatuur gaan er veel veulens dood. Datonnodige risico moet je dan willen nemen
denk als dat die een perfect veulen dood in het vlies vinden of een merrie die zich doodgeperst heeft op een verkeerde ligging wel anders piepen.

Op zich is er niets met buiten bevallen, als je het goed ingeregeld hebt en er andere opties zijn, en de merrie daaraan gewend is.

grote nadeel van buiten bevallen is dat het lastiger is om ze in de gaten te houden, ook na de bevalling om te kijken of het goed poept en drinkt en verder normaal is. Paar x per nacht even met de zaklamp kijken is vaak niet genoeg.

En weersomstandigheden. In bv kou en stromende regen buiten bevallen en blijven vind ik niet wenselijk, veulens zijn best teer.

Dit zal met de robusstere rassen wel beter gaan gok ik, maar ik zou geen risico willen lopen en graag willen dat ze droog kunnen liggen.

Zo natuurlijk mogelijk betekend absoluut niet dat de boel niet in de gaten wordt gehouden. Voor de meesten die de merrie buiten laten bevallen is het omdat de merrie zich daar beter en vertrouwder voelt dan in een stalbox. In de wei staat ook vaak een schuilstal, ook weten merries die altijd buiten staan meer van het weer dan wij denken :). Onze hengst (nu ruin) is buiten in de sneeuw geboren. zijn mama was naast hem gaan liggen om hem warm en uit de wind te houden. Werkt heel erg goed en zo teer zijn ze niet. Als vlucht dier zijn ze heel snel in staat om ma te volgen.

Ik denk dat een heleboel dingen te maken heeft daar waar de baas/bazin het het beste vind voor het paard. Op het moment dat het nodig is willen we allemaal het beste voor ons paard en bij twijfel komt een DA, gaat het paard naar binnen of wordt er gedaan wat kan en nodig is.

Onze merries zijn beiden heel verschillend, de een wil er niemand bij hebben, is altijd zo geweest.
De andere heeft nog maar een keer een veulen gehad en is veel nerveuzer, zij moet nog wel een paar weken (2e helft mei). De stal is wel klaar maar haar naar binnen brengen geeft haar meer stress dan in de wei te laten.
Waar ze bevalt hangt van het paard af. zij vind wel een plekje wat "goed" voelt.
Ik noem dat niet de natuur zijn gang laten gaan. Dat staat voor mij voor "geen menselijke inbreng". Met de discussie over klonen en alle andere technieken hoeft dat niet slecht te zijn, maar de meesten zullen alles doen om een veulen en of de merrie te redden. Dat is onze natuur.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 00:58

Buiten bevallen is hier standaard.
Wij hebben tot nu toe dirie veulens gefokt, allemaal buiten geboren zonder dat er mensen bij in de buurt waren. Persoonlijk vind ik de voordelen opwegen tegen de nadelen.
IJslanders zijn uiteraard een zeer robuust ras (wsl mede omdat ze niet als kasplantjes worden behandeld?).

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 01:11

Kuggur schreef:
Buiten bevallen is hier standaard.
Wij hebben tot nu toe dirie veulens gefokt, allemaal buiten geboren zonder dat er mensen bij in de buurt waren. Persoonlijk vind ik de voordelen opwegen tegen de nadelen.
IJslanders zijn uiteraard een zeer robuust ras (wsl mede omdat ze niet als kasplantjes worden behandeld?).

Ik behandel mijn paarden ook zeker niet als kasplantjes. Ze gaan niet voor niets 3 jaar de Eifelopfok in als ik ze aanhoudt. En ook thuis staan ze grotendeels buiten ongeacht het weertype. Indien volledige gezond ook gewoon zonder deken. Ik denk dat je zelf een keer een probleemgeboorte mee moet maken om de gevaren van een geboorte zonder toezicht in te zien (uiteraard wens ik dat niemand toe).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 01:18

Anoeska27 schreef:
Ik behandel mijn paarden ook zeker niet als kasplantjes.

Dat beweert ook niemand.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 01:24

Kuggur schreef:
Anoeska27 schreef:
Ik behandel mijn paarden ook zeker niet als kasplantjes.

Dat beweert ook niemand.

Zo kwam het wel over, dat degenen die wel aanwezig willen zijn bij een bevalling hun paard als kasplantje behandelen.
Laatst bijgewerkt door Anoeska27 op 11-04-14 01:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 01:33

Verkeerd geinterpreteerd.
Wat ik bedoelde was dat (in ieder geval tot voor kort, ook hier verandert paardenhouderij) was het paardenleven hier erg hard; ´s winters buiten in de kudde, free range, merries met veulens etc. Dus niet/nauwelijks toezicht, geen dierenartsen, laat staan klinieken.
Het ruige klimaat, onzeker voedselaanbod maakte dat er keiharde evolutie mechanismen werken, met als gevolg de taaiste paarden blijven over en uiteraard een significant deel dat de winter niet overleefde (ik zei niet dat het erg ethisch was...).

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 08:13

mijn veulen is toen ook in het weiland geboren. ik stond toen nog in pension. was nog niks aan de hand, dus nog lekker buiten gezet. 's middags gebeld dat er al een veulen bij lag. een grote kudde erom heen, maar niemand hoefde te wagen om in de buurt te komen :). veulen daarna naar binnen gehaald.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 08:26

Nummer 1 merrie ging zelf naar de stal midden op de dag.
Nummer 2 op het stukje voor de stal in de sneeuw.
Afbeelding
Nummer 3 buiten in de weide, veulen lag verkeerd maar dat kan ook op stal was nu juist fijn in de weide dus da had alle ruimte om te werken.
Nummer 4 ook midden rond half 9 in de ochten dus de buren waren getuigen.
Afbeelding
Merrie stond onder controlle maar half uurtje ervoor was er nog niets aan de hand dus op de grote weide gezet inclusief haar deken, maar alles ging keurig.

Je moet kijken naar wat je merrie fijn, let er ook wel op dat je bij de merrie kan komen tijdens de bevalling om te kunnen helpen. Soms is een stal dan fijner dan kan je eerder de merrie pakken dan als ze op de weide loopt.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 08:34

Buiten is het mooiste maar dat kan niet overal.
Ook is buiten bevallen meer risico bvb schrikdraad, sloot, kou, toezicht
Ik heb het ook wel meegemaakt pony in de sloot of veulen onderkoelt nee ik doe het liever op stal in een hele ruime box met een dik pak schoon stro.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:40

Mijn verzorgpony lang geleden kreeg altijd haar veulens buiten. Was van wat oudere mensen, geen birthalarm of camera's en ook geen gekachel met een zaklamp door de wei. Toen ik haar verzorgde had ze een hartsikke gezond veulen gekregen, dan te bedenken dat ze naast ruwvoer niets extra's kreeg bijgevoerd wat tussen de oren van vele bokkers waarschijnlijk onmogelijk is.

Ik denk dat een paard dat gewend is buiten te lopen opeens nog een boel extra stress geeft als je die opeens gaat opsluiten. Daarnaast is de kans dat ze half tegen een wand aanliggen natuurlijk vele malen kleiner.

Ik hoop in de toekomst ook een veulen te kunnen fokken met mijn haf, dat zal dan absoluut buiten zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:22

Ik hoop maartje dat je dan wel zal zorgen dat je bij bevalling bent! Niet iedereen heeft zoveel geluk dat het steeds goed gaat.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:38

het kan altijd goed mis gaan veulen 3 bij ons was aan het eind van de dag geen veulen en geen merrie meer, de grootste pech die je kan hebben.

Het allerbelangrijkste is er gewoon bij zijn, zowel binnen als bij een buiten bevalling

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:30

je kan het overdrijven :D

Afbeelding

een mooie voor kuggur, dit is ook goed afgelopen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:36

fokfanaat schreef:
Ik hoop maartje dat je dan wel zal zorgen dat je bij bevalling bent! Niet iedereen heeft zoveel geluk dat het steeds goed gaat.

Ga ik tegen die tijd wel proberen natuurlijk, krijgt ook een birthalarm om. Maar voorlopig is paardlief nog maar 2 jaar dus dat duurt nog een aantal jaar!

AnSj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 23:29

Bedankt voor alle reacties :) Dit gaf me net dat extra zetje in de rug om het op deze manier aan te pakken :)